Análise de evacuação de navios de carga em situação de incêndio a partir de simulação computacional baseada em fatores humanos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRJ |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11422/12590 |
Resumo: | Throughout history, offshore accidents involving high percentages of fatalities have shown that an effective evacuation is the last line of defense to avoid catastrophic results. The growth in the number of passenger ships with capacity for thousands of people has driven evacuation issues to the center of attention of the naval sector. For almost two decades, the guarantee of sufficient time for people on board cruise ships to be safely evacuated has been foreseen in regulations. However, such certification is not required for merchant shipping cargo ships, although the development of the oil industry and globalization have produced a significant increase in the number of casualties in accidents involving this type of vessel. It is intended to demonstrate through this research that existing and widely used computational models in passenger ships can be adapted for application in cargo ships, helping to assess risks and the complex decision-making process inherent in evacuation in emergency situations. Throughout this document, it will be evidenced that the development of specific standards for cargo ships, with guidelines regarding evacuation analyzes still in the design phase, can be supported by the latest generation of commercially available software, recommending prevention rather than mitigation. |
id |
UFRJ_664974f56ef9c40b7c3be9494a00db06 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pantheon.ufrj.br:11422/12590 |
network_acronym_str |
UFRJ |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRJ |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise de evacuação de navios de carga em situação de incêndio a partir de simulação computacional baseada em fatores humanosAnálise de evacuaçãoNavios de cargaCNPQ::ENGENHARIASThroughout history, offshore accidents involving high percentages of fatalities have shown that an effective evacuation is the last line of defense to avoid catastrophic results. The growth in the number of passenger ships with capacity for thousands of people has driven evacuation issues to the center of attention of the naval sector. For almost two decades, the guarantee of sufficient time for people on board cruise ships to be safely evacuated has been foreseen in regulations. However, such certification is not required for merchant shipping cargo ships, although the development of the oil industry and globalization have produced a significant increase in the number of casualties in accidents involving this type of vessel. It is intended to demonstrate through this research that existing and widely used computational models in passenger ships can be adapted for application in cargo ships, helping to assess risks and the complex decision-making process inherent in evacuation in emergency situations. Throughout this document, it will be evidenced that the development of specific standards for cargo ships, with guidelines regarding evacuation analyzes still in the design phase, can be supported by the latest generation of commercially available software, recommending prevention rather than mitigation.Ao longo da história, acidentes em alto mar envolvendo elevados percentuais de vítimas fatais demonstraram que uma evacuação eficaz é a última linha de defesa para evitar resultados catastróficos. O crescimento do número de navios de passageiros com capacidade para milhares de pessoas conduziu as questões relacionadas à evacuação para o centro das atenções do setor naval. Há quase duas décadas que a garantia de tempo suficiente para que pessoas embarcadas em navios de cruzeiros possam ser evacuadas com segurança é exigida por norma. Entretanto, essa certificação não é requerida para navios de transporte de cargas da marinha mercante, ainda que o desenvolvimento da indústria petrolífera e a globalização tenham produzido significativo aumento do número de mortes em acidentes envolvendo este tipo de embarcação. Pretende-se demonstrar através desta pesquisa que modelos computacionais já existentes e amplamente utilizados em navios de passageiros, podem ser adaptados para aplicação em navios de carga, auxiliando a avaliação de riscos e o complexo processo decisório inerente à evacuação em situações de emergência. Ao longo deste documento, ficará evidenciado que o desenvolvimento de normas específicas para navios de carga, com orientações em relação às análises de evacuação ainda na fase de projeto pode ser suportado por softwares de última geração disponíveis no mercado, preconizando-se a prevenção ante a mitigação.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilInstituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de EngenhariaPrograma de Pós-Graduação em Engenharia OceânicaUFRJVasconcellos, José Marcio do Amaralhttp://lattes.cnpq.br/2042577313261515http://lattes.cnpq.br/2281901825005409Fernandes, Antônio CarlosCyrino, Julio Cesar RamalhoEllwanger, Gilberto BrunoQassim, Raad YahyaQuelhas, Osvaldo Luiz GonçalvesSantos, Andrea Rozendo Moreira dos2020-06-22T13:30:20Z2023-12-21T03:06:10Z2018-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesishttp://hdl.handle.net/11422/12590porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:06:10Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/12590Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:06:10Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise de evacuação de navios de carga em situação de incêndio a partir de simulação computacional baseada em fatores humanos |
title |
Análise de evacuação de navios de carga em situação de incêndio a partir de simulação computacional baseada em fatores humanos |
spellingShingle |
Análise de evacuação de navios de carga em situação de incêndio a partir de simulação computacional baseada em fatores humanos Santos, Andrea Rozendo Moreira dos Análise de evacuação Navios de carga CNPQ::ENGENHARIAS |
title_short |
Análise de evacuação de navios de carga em situação de incêndio a partir de simulação computacional baseada em fatores humanos |
title_full |
Análise de evacuação de navios de carga em situação de incêndio a partir de simulação computacional baseada em fatores humanos |
title_fullStr |
Análise de evacuação de navios de carga em situação de incêndio a partir de simulação computacional baseada em fatores humanos |
title_full_unstemmed |
Análise de evacuação de navios de carga em situação de incêndio a partir de simulação computacional baseada em fatores humanos |
title_sort |
Análise de evacuação de navios de carga em situação de incêndio a partir de simulação computacional baseada em fatores humanos |
author |
Santos, Andrea Rozendo Moreira dos |
author_facet |
Santos, Andrea Rozendo Moreira dos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Vasconcellos, José Marcio do Amaral http://lattes.cnpq.br/2042577313261515 http://lattes.cnpq.br/2281901825005409 Fernandes, Antônio Carlos Cyrino, Julio Cesar Ramalho Ellwanger, Gilberto Bruno Qassim, Raad Yahya Quelhas, Osvaldo Luiz Gonçalves |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Andrea Rozendo Moreira dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise de evacuação Navios de carga CNPQ::ENGENHARIAS |
topic |
Análise de evacuação Navios de carga CNPQ::ENGENHARIAS |
description |
Throughout history, offshore accidents involving high percentages of fatalities have shown that an effective evacuation is the last line of defense to avoid catastrophic results. The growth in the number of passenger ships with capacity for thousands of people has driven evacuation issues to the center of attention of the naval sector. For almost two decades, the guarantee of sufficient time for people on board cruise ships to be safely evacuated has been foreseen in regulations. However, such certification is not required for merchant shipping cargo ships, although the development of the oil industry and globalization have produced a significant increase in the number of casualties in accidents involving this type of vessel. It is intended to demonstrate through this research that existing and widely used computational models in passenger ships can be adapted for application in cargo ships, helping to assess risks and the complex decision-making process inherent in evacuation in emergency situations. Throughout this document, it will be evidenced that the development of specific standards for cargo ships, with guidelines regarding evacuation analyzes still in the design phase, can be supported by the latest generation of commercially available software, recommending prevention rather than mitigation. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10 2020-06-22T13:30:20Z 2023-12-21T03:06:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11422/12590 |
url |
http://hdl.handle.net/11422/12590 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio de Janeiro Brasil Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia Programa de Pós-Graduação em Engenharia Oceânica UFRJ |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio de Janeiro Brasil Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia Programa de Pós-Graduação em Engenharia Oceânica UFRJ |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRJ instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) instacron:UFRJ |
instname_str |
Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
instacron_str |
UFRJ |
institution |
UFRJ |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRJ |
collection |
Repositório Institucional da UFRJ |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
pantheon@sibi.ufrj.br |
_version_ |
1815456008413118464 |