Quando as professoras se encontram para estudar matemática: saberes em movimento
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14493 |
Resumo: | This text results of a research in an Education Doctorate about teachers, professional background, formation, teaching knowledge and abilities. In this text, it s described the history of a study group in mathematics education composed by teachers who teach mathematics in the 2nd cycle of Ensino Fundamental (5th year of schooling), all belonging to the same school of the municipal public schools network. It presents the trajectory of the collaborative group, in all particularities, singularities, and the constant search to become collaborative. This trajectory was marked by the stories of it s participants in the ceaseless path to constitute teachers, by the sharing of knowledge, by the process of collaboration, by the thinking about the teaching practice, and by the personal and professional improvement of the teachers that form the group. The interpretative and qualitative research had as its investigation field the study group. The data supplied by the collect instruments indicate us that the collaboration between the teachers, the access to specific knowledge of mathematics area, the reflections about the teaching practice in a given context, are paths that lead to and make possible the re-elaboration of the teaching skills by teachers that teach mathematics to the first years |
id |
UFRN_b5b644e2dc67e0ca72009485e9f659ee |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14493 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Alves, Francisca Terezinha Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/0846172626929325http://lattes.cnpq.br/9945721468897540Pavanello, Regina Mariahttp://lattes.cnpq.br/2774964946947107Nacarato, Adair Mendeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763838T3Pessoa, Luiz Gonzaga Ponteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766898P6Mendes, Iran Abreuhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704236U82014-12-17T14:36:37Z2007-08-062014-12-17T14:36:37Z2007-03-26ALVES, Francisca Terezinha Oliveira. Quando as professoras se encontram para estudar matemática: saberes em movimento. 2007. 176 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2007.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14493This text results of a research in an Education Doctorate about teachers, professional background, formation, teaching knowledge and abilities. In this text, it s described the history of a study group in mathematics education composed by teachers who teach mathematics in the 2nd cycle of Ensino Fundamental (5th year of schooling), all belonging to the same school of the municipal public schools network. It presents the trajectory of the collaborative group, in all particularities, singularities, and the constant search to become collaborative. This trajectory was marked by the stories of it s participants in the ceaseless path to constitute teachers, by the sharing of knowledge, by the process of collaboration, by the thinking about the teaching practice, and by the personal and professional improvement of the teachers that form the group. The interpretative and qualitative research had as its investigation field the study group. The data supplied by the collect instruments indicate us that the collaboration between the teachers, the access to specific knowledge of mathematics area, the reflections about the teaching practice in a given context, are paths that lead to and make possible the re-elaboration of the teaching skills by teachers that teach mathematics to the first yearsEste é um texto resultante de uma pesquisa de Doutorado em Educação que fala de professoras, de constituição profissional, de formação, de fazeres e saberes docentes. Neste texto está escrito o caminhar de um grupo de estudo em ensino de matemática composto por professoras que ensinam matemática no 2º ciclo do ensino fundamental (5º ano de escolaridade), todas pertencendo a uma mesma escola pública da rede municipal da cidade do Natal. Apresenta o percurso do grupo em todas as suas particularidades, singularidades e busca constante para se tornar colaborativo. Tal percurso foi marcado pelas histórias de suas participantes no incessante caminho para se constituírem professoras, pela partilha de aprendizagens, pelo processo de colaboração, pela reflexão da prática docente, pelo crescimento pessoal e profissional das professoras que formavam o grupo. A pesquisa de abordagem interpretativa qualitativa teve como seu campo de investigação o grupo de estudo em toda a sua plenitude. Os dados fornecidos pelos instrumentos de coleta nos indicaram que a colaboração entre as professoras, o acesso a conhecimentos específicos da área da matemática, a reflexão sobre a prática docente em um contexto situado, são caminhos que conduzem e possibilitam a reelaboração dos saberes docentes por professoras que ensinam matemática nos anos iniciaisapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFRNBREducaçãoSaberes docentesReelaboraçãoColaboraçãoPrática docenteProfessorasTeaching skillsRe-elaborationCollaborationTeaching practiceTeachersCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOQuando as professoras se encontram para estudar matemática: saberes em movimentoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALQuandoProfessorasEncontram_Alves_2007.pdfapplication/pdf428076https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14493/1/QuandoProfessorasEncontram_Alves_2007.pdff75ed0825e458bf8463fed6d7b106334MD51TEXTFranciscaTOA.pdf.txtFranciscaTOA.pdf.txtExtracted texttext/plain361832https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14493/6/FranciscaTOA.pdf.txt1005cfdb762e51f563ea56cf0e192396MD56QuandoProfessorasEncontram_Alves_2007.pdf.txtQuandoProfessorasEncontram_Alves_2007.pdf.txtExtracted texttext/plain361680https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14493/8/QuandoProfessorasEncontram_Alves_2007.pdf.txtf603ffad443f19b9e1dd057746d71d16MD58THUMBNAILFranciscaTOA.pdf.jpgFranciscaTOA.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg2318https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14493/7/FranciscaTOA.pdf.jpg9fe02c9482e4224f50a7404c1fd6972aMD57QuandoProfessorasEncontram_Alves_2007.pdf.jpgQuandoProfessorasEncontram_Alves_2007.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1282https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14493/9/QuandoProfessorasEncontram_Alves_2007.pdf.jpg4f66031228290a8a44e2852b4f66bafcMD59123456789/144932019-07-28 02:08:27.618oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14493Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2019-07-28T05:08:27Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Quando as professoras se encontram para estudar matemática: saberes em movimento |
title |
Quando as professoras se encontram para estudar matemática: saberes em movimento |
spellingShingle |
Quando as professoras se encontram para estudar matemática: saberes em movimento Alves, Francisca Terezinha Oliveira Saberes docentes Reelaboração Colaboração Prática docente Professoras Teaching skills Re-elaboration Collaboration Teaching practice Teachers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Quando as professoras se encontram para estudar matemática: saberes em movimento |
title_full |
Quando as professoras se encontram para estudar matemática: saberes em movimento |
title_fullStr |
Quando as professoras se encontram para estudar matemática: saberes em movimento |
title_full_unstemmed |
Quando as professoras se encontram para estudar matemática: saberes em movimento |
title_sort |
Quando as professoras se encontram para estudar matemática: saberes em movimento |
author |
Alves, Francisca Terezinha Oliveira |
author_facet |
Alves, Francisca Terezinha Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0846172626929325 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9945721468897540 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Pavanello, Regina Maria |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2774964946947107 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Nacarato, Adair Mendes |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763838T3 |
dc.contributor.referees3.pt_BR.fl_str_mv |
Pessoa, Luiz Gonzaga Pontes |
dc.contributor.referees3ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees3Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766898P6 |
dc.contributor.referees4.pt_BR.fl_str_mv |
Mendes, Iran Abreu |
dc.contributor.referees4ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees4Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704236U8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Francisca Terezinha Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Saberes docentes Reelaboração Colaboração Prática docente Professoras |
topic |
Saberes docentes Reelaboração Colaboração Prática docente Professoras Teaching skills Re-elaboration Collaboration Teaching practice Teachers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teaching skills Re-elaboration Collaboration Teaching practice Teachers |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This text results of a research in an Education Doctorate about teachers, professional background, formation, teaching knowledge and abilities. In this text, it s described the history of a study group in mathematics education composed by teachers who teach mathematics in the 2nd cycle of Ensino Fundamental (5th year of schooling), all belonging to the same school of the municipal public schools network. It presents the trajectory of the collaborative group, in all particularities, singularities, and the constant search to become collaborative. This trajectory was marked by the stories of it s participants in the ceaseless path to constitute teachers, by the sharing of knowledge, by the process of collaboration, by the thinking about the teaching practice, and by the personal and professional improvement of the teachers that form the group. The interpretative and qualitative research had as its investigation field the study group. The data supplied by the collect instruments indicate us that the collaboration between the teachers, the access to specific knowledge of mathematics area, the reflections about the teaching practice in a given context, are paths that lead to and make possible the re-elaboration of the teaching skills by teachers that teach mathematics to the first years |
publishDate |
2007 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-08-06 2014-12-17T14:36:37Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-03-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T14:36:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ALVES, Francisca Terezinha Oliveira. Quando as professoras se encontram para estudar matemática: saberes em movimento. 2007. 176 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14493 |
identifier_str_mv |
ALVES, Francisca Terezinha Oliveira. Quando as professoras se encontram para estudar matemática: saberes em movimento. 2007. 176 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2007. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14493 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14493/1/QuandoProfessorasEncontram_Alves_2007.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14493/6/FranciscaTOA.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14493/8/QuandoProfessorasEncontram_Alves_2007.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14493/7/FranciscaTOA.pdf.jpg https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14493/9/QuandoProfessorasEncontram_Alves_2007.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f75ed0825e458bf8463fed6d7b106334 1005cfdb762e51f563ea56cf0e192396 f603ffad443f19b9e1dd057746d71d16 9fe02c9482e4224f50a7404c1fd6972a 4f66031228290a8a44e2852b4f66bafc |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802117583510437888 |