O estudo das funções quadráticas e sua relação com o cotidiano
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/18661 |
Resumo: | Across the centuries, Mathematics - exact science as it is - has become a determining role in the life of man, which forms to use suprir needs of their daily lives. With this trajectory, is characterized the importance of science as an instrument of recovery not only conteudstica, but also a mathematician to know that leads the apprentice to be a dynamic process of learning ecient, able to find solutions to their real problems. However, it is necessary to understand that mathematical knowledge today requires a new view of those who deal directly with the teaching-learning process, as it is for them - Teachers of Mathematics - desmistificarem the version that mathematics, worked in the classroom, causes difficulties for the understanding of students. On this view, we tried to find this work a methodology that helps students better understand the Quadratic functions and its applications in daily life. Making use of knowledge Ethnomathematics, contextualizing the problems relating to the content and at the same time handling the software GeoGebra, aiming a better view of the behavior of graphs of functions cited |
id |
UFRN_df0ab96a7e530e71cd55240830dac97c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/18661 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Brito, Clésio Ricardo dehttp://lattes.cnpq.br/4363509444505545Santana, Fágner Lemos dehttp://lattes.cnpq.br/9444112594388983Santos, Joedson Silva doshttp://lattes.cnpq.br/0375482813716315Bernardino, Adriano Thiago Lopes2015-03-03T15:36:11Z2015-02-252015-03-03T15:36:11Z2013-05-03BRITO, Clésio Ricardo de. O estudo das funções quadráticas e sua relação com o cotidiano. 2013. 60 f. Dissertação (Mestrado em Álgebra; Análise matemática; Ensino de matemática; Geometria e topologia; Matemática aplicada) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/18661Across the centuries, Mathematics - exact science as it is - has become a determining role in the life of man, which forms to use suprir needs of their daily lives. With this trajectory, is characterized the importance of science as an instrument of recovery not only conteudstica, but also a mathematician to know that leads the apprentice to be a dynamic process of learning ecient, able to find solutions to their real problems. However, it is necessary to understand that mathematical knowledge today requires a new view of those who deal directly with the teaching-learning process, as it is for them - Teachers of Mathematics - desmistificarem the version that mathematics, worked in the classroom, causes difficulties for the understanding of students. On this view, we tried to find this work a methodology that helps students better understand the Quadratic functions and its applications in daily life. Making use of knowledge Ethnomathematics, contextualizing the problems relating to the content and at the same time handling the software GeoGebra, aiming a better view of the behavior of graphs of functions citedAtravessando os séculos, a Matemática - como ciência exata que é - vem assumindo um papel determinante na vida do homem, que dela faz uso para suprir necessidades de sua vida diária. Com essa trajetória, fica caracterizada a importância dessa ciência como instrumento de valorização não só conteudística, mas também de um saber matemático que conduz o ser aprendiz a um processo dinâmico de aprendizagem e - ciente, capaz de buscar soluções para seus problemas reais. No entanto, necessário se faz compreender que o conhecimento matemático hoje requer um novo olhar daqueles que diretamente lidam com o processo ensino-aprendizagem, pois cabe a eles - professores de Matemática - desmistificarem a versão de que a Matemática, trabalhada na sala de aula, traz dificuldades para a compreensão do alunado. Sobre esse prisma, buscou-se com este trabalho encontrar uma metodologia que auxilie os alunos a entenderem melhor as Funções Quadráticas e suas aplicações no cotidiano. Fazendo-se uso dos conhecimentos etnomatemáticos, contextualizando os problemas referentes ao conteúdo e, ao mesmo tempo, manuseando o software GeoGebra, objetivando uma melhor visualização do comportamento dos gráficos das citadas funções.Universidade Estadual do Rio Grande do Norteapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUFRNBRÁlgebra; Análise matemática; Ensino de matemática; Geometria e topologia; Matemática aplicadaAprendizagem. Matemática. Funções Quadráticas. GeoGebraLearning. Mathematics. Quadratic Functions. GeoGebraCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO estudo das funções quadráticas e sua relação com o cotidianoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALClesioRB_DISSERT.pdfapplication/pdf808792https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/18661/1/ClesioRB_DISSERT.pdf2d1aa128ad7360c7d557a02b2b246fb8MD51TEXTClesioRB_DISSERT.pdf.txtClesioRB_DISSERT.pdf.txtExtracted texttext/plain76296https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/18661/6/ClesioRB_DISSERT.pdf.txt75a39b7712c7a8e2428cb9a593f7a7aaMD56THUMBNAILClesioRB_DISSERT.pdf.jpgClesioRB_DISSERT.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg2689https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/18661/7/ClesioRB_DISSERT.pdf.jpg273e760d06c3f351d97840f823a46618MD57123456789/186612017-11-02 20:36:55.166oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/18661Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-02T23:36:55Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O estudo das funções quadráticas e sua relação com o cotidiano |
title |
O estudo das funções quadráticas e sua relação com o cotidiano |
spellingShingle |
O estudo das funções quadráticas e sua relação com o cotidiano Brito, Clésio Ricardo de Aprendizagem. Matemática. Funções Quadráticas. GeoGebra Learning. Mathematics. Quadratic Functions. GeoGebra CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
O estudo das funções quadráticas e sua relação com o cotidiano |
title_full |
O estudo das funções quadráticas e sua relação com o cotidiano |
title_fullStr |
O estudo das funções quadráticas e sua relação com o cotidiano |
title_full_unstemmed |
O estudo das funções quadráticas e sua relação com o cotidiano |
title_sort |
O estudo das funções quadráticas e sua relação com o cotidiano |
author |
Brito, Clésio Ricardo de |
author_facet |
Brito, Clésio Ricardo de |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4363509444505545 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Santana, Fágner Lemos de |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9444112594388983 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Santos, Joedson Silva dos |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0375482813716315 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brito, Clésio Ricardo de |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bernardino, Adriano Thiago Lopes |
contributor_str_mv |
Bernardino, Adriano Thiago Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem. Matemática. Funções Quadráticas. GeoGebra |
topic |
Aprendizagem. Matemática. Funções Quadráticas. GeoGebra Learning. Mathematics. Quadratic Functions. GeoGebra CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Learning. Mathematics. Quadratic Functions. GeoGebra |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
Across the centuries, Mathematics - exact science as it is - has become a determining role in the life of man, which forms to use suprir needs of their daily lives. With this trajectory, is characterized the importance of science as an instrument of recovery not only conteudstica, but also a mathematician to know that leads the apprentice to be a dynamic process of learning ecient, able to find solutions to their real problems. However, it is necessary to understand that mathematical knowledge today requires a new view of those who deal directly with the teaching-learning process, as it is for them - Teachers of Mathematics - desmistificarem the version that mathematics, worked in the classroom, causes difficulties for the understanding of students. On this view, we tried to find this work a methodology that helps students better understand the Quadratic functions and its applications in daily life. Making use of knowledge Ethnomathematics, contextualizing the problems relating to the content and at the same time handling the software GeoGebra, aiming a better view of the behavior of graphs of functions cited |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-05-03 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-03-03T15:36:11Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-02-25 2015-03-03T15:36:11Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BRITO, Clésio Ricardo de. O estudo das funções quadráticas e sua relação com o cotidiano. 2013. 60 f. Dissertação (Mestrado em Álgebra; Análise matemática; Ensino de matemática; Geometria e topologia; Matemática aplicada) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/18661 |
identifier_str_mv |
BRITO, Clésio Ricardo de. O estudo das funções quadráticas e sua relação com o cotidiano. 2013. 60 f. Dissertação (Mestrado em Álgebra; Análise matemática; Ensino de matemática; Geometria e topologia; Matemática aplicada) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/18661 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Álgebra; Análise matemática; Ensino de matemática; Geometria e topologia; Matemática aplicada |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/18661/1/ClesioRB_DISSERT.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/18661/6/ClesioRB_DISSERT.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/18661/7/ClesioRB_DISSERT.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2d1aa128ad7360c7d557a02b2b246fb8 75a39b7712c7a8e2428cb9a593f7a7aa 273e760d06c3f351d97840f823a46618 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1814832815760474112 |