O princípio metafísico da poética de Aristóteles

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Angelo, Aurélia Sotero
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRN
Texto Completo: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16514
Resumo: Aristotle's definition of tragedy indicates a metaphysical project insinuated by a notion of kátharsis. The reconstruction of Aristotle's method of definition is inspired in the concepts of enérgeia and dýnamis taken from Physics, understanding cause as substance. The Doctrine of the Four Causes is the theoretical basis of the definition of tragedy, placing tragedy in the genre of imitation and distinguishing its species: language (material cause), noble and complete action (formal cause), actors (efficient cause) and kátharsis (temporarily identified with the final cause). Nevertheless, there is no final cause in the definition of tragedy. The kátharsis of passions is experienced by the spectator when he witnesses tragedy, which is the imitation of a noble action, executed by actors and not narrated. Aristotle justifies hid proposition in favor of mimesis by assuming that imitation is natural to man since infancy and the view of objects allows whoever contemplates them to identify and learn the originals. As a metaphysical principle, kátharsis is projected to beyond definition of tragedy, where it is manifested cathartically, in the spectator. Research about the spectator brings one back to the definition of tragedy, where the imitation is an imperfect copy which evokes in the spectator the presence of the originals of the imitated sentiments, thus realizing the kátharsis of these emotions. In this way kátharsis reveals itself as selfknowledge and approach of divine truth and perfections.
id UFRN_9110bcc339b5d352978c83becf0d09e8
oai_identifier_str oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/16514
network_acronym_str UFRN
network_name_str Repositório Institucional da UFRN
repository_id_str
spelling Angelo, Aurélia Soterohttp://lattes.cnpq.br/6539612773764103Erickson, Sandra Sassetti Fernandeshttp://lattes.cnpq.br/1247909974583983Silva, Marcos Figueira daErickson, Glenn Walter2014-12-17T15:12:18Z2007-03-132014-12-17T15:12:18Z2005-12-06ANGELO, Aurélia Sotero. O princípio metafísico da poética de Aristóteles. 2005. 113 f. Dissertação (Mestrado em Metafísica) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16514Aristotle's definition of tragedy indicates a metaphysical project insinuated by a notion of kátharsis. The reconstruction of Aristotle's method of definition is inspired in the concepts of enérgeia and dýnamis taken from Physics, understanding cause as substance. The Doctrine of the Four Causes is the theoretical basis of the definition of tragedy, placing tragedy in the genre of imitation and distinguishing its species: language (material cause), noble and complete action (formal cause), actors (efficient cause) and kátharsis (temporarily identified with the final cause). Nevertheless, there is no final cause in the definition of tragedy. The kátharsis of passions is experienced by the spectator when he witnesses tragedy, which is the imitation of a noble action, executed by actors and not narrated. Aristotle justifies hid proposition in favor of mimesis by assuming that imitation is natural to man since infancy and the view of objects allows whoever contemplates them to identify and learn the originals. As a metaphysical principle, kátharsis is projected to beyond definition of tragedy, where it is manifested cathartically, in the spectator. Research about the spectator brings one back to the definition of tragedy, where the imitation is an imperfect copy which evokes in the spectator the presence of the originals of the imitated sentiments, thus realizing the kátharsis of these emotions. In this way kátharsis reveals itself as selfknowledge and approach of divine truth and perfections.A definição de tragédia na Poética aponta para um projeto metafísico insinuado pela noção de kátharsis. A reconstituição do método de definição de Aristóteles inspira-se nos conceitos de enérgeia e dýnamis retirados da Física, entendendo causa como substância. A Doutrina das Quatro Causas é o referencial teórico que orienta a definição de tragédia, enquadrando-a no gênero da imitação e dividindo-lhes as espécies: linguagem (causa material), ação nobre e completa (causa formal), atores (causa eficiente) e kátharsis (temporariamente identificada como causa final). Entretanto, não há causa final na definição de tragédia. A kátharsis das paixões processa-se no espectador ao assistir à tragédia que é a imitação de uma ação nobre, executada pelos atores e não narrada. Aristóteles justificou sua proposição em favor da mímese ao assumir que "imitar é natural ao homem desde a infância e a vista das imagens proporciona a quem as contempla aprender e identificar cada original". Como princípio metafísico, Kátharsis se projeta para fora da definição de tragédia, onde realiza-se a manifestação catártica, no espectador. A pesquisa em torno do espectador retorna para a definição de tragédia, onde a imitação é cópia imperfeita que evoca no espectador a presença dos originais daqueles sentimentos imitados, realizando assim, a kátharsis dessas emoções. Kátharsis revela-se então, como auto-conhecimento e aproximação das verdades e perfeições divinas2020-01-01application/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em FilosofiaUFRNBRMetafísicaPrincípioCausaMímeseKátharsisDýnamisEnérgéiaPrincipleCauseMímesis, KátharsisDýnamisEnérgeiaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAO princípio metafísico da poética de Aristótelesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALAureliaSA.pdfapplication/pdf467613https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16514/1/AureliaSA.pdfacef70f5b973d0f5f78b5c8c1dda5051MD51TEXTAureliaSA.pdf.txtAureliaSA.pdf.txtExtracted texttext/plain210257https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16514/11/AureliaSA.pdf.txtb5defece69495931610f09c0731b7814MD511THUMBNAILAureliaSA.pdf.jpgAureliaSA.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg1724https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16514/12/AureliaSA.pdf.jpg44bc8447d235db4e0ff538f412b71f64MD512123456789/165142024-03-19 01:04:29.465oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/16514Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2024-03-19T04:04:29Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.por.fl_str_mv O princípio metafísico da poética de Aristóteles
title O princípio metafísico da poética de Aristóteles
spellingShingle O princípio metafísico da poética de Aristóteles
Angelo, Aurélia Sotero
Princípio
Causa
Mímese
Kátharsis
Dýnamis
Enérgéia
Principle
Cause
Mímesis, Kátharsis
Dýnamis
Enérgeia
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
title_short O princípio metafísico da poética de Aristóteles
title_full O princípio metafísico da poética de Aristóteles
title_fullStr O princípio metafísico da poética de Aristóteles
title_full_unstemmed O princípio metafísico da poética de Aristóteles
title_sort O princípio metafísico da poética de Aristóteles
author Angelo, Aurélia Sotero
author_facet Angelo, Aurélia Sotero
author_role author
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6539612773764103
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.advisor-co1ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv Silva, Marcos Figueira da
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.author.fl_str_mv Angelo, Aurélia Sotero
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv Erickson, Sandra Sassetti Fernandes
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1247909974583983
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Erickson, Glenn Walter
contributor_str_mv Erickson, Sandra Sassetti Fernandes
Erickson, Glenn Walter
dc.subject.por.fl_str_mv Princípio
Causa
Mímese
Kátharsis
Dýnamis
Enérgéia
topic Princípio
Causa
Mímese
Kátharsis
Dýnamis
Enérgéia
Principle
Cause
Mímesis, Kátharsis
Dýnamis
Enérgeia
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Principle
Cause
Mímesis, Kátharsis
Dýnamis
Enérgeia
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
description Aristotle's definition of tragedy indicates a metaphysical project insinuated by a notion of kátharsis. The reconstruction of Aristotle's method of definition is inspired in the concepts of enérgeia and dýnamis taken from Physics, understanding cause as substance. The Doctrine of the Four Causes is the theoretical basis of the definition of tragedy, placing tragedy in the genre of imitation and distinguishing its species: language (material cause), noble and complete action (formal cause), actors (efficient cause) and kátharsis (temporarily identified with the final cause). Nevertheless, there is no final cause in the definition of tragedy. The kátharsis of passions is experienced by the spectator when he witnesses tragedy, which is the imitation of a noble action, executed by actors and not narrated. Aristotle justifies hid proposition in favor of mimesis by assuming that imitation is natural to man since infancy and the view of objects allows whoever contemplates them to identify and learn the originals. As a metaphysical principle, kátharsis is projected to beyond definition of tragedy, where it is manifested cathartically, in the spectator. Research about the spectator brings one back to the definition of tragedy, where the imitation is an imperfect copy which evokes in the spectator the presence of the originals of the imitated sentiments, thus realizing the kátharsis of these emotions. In this way kátharsis reveals itself as selfknowledge and approach of divine truth and perfections.
publishDate 2005
dc.date.issued.fl_str_mv 2005-12-06
dc.date.available.fl_str_mv 2007-03-13
2014-12-17T15:12:18Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-12-17T15:12:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ANGELO, Aurélia Sotero. O princípio metafísico da poética de Aristóteles. 2005. 113 f. Dissertação (Mestrado em Metafísica) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16514
identifier_str_mv ANGELO, Aurélia Sotero. O princípio metafísico da poética de Aristóteles. 2005. 113 f. Dissertação (Mestrado em Metafísica) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005.
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16514
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Filosofia
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFRN
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Metafísica
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRN
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Repositório Institucional da UFRN
collection Repositório Institucional da UFRN
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16514/1/AureliaSA.pdf
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16514/11/AureliaSA.pdf.txt
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16514/12/AureliaSA.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv acef70f5b973d0f5f78b5c8c1dda5051
b5defece69495931610f09c0731b7814
44bc8447d235db4e0ff538f412b71f64
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802117723072757760