Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3841 |
Resumo: | The article proposes a reflection on the main concepts of Davydov’s theory of activity anddevelopmental teaching, inscribed in the tradition of soviet historical-cultural psychology,and its contributions to the teaching of natural sciences in the early years of elementaryschool, with the aim of assuring quality teaching in the beginning of a child’s scientificeducation. To this end, we articulate the psychological principles of this theory with thehistorical constitution and the curriculum of science education for children in Brazilianschools, and with issues related to teacher training for science education in undergraduatecourses in education. |
id |
UNB-32_32dbee0d7efc40936d8be4270097f329 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3841 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teachingLa educación científica del niño: contribuciones de lateoría de la enseñanza para el desarolloA educação científica da criança: contribuições da teoria do ensino desenvolvimentalEducação científica da criançaEnsino desenvolvimentalTeoria da atividadeEducación científica del niñoEnseñanza para el desarolloTeoría dela actividadChildren’s science educationDevelopmental teachingTheory of activityThe article proposes a reflection on the main concepts of Davydov’s theory of activity anddevelopmental teaching, inscribed in the tradition of soviet historical-cultural psychology,and its contributions to the teaching of natural sciences in the early years of elementaryschool, with the aim of assuring quality teaching in the beginning of a child’s scientificeducation. To this end, we articulate the psychological principles of this theory with thehistorical constitution and the curriculum of science education for children in Brazilianschools, and with issues related to teacher training for science education in undergraduatecourses in education.El artículo propone uma reflexión sobre los principales conceptos de la teoría de laactividad y de la enseñanza para el desarrollo de Davydov, inserido en la tradición dela psicologia histórico-cultural soviética, em donde se apuntan sus contribuciones parauna mejor enseñanza de las ciencias naturales en los primeros años de la escuelaprimaria, teniendo por objetivo la búsqueda de una enseñanza de calidad en el procesode educación científica del niño. Para este fin, hemos articulado los principios de lateoría psicológica a la constitución histórica, el plan de estudios de la enseñanza deciencias para los niños en las escuelas brasileñas, así como los temas relacionadoscon la formación docente para la enseñanza de ciencias en el curso de pedagogía.O artigo propõe uma reflexão sobre os principais conceitos da teoria da atividade edo ensino desenvolvimental de Davydov, inscrita na tradição da psicologia histórico-cultural soviética, e suas contribuições para a didática das ciências naturais nos anosiniciais do ensino fundamental, visando a um ensino de qualidade no início doprocesso de educação científica da criança. Para tanto, articulamos os princípiospsicológicos daquela teoria à constituição histórica e curricular do ensino de ciênciaspara crianças nas escolas brasileiras e às questões referentes à formação para oensino de ciências no curso de pedagogia.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2012-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/384110.26512/lc.v18i35.3841Linhas Críticas; Vol. 18 No. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 69-86Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 69-86Linhas Críticas; v. 18 n. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 69-861981-04311516-489610.26512/lc.v18i35reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3841/3512Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Raquel Aparecida Marra da MadeiraLimonta, Sandra Valéria2022-08-09T11:54:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3841Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-08-09T11:54:53Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teaching La educación científica del niño: contribuciones de lateoría de la enseñanza para el desarollo A educação científica da criança: contribuições da teoria do ensino desenvolvimental |
title |
Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teaching |
spellingShingle |
Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teaching Freitas, Raquel Aparecida Marra da Madeira Educação científica da criança Ensino desenvolvimental Teoria da atividade Educación científica del niño Enseñanza para el desarollo Teoría dela actividad Children’s science education Developmental teaching Theory of activity |
title_short |
Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teaching |
title_full |
Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teaching |
title_fullStr |
Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teaching |
title_full_unstemmed |
Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teaching |
title_sort |
Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teaching |
author |
Freitas, Raquel Aparecida Marra da Madeira |
author_facet |
Freitas, Raquel Aparecida Marra da Madeira Limonta, Sandra Valéria |
author_role |
author |
author2 |
Limonta, Sandra Valéria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Raquel Aparecida Marra da Madeira Limonta, Sandra Valéria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação científica da criança Ensino desenvolvimental Teoria da atividade Educación científica del niño Enseñanza para el desarollo Teoría dela actividad Children’s science education Developmental teaching Theory of activity |
topic |
Educação científica da criança Ensino desenvolvimental Teoria da atividade Educación científica del niño Enseñanza para el desarollo Teoría dela actividad Children’s science education Developmental teaching Theory of activity |
description |
The article proposes a reflection on the main concepts of Davydov’s theory of activity anddevelopmental teaching, inscribed in the tradition of soviet historical-cultural psychology,and its contributions to the teaching of natural sciences in the early years of elementaryschool, with the aim of assuring quality teaching in the beginning of a child’s scientificeducation. To this end, we articulate the psychological principles of this theory with thehistorical constitution and the curriculum of science education for children in Brazilianschools, and with issues related to teacher training for science education in undergraduatecourses in education. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-04-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3841 10.26512/lc.v18i35.3841 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3841 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v18i35.3841 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3841/3512 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 18 No. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 69-86 Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 69-86 Linhas Críticas; v. 18 n. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 69-86 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v18i35 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309285827084288 |