Uma abordagem histórica para o ensino do princípio da inércia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16049 |
Resumo: | Placed in the field of Didactic of Science, this paper proposes an approach to the introduction of the History of Science in science education, at high school level. It was designed and implemented a series of activities regarding the history of the Principle of Inertia. The aim of this approach was to give more meaning to scientific education, while opening new avenues for a better understanding of the processes of construction of scientific knowledge. The preparation of the activities involved a study of the historical development of the concept of motion, from the Aristotelian physics through physical movement concepts at medieval period, from Galileo, Gassendi, Descartes, until the first law of Newton. The strategy of teaching was applied to three classes of high school (night period) of a state public school at the city of Natal (RN). The results indicated the difficulty of overcoming alternative conceptions about movement by students. Nevertheless, we consider that the implementation of this strategy of teaching both represented gains for the learning of students, and contributed to the resizing of pedagogical practices of the teacher-researcher |
id |
UFRN_aacd856a7e948a39107abb45e5f818ab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/16049 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Souza, José de Arimater dehttp://lattes.cnpq.br/3960119402255629http://lattes.cnpq.br/2557880242678680Borba, Gilvan Luizhttp://lattes.cnpq.br/0043059721601657Bastos, Heloisa Flora Brasil Nóbregahttp://lattes.cnpq.br/6266838424159082Martins, Andre Ferrer Pinto2014-12-17T15:04:51Z2009-03-092014-12-17T15:04:51Z2008-07-31SOUZA, José de Arimater de. Uma abordagem histórica para o ensino do princípio da inércia. 2008. 176 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16049Placed in the field of Didactic of Science, this paper proposes an approach to the introduction of the History of Science in science education, at high school level. It was designed and implemented a series of activities regarding the history of the Principle of Inertia. The aim of this approach was to give more meaning to scientific education, while opening new avenues for a better understanding of the processes of construction of scientific knowledge. The preparation of the activities involved a study of the historical development of the concept of motion, from the Aristotelian physics through physical movement concepts at medieval period, from Galileo, Gassendi, Descartes, until the first law of Newton. The strategy of teaching was applied to three classes of high school (night period) of a state public school at the city of Natal (RN). The results indicated the difficulty of overcoming alternative conceptions about movement by students. Nevertheless, we consider that the implementation of this strategy of teaching both represented gains for the learning of students, and contributed to the resizing of pedagogical practices of the teacher-researcherInserido no campo da Didática das Ciências, este trabalho propõe uma abordagem para a introdução da História da Ciência no ensino científico, em nível médio. Foi elaborada e aplicada uma seqüência de atividades contemplando a história do Princípio da Inércia. Procurou-se, com tal abordagem, dar mais significado ao ensino científico e, ao mesmo tempo, abrir novas vias para uma melhor compreensão dos processos de construção do conhecimento científico. A preparação das atividades envolveu um estudo do desenvolvimento histórico do conceito de movimento, desde a física aristotélica, passando pela física do movimento medieval, por Galileu, Gassendi, Descartes, até alcançar a primeira lei de Newton. A estratégia de ensino foi aplicada a três turmas do ensino médio noturno de uma escola da rede pública estadual da cidade de Natal (RN). A análise dos resultados indicou a dificuldade de superação de concepções alternativas acerca de movimento pelos estudantes. Apesar disso, avaliamos que a aplicação dessa estratégia de ensino tanto representou ganhos para a aprendizagem dos estudantes, como contribuiu para o redimensionamento da prática pedagógica do professor-pesquisadorapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e MatemáticaUFRNBREnsino de Ciências Naturais e MatemáticaPrincípio da inérciaHistória da ciênciaEnsino de ciênciasPrinciple of inertiaHistory of scienceScience educationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRAUma abordagem histórica para o ensino do princípio da inérciainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALJoseAS.pdfapplication/pdf1036248https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16049/1/JoseAS.pdf0a1a59bfb5a6c32769649beb4f986093MD51TEXTJoseAS.pdf.txtJoseAS.pdf.txtExtracted texttext/plain353476https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16049/6/JoseAS.pdf.txtf51e028e2af880c08e714afb0468c40cMD56THUMBNAILJoseAS.pdf.jpgJoseAS.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg2981https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16049/7/JoseAS.pdf.jpg8c0d1afe392e59bfa51d22785588a5c6MD57123456789/160492017-11-02 10:54:02.977oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/16049Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-02T13:54:02Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Uma abordagem histórica para o ensino do princípio da inércia |
title |
Uma abordagem histórica para o ensino do princípio da inércia |
spellingShingle |
Uma abordagem histórica para o ensino do princípio da inércia Souza, José de Arimater de Princípio da inércia História da ciência Ensino de ciências Principle of inertia History of science Science education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
title_short |
Uma abordagem histórica para o ensino do princípio da inércia |
title_full |
Uma abordagem histórica para o ensino do princípio da inércia |
title_fullStr |
Uma abordagem histórica para o ensino do princípio da inércia |
title_full_unstemmed |
Uma abordagem histórica para o ensino do princípio da inércia |
title_sort |
Uma abordagem histórica para o ensino do princípio da inércia |
author |
Souza, José de Arimater de |
author_facet |
Souza, José de Arimater de |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3960119402255629 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2557880242678680 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Borba, Gilvan Luiz |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0043059721601657 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Bastos, Heloisa Flora Brasil Nóbrega |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6266838424159082 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, José de Arimater de |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Martins, Andre Ferrer Pinto |
contributor_str_mv |
Martins, Andre Ferrer Pinto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Princípio da inércia História da ciência Ensino de ciências |
topic |
Princípio da inércia História da ciência Ensino de ciências Principle of inertia History of science Science education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Principle of inertia History of science Science education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
Placed in the field of Didactic of Science, this paper proposes an approach to the introduction of the History of Science in science education, at high school level. It was designed and implemented a series of activities regarding the history of the Principle of Inertia. The aim of this approach was to give more meaning to scientific education, while opening new avenues for a better understanding of the processes of construction of scientific knowledge. The preparation of the activities involved a study of the historical development of the concept of motion, from the Aristotelian physics through physical movement concepts at medieval period, from Galileo, Gassendi, Descartes, until the first law of Newton. The strategy of teaching was applied to three classes of high school (night period) of a state public school at the city of Natal (RN). The results indicated the difficulty of overcoming alternative conceptions about movement by students. Nevertheless, we consider that the implementation of this strategy of teaching both represented gains for the learning of students, and contributed to the resizing of pedagogical practices of the teacher-researcher |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-07-31 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-03-09 2014-12-17T15:04:51Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T15:04:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SOUZA, José de Arimater de. Uma abordagem histórica para o ensino do princípio da inércia. 2008. 176 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16049 |
identifier_str_mv |
SOUZA, José de Arimater de. Uma abordagem histórica para o ensino do princípio da inércia. 2008. 176 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16049 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Naturais e Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16049/1/JoseAS.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16049/6/JoseAS.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16049/7/JoseAS.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0a1a59bfb5a6c32769649beb4f986093 f51e028e2af880c08e714afb0468c40c 8c0d1afe392e59bfa51d22785588a5c6 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1814832780796755968 |