Educação na fronteira : desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martino, Gildete Nunes de Sousa
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRR
Texto Completo: http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/369
Resumo: The border school is challenged to rethink its practice and to find ways to work the diversity, since it is the meeting point of different people coming from different cultures, races and ethnicities, which coexist in the same space in which as relations are permeated by different family, cultural and social teachings. In view of this, we understand that it is relevant to know and discuss these issues. In this research, we seek to analyze the educational process and relations between Brazilian non-indigenous, indigenous and Guianese students of the Aldébaro José Alcântara School, located in the municipality of Bonfim-RR, which borders the Cooperative Republic of Guyana. The participants were educators and high school students. An analysis of the data showed that educators have difficulties in dealing with conflicting questions of prejudice and discrimination among students, especially those related to the challenges faced by indigenous students, coming from the nearby communities, pointing out the need to elaborate a Political Pedagogical Project and a Curriculum School, built from the cultural and ethnic reality of the school. The study considers that a school community should rethink its practice, in order to consider the diversity so strongly present in this border school.
id UFRR-6_9417f6dfd20e5ef29651d4f6e4b0400f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufrr.br:prefix/369
network_acronym_str UFRR-6
network_name_str Repositório Institucional da UFRR
repository_id_str
spelling Educação na fronteira : desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-GuianaEscola de FronteiraDiversidadeProcesso educativoRelações interculturaisBorder SchoolDiversityEducational processIntercultural relationsCNPQ::CIENCIAS HUMANASThe border school is challenged to rethink its practice and to find ways to work the diversity, since it is the meeting point of different people coming from different cultures, races and ethnicities, which coexist in the same space in which as relations are permeated by different family, cultural and social teachings. In view of this, we understand that it is relevant to know and discuss these issues. In this research, we seek to analyze the educational process and relations between Brazilian non-indigenous, indigenous and Guianese students of the Aldébaro José Alcântara School, located in the municipality of Bonfim-RR, which borders the Cooperative Republic of Guyana. The participants were educators and high school students. An analysis of the data showed that educators have difficulties in dealing with conflicting questions of prejudice and discrimination among students, especially those related to the challenges faced by indigenous students, coming from the nearby communities, pointing out the need to elaborate a Political Pedagogical Project and a Curriculum School, built from the cultural and ethnic reality of the school. The study considers that a school community should rethink its practice, in order to consider the diversity so strongly present in this border school.A escola de fronteira é desafiada a repensar a sua prática e a encontrar meios para trabalhar a diversidade, visto que é lócus de encontro de diferentes sujeitos oriundos de distintas culturas, raças e etnias, os quais convivem em um mesmo espaço em que as relações são permeadas por diferentes ensinamentos familiares, culturais e sociais. À vista disso, compreendemos ser relevante conhecer e discutir sobre estas questões. Nesta pesquisa se buscou analisar o processo educativo e as relações entre alunos brasileiros não indígenas, indígenas e guianenses da escola Aldébaro José Alcântara, localizada no município de Bonfim-RR, que faz fronteira com a República Cooperativista da Guiana. Os participantes foram educadores e alunos do Ensino Médio. A análise dos dados mostrou que os educadores têm dificuldades em lidar com questões conflituosas de preconceito e de discriminação entre os discentes, sobretudo os relacionados aos desafios enfrentados pelos estudantes indígenas, oriundos das comunidades próximas, apontando a necessidade de elaborar um Projeto Político Pedagógico e um Currículo escolar, construído a partir da realidade cultural e étnica dessa escola. O estudo considera que a comunidade escolar deva repensar a sua prática, de modo a considerar a diversidade tão fortemente presente nessa escola de fronteira.Agência 1Universidade Federal de RoraimaBrasilPRPPG - Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-GraduaçãoPPGSOF - Programa de Pós-Graduação em Sociedade e FronteirasUFRRSousa, Ana Lúcia dehttp://lattes.cnpq.br/4371106262063395Martino, Gildete Nunes de Sousa2021-10-29T20:01:05Z20212021-10-29T20:01:05Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMARTINO, Gildete Nunes de Sousa. Educação na fronteira: desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana. 2016. 104f. Dissertação (Mestrado em Sociedade e Fronteiras) - Programa de Pós-Graduação em Sociedade e Fronteiras, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2016.http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/369porAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRRinstname:Universidade Federal de Roraima (UFRR)instacron:UFRR2023-07-11T20:29:41Zoai:repositorio.ufrr.br:prefix/369Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufrr.br:8080/oai/requestangelsenhora@gmail.comopendoar:2023-07-11T20:29:41Repositório Institucional da UFRR - Universidade Federal de Roraima (UFRR)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação na fronteira : desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana
title Educação na fronteira : desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana
spellingShingle Educação na fronteira : desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana
Martino, Gildete Nunes de Sousa
Escola de Fronteira
Diversidade
Processo educativo
Relações interculturais
Border School
Diversity
Educational process
Intercultural relations
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
title_short Educação na fronteira : desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana
title_full Educação na fronteira : desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana
title_fullStr Educação na fronteira : desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana
title_full_unstemmed Educação na fronteira : desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana
title_sort Educação na fronteira : desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana
author Martino, Gildete Nunes de Sousa
author_facet Martino, Gildete Nunes de Sousa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Sousa, Ana Lúcia de
http://lattes.cnpq.br/4371106262063395
dc.contributor.author.fl_str_mv Martino, Gildete Nunes de Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Escola de Fronteira
Diversidade
Processo educativo
Relações interculturais
Border School
Diversity
Educational process
Intercultural relations
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
topic Escola de Fronteira
Diversidade
Processo educativo
Relações interculturais
Border School
Diversity
Educational process
Intercultural relations
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description The border school is challenged to rethink its practice and to find ways to work the diversity, since it is the meeting point of different people coming from different cultures, races and ethnicities, which coexist in the same space in which as relations are permeated by different family, cultural and social teachings. In view of this, we understand that it is relevant to know and discuss these issues. In this research, we seek to analyze the educational process and relations between Brazilian non-indigenous, indigenous and Guianese students of the Aldébaro José Alcântara School, located in the municipality of Bonfim-RR, which borders the Cooperative Republic of Guyana. The participants were educators and high school students. An analysis of the data showed that educators have difficulties in dealing with conflicting questions of prejudice and discrimination among students, especially those related to the challenges faced by indigenous students, coming from the nearby communities, pointing out the need to elaborate a Political Pedagogical Project and a Curriculum School, built from the cultural and ethnic reality of the school. The study considers that a school community should rethink its practice, in order to consider the diversity so strongly present in this border school.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2021-10-29T20:01:05Z
2021
2021-10-29T20:01:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MARTINO, Gildete Nunes de Sousa. Educação na fronteira: desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana. 2016. 104f. Dissertação (Mestrado em Sociedade e Fronteiras) - Programa de Pós-Graduação em Sociedade e Fronteiras, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2016.
http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/369
identifier_str_mv MARTINO, Gildete Nunes de Sousa. Educação na fronteira: desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana. 2016. 104f. Dissertação (Mestrado em Sociedade e Fronteiras) - Programa de Pós-Graduação em Sociedade e Fronteiras, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2016.
url http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/369
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Roraima
Brasil
PRPPG - Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação
PPGSOF - Programa de Pós-Graduação em Sociedade e Fronteiras
UFRR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Roraima
Brasil
PRPPG - Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação
PPGSOF - Programa de Pós-Graduação em Sociedade e Fronteiras
UFRR
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRR
instname:Universidade Federal de Roraima (UFRR)
instacron:UFRR
instname_str Universidade Federal de Roraima (UFRR)
instacron_str UFRR
institution UFRR
reponame_str Repositório Institucional da UFRR
collection Repositório Institucional da UFRR
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRR - Universidade Federal de Roraima (UFRR)
repository.mail.fl_str_mv angelsenhora@gmail.com
_version_ 1802112037462999040