The right to adequate food: A study in the light of the Brazilian provisional measure 870 constitutionality
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Data de Publicação: | 2020 |
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Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Teoria Jurídica Contemporânea |
Texto Completo: | https://revistas.ufrj.br/index.php/rjur/article/view/25761 |
Resumo: | ABSTRACT:The present study intends to reflect on the effectiveness of the Human Right to Adequate Food in the Brazilian Democratic Rule of Law and in the light of the theory of justice, this last one understood as the development of the human capacities. The study aims to analyze the constitutionality of the Brazilian Provisional Measure no. 870, published on January 1, 2019, which revoked the provisions of Law n. 11346/06 on the attributions and composition of the Brazilian Council for Food and Nutrition Security (CONSEA), a governamental body of dialogue and social participation, which is one of the pillars of the Brazilian Food and Nutrition Security (SISAN). The research develops the qualitative approach from the critical literature review. We claim that the administrative reorganization of the new government by a provisional measure is legitimate, but the extinction of the body would imply in the infeasibility of the National System of Food and Nutritional Security by not transferring to another entity its competences, violating the organizational dimension of Fundamental Rights. In the scenario of strong inequalities, in an environment of low social participation, the threats could deconstruct the idea of Justice from the logic of social welfare, affecting the implementation of the Human Right to Adequate Food. |
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The right to adequate food: A study in the light of the Brazilian provisional measure 870 constitutionalityDireito à alimentação adequada e a medida provisória 870/2019: um estudo à luz da constitucionalidadeDireito Constitucional; Direito à Alimentação; Medida ProvisóriaDireito constitucional; Direitos fundamentais; Direito à Alimentação; Medida Provisória; Constitucionalidade341.27 Direitos FundamentaisABSTRACT:The present study intends to reflect on the effectiveness of the Human Right to Adequate Food in the Brazilian Democratic Rule of Law and in the light of the theory of justice, this last one understood as the development of the human capacities. The study aims to analyze the constitutionality of the Brazilian Provisional Measure no. 870, published on January 1, 2019, which revoked the provisions of Law n. 11346/06 on the attributions and composition of the Brazilian Council for Food and Nutrition Security (CONSEA), a governamental body of dialogue and social participation, which is one of the pillars of the Brazilian Food and Nutrition Security (SISAN). The research develops the qualitative approach from the critical literature review. We claim that the administrative reorganization of the new government by a provisional measure is legitimate, but the extinction of the body would imply in the infeasibility of the National System of Food and Nutritional Security by not transferring to another entity its competences, violating the organizational dimension of Fundamental Rights. In the scenario of strong inequalities, in an environment of low social participation, the threats could deconstruct the idea of Justice from the logic of social welfare, affecting the implementation of the Human Right to Adequate Food.RESUMO:O presente estudo pretende refletir sobre a efetividade do Direito Humano à Alimentação Adequada no Estado Democrático de Direito à luz da teoria de justiça enquanto desenvolvimento das capacidades humanas, e a constitucionalidade da Medida Provisória (MP) n. 870, editada em 01 de janeiro de 2019, que revogou as disposições da Lei n. 11.346/06 referentes às atribuições e composição do Conselho de Segurança Alimentar e Nutricional (CONSEA), órgão de diálogo e participação social, que compõe um dos pilares do Sistema de Segurança Alimentar e Nutricional (SISAN). A pesquisa foi desenvolvida na abordagem qualitativa a partir da revisão crítica da literatura. A reorganização administrativa do novo governo por medida provisória é legítima, porém a extinção do órgão implicaria na inviabilidade do Sistema Nacional de Segurança Alimentar e Nutricional ao não transferir a outro ente suas competências, violando a dimensão organizativa dos Direitos Fundamentais. No cenário de fortes desigualdades, em um ambiente de baixa participação social, as ameaças poderiam desconstruir a ideia de Justiça a partir da lógica do bem-estar social, afetando a concretização do Direito Humano à Alimentação Adequada.Programa de Posgrado en Derecho de la Universidad Federal de Rio de JaneiroAlmeida, Sandra Oliveira deFrozi, Daniela Sanches2020-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistas.ufrj.br/index.php/rjur/article/view/2576110.21875/tjc.v5i2.25761Teoria Jurídica Contemporânea; v. 5, n. 2 (2020); 210-243Teoria Jurídica Contemporânea; v. 5, n. 2 (2020); 210-243Teoria Jurídica Contemporânea; v. 5, n. 2 (2020); 210-2432526-046410.21875/tjc.v5i2reponame:Teoria Jurídica Contemporâneainstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJporhttps://revistas.ufrj.br/index.php/rjur/article/view/25761/21531/*ref*/ABRANDH, M. L. O Direito Humano à Alimentação Adequada e o sistema nacional de segurança alimentar e nutricional. Brasília: 2013. 263p. Disponível em<http: www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/seguranca_alimentar/DHAA_SAN.pdf>.Acesso em 20 de dez. 2018./*ref*/ANTUNES ROCHA, C. L. “O princípio da dignidade da pessoa humana e a exclusão social”. Revista do Instituto Brasileiro de Direitos Humanos, [S.l.], n. 2, p. 49-67, dez. 2001. ISSN 1677-1419. Disponível em: <http://revista.ibdh.org.br/index.php/ibdh/article/view/29>. Acesso em 17 mai. 2019./*ref*/ARRUDA, B.K. G.; ARRUDA I. K. G.. “Marcos referenciais da trajetória das políticas de alimentação e nutrição no Brasil”. Rev. Bras. Saúde Mater. Infant. 2007 Set.; 7(3): 319-326. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-38292007000300011&lng=en.> . Acesso em 20 de jan.2019. http://dx.doi.org/10.1590/S1519-38292007000300011./*ref*/BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. 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Proposta de Emenda Constitucional n. 21, de 08 de agosto de 2001. Altera o art. 6º da Constituição Federal, para introduzir a alimentação como direito social. Disponível em < https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/47868/pdf>. Acesso em: 10 de dez de 2018/*ref*/CONSEA – Conselho Nacional de Segurança Alimentar. I Conferencia Nacional de Segurança Alimentar. Secretaria Executiva Nacional da Ação da Cidadania. Ação da Cidadania contra a fome, a miséria e pela vida. Rev. de James A. Segurado Parabayba. Brasília, 1995./*ref*/EMERIQUE, L. M. B.. “Percepções empíricas sobre o controle judicial de políticas públicas”. Quaestio Iuris (Impresso), v. 9, p. 670-694, 2016a. Disponível em < https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/quaestioiuris/article/view/18267>. Acesso em 20 de mar. 2019./*ref*/EMERIQUE, L. M. B; FIGUEIRA, L. E. ; BRITTES, G. . “Direito e políticas públicas: um diálogo necessário”. Direito e Justiça (URI), v. 26, p. 62-79, 2016b. 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Acesso em: 28 dez. 2018. doi:https://doi.org/10.18256/2238-0604/revistadedireito.v13n1p60-85.Direitos autorais 2020 Sandra Oliveira de Almeida, Daniela Sanches Froziinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-11-18T15:05:29Zoai:www.revistas.ufrj.br:article/25761Revistahttps://revistas.ufrj.br/index.php/rjur/indexPUBhttps://revistas.ufrj.br/index.php/rjur/oaitjc.ppgd.ufrj@gmail.com || rodrigocarelli@direito.ufrj.br || maysasdeandrade@gmail.com2526-04642526-0464opendoar:2020-11-18T15:05:29Teoria Jurídica Contemporânea - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
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