Por uma alfabetização audiovisual: uma proposta metodológica a partir do filme Habanastation
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Data de Publicação: | 2024 |
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Título da fonte: | Inter-legere |
Texto Completo: | https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/34583 |
Resumo: | Cinema constitutes a source of inexhaustible learning resources in the most diverse fields of education. However, it is still necessary to give visibility to aesthetics that are “on the margins” of commercial cinema from major North American streaming channels is still necessary. This article aims to propose an interdisciplinary project methodology (involving the disciplines of History, Geography, Portuguese Language and Arts) applied to high school, aiming for Audiovisual Literacy based on the analysis of the Cuban film Habanastation (2011). Based on the understanding of cinema as an educational act, concepts such as ideology, audience formation, form, technique and taste will be addressed in discussions about the construction of a type of cinema with national aesthetics. Methodologically, the case study procedure is adopted, through a bibliographic review and filmographic analysis. The main theoretical references include Althusser (1989); Barbosa (2014); Benjamin (1994); Eisenstein (2002) and Freire (2003, 2004, 2006, 2008). It is concluded that the proposal presented could enable students in the final stage of Basic Education, High School, to receive cinematographic education to value and appreciate a national aesthetic. |
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Por uma alfabetização audiovisual: uma proposta metodológica a partir do filme HabanastationEducaçãoCinemaAlfabetização audiovisualIdeologiaHabanastationCinema constitutes a source of inexhaustible learning resources in the most diverse fields of education. However, it is still necessary to give visibility to aesthetics that are “on the margins” of commercial cinema from major North American streaming channels is still necessary. This article aims to propose an interdisciplinary project methodology (involving the disciplines of History, Geography, Portuguese Language and Arts) applied to high school, aiming for Audiovisual Literacy based on the analysis of the Cuban film Habanastation (2011). Based on the understanding of cinema as an educational act, concepts such as ideology, audience formation, form, technique and taste will be addressed in discussions about the construction of a type of cinema with national aesthetics. Methodologically, the case study procedure is adopted, through a bibliographic review and filmographic analysis. The main theoretical references include Althusser (1989); Barbosa (2014); Benjamin (1994); Eisenstein (2002) and Freire (2003, 2004, 2006, 2008). It is concluded that the proposal presented could enable students in the final stage of Basic Education, High School, to receive cinematographic education to value and appreciate a national aesthetic.O cinema se constitui em uma fonte de recursos inesgotáveis de aprendizagens, nos mais diversos campos da educação. No entanto, ainda é necessário dar visibilidade às estéticas que estão “à margem” do cinema comercial dos grandes streamings norte-americanos. O presente artigo tem o objetivo de propor uma metodologia de projeto interdisciplinar (envolvendo as disciplinas de História, Geografia, Língua Portuguesa e Artes) aplicada ao Ensino Médio, almejando-se a Alfabetização Audiovisual a partir da análise do filme cubano Habanastation (2011). A partir da compreensão do cinema enquanto um ato educacional, serão abordados conceitos como ideologia, formação de público, forma, técnica e gosto referentes às discussões sobre a construção de um tipo de cinema com estética nacional. Metodologicamente, adota-se o procedimento de estudo de caso, por meio de uma revisão bibliográfica e análise filmográfica. As principais referências teóricas incluem Althusser (1989); Barbosa (2014); Benjamin (1994); Eisenstein (2002) e Freire (2003, 2004, 2008). Conclui-se que a proposta apresentada poderá possibilitar aos discentes da etapa final da Educação Básica, o Ensino Médio, a educação cinematográfica de valorização e apreciação de uma estética nacional.UFRN2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/3458310.21680/1982-1662.2024v7n39ID34583Revista Inter-Legere; v. 7 n. 39 (2024): Inter-Legere; c345831982-166210.21680/1982-1662.2024v7n39reponame:Inter-legereinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/34583/18578Copyright (c) 2024 Adriano Medeiros Costa, Elizângela Justino de Oliveira, Tiago Tavares e Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros Costa, AdrianoJustino de Oliveira, Elizângela Tavares e Silva, Tiago 2024-04-29T17:21:24Zoai:periodicos.ufrn.br:article/34583Revistahttps://periodicos.ufrn.br/interlegerePUBhttps://periodicos.ufrn.br/interlegere/oai||interlegere@cchla.ufrn.br||analaudelina@uol.com.br1982-16621982-1662opendoar:2024-04-29T17:21:24Inter-legere - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
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