Realidade e representação: possibilidade e desafio em pintura
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1998 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRJ |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11422/5576 |
Resumo: | This paper summarizes theoretical considerations engendered by my artistic production in painting. It intends to join practice and reflection, fulfilling the requirements for attaining a Master Degree in Visual Languages. Cutting out brief slices of Art’s History, I try to situate and analyse contexts and moments when the questioning of values (as occurs today) evoked in artists and their work answers in an attempt to overcome feelings of doom and end - comprising movements I call ideological acts. In favor of a starting hypothesis which defends the maintenance of painting and its procedures as a legitimate way of working out poetic creation in our time, I present four of my own paintings which, besides depicting concepts such as Reality and Representation, Part and Whole, Intention and Gesture, hold the directions of my wonderings in today’s artistic context. |
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Realidade e representação: possibilidade e desafio em pinturaPinturaCriação artísticaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTEThis paper summarizes theoretical considerations engendered by my artistic production in painting. It intends to join practice and reflection, fulfilling the requirements for attaining a Master Degree in Visual Languages. Cutting out brief slices of Art’s History, I try to situate and analyse contexts and moments when the questioning of values (as occurs today) evoked in artists and their work answers in an attempt to overcome feelings of doom and end - comprising movements I call ideological acts. In favor of a starting hypothesis which defends the maintenance of painting and its procedures as a legitimate way of working out poetic creation in our time, I present four of my own paintings which, besides depicting concepts such as Reality and Representation, Part and Whole, Intention and Gesture, hold the directions of my wonderings in today’s artistic context.Esta dissertação constitui uma série de reflexões teóricas, a partir de meu trabalho em pintura, visando uma integração entre prática e reflexão, atendendo aos objetivos do mestrado em linguagens visuais do curso de história da arte. Utilizando breves recortes na história da arte, tento localizar, situar, e especificar alguns momentos onde uma situação de crise de valores (como a que vivemos hoje em dia), suscita por parte de artistas, respostas através de seu trabalho na tentativa de superar o sentimento de fim. A este movimento chamo de atos ideológicos. A partir de uma análise, a favor da manutenção dos procedimentos em pintura, como forma viável hoje de elaboração de uma poética atual, apresento quatro trabalhos de grande formato que além de discutirem alguns conceitos como: Realidade e Representação, Parte e Todo, Intenção e Gesto. Tomam, aqui um sentido de minhas próprias indagações e respostas ao atual contexto em arte.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilEscola de Belas ArtesPrograma de Pós-Graduação em Artes VisuaisUFRJZilio, Carlos Augusto da Silvahttp://lattes.cnpq.br/0579086511078672Bellagamba, Mauro Folhadella2018-11-01T00:24:07Z2023-12-21T03:05:11Z1998info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://hdl.handle.net/11422/5576porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:05:11Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/5576Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:05:11Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
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