A interação nas distâncias: a análise de um processo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Meirelles, Cláudia de Souza Cardoso
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRN
Texto Completo: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/13606
Resumo: Education and technology have always walked side by side. The Information and Communication Technologies are inserted in education as a profile of people from the new era. This research has the objective of understanding the insertion of the use of the Technologies of Information and Communication within the educational context, from the analysis of the process of interactivity among students and teachers of the Portuguese distance course of the Tiradentes University (Unit). For such, the empiric investigation was based on the analysis of academic documents, such as: the Course Pedagogical Project and Class Planning of regular classes, in regular classrooms, as well as interviews, focal groups, and pictures with people who live the history of the course. Direct observations were also conducted. The methodology applied was bibliographic and qualitative research of the exploratory type, using the information that was collected through the interviews. The results of this research demonstrated that the interaction promoted by the ICT represents a process of social change, and therefore, of development for education. It was concluded that the Distance Education has to overcome some fragilities, aiming at contributing to the educational field and to the promotion of interactions among students
id UFRN_5315ad2f11d1683b115a7b61a5ab613a
oai_identifier_str oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/13606
network_acronym_str UFRN
network_name_str Repositório Institucional da UFRN
repository_id_str
spelling Meirelles, Cláudia de Souza Cardosohttp://lattes.cnpq.br/3357092276179319http://lattes.cnpq.br/7842254018559167Alves, Maria Lúcia Bastoshttp://lattes.cnpq.br/1719643619018288Lima, Hermano Machado Ferreirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779318A32014-12-17T14:19:57Z2010-11-232014-12-17T14:19:57Z2010-06-30MEIRELLES, Cláudia de Souza Cardoso. A interação nas distâncias: a análise de um processo. 2010. 102 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional; Cultura e Representações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/13606Education and technology have always walked side by side. The Information and Communication Technologies are inserted in education as a profile of people from the new era. This research has the objective of understanding the insertion of the use of the Technologies of Information and Communication within the educational context, from the analysis of the process of interactivity among students and teachers of the Portuguese distance course of the Tiradentes University (Unit). For such, the empiric investigation was based on the analysis of academic documents, such as: the Course Pedagogical Project and Class Planning of regular classes, in regular classrooms, as well as interviews, focal groups, and pictures with people who live the history of the course. Direct observations were also conducted. The methodology applied was bibliographic and qualitative research of the exploratory type, using the information that was collected through the interviews. The results of this research demonstrated that the interaction promoted by the ICT represents a process of social change, and therefore, of development for education. It was concluded that the Distance Education has to overcome some fragilities, aiming at contributing to the educational field and to the promotion of interactions among studentsEducação e tecnologia sempre caminharam juntas. As tecnologias da informação e comunicação estão inseridas na educação como um reflexo das pessoas da nova era. Esta pesquisa tem por objetivo compreender a inserção do uso das tecnologias de informação e comunicação no contexto educacional, a partir da análise do processo de interatividade entre alunos e professores do curso de Letras Português da Universidade Tiradentes (Unit), na modalidade a distância. Assim, a investigação empírica pautou-se na análise de documentos acadêmicos, como Projeto Pedagógico do Curso e o planejamento de aulas para os encontros presenciais; das entrevistas, grupos focais, fotos com pessoas que vivem a história do curso; também foram feitas observações diretas. A metodologia empregada foi a pesquisa bibliográfica e qualitativa do tipo exploratória com as informações coletadas através da entrevista. Os resultados desta pesquisa mostraram que a interação feita pelas TICs representa em sua efetividade um processo de mudança social e, consequentemente, de desenvolvimento para a educação. Concluiu-se que a EAD precisa superar algumas fragilidades, visando contribuir para a educação e na promoção de interações entre os estudantesUniversidade Tiradentesapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em Ciências SociaisUFRNBRDesenvolvimento Regional; Cultura e RepresentaçõesEducaçãoTICsCurso de Letras Português EADInteraçãoEducationICTPortuguese Distance CourseInteractionCNPQ::OUTROS::CIENCIAS SOCIAISA interação nas distâncias: a análise de um processoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALInteraçãoDistânciasAnálise_Meireles_2010.pdfapplication/pdf549390https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13606/1/Intera%c3%a7%c3%a3oDist%c3%a2nciasAn%c3%a1lise_Meireles_2010.pdf5b1c6aedd0d7aa60b07797ee9cc9eaefMD51TEXTClaudiaSCM_DISSERT.pdf.txtClaudiaSCM_DISSERT.pdf.txtExtracted texttext/plain181943https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13606/6/ClaudiaSCM_DISSERT.pdf.txt85096f1d6118d63c979e158bbac90887MD56InteraçãoDistânciasAnálise_Meireles_2010.pdf.txtInteraçãoDistânciasAnálise_Meireles_2010.pdf.txtExtracted texttext/plain181903https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13606/8/Intera%c3%a7%c3%a3oDist%c3%a2nciasAn%c3%a1lise_Meireles_2010.pdf.txt8fff699178cef85d7f9ad30321581f2dMD58THUMBNAILClaudiaSCM_DISSERT.pdf.jpgClaudiaSCM_DISSERT.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg1744https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13606/7/ClaudiaSCM_DISSERT.pdf.jpg1f989a40023c8a2b25515ad4b651172aMD57InteraçãoDistânciasAnálise_Meireles_2010.pdf.jpgInteraçãoDistânciasAnálise_Meireles_2010.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1161https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13606/9/Intera%c3%a7%c3%a3oDist%c3%a2nciasAn%c3%a1lise_Meireles_2010.pdf.jpgd3e65240859ecd6634e14ec195230395MD59123456789/136062019-05-26 02:23:32.884oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/13606Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2019-05-26T05:23:32Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.por.fl_str_mv A interação nas distâncias: a análise de um processo
title A interação nas distâncias: a análise de um processo
spellingShingle A interação nas distâncias: a análise de um processo
Meirelles, Cláudia de Souza Cardoso
Educação
TICs
Curso de Letras Português EAD
Interação
Education
ICT
Portuguese Distance Course
Interaction
CNPQ::OUTROS::CIENCIAS SOCIAIS
title_short A interação nas distâncias: a análise de um processo
title_full A interação nas distâncias: a análise de um processo
title_fullStr A interação nas distâncias: a análise de um processo
title_full_unstemmed A interação nas distâncias: a análise de um processo
title_sort A interação nas distâncias: a análise de um processo
author Meirelles, Cláudia de Souza Cardoso
author_facet Meirelles, Cláudia de Souza Cardoso
author_role author
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3357092276179319
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7842254018559167
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv Alves, Maria Lúcia Bastos
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1719643619018288
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv Lima, Hermano Machado Ferreira
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779318A3
dc.contributor.author.fl_str_mv Meirelles, Cláudia de Souza Cardoso
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
TICs
Curso de Letras Português EAD
Interação
topic Educação
TICs
Curso de Letras Português EAD
Interação
Education
ICT
Portuguese Distance Course
Interaction
CNPQ::OUTROS::CIENCIAS SOCIAIS
dc.subject.eng.fl_str_mv Education
ICT
Portuguese Distance Course
Interaction
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::OUTROS::CIENCIAS SOCIAIS
description Education and technology have always walked side by side. The Information and Communication Technologies are inserted in education as a profile of people from the new era. This research has the objective of understanding the insertion of the use of the Technologies of Information and Communication within the educational context, from the analysis of the process of interactivity among students and teachers of the Portuguese distance course of the Tiradentes University (Unit). For such, the empiric investigation was based on the analysis of academic documents, such as: the Course Pedagogical Project and Class Planning of regular classes, in regular classrooms, as well as interviews, focal groups, and pictures with people who live the history of the course. Direct observations were also conducted. The methodology applied was bibliographic and qualitative research of the exploratory type, using the information that was collected through the interviews. The results of this research demonstrated that the interaction promoted by the ICT represents a process of social change, and therefore, of development for education. It was concluded that the Distance Education has to overcome some fragilities, aiming at contributing to the educational field and to the promotion of interactions among students
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-11-23
2014-12-17T14:19:57Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-06-30
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-12-17T14:19:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MEIRELLES, Cláudia de Souza Cardoso. A interação nas distâncias: a análise de um processo. 2010. 102 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional; Cultura e Representações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/13606
identifier_str_mv MEIRELLES, Cláudia de Souza Cardoso. A interação nas distâncias: a análise de um processo. 2010. 102 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional; Cultura e Representações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/13606
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFRN
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Desenvolvimento Regional; Cultura e Representações
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRN
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Repositório Institucional da UFRN
collection Repositório Institucional da UFRN
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13606/1/Intera%c3%a7%c3%a3oDist%c3%a2nciasAn%c3%a1lise_Meireles_2010.pdf
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13606/6/ClaudiaSCM_DISSERT.pdf.txt
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13606/8/Intera%c3%a7%c3%a3oDist%c3%a2nciasAn%c3%a1lise_Meireles_2010.pdf.txt
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13606/7/ClaudiaSCM_DISSERT.pdf.jpg
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13606/9/Intera%c3%a7%c3%a3oDist%c3%a2nciasAn%c3%a1lise_Meireles_2010.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 5b1c6aedd0d7aa60b07797ee9cc9eaef
85096f1d6118d63c979e158bbac90887
8fff699178cef85d7f9ad30321581f2d
1f989a40023c8a2b25515ad4b651172a
d3e65240859ecd6634e14ec195230395
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813890938262519808