Developmental Teaching: contributions to overcoming the didactics dilemma
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46133 |
Resumo: | The article discusses the training of teachers in undergraduate courses, particularly in Pedagogy, highlighting the dilemma involving fundamental didactics and specific didactics. Based on the advocacy of the idea that overcoming this dilemma is essential to teach at K-12 education, it describes the theory of developmental education and argues for its contributions to face this dilemma, given the scope of K-12 education primary goal: the conscious, critical learning of school subjects as a primary condition for students to understand and analyze the world where they live |
id |
UFRGS-9_f9b8d7f7e8c029d904d763a2764201fc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/46133 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Developmental Teaching: contributions to overcoming the didactics dilemmaEnsino Desenvolvimental: contribuições à superação do dilema da didáticaDidacticsK-12 EducationDevelopmental Teaching.Didática. Educação Básica. Ensino DesenvolvimentalThe article discusses the training of teachers in undergraduate courses, particularly in Pedagogy, highlighting the dilemma involving fundamental didactics and specific didactics. Based on the advocacy of the idea that overcoming this dilemma is essential to teach at K-12 education, it describes the theory of developmental education and argues for its contributions to face this dilemma, given the scope of K-12 education primary goal: the conscious, critical learning of school subjects as a primary condition for students to understand and analyze the world where they liveO artigo problematiza a formação de professores nos cursos de Licenciatura, em particular no de Pedagogia, apontando o dilema que aí se faz presente acerca da didática fundamental e didáticas específicas. Partindo da defesa da ideia de que para ensinar na educação básica é indispensável superar esse dilema, descreve-se a teoria do ensino desenvolvimental e argumenta-se sobre suas contribuições para o enfrentamento desse dilema, tendo em vista o alcance do objetivo mais primordial da educação básica: a aprendizagem consciente e crítica dos conteúdos escolares como condição essencial aos alunos na compreensão e análise do mundo em que vivem.FACED - UFRGS2015-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46133Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 40 No. 2 (2015)Educação & Realidade; v. 40 n. 2 (2015)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46133/47595Freitas, Raquel Aparecida Marra da MadeiraLimonta, Sandra Valériainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-03-15T19:30:37Zoai:seer.ufrgs.br:article/46133Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-03-15T19:30:37Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Developmental Teaching: contributions to overcoming the didactics dilemma Ensino Desenvolvimental: contribuições à superação do dilema da didática |
title |
Developmental Teaching: contributions to overcoming the didactics dilemma |
spellingShingle |
Developmental Teaching: contributions to overcoming the didactics dilemma Freitas, Raquel Aparecida Marra da Madeira Didactics K-12 Education Developmental Teaching. Didática. Educação Básica. Ensino Desenvolvimental |
title_short |
Developmental Teaching: contributions to overcoming the didactics dilemma |
title_full |
Developmental Teaching: contributions to overcoming the didactics dilemma |
title_fullStr |
Developmental Teaching: contributions to overcoming the didactics dilemma |
title_full_unstemmed |
Developmental Teaching: contributions to overcoming the didactics dilemma |
title_sort |
Developmental Teaching: contributions to overcoming the didactics dilemma |
author |
Freitas, Raquel Aparecida Marra da Madeira |
author_facet |
Freitas, Raquel Aparecida Marra da Madeira Limonta, Sandra Valéria |
author_role |
author |
author2 |
Limonta, Sandra Valéria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Raquel Aparecida Marra da Madeira Limonta, Sandra Valéria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Didactics K-12 Education Developmental Teaching. Didática. Educação Básica. Ensino Desenvolvimental |
topic |
Didactics K-12 Education Developmental Teaching. Didática. Educação Básica. Ensino Desenvolvimental |
description |
The article discusses the training of teachers in undergraduate courses, particularly in Pedagogy, highlighting the dilemma involving fundamental didactics and specific didactics. Based on the advocacy of the idea that overcoming this dilemma is essential to teach at K-12 education, it describes the theory of developmental education and argues for its contributions to face this dilemma, given the scope of K-12 education primary goal: the conscious, critical learning of school subjects as a primary condition for students to understand and analyze the world where they live |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46133 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46133 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46133/47595 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 40 No. 2 (2015) Educação & Realidade; v. 40 n. 2 (2015) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766985732521984 |