O princípio metafísico da poética de Aristóteles
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16514 |
Resumo: | Aristotle's definition of tragedy indicates a metaphysical project insinuated by a notion of kátharsis. The reconstruction of Aristotle's method of definition is inspired in the concepts of enérgeia and dýnamis taken from Physics, understanding cause as substance. The Doctrine of the Four Causes is the theoretical basis of the definition of tragedy, placing tragedy in the genre of imitation and distinguishing its species: language (material cause), noble and complete action (formal cause), actors (efficient cause) and kátharsis (temporarily identified with the final cause). Nevertheless, there is no final cause in the definition of tragedy. The kátharsis of passions is experienced by the spectator when he witnesses tragedy, which is the imitation of a noble action, executed by actors and not narrated. Aristotle justifies hid proposition in favor of mimesis by assuming that imitation is natural to man since infancy and the view of objects allows whoever contemplates them to identify and learn the originals. As a metaphysical principle, kátharsis is projected to beyond definition of tragedy, where it is manifested cathartically, in the spectator. Research about the spectator brings one back to the definition of tragedy, where the imitation is an imperfect copy which evokes in the spectator the presence of the originals of the imitated sentiments, thus realizing the kátharsis of these emotions. In this way kátharsis reveals itself as selfknowledge and approach of divine truth and perfections. |
id |
UFRN_9110bcc339b5d352978c83becf0d09e8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/16514 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Angelo, Aurélia Soterohttp://lattes.cnpq.br/6539612773764103Erickson, Sandra Sassetti Fernandeshttp://lattes.cnpq.br/1247909974583983Silva, Marcos Figueira daErickson, Glenn Walter2014-12-17T15:12:18Z2007-03-132014-12-17T15:12:18Z2005-12-06ANGELO, Aurélia Sotero. O princípio metafísico da poética de Aristóteles. 2005. 113 f. Dissertação (Mestrado em Metafísica) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16514Aristotle's definition of tragedy indicates a metaphysical project insinuated by a notion of kátharsis. The reconstruction of Aristotle's method of definition is inspired in the concepts of enérgeia and dýnamis taken from Physics, understanding cause as substance. The Doctrine of the Four Causes is the theoretical basis of the definition of tragedy, placing tragedy in the genre of imitation and distinguishing its species: language (material cause), noble and complete action (formal cause), actors (efficient cause) and kátharsis (temporarily identified with the final cause). Nevertheless, there is no final cause in the definition of tragedy. The kátharsis of passions is experienced by the spectator when he witnesses tragedy, which is the imitation of a noble action, executed by actors and not narrated. Aristotle justifies hid proposition in favor of mimesis by assuming that imitation is natural to man since infancy and the view of objects allows whoever contemplates them to identify and learn the originals. As a metaphysical principle, kátharsis is projected to beyond definition of tragedy, where it is manifested cathartically, in the spectator. Research about the spectator brings one back to the definition of tragedy, where the imitation is an imperfect copy which evokes in the spectator the presence of the originals of the imitated sentiments, thus realizing the kátharsis of these emotions. In this way kátharsis reveals itself as selfknowledge and approach of divine truth and perfections.A definição de tragédia na Poética aponta para um projeto metafísico insinuado pela noção de kátharsis. A reconstituição do método de definição de Aristóteles inspira-se nos conceitos de enérgeia e dýnamis retirados da Física, entendendo causa como substância. A Doutrina das Quatro Causas é o referencial teórico que orienta a definição de tragédia, enquadrando-a no gênero da imitação e dividindo-lhes as espécies: linguagem (causa material), ação nobre e completa (causa formal), atores (causa eficiente) e kátharsis (temporariamente identificada como causa final). Entretanto, não há causa final na definição de tragédia. A kátharsis das paixões processa-se no espectador ao assistir à tragédia que é a imitação de uma ação nobre, executada pelos atores e não narrada. Aristóteles justificou sua proposição em favor da mímese ao assumir que "imitar é natural ao homem desde a infância e a vista das imagens proporciona a quem as contempla aprender e identificar cada original". Como princípio metafísico, Kátharsis se projeta para fora da definição de tragédia, onde realiza-se a manifestação catártica, no espectador. A pesquisa em torno do espectador retorna para a definição de tragédia, onde a imitação é cópia imperfeita que evoca no espectador a presença dos originais daqueles sentimentos imitados, realizando assim, a kátharsis dessas emoções. Kátharsis revela-se então, como auto-conhecimento e aproximação das verdades e perfeições divinas2020-01-01application/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em FilosofiaUFRNBRMetafísicaPrincípioCausaMímeseKátharsisDýnamisEnérgéiaPrincipleCauseMímesis, KátharsisDýnamisEnérgeiaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAO princípio metafísico da poética de Aristótelesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALAureliaSA.pdfapplication/pdf467613https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16514/1/AureliaSA.pdfacef70f5b973d0f5f78b5c8c1dda5051MD51TEXTAureliaSA.pdf.txtAureliaSA.pdf.txtExtracted texttext/plain210257https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16514/11/AureliaSA.pdf.txtb5defece69495931610f09c0731b7814MD511THUMBNAILAureliaSA.pdf.jpgAureliaSA.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg1724https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16514/12/AureliaSA.pdf.jpg44bc8447d235db4e0ff538f412b71f64MD512123456789/165142024-03-19 01:04:29.465oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/16514Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2024-03-19T04:04:29Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O princípio metafísico da poética de Aristóteles |
title |
O princípio metafísico da poética de Aristóteles |
spellingShingle |
O princípio metafísico da poética de Aristóteles Angelo, Aurélia Sotero Princípio Causa Mímese Kátharsis Dýnamis Enérgéia Principle Cause Mímesis, Kátharsis Dýnamis Enérgeia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
title_short |
O princípio metafísico da poética de Aristóteles |
title_full |
O princípio metafísico da poética de Aristóteles |
title_fullStr |
O princípio metafísico da poética de Aristóteles |
title_full_unstemmed |
O princípio metafísico da poética de Aristóteles |
title_sort |
O princípio metafísico da poética de Aristóteles |
author |
Angelo, Aurélia Sotero |
author_facet |
Angelo, Aurélia Sotero |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6539612773764103 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisor-co1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Silva, Marcos Figueira da |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Angelo, Aurélia Sotero |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Erickson, Sandra Sassetti Fernandes |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1247909974583983 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Erickson, Glenn Walter |
contributor_str_mv |
Erickson, Sandra Sassetti Fernandes Erickson, Glenn Walter |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Princípio Causa Mímese Kátharsis Dýnamis Enérgéia |
topic |
Princípio Causa Mímese Kátharsis Dýnamis Enérgéia Principle Cause Mímesis, Kátharsis Dýnamis Enérgeia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Principle Cause Mímesis, Kátharsis Dýnamis Enérgeia |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
description |
Aristotle's definition of tragedy indicates a metaphysical project insinuated by a notion of kátharsis. The reconstruction of Aristotle's method of definition is inspired in the concepts of enérgeia and dýnamis taken from Physics, understanding cause as substance. The Doctrine of the Four Causes is the theoretical basis of the definition of tragedy, placing tragedy in the genre of imitation and distinguishing its species: language (material cause), noble and complete action (formal cause), actors (efficient cause) and kátharsis (temporarily identified with the final cause). Nevertheless, there is no final cause in the definition of tragedy. The kátharsis of passions is experienced by the spectator when he witnesses tragedy, which is the imitation of a noble action, executed by actors and not narrated. Aristotle justifies hid proposition in favor of mimesis by assuming that imitation is natural to man since infancy and the view of objects allows whoever contemplates them to identify and learn the originals. As a metaphysical principle, kátharsis is projected to beyond definition of tragedy, where it is manifested cathartically, in the spectator. Research about the spectator brings one back to the definition of tragedy, where the imitation is an imperfect copy which evokes in the spectator the presence of the originals of the imitated sentiments, thus realizing the kátharsis of these emotions. In this way kátharsis reveals itself as selfknowledge and approach of divine truth and perfections. |
publishDate |
2005 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2005-12-06 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-03-13 2014-12-17T15:12:18Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T15:12:18Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ANGELO, Aurélia Sotero. O princípio metafísico da poética de Aristóteles. 2005. 113 f. Dissertação (Mestrado em Metafísica) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16514 |
identifier_str_mv |
ANGELO, Aurélia Sotero. O princípio metafísico da poética de Aristóteles. 2005. 113 f. Dissertação (Mestrado em Metafísica) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16514 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Filosofia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Metafísica |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16514/1/AureliaSA.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16514/11/AureliaSA.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16514/12/AureliaSA.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
acef70f5b973d0f5f78b5c8c1dda5051 b5defece69495931610f09c0731b7814 44bc8447d235db4e0ff538f412b71f64 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802117723072757760 |