A interação nas distâncias: a análise de um processo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/13606 |
Resumo: | Education and technology have always walked side by side. The Information and Communication Technologies are inserted in education as a profile of people from the new era. This research has the objective of understanding the insertion of the use of the Technologies of Information and Communication within the educational context, from the analysis of the process of interactivity among students and teachers of the Portuguese distance course of the Tiradentes University (Unit). For such, the empiric investigation was based on the analysis of academic documents, such as: the Course Pedagogical Project and Class Planning of regular classes, in regular classrooms, as well as interviews, focal groups, and pictures with people who live the history of the course. Direct observations were also conducted. The methodology applied was bibliographic and qualitative research of the exploratory type, using the information that was collected through the interviews. The results of this research demonstrated that the interaction promoted by the ICT represents a process of social change, and therefore, of development for education. It was concluded that the Distance Education has to overcome some fragilities, aiming at contributing to the educational field and to the promotion of interactions among students |
id |
UFRN_5315ad2f11d1683b115a7b61a5ab613a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/13606 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Meirelles, Cláudia de Souza Cardosohttp://lattes.cnpq.br/3357092276179319http://lattes.cnpq.br/7842254018559167Alves, Maria Lúcia Bastoshttp://lattes.cnpq.br/1719643619018288Lima, Hermano Machado Ferreirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779318A32014-12-17T14:19:57Z2010-11-232014-12-17T14:19:57Z2010-06-30MEIRELLES, Cláudia de Souza Cardoso. A interação nas distâncias: a análise de um processo. 2010. 102 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional; Cultura e Representações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/13606Education and technology have always walked side by side. The Information and Communication Technologies are inserted in education as a profile of people from the new era. This research has the objective of understanding the insertion of the use of the Technologies of Information and Communication within the educational context, from the analysis of the process of interactivity among students and teachers of the Portuguese distance course of the Tiradentes University (Unit). For such, the empiric investigation was based on the analysis of academic documents, such as: the Course Pedagogical Project and Class Planning of regular classes, in regular classrooms, as well as interviews, focal groups, and pictures with people who live the history of the course. Direct observations were also conducted. The methodology applied was bibliographic and qualitative research of the exploratory type, using the information that was collected through the interviews. The results of this research demonstrated that the interaction promoted by the ICT represents a process of social change, and therefore, of development for education. It was concluded that the Distance Education has to overcome some fragilities, aiming at contributing to the educational field and to the promotion of interactions among studentsEducação e tecnologia sempre caminharam juntas. As tecnologias da informação e comunicação estão inseridas na educação como um reflexo das pessoas da nova era. Esta pesquisa tem por objetivo compreender a inserção do uso das tecnologias de informação e comunicação no contexto educacional, a partir da análise do processo de interatividade entre alunos e professores do curso de Letras Português da Universidade Tiradentes (Unit), na modalidade a distância. Assim, a investigação empírica pautou-se na análise de documentos acadêmicos, como Projeto Pedagógico do Curso e o planejamento de aulas para os encontros presenciais; das entrevistas, grupos focais, fotos com pessoas que vivem a história do curso; também foram feitas observações diretas. A metodologia empregada foi a pesquisa bibliográfica e qualitativa do tipo exploratória com as informações coletadas através da entrevista. Os resultados desta pesquisa mostraram que a interação feita pelas TICs representa em sua efetividade um processo de mudança social e, consequentemente, de desenvolvimento para a educação. Concluiu-se que a EAD precisa superar algumas fragilidades, visando contribuir para a educação e na promoção de interações entre os estudantesUniversidade Tiradentesapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em Ciências SociaisUFRNBRDesenvolvimento Regional; Cultura e RepresentaçõesEducaçãoTICsCurso de Letras Português EADInteraçãoEducationICTPortuguese Distance CourseInteractionCNPQ::OUTROS::CIENCIAS SOCIAISA interação nas distâncias: a análise de um processoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALInteraçãoDistânciasAnálise_Meireles_2010.pdfapplication/pdf549390https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13606/1/Intera%c3%a7%c3%a3oDist%c3%a2nciasAn%c3%a1lise_Meireles_2010.pdf5b1c6aedd0d7aa60b07797ee9cc9eaefMD51TEXTClaudiaSCM_DISSERT.pdf.txtClaudiaSCM_DISSERT.pdf.txtExtracted texttext/plain181943https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13606/6/ClaudiaSCM_DISSERT.pdf.txt85096f1d6118d63c979e158bbac90887MD56InteraçãoDistânciasAnálise_Meireles_2010.pdf.txtInteraçãoDistânciasAnálise_Meireles_2010.pdf.txtExtracted texttext/plain181903https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13606/8/Intera%c3%a7%c3%a3oDist%c3%a2nciasAn%c3%a1lise_Meireles_2010.pdf.txt8fff699178cef85d7f9ad30321581f2dMD58THUMBNAILClaudiaSCM_DISSERT.pdf.jpgClaudiaSCM_DISSERT.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg1744https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13606/7/ClaudiaSCM_DISSERT.pdf.jpg1f989a40023c8a2b25515ad4b651172aMD57InteraçãoDistânciasAnálise_Meireles_2010.pdf.jpgInteraçãoDistânciasAnálise_Meireles_2010.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1161https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13606/9/Intera%c3%a7%c3%a3oDist%c3%a2nciasAn%c3%a1lise_Meireles_2010.pdf.jpgd3e65240859ecd6634e14ec195230395MD59123456789/136062019-05-26 02:23:32.884oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/13606Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2019-05-26T05:23:32Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A interação nas distâncias: a análise de um processo |
title |
A interação nas distâncias: a análise de um processo |
spellingShingle |
A interação nas distâncias: a análise de um processo Meirelles, Cláudia de Souza Cardoso Educação TICs Curso de Letras Português EAD Interação Education ICT Portuguese Distance Course Interaction CNPQ::OUTROS::CIENCIAS SOCIAIS |
title_short |
A interação nas distâncias: a análise de um processo |
title_full |
A interação nas distâncias: a análise de um processo |
title_fullStr |
A interação nas distâncias: a análise de um processo |
title_full_unstemmed |
A interação nas distâncias: a análise de um processo |
title_sort |
A interação nas distâncias: a análise de um processo |
author |
Meirelles, Cláudia de Souza Cardoso |
author_facet |
Meirelles, Cláudia de Souza Cardoso |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3357092276179319 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7842254018559167 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Alves, Maria Lúcia Bastos |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1719643619018288 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Lima, Hermano Machado Ferreira |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779318A3 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Meirelles, Cláudia de Souza Cardoso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação TICs Curso de Letras Português EAD Interação |
topic |
Educação TICs Curso de Letras Português EAD Interação Education ICT Portuguese Distance Course Interaction CNPQ::OUTROS::CIENCIAS SOCIAIS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education ICT Portuguese Distance Course Interaction |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::OUTROS::CIENCIAS SOCIAIS |
description |
Education and technology have always walked side by side. The Information and Communication Technologies are inserted in education as a profile of people from the new era. This research has the objective of understanding the insertion of the use of the Technologies of Information and Communication within the educational context, from the analysis of the process of interactivity among students and teachers of the Portuguese distance course of the Tiradentes University (Unit). For such, the empiric investigation was based on the analysis of academic documents, such as: the Course Pedagogical Project and Class Planning of regular classes, in regular classrooms, as well as interviews, focal groups, and pictures with people who live the history of the course. Direct observations were also conducted. The methodology applied was bibliographic and qualitative research of the exploratory type, using the information that was collected through the interviews. The results of this research demonstrated that the interaction promoted by the ICT represents a process of social change, and therefore, of development for education. It was concluded that the Distance Education has to overcome some fragilities, aiming at contributing to the educational field and to the promotion of interactions among students |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-11-23 2014-12-17T14:19:57Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-06-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T14:19:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MEIRELLES, Cláudia de Souza Cardoso. A interação nas distâncias: a análise de um processo. 2010. 102 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional; Cultura e Representações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/13606 |
identifier_str_mv |
MEIRELLES, Cláudia de Souza Cardoso. A interação nas distâncias: a análise de um processo. 2010. 102 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional; Cultura e Representações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/13606 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Desenvolvimento Regional; Cultura e Representações |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13606/1/Intera%c3%a7%c3%a3oDist%c3%a2nciasAn%c3%a1lise_Meireles_2010.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13606/6/ClaudiaSCM_DISSERT.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13606/8/Intera%c3%a7%c3%a3oDist%c3%a2nciasAn%c3%a1lise_Meireles_2010.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13606/7/ClaudiaSCM_DISSERT.pdf.jpg https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13606/9/Intera%c3%a7%c3%a3oDist%c3%a2nciasAn%c3%a1lise_Meireles_2010.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5b1c6aedd0d7aa60b07797ee9cc9eaef 85096f1d6118d63c979e158bbac90887 8fff699178cef85d7f9ad30321581f2d 1f989a40023c8a2b25515ad4b651172a d3e65240859ecd6634e14ec195230395 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813890938262519808 |