Análise de evacuação de navios de carga em situação de incêndio a partir de simulação computacional baseada em fatores humanos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Andrea Rozendo Moreira dos
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRJ
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11422/12590
Resumo: Throughout history, offshore accidents involving high percentages of fatalities have shown that an effective evacuation is the last line of defense to avoid catastrophic results. The growth in the number of passenger ships with capacity for thousands of people has driven evacuation issues to the center of attention of the naval sector. For almost two decades, the guarantee of sufficient time for people on board cruise ships to be safely evacuated has been foreseen in regulations. However, such certification is not required for merchant shipping cargo ships, although the development of the oil industry and globalization have produced a significant increase in the number of casualties in accidents involving this type of vessel. It is intended to demonstrate through this research that existing and widely used computational models in passenger ships can be adapted for application in cargo ships, helping to assess risks and the complex decision-making process inherent in evacuation in emergency situations. Throughout this document, it will be evidenced that the development of specific standards for cargo ships, with guidelines regarding evacuation analyzes still in the design phase, can be supported by the latest generation of commercially available software, recommending prevention rather than mitigation.
id UFRJ_664974f56ef9c40b7c3be9494a00db06
oai_identifier_str oai:pantheon.ufrj.br:11422/12590
network_acronym_str UFRJ
network_name_str Repositório Institucional da UFRJ
repository_id_str
spelling Análise de evacuação de navios de carga em situação de incêndio a partir de simulação computacional baseada em fatores humanosAnálise de evacuaçãoNavios de cargaCNPQ::ENGENHARIASThroughout history, offshore accidents involving high percentages of fatalities have shown that an effective evacuation is the last line of defense to avoid catastrophic results. The growth in the number of passenger ships with capacity for thousands of people has driven evacuation issues to the center of attention of the naval sector. For almost two decades, the guarantee of sufficient time for people on board cruise ships to be safely evacuated has been foreseen in regulations. However, such certification is not required for merchant shipping cargo ships, although the development of the oil industry and globalization have produced a significant increase in the number of casualties in accidents involving this type of vessel. It is intended to demonstrate through this research that existing and widely used computational models in passenger ships can be adapted for application in cargo ships, helping to assess risks and the complex decision-making process inherent in evacuation in emergency situations. Throughout this document, it will be evidenced that the development of specific standards for cargo ships, with guidelines regarding evacuation analyzes still in the design phase, can be supported by the latest generation of commercially available software, recommending prevention rather than mitigation.Ao longo da história, acidentes em alto mar envolvendo elevados percentuais de vítimas fatais demonstraram que uma evacuação eficaz é a última linha de defesa para evitar resultados catastróficos. O crescimento do número de navios de passageiros com capacidade para milhares de pessoas conduziu as questões relacionadas à evacuação para o centro das atenções do setor naval. Há quase duas décadas que a garantia de tempo suficiente para que pessoas embarcadas em navios de cruzeiros possam ser evacuadas com segurança é exigida por norma. Entretanto, essa certificação não é requerida para navios de transporte de cargas da marinha mercante, ainda que o desenvolvimento da indústria petrolífera e a globalização tenham produzido significativo aumento do número de mortes em acidentes envolvendo este tipo de embarcação. Pretende-se demonstrar através desta pesquisa que modelos computacionais já existentes e amplamente utilizados em navios de passageiros, podem ser adaptados para aplicação em navios de carga, auxiliando a avaliação de riscos e o complexo processo decisório inerente à evacuação em situações de emergência. Ao longo deste documento, ficará evidenciado que o desenvolvimento de normas específicas para navios de carga, com orientações em relação às análises de evacuação ainda na fase de projeto pode ser suportado por softwares de última geração disponíveis no mercado, preconizando-se a prevenção ante a mitigação.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilInstituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de EngenhariaPrograma de Pós-Graduação em Engenharia OceânicaUFRJVasconcellos, José Marcio do Amaralhttp://lattes.cnpq.br/2042577313261515http://lattes.cnpq.br/2281901825005409Fernandes, Antônio CarlosCyrino, Julio Cesar RamalhoEllwanger, Gilberto BrunoQassim, Raad YahyaQuelhas, Osvaldo Luiz GonçalvesSantos, Andrea Rozendo Moreira dos2020-06-22T13:30:20Z2023-12-21T03:06:10Z2018-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesishttp://hdl.handle.net/11422/12590porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:06:10Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/12590Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:06:10Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise de evacuação de navios de carga em situação de incêndio a partir de simulação computacional baseada em fatores humanos
title Análise de evacuação de navios de carga em situação de incêndio a partir de simulação computacional baseada em fatores humanos
spellingShingle Análise de evacuação de navios de carga em situação de incêndio a partir de simulação computacional baseada em fatores humanos
Santos, Andrea Rozendo Moreira dos
Análise de evacuação
Navios de carga
CNPQ::ENGENHARIAS
title_short Análise de evacuação de navios de carga em situação de incêndio a partir de simulação computacional baseada em fatores humanos
title_full Análise de evacuação de navios de carga em situação de incêndio a partir de simulação computacional baseada em fatores humanos
title_fullStr Análise de evacuação de navios de carga em situação de incêndio a partir de simulação computacional baseada em fatores humanos
title_full_unstemmed Análise de evacuação de navios de carga em situação de incêndio a partir de simulação computacional baseada em fatores humanos
title_sort Análise de evacuação de navios de carga em situação de incêndio a partir de simulação computacional baseada em fatores humanos
author Santos, Andrea Rozendo Moreira dos
author_facet Santos, Andrea Rozendo Moreira dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vasconcellos, José Marcio do Amaral
http://lattes.cnpq.br/2042577313261515
http://lattes.cnpq.br/2281901825005409
Fernandes, Antônio Carlos
Cyrino, Julio Cesar Ramalho
Ellwanger, Gilberto Bruno
Qassim, Raad Yahya
Quelhas, Osvaldo Luiz Gonçalves
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Andrea Rozendo Moreira dos
dc.subject.por.fl_str_mv Análise de evacuação
Navios de carga
CNPQ::ENGENHARIAS
topic Análise de evacuação
Navios de carga
CNPQ::ENGENHARIAS
description Throughout history, offshore accidents involving high percentages of fatalities have shown that an effective evacuation is the last line of defense to avoid catastrophic results. The growth in the number of passenger ships with capacity for thousands of people has driven evacuation issues to the center of attention of the naval sector. For almost two decades, the guarantee of sufficient time for people on board cruise ships to be safely evacuated has been foreseen in regulations. However, such certification is not required for merchant shipping cargo ships, although the development of the oil industry and globalization have produced a significant increase in the number of casualties in accidents involving this type of vessel. It is intended to demonstrate through this research that existing and widely used computational models in passenger ships can be adapted for application in cargo ships, helping to assess risks and the complex decision-making process inherent in evacuation in emergency situations. Throughout this document, it will be evidenced that the development of specific standards for cargo ships, with guidelines regarding evacuation analyzes still in the design phase, can be supported by the latest generation of commercially available software, recommending prevention rather than mitigation.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10
2020-06-22T13:30:20Z
2023-12-21T03:06:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11422/12590
url http://hdl.handle.net/11422/12590
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia
Programa de Pós-Graduação em Engenharia Oceânica
UFRJ
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia
Programa de Pós-Graduação em Engenharia Oceânica
UFRJ
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRJ
instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron:UFRJ
instname_str Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron_str UFRJ
institution UFRJ
reponame_str Repositório Institucional da UFRJ
collection Repositório Institucional da UFRJ
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
repository.mail.fl_str_mv pantheon@sibi.ufrj.br
_version_ 1815456008413118464