Latin as a tool for the expansion of Portuguese vocabulary
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Codex : Revista de Estudos Clássicos |
Texto Completo: | https://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/12077 |
Resumo: | This paper aims at offering a brief picture of the state of the teaching of Latin in Brazil, commenting on current perspectives on the field and offering an etymological approach to Latin teaching, with the goal of expanding the students' vocabulary in Portuguese. While it does not agree with the fallacy that it is necessary to learn Latin to know Portuguese well, it does propose a shortcut to vocabulary acquisition, since it does not seem to come naturally to all students of Latin that the roots of this language have derivations in Portuguese, being helpful to incorporate some activities that demonstrate such evidence in the classroom, for the benefit of students. |
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Latin as a tool for the expansion of Portuguese vocabularyO latim como ferramenta de expansão do vocabulário do portuguêsClassical StudiesLatin teaching; etymology; vocabulary learningLetras ClássicasEnsino de latim; EtimologiaThis paper aims at offering a brief picture of the state of the teaching of Latin in Brazil, commenting on current perspectives on the field and offering an etymological approach to Latin teaching, with the goal of expanding the students' vocabulary in Portuguese. While it does not agree with the fallacy that it is necessary to learn Latin to know Portuguese well, it does propose a shortcut to vocabulary acquisition, since it does not seem to come naturally to all students of Latin that the roots of this language have derivations in Portuguese, being helpful to incorporate some activities that demonstrate such evidence in the classroom, for the benefit of students.Este artigo tem como objetivo traçar um breve panorama do ensino de latim no país, comentar perspectivas atuais para o campo e sugerir uma abordagem etimológica do ensino da língua que possa proporcionar a amplicação do vocabulário, no português, dos alunos. Não se trata de um retorno à falácia do aprender latim para saber bem português, mas de um atalho para a expansão vocabular, pois não é natural para todos a percepção dos radicais latinos em suas derivações na língua portuguesa, fazendo-se necessário pensar uma forma de ensino que demonstre tais evidências em benefício dos alunos.Proaera-UFRJCNPq, Universidade Federal do Espírito SantoCordeiro, Iana LimaLeite, Leni Ribeiro2017-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/1207710.25187/codex.v5i2.12077CODEX -- Revista de Estudos Clássicos; v. 5, n. 2 (2017); 29-48CODEX - Revista de Estudos Clássicos; v. 5, n. 2 (2017); 29-482176-177910.25187/codex.v5i2reponame:Codex : Revista de Estudos Clássicosinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJporhttps://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/12077/9865/*ref*/ALMEIDA, Anita Correia Lima de. “Aulas régias no império colonial português: o global e o local”. In: LIMA, Ivana Stolze; CARMO, Laura do (Org.). História social da língua nacional. Rio de Janeiro: Casa de Rui Barbosa, 2008; p. 65-90. BARTHES, Roland. Le plaisir du texte. Paris: Éditions du Seuil, 1973. BASSETTO, Bruno Fregni. Elementos de filologia românica: História Interna das Línguas Românicas, v. 2. São Paulo: E, 2010. BEARD, Mary; HENDERSON, John. Antiguidade clássica: uma brevíssima introdução. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1995. CACHO, Joaquín Fernandéz. Didáctica del latín. Zaragoza: Instituto de Ciencias de la Educación, 2001. CONTE, Gian Biagio; BERTI, Emanuele; MARIOTTI, Michela. La sintassi del latino. Firenze: Le Monnier, 2006. DOMINIK, William. Words & ideas. Mundelein: Bolchazy-Carducci, 2008. ELIA, Sílvio. Preparação à linguística românica. 2ª ed. revista e aumentada. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1979. FARIA, Ernesto. Introdução à didática do latim. Rio de Janeiro: Acadêmica, 1999. 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CASTRO, Marihá Barbosa. “O ensino de língua latina na Universidade brasileira e sua contribuição para a formação do graduando em Letras”. In: Organon, v. 29, n. 56. Porto Alegre: 2014. p. 223-244. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/43622. Acesso: 24 out 2016. LIMA, Alceu Dias. Uma estranha língua? Questões de linguagem e método. São Paulo: Unesp, 1995. __________. “O golpe do latim”. Classica (Brasil) 5/6, supl. 1. Belo Horizonte: SBEC, 2000; p. 169-171. MACIEL, Lizete S.B.; SHIGUNOV NETO, Alexandre. “A educação brasileira no período pombalino: uma análise histórica das reformas pombalinas do ensino”. In: Educação e pesquisa. Revista da Faculdade de Educação da USP. São Paulo, v. 32, n. 3, set./dez. 2006; p. 465-476. MAURER, Henrique. Gramática do latim vulgar. Porto Alegre: Livraria Acadêmica, 1959. MINKOVA, Milena; TUNBERG, Terence. Latin for the new millenium. Mundelein: Bolchazy-Carducci, 2008. NEGRÃO, Esmeralda et al. “A competência linguística”. 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This paper aims at offering a brief picture of the state of the teaching of Latin in Brazil, commenting on current perspectives on the field and offering an etymological approach to Latin teaching, with the goal of expanding the students' vocabulary in Portuguese. While it does not agree with the fallacy that it is necessary to learn Latin to know Portuguese well, it does propose a shortcut to vocabulary acquisition, since it does not seem to come naturally to all students of Latin that the roots of this language have derivations in Portuguese, being helpful to incorporate some activities that demonstrate such evidence in the classroom, for the benefit of students. |
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NEGRÃO, Esmeralda et al. “A competência linguística”. In: FIORIN, José (org.). Introdução à linguística: objetos teóricos. São Paulo: Contexto, 2002; p. 95-119. PINTO, Neiva Ferreira. “Nossa herança. Nosso trabalho”. In: FORTES, Fábio; PRATA, Patrícia. (Org.) O latim hoje: Reflexões sobre a cultura clássica e o ensino. Campinas: Mercado de Letras, 2015; p. 41-51. SANTOS SOBRINHO, José Amarante. Dois tempos da cultura escrita em latim no Brasil: o tempo da conservação e o tempo da produção: discursos, práticas, representações, proposta metodológica. Tese (Doutorado em Língua e Cultura) - Programa de Pós-Graduação em Língua e Cultura, Instituto de Letras da Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013. SOUZA, Rosa Fátima de. “A renovação do currículo do ensino secundário no Brasil: as últimas batalhas pelo humanismo (1920--1960)”. Currículo sem fronteiras, v. 9, n. 1, Jan/Jun 2009; p.72-90. 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