A sala de informática: um ambiente de aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda, Rosângela Tereza Cabral
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRJ
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11422/975
Resumo: The present study intended to investigate the use of the computer room as an environment for interaction between the subject/ technology / subject so that through this interaction the student led by a Professor urged to investigate, reflect and discuss the concepts that have worked or will work in classroom. In this context, the computer room becomes an extension of the classroom to reinforce the knowledge acquired, in a playful practical and efficient manner, using the computer as a learning tool. The subjects were teachers and students of the 2nd segment CE Primary School Aurelino Leal. The instruments used were questionnaires containing closed and open questions and observations of certain classes of Geography and Project Set. The data collected were analyzed in light of the theoretical framework of some scholars in the field of new technologies and areas of learning: Vygotsky. It was noted, with the survey data, the computer is used by a few educators in their teaching and therefore the computer room. Although these results are not satisfactory, it is clear that educators are aware that show the computer and the computer room can contribute to improve learning.
id UFRJ_ba7edebf1a19845847e26db6d707c893
oai_identifier_str oai:pantheon.ufrj.br:11422/975
network_acronym_str UFRJ
network_name_str Repositório Institucional da UFRJ
repository_id_str
spelling A sala de informática: um ambiente de aprendizagemThe computer room: learning environmentComputadoresEstudo e ensinoComputersStudy and teachingCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONALThe present study intended to investigate the use of the computer room as an environment for interaction between the subject/ technology / subject so that through this interaction the student led by a Professor urged to investigate, reflect and discuss the concepts that have worked or will work in classroom. In this context, the computer room becomes an extension of the classroom to reinforce the knowledge acquired, in a playful practical and efficient manner, using the computer as a learning tool. The subjects were teachers and students of the 2nd segment CE Primary School Aurelino Leal. The instruments used were questionnaires containing closed and open questions and observations of certain classes of Geography and Project Set. The data collected were analyzed in light of the theoretical framework of some scholars in the field of new technologies and areas of learning: Vygotsky. It was noted, with the survey data, the computer is used by a few educators in their teaching and therefore the computer room. Although these results are not satisfactory, it is clear that educators are aware that show the computer and the computer room can contribute to improve learning.Este trabalho pretende refletir sobre a utilização da Sala de Informática como um ambiente de interatividade entre os sujeitos/tecnologia/conteúdo para que através desta interação o aluno conduzido pelo professor seja instigado a investigar, refletir e debater sobre os conceitos que já trabalhou ou que vai trabalhar em sala de aula. Neste processo, a Sala de Informática se torna uma extensão da sala de aula ao reforçar o conhecimento adquirido nesta, de maneira lúdica, prática e eficiente usando como ferramenta de aprendizagem, o computador. Os sujeitos da pesquisa foram professores e alunos do 2º segmento do Ensino Fundamental do CE Aurelino Leal. Os instrumentos utilizados foram questionários contendo questões fechadas e abertas e observações de algumas aulas de Geografia e Projeto Definido. Os dados coletados foram analisados à luz do referencial teórico de alguns estudiosos da área das novas tecnologias e da área da aprendizagem: Vigotsky. Constatou-se, com os dados da pesquisa, que o computador é usado por poucos educadores em suas práticas pedagógicas e, consequentemente, a Sala de Informática. Apesar de tais resultados não serem satisfatórios, percebe-se que os docentes se mostram conscientes de que o computador e a Sala de Informática podem contribuir na melhoraria da aprendizagem.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilInstituto NUTES de Educação em Ciências e SaúdePrograma de Pós-graduação em Educação em Ciências e SaúdeUFRJNova, João Luiz Leocádio dahttp://lattes.cnpq.br/2112113078141846Mendonça, Adriany Ferreira deLeher, Elizabeth Menezes Teixeirahttp://lattes.cnpq.br/9566457444383116Miranda, Rosângela Tereza Cabral2016-10-27T16:33:35Z2023-12-21T03:03:21Z2011-07-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://hdl.handle.net/11422/975porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:03:21Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/975Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:03:21Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false
dc.title.none.fl_str_mv A sala de informática: um ambiente de aprendizagem
The computer room: learning environment
title A sala de informática: um ambiente de aprendizagem
spellingShingle A sala de informática: um ambiente de aprendizagem
Miranda, Rosângela Tereza Cabral
Computadores
Estudo e ensino
Computers
Study and teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
title_short A sala de informática: um ambiente de aprendizagem
title_full A sala de informática: um ambiente de aprendizagem
title_fullStr A sala de informática: um ambiente de aprendizagem
title_full_unstemmed A sala de informática: um ambiente de aprendizagem
title_sort A sala de informática: um ambiente de aprendizagem
author Miranda, Rosângela Tereza Cabral
author_facet Miranda, Rosângela Tereza Cabral
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Nova, João Luiz Leocádio da
http://lattes.cnpq.br/2112113078141846
Mendonça, Adriany Ferreira de
Leher, Elizabeth Menezes Teixeira
http://lattes.cnpq.br/9566457444383116
dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda, Rosângela Tereza Cabral
dc.subject.por.fl_str_mv Computadores
Estudo e ensino
Computers
Study and teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
topic Computadores
Estudo e ensino
Computers
Study and teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
description The present study intended to investigate the use of the computer room as an environment for interaction between the subject/ technology / subject so that through this interaction the student led by a Professor urged to investigate, reflect and discuss the concepts that have worked or will work in classroom. In this context, the computer room becomes an extension of the classroom to reinforce the knowledge acquired, in a playful practical and efficient manner, using the computer as a learning tool. The subjects were teachers and students of the 2nd segment CE Primary School Aurelino Leal. The instruments used were questionnaires containing closed and open questions and observations of certain classes of Geography and Project Set. The data collected were analyzed in light of the theoretical framework of some scholars in the field of new technologies and areas of learning: Vygotsky. It was noted, with the survey data, the computer is used by a few educators in their teaching and therefore the computer room. Although these results are not satisfactory, it is clear that educators are aware that show the computer and the computer room can contribute to improve learning.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-26
2016-10-27T16:33:35Z
2023-12-21T03:03:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11422/975
url http://hdl.handle.net/11422/975
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde
Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Saúde
UFRJ
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde
Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Saúde
UFRJ
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRJ
instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron:UFRJ
instname_str Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron_str UFRJ
institution UFRJ
reponame_str Repositório Institucional da UFRJ
collection Repositório Institucional da UFRJ
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
repository.mail.fl_str_mv pantheon@sibi.ufrj.br
_version_ 1815455958534455296