A sala de informática: um ambiente de aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRJ |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11422/975 |
Resumo: | The present study intended to investigate the use of the computer room as an environment for interaction between the subject/ technology / subject so that through this interaction the student led by a Professor urged to investigate, reflect and discuss the concepts that have worked or will work in classroom. In this context, the computer room becomes an extension of the classroom to reinforce the knowledge acquired, in a playful practical and efficient manner, using the computer as a learning tool. The subjects were teachers and students of the 2nd segment CE Primary School Aurelino Leal. The instruments used were questionnaires containing closed and open questions and observations of certain classes of Geography and Project Set. The data collected were analyzed in light of the theoretical framework of some scholars in the field of new technologies and areas of learning: Vygotsky. It was noted, with the survey data, the computer is used by a few educators in their teaching and therefore the computer room. Although these results are not satisfactory, it is clear that educators are aware that show the computer and the computer room can contribute to improve learning. |
id |
UFRJ_ba7edebf1a19845847e26db6d707c893 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pantheon.ufrj.br:11422/975 |
network_acronym_str |
UFRJ |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRJ |
repository_id_str |
|
spelling |
A sala de informática: um ambiente de aprendizagemThe computer room: learning environmentComputadoresEstudo e ensinoComputersStudy and teachingCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONALThe present study intended to investigate the use of the computer room as an environment for interaction between the subject/ technology / subject so that through this interaction the student led by a Professor urged to investigate, reflect and discuss the concepts that have worked or will work in classroom. In this context, the computer room becomes an extension of the classroom to reinforce the knowledge acquired, in a playful practical and efficient manner, using the computer as a learning tool. The subjects were teachers and students of the 2nd segment CE Primary School Aurelino Leal. The instruments used were questionnaires containing closed and open questions and observations of certain classes of Geography and Project Set. The data collected were analyzed in light of the theoretical framework of some scholars in the field of new technologies and areas of learning: Vygotsky. It was noted, with the survey data, the computer is used by a few educators in their teaching and therefore the computer room. Although these results are not satisfactory, it is clear that educators are aware that show the computer and the computer room can contribute to improve learning.Este trabalho pretende refletir sobre a utilização da Sala de Informática como um ambiente de interatividade entre os sujeitos/tecnologia/conteúdo para que através desta interação o aluno conduzido pelo professor seja instigado a investigar, refletir e debater sobre os conceitos que já trabalhou ou que vai trabalhar em sala de aula. Neste processo, a Sala de Informática se torna uma extensão da sala de aula ao reforçar o conhecimento adquirido nesta, de maneira lúdica, prática e eficiente usando como ferramenta de aprendizagem, o computador. Os sujeitos da pesquisa foram professores e alunos do 2º segmento do Ensino Fundamental do CE Aurelino Leal. Os instrumentos utilizados foram questionários contendo questões fechadas e abertas e observações de algumas aulas de Geografia e Projeto Definido. Os dados coletados foram analisados à luz do referencial teórico de alguns estudiosos da área das novas tecnologias e da área da aprendizagem: Vigotsky. Constatou-se, com os dados da pesquisa, que o computador é usado por poucos educadores em suas práticas pedagógicas e, consequentemente, a Sala de Informática. Apesar de tais resultados não serem satisfatórios, percebe-se que os docentes se mostram conscientes de que o computador e a Sala de Informática podem contribuir na melhoraria da aprendizagem.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilInstituto NUTES de Educação em Ciências e SaúdePrograma de Pós-graduação em Educação em Ciências e SaúdeUFRJNova, João Luiz Leocádio dahttp://lattes.cnpq.br/2112113078141846Mendonça, Adriany Ferreira deLeher, Elizabeth Menezes Teixeirahttp://lattes.cnpq.br/9566457444383116Miranda, Rosângela Tereza Cabral2016-10-27T16:33:35Z2023-12-21T03:03:21Z2011-07-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://hdl.handle.net/11422/975porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:03:21Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/975Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:03:21Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A sala de informática: um ambiente de aprendizagem The computer room: learning environment |
title |
A sala de informática: um ambiente de aprendizagem |
spellingShingle |
A sala de informática: um ambiente de aprendizagem Miranda, Rosângela Tereza Cabral Computadores Estudo e ensino Computers Study and teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
title_short |
A sala de informática: um ambiente de aprendizagem |
title_full |
A sala de informática: um ambiente de aprendizagem |
title_fullStr |
A sala de informática: um ambiente de aprendizagem |
title_full_unstemmed |
A sala de informática: um ambiente de aprendizagem |
title_sort |
A sala de informática: um ambiente de aprendizagem |
author |
Miranda, Rosângela Tereza Cabral |
author_facet |
Miranda, Rosângela Tereza Cabral |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Nova, João Luiz Leocádio da http://lattes.cnpq.br/2112113078141846 Mendonça, Adriany Ferreira de Leher, Elizabeth Menezes Teixeira http://lattes.cnpq.br/9566457444383116 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miranda, Rosângela Tereza Cabral |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Computadores Estudo e ensino Computers Study and teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
topic |
Computadores Estudo e ensino Computers Study and teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
The present study intended to investigate the use of the computer room as an environment for interaction between the subject/ technology / subject so that through this interaction the student led by a Professor urged to investigate, reflect and discuss the concepts that have worked or will work in classroom. In this context, the computer room becomes an extension of the classroom to reinforce the knowledge acquired, in a playful practical and efficient manner, using the computer as a learning tool. The subjects were teachers and students of the 2nd segment CE Primary School Aurelino Leal. The instruments used were questionnaires containing closed and open questions and observations of certain classes of Geography and Project Set. The data collected were analyzed in light of the theoretical framework of some scholars in the field of new technologies and areas of learning: Vygotsky. It was noted, with the survey data, the computer is used by a few educators in their teaching and therefore the computer room. Although these results are not satisfactory, it is clear that educators are aware that show the computer and the computer room can contribute to improve learning. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-07-26 2016-10-27T16:33:35Z 2023-12-21T03:03:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11422/975 |
url |
http://hdl.handle.net/11422/975 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio de Janeiro Brasil Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Saúde UFRJ |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio de Janeiro Brasil Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Saúde UFRJ |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRJ instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) instacron:UFRJ |
instname_str |
Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
instacron_str |
UFRJ |
institution |
UFRJ |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRJ |
collection |
Repositório Institucional da UFRJ |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
pantheon@sibi.ufrj.br |
_version_ |
1815455958534455296 |