Developmental Teaching: contributions to overcoming the didactics dilemma

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Raquel Aparecida Marra da Madeira
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Limonta, Sandra Valéria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46133
Resumo: The article discusses the training of teachers in undergraduate courses, particularly in Pedagogy, highlighting the dilemma involving fundamental didactics and specific didactics. Based on the advocacy of the idea that overcoming this dilemma is essential to teach at K-12 education, it describes the theory of developmental education and argues for its contributions to face this dilemma, given the scope of K-12 education primary goal: the conscious, critical learning of school subjects as a primary condition for students to understand and analyze the world where they live
id UFRGS-9_f9b8d7f7e8c029d904d763a2764201fc
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/46133
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Developmental Teaching: contributions to overcoming the didactics dilemmaEnsino Desenvolvimental: contribuições à superação do dilema da didáticaDidacticsK-12 EducationDevelopmental Teaching.Didática. Educação Básica. Ensino DesenvolvimentalThe article discusses the training of teachers in undergraduate courses, particularly in Pedagogy, highlighting the dilemma involving fundamental didactics and specific didactics. Based on the advocacy of the idea that overcoming this dilemma is essential to teach at K-12 education, it describes the theory of developmental education and argues for its contributions to face this dilemma, given the scope of K-12 education primary goal: the conscious, critical learning of school subjects as a primary condition for students to understand and analyze the world where they liveO artigo problematiza a formação de professores nos cursos de Licenciatura, em particular no de Pedagogia, apontando o dilema que aí se faz presente acerca da didática fundamental e didáticas específicas. Partindo da defesa da ideia de que para ensinar na educação básica é indispensável superar esse dilema, descreve-se a teoria do ensino desenvolvimental e argumenta-se sobre suas contribuições para o enfrentamento desse dilema, tendo em vista o alcance do objetivo mais primordial da educação básica: a aprendizagem consciente e crítica dos conteúdos escolares como condição essencial aos alunos na compreensão e análise do mundo em que vivem.FACED - UFRGS2015-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46133Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 40 No. 2 (2015)Educação & Realidade; v. 40 n. 2 (2015)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46133/47595Freitas, Raquel Aparecida Marra da MadeiraLimonta, Sandra Valériainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-03-15T19:30:37Zoai:seer.ufrgs.br:article/46133Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-03-15T19:30:37Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Developmental Teaching: contributions to overcoming the didactics dilemma
Ensino Desenvolvimental: contribuições à superação do dilema da didática
title Developmental Teaching: contributions to overcoming the didactics dilemma
spellingShingle Developmental Teaching: contributions to overcoming the didactics dilemma
Freitas, Raquel Aparecida Marra da Madeira
Didactics
K-12 Education
Developmental Teaching.
Didática. Educação Básica. Ensino Desenvolvimental
title_short Developmental Teaching: contributions to overcoming the didactics dilemma
title_full Developmental Teaching: contributions to overcoming the didactics dilemma
title_fullStr Developmental Teaching: contributions to overcoming the didactics dilemma
title_full_unstemmed Developmental Teaching: contributions to overcoming the didactics dilemma
title_sort Developmental Teaching: contributions to overcoming the didactics dilemma
author Freitas, Raquel Aparecida Marra da Madeira
author_facet Freitas, Raquel Aparecida Marra da Madeira
Limonta, Sandra Valéria
author_role author
author2 Limonta, Sandra Valéria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Raquel Aparecida Marra da Madeira
Limonta, Sandra Valéria
dc.subject.por.fl_str_mv Didactics
K-12 Education
Developmental Teaching.
Didática. Educação Básica. Ensino Desenvolvimental
topic Didactics
K-12 Education
Developmental Teaching.
Didática. Educação Básica. Ensino Desenvolvimental
description The article discusses the training of teachers in undergraduate courses, particularly in Pedagogy, highlighting the dilemma involving fundamental didactics and specific didactics. Based on the advocacy of the idea that overcoming this dilemma is essential to teach at K-12 education, it describes the theory of developmental education and argues for its contributions to face this dilemma, given the scope of K-12 education primary goal: the conscious, critical learning of school subjects as a primary condition for students to understand and analyze the world where they live
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46133
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46133
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46133/47595
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 40 No. 2 (2015)
Educação & Realidade; v. 40 n. 2 (2015)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766985732521984