Realidade e representação: possibilidade e desafio em pintura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bellagamba, Mauro Folhadella
Data de Publicação: 1998
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRJ
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11422/5576
Resumo: This paper summarizes theoretical considerations engendered by my artistic production in painting. It intends to join practice and reflection, fulfilling the requirements for attaining a Master Degree in Visual Languages. Cutting out brief slices of Art’s History, I try to situate and analyse contexts and moments when the questioning of values (as occurs today) evoked in artists and their work answers in an attempt to overcome feelings of doom and end - comprising movements I call ideological acts. In favor of a starting hypothesis which defends the maintenance of painting and its procedures as a legitimate way of working out poetic creation in our time, I present four of my own paintings which, besides depicting concepts such as Reality and Representation, Part and Whole, Intention and Gesture, hold the directions of my wonderings in today’s artistic context.
id UFRJ_d19ded0d264cbee61b787d3c0fe4a039
oai_identifier_str oai:pantheon.ufrj.br:11422/5576
network_acronym_str UFRJ
network_name_str Repositório Institucional da UFRJ
repository_id_str
spelling Realidade e representação: possibilidade e desafio em pinturaPinturaCriação artísticaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTEThis paper summarizes theoretical considerations engendered by my artistic production in painting. It intends to join practice and reflection, fulfilling the requirements for attaining a Master Degree in Visual Languages. Cutting out brief slices of Art’s History, I try to situate and analyse contexts and moments when the questioning of values (as occurs today) evoked in artists and their work answers in an attempt to overcome feelings of doom and end - comprising movements I call ideological acts. In favor of a starting hypothesis which defends the maintenance of painting and its procedures as a legitimate way of working out poetic creation in our time, I present four of my own paintings which, besides depicting concepts such as Reality and Representation, Part and Whole, Intention and Gesture, hold the directions of my wonderings in today’s artistic context.Esta dissertação constitui uma série de reflexões teóricas, a partir de meu trabalho em pintura, visando uma integração entre prática e reflexão, atendendo aos objetivos do mestrado em linguagens visuais do curso de história da arte. Utilizando breves recortes na história da arte, tento localizar, situar, e especificar alguns momentos onde uma situação de crise de valores (como a que vivemos hoje em dia), suscita por parte de artistas, respostas através de seu trabalho na tentativa de superar o sentimento de fim. A este movimento chamo de atos ideológicos. A partir de uma análise, a favor da manutenção dos procedimentos em pintura, como forma viável hoje de elaboração de uma poética atual, apresento quatro trabalhos de grande formato que além de discutirem alguns conceitos como: Realidade e Representação, Parte e Todo, Intenção e Gesto. Tomam, aqui um sentido de minhas próprias indagações e respostas ao atual contexto em arte.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilEscola de Belas ArtesPrograma de Pós-Graduação em Artes VisuaisUFRJZilio, Carlos Augusto da Silvahttp://lattes.cnpq.br/0579086511078672Bellagamba, Mauro Folhadella2018-11-01T00:24:07Z2023-12-21T03:05:11Z1998info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://hdl.handle.net/11422/5576porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:05:11Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/5576Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:05:11Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Realidade e representação: possibilidade e desafio em pintura
title Realidade e representação: possibilidade e desafio em pintura
spellingShingle Realidade e representação: possibilidade e desafio em pintura
Bellagamba, Mauro Folhadella
Pintura
Criação artística
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTE
title_short Realidade e representação: possibilidade e desafio em pintura
title_full Realidade e representação: possibilidade e desafio em pintura
title_fullStr Realidade e representação: possibilidade e desafio em pintura
title_full_unstemmed Realidade e representação: possibilidade e desafio em pintura
title_sort Realidade e representação: possibilidade e desafio em pintura
author Bellagamba, Mauro Folhadella
author_facet Bellagamba, Mauro Folhadella
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Zilio, Carlos Augusto da Silva
http://lattes.cnpq.br/0579086511078672
dc.contributor.author.fl_str_mv Bellagamba, Mauro Folhadella
dc.subject.por.fl_str_mv Pintura
Criação artística
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTE
topic Pintura
Criação artística
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTE
description This paper summarizes theoretical considerations engendered by my artistic production in painting. It intends to join practice and reflection, fulfilling the requirements for attaining a Master Degree in Visual Languages. Cutting out brief slices of Art’s History, I try to situate and analyse contexts and moments when the questioning of values (as occurs today) evoked in artists and their work answers in an attempt to overcome feelings of doom and end - comprising movements I call ideological acts. In favor of a starting hypothesis which defends the maintenance of painting and its procedures as a legitimate way of working out poetic creation in our time, I present four of my own paintings which, besides depicting concepts such as Reality and Representation, Part and Whole, Intention and Gesture, hold the directions of my wonderings in today’s artistic context.
publishDate 1998
dc.date.none.fl_str_mv 1998
2018-11-01T00:24:07Z
2023-12-21T03:05:11Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11422/5576
url http://hdl.handle.net/11422/5576
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Escola de Belas Artes
Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais
UFRJ
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Escola de Belas Artes
Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais
UFRJ
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRJ
instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron:UFRJ
instname_str Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron_str UFRJ
institution UFRJ
reponame_str Repositório Institucional da UFRJ
collection Repositório Institucional da UFRJ
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
repository.mail.fl_str_mv pantheon@sibi.ufrj.br
_version_ 1815455977966665728