ESTRATÉGIAS DE MARKETING E INTERNACIONALIZAÇÃO EMPRESARIAL: UMA REVISÃO DA LITERATURA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: PIZZETTI, NATÁLIA PRUDENCIO
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: ZILLI, JULIO CESAR, BORBA, JANINI CUNHA DE, VEIRA, ADRIANA CARVALHO PINTO
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Roraima - RARR
Texto Completo: https://revista.ufrr.br/adminrr/article/view/7827
Resumo: The business world has been increasingly concerned about remaining competitive with the advent of globalization, especially when seeking the opportunity to enter the international context. Thus, the concern arises to work together with marketing, in order to reconcile strategic plans to contribute to this new phase of action. Therefore, the study aimed to identify marketing strategies for business internationalization, based on a literature review. Methodologically, it was characterized as a theoretical research with an essentially qualitative, descriptive, bibliographical and documental approach. Secondary data were collected from the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). For bibliometrics, 28 studies were considered. In the descriptive phase, with content analysis, seven studies that were within the scope of the research were considered. It was verified that the marketing strategies used by all the companies analyzed in the selected studies demonstrate similar actions, such as the dissemination of packages presented in three languages (Spanish, English and French). But, from the moment a country wants to import its products, the packaging is done in the local language. Finally, it was concluded that internationalization requires good work in the marketing area, as it is through it that companies present their products and demonstrate how they operate in the market.
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For bibliometrics, 28 studies were considered. In the descriptive phase, with content analysis, seven studies that were within the scope of the research were considered. It was verified that the marketing strategies used by all the companies analyzed in the selected studies demonstrate similar actions, such as the dissemination of packages presented in three languages (Spanish, English and French). But, from the moment a country wants to import its products, the packaging is done in the local language. Finally, it was concluded that internationalization requires good work in the marketing area, as it is through it that companies present their products and demonstrate how they operate in the market.El mundo empresarial se ha preocupado cada vez más por seguir siendo competitivo con el advenimiento de la globalización, especialmente cuando busca la oportunidad de ingresar al contexto internacional. Así, surge la preocupación de trabajar en conjunto con marketing, con el fin de conciliar planes estratégicos para contribuir a esta nueva fase de acción. Por lo tanto, el estudio tuvo como objetivo identificar estrategias de marketing para la internacionalización empresarial, a partir de una revisión de la literatura. Metodológicamente se caracterizó por ser una investigación teórica con un enfoque esencialmente cualitativo, descriptivo, bibliográfico y documental. Los datos secundarios fueron recolectados de la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones (BDTD). Para la bibliometría se consideraron 28 estudios. En la fase descriptiva, con análisis de contenido, se consideraron siete estudios que estuvieron dentro del alcance de la investigación. Se constató que las estrategias de marketing utilizadas por todas las empresas analizadas en los estudios seleccionados demuestran acciones similares, como la difusión de paquetes presentados en tres idiomas (español, inglés y francés). Pero, desde el momento en que un país quiere importar sus productos, el embalaje se realiza en el idioma local. Finalmente se concluyó que la internacionalización requiere de un buen trabajo en el área de marketing, pues es a través de ella que las empresas presentan sus productos y demuestran cómo se desenvuelven en el mercado.O mundo empresarial tem se mostrado cada vez mais preocupado em se manter competitivo com o advento da globalização, principalmente, quando busca a oportunidade de se inserir no contexto internacional. Assim, surge a preocupação de atuar em conjunto com o marketing, a fim de conciliar planos estratégicos para contribuir com essa nova fase de atuação. Diante disso, o estudo objetivou identificar as estratégias de marketing para internacionalização empresarial, a partir de uma revisão da literatura. Metodologicamente, caracterizou-se como uma pesquisa teórica com abordagem essencialmente qualitativa, descritiva, bibliográfica e documental. Os dados de origem secundária, foram coletados na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD). Para a bibliometria foram considerados 28 estudos. Na fase descritiva, com a análise de conteúdo, foram considerados sete estudos que estavam no escopo da pesquisa. Verificou-se que as estratégias de marketing utilizadas por todas as empresas analisadas nos estudos selecionados, demonstram as ações semelhantes como a divulgação de embalagens com apresentação em três idiomas (espanhol, inglês e francês). Mas, a partir do momento que um país deseja importar seus produtos, a embalagem é feita com o idioma local. Por fim, concluiu-se que a internacionalização exige um bom trabalho na área de marketing, pois é por meio dele que as empresas apresentam seus produtos e demonstram como atuam no mercado.Universidade Federal de Roraima2024-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.ufrr.br/adminrr/article/view/782710.18227/2237-8057rarr.v14i1.7827Journal of Management of Roraima-RARR; Vol. 14 No. 1 (2024): 2024Revista Administración de Roraima (RARR); Vol. 14 Núm. 1 (2024): 2024Revista de Administração de Roraima - RARR; v. 14 n. 1 (2024): 20242237-8057reponame:Revista de Administração de Roraima - RARRinstname:Universidade Federal de Roraima (UFRR)instacron:UFRRporhttps://revista.ufrr.br/adminrr/article/view/7827/4011Copyright (c) 2024 Revista de Administração de Roraima - RARRhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPIZZETTI, NATÁLIA PRUDENCIOZILLI, JULIO CESARBORBA, JANINI CUNHA DE VEIRA, ADRIANA CARVALHO PINTO2024-06-20T17:19:41Zoai:oai.revista.ufrr.br:article/7827Revistahttps://revista.ufrr.br/index.php/adminrr/PUBhttps://revista.ufrr.br/adminrr/oairarr.ufrr@gmail.com||emersonclaytonarantes@gmail.com2237-80572237-8057opendoar:2024-06-20T17:19:41Revista de Administração de Roraima - RARR - Universidade Federal de Roraima (UFRR)false
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