Veículo aéreo não tripulado : uma alternativa ao transporte de carga
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRJ |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11422/11938 |
Resumo: | The objective of this study is to analyze the feasibility (technical and operational) of using an UAV for last-mile deliveries, particularly in home deliveries of small parcels and its competitiveness (cost/service level) in urban freight transport as an alternative to motorcycles. The transport system was divided into four physical subsystems (road, vehicle, terminal and control), focusing more on the vehicle. A quadcopter UAV weighing 1.4 kg (operational empty weight) was mounted and used to test payload capacity, power consumption and vehicle autonomy. A commercial quadcopter UAV weighing 1.3 kg (operational empty weight), similar to the mounted UAV, was also used in the tests to check the speed of this type of vehicle. Motorcycle tests were also performed with the objective of evaluating speed, energy consumption and a ratio between Euclidean and road distances. The results showed that the UAV is able to transport small parcels with autonomy for short and medium distances in urban freight transport and with advantage in terms of travel time, energy consumption, financial cost of the energy consumed and gas emission. |
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Veículo aéreo não tripulado : uma alternativa ao transporte de cargatransporte de Cargaveículo aéreoCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTESThe objective of this study is to analyze the feasibility (technical and operational) of using an UAV for last-mile deliveries, particularly in home deliveries of small parcels and its competitiveness (cost/service level) in urban freight transport as an alternative to motorcycles. The transport system was divided into four physical subsystems (road, vehicle, terminal and control), focusing more on the vehicle. A quadcopter UAV weighing 1.4 kg (operational empty weight) was mounted and used to test payload capacity, power consumption and vehicle autonomy. A commercial quadcopter UAV weighing 1.3 kg (operational empty weight), similar to the mounted UAV, was also used in the tests to check the speed of this type of vehicle. Motorcycle tests were also performed with the objective of evaluating speed, energy consumption and a ratio between Euclidean and road distances. The results showed that the UAV is able to transport small parcels with autonomy for short and medium distances in urban freight transport and with advantage in terms of travel time, energy consumption, financial cost of the energy consumed and gas emission.O objetivo deste trabalho é analisar a viabilidade (técnica e operacional) de se utilizar um VANT para o transporte de carga de baixo peso e pequeno volume e a sua competitividade (custo/nível de serviço) na logística urbana, particularmente como alternativa as viagens realizadas por motocicletas. O sistema de transporte foi dividido em quatro subsistemas físicos (via, veículo, terminal e controle), onde o maior enfoque foi dado no veículo. Um VANT do tipo quadricóptero pesando 1,4 kg (com bateria e sem carga útil) foi montado e utilizado para se verificar a capacidade de carga útil, consumo energético e autonomia do veículo. Um VANT comercial também do tipo quadricóptero pesando 1,3 kg (com bateria e sem carga útil), similar ao VANT montado, também foi utilizado para se verificar a velocidade desse tipo de veículo. Foram realizados testes em motocicleta com o objetivo de se avaliar a velocidade, consumo energético e a razão entre as distâncias euclidiana e rodoviária. Os resultados analíticos e experimentais apontaram que o VANT é capaz de transportar cargas de baixo peso com autonomia para curtas e médias distâncias na logística urbana e com vantagem em termos de tempo de viagem, consumo de energia, custo financeiro da energia consumida e emissão de gases.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilInstituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de EngenhariaPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de TransportesUFRJAlmeida D´Agosto, Márcio dehttp://lattes.cnpq.br/8875361042998659http://lattes.cnpq.br/9253463101685959Balassiano, RonaldoBarbastefano, Rafael GarciaRodrigues, Elder Soares2020-04-22T12:03:57Z2023-12-21T03:03:48Z2018-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://hdl.handle.net/11422/11938porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:03:48Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/11938Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:03:48Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
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