Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Raquel Aparecida Marra da Madeira
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Limonta, Sandra Valéria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3841
Resumo: The article proposes a reflection on the main concepts of Davydov’s theory of activity anddevelopmental teaching, inscribed in the tradition of soviet historical-cultural psychology,and its contributions to the teaching of natural sciences in the early years of elementaryschool, with the aim of assuring quality teaching in the beginning of a child’s scientificeducation. To this end, we articulate the psychological principles of this theory with thehistorical constitution and the curriculum of science education for children in Brazilianschools, and with issues related to teacher training for science education in undergraduatecourses in education.
id UNB - 28_32dbee0d7efc40936d8be4270097f329
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3841
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teachingLa educación científica del niño: contribuciones de lateoría de la enseñanza para el desarolloA educação científica da criança: contribuições da teoria do ensino desenvolvimentalEducação científica da criançaEnsino desenvolvimentalTeoria da atividadeEducación científica del niñoEnseñanza para el desarolloTeoría dela actividadChildren’s science educationDevelopmental teachingTheory of activityThe article proposes a reflection on the main concepts of Davydov’s theory of activity anddevelopmental teaching, inscribed in the tradition of soviet historical-cultural psychology,and its contributions to the teaching of natural sciences in the early years of elementaryschool, with the aim of assuring quality teaching in the beginning of a child’s scientificeducation. To this end, we articulate the psychological principles of this theory with thehistorical constitution and the curriculum of science education for children in Brazilianschools, and with issues related to teacher training for science education in undergraduatecourses in education.El artículo propone uma reflexión sobre los principales conceptos de la teoría de laactividad y de la enseñanza para el desarrollo de Davydov, inserido en la tradición dela psicologia histórico-cultural soviética, em donde se apuntan sus contribuciones parauna mejor enseñanza de las ciencias naturales en los primeros años de la escuelaprimaria, teniendo por objetivo la búsqueda de una enseñanza de calidad en el procesode educación científica del niño. Para este fin, hemos articulado los principios de lateoría psicológica a la constitución histórica, el plan de estudios de la enseñanza deciencias para los niños en las escuelas brasileñas, así como los temas relacionadoscon la formación docente para la enseñanza de ciencias en el curso de pedagogía.O artigo propõe uma reflexão sobre os principais conceitos da teoria da atividade edo ensino desenvolvimental de Davydov, inscrita na tradição da psicologia histórico-cultural soviética, e suas contribuições para a didática das ciências naturais nos anosiniciais do ensino fundamental, visando a um ensino de qualidade no início doprocesso de educação científica da criança. Para tanto, articulamos os princípiospsicológicos daquela teoria à constituição histórica e curricular do ensino de ciênciaspara crianças nas escolas brasileiras e às questões referentes à formação para oensino de ciências no curso de pedagogia.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2012-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/384110.26512/lc.v18i35.3841Linhas Críticas; Vol. 18 No. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 69-86Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 69-86Linhas Crí­ticas; v. 18 n. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 69-861981-04311516-489610.26512/lc.v18i35reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3841/3512Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Raquel Aparecida Marra da MadeiraLimonta, Sandra Valéria2022-08-09T11:54:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3841Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-08-09T11:54:53Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teaching
La educación científica del niño: contribuciones de lateoría de la enseñanza para el desarollo
A educação científica da criança: contribuições da teoria do ensino desenvolvimental
title Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teaching
spellingShingle Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teaching
Freitas, Raquel Aparecida Marra da Madeira
Educação científica da criança
Ensino desenvolvimental
Teoria da atividade
Educación científica del niño
Enseñanza para el desarollo
Teoría dela actividad
Children’s science education
Developmental teaching
Theory of activity
title_short Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teaching
title_full Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teaching
title_fullStr Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teaching
title_full_unstemmed Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teaching
title_sort Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teaching
author Freitas, Raquel Aparecida Marra da Madeira
author_facet Freitas, Raquel Aparecida Marra da Madeira
Limonta, Sandra Valéria
author_role author
author2 Limonta, Sandra Valéria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Raquel Aparecida Marra da Madeira
Limonta, Sandra Valéria
dc.subject.por.fl_str_mv Educação científica da criança
Ensino desenvolvimental
Teoria da atividade
Educación científica del niño
Enseñanza para el desarollo
Teoría dela actividad
Children’s science education
Developmental teaching
Theory of activity
topic Educação científica da criança
Ensino desenvolvimental
Teoria da atividade
Educación científica del niño
Enseñanza para el desarollo
Teoría dela actividad
Children’s science education
Developmental teaching
Theory of activity
description The article proposes a reflection on the main concepts of Davydov’s theory of activity anddevelopmental teaching, inscribed in the tradition of soviet historical-cultural psychology,and its contributions to the teaching of natural sciences in the early years of elementaryschool, with the aim of assuring quality teaching in the beginning of a child’s scientificeducation. To this end, we articulate the psychological principles of this theory with thehistorical constitution and the curriculum of science education for children in Brazilianschools, and with issues related to teacher training for science education in undergraduatecourses in education.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3841
10.26512/lc.v18i35.3841
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3841
identifier_str_mv 10.26512/lc.v18i35.3841
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3841/3512
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 18 No. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 69-86
Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 69-86
Linhas Crí­ticas; v. 18 n. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 69-86
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v18i35
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053651076775936