Educação na fronteira : desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRR |
Texto Completo: | http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/369 |
Resumo: | The border school is challenged to rethink its practice and to find ways to work the diversity, since it is the meeting point of different people coming from different cultures, races and ethnicities, which coexist in the same space in which as relations are permeated by different family, cultural and social teachings. In view of this, we understand that it is relevant to know and discuss these issues. In this research, we seek to analyze the educational process and relations between Brazilian non-indigenous, indigenous and Guianese students of the Aldébaro José Alcântara School, located in the municipality of Bonfim-RR, which borders the Cooperative Republic of Guyana. The participants were educators and high school students. An analysis of the data showed that educators have difficulties in dealing with conflicting questions of prejudice and discrimination among students, especially those related to the challenges faced by indigenous students, coming from the nearby communities, pointing out the need to elaborate a Political Pedagogical Project and a Curriculum School, built from the cultural and ethnic reality of the school. The study considers that a school community should rethink its practice, in order to consider the diversity so strongly present in this border school. |
id |
UFRR-6_9417f6dfd20e5ef29651d4f6e4b0400f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufrr.br:prefix/369 |
network_acronym_str |
UFRR-6 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRR |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação na fronteira : desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-GuianaEscola de FronteiraDiversidadeProcesso educativoRelações interculturaisBorder SchoolDiversityEducational processIntercultural relationsCNPQ::CIENCIAS HUMANASThe border school is challenged to rethink its practice and to find ways to work the diversity, since it is the meeting point of different people coming from different cultures, races and ethnicities, which coexist in the same space in which as relations are permeated by different family, cultural and social teachings. In view of this, we understand that it is relevant to know and discuss these issues. In this research, we seek to analyze the educational process and relations between Brazilian non-indigenous, indigenous and Guianese students of the Aldébaro José Alcântara School, located in the municipality of Bonfim-RR, which borders the Cooperative Republic of Guyana. The participants were educators and high school students. An analysis of the data showed that educators have difficulties in dealing with conflicting questions of prejudice and discrimination among students, especially those related to the challenges faced by indigenous students, coming from the nearby communities, pointing out the need to elaborate a Political Pedagogical Project and a Curriculum School, built from the cultural and ethnic reality of the school. The study considers that a school community should rethink its practice, in order to consider the diversity so strongly present in this border school.A escola de fronteira é desafiada a repensar a sua prática e a encontrar meios para trabalhar a diversidade, visto que é lócus de encontro de diferentes sujeitos oriundos de distintas culturas, raças e etnias, os quais convivem em um mesmo espaço em que as relações são permeadas por diferentes ensinamentos familiares, culturais e sociais. À vista disso, compreendemos ser relevante conhecer e discutir sobre estas questões. Nesta pesquisa se buscou analisar o processo educativo e as relações entre alunos brasileiros não indígenas, indígenas e guianenses da escola Aldébaro José Alcântara, localizada no município de Bonfim-RR, que faz fronteira com a República Cooperativista da Guiana. Os participantes foram educadores e alunos do Ensino Médio. A análise dos dados mostrou que os educadores têm dificuldades em lidar com questões conflituosas de preconceito e de discriminação entre os discentes, sobretudo os relacionados aos desafios enfrentados pelos estudantes indígenas, oriundos das comunidades próximas, apontando a necessidade de elaborar um Projeto Político Pedagógico e um Currículo escolar, construído a partir da realidade cultural e étnica dessa escola. O estudo considera que a comunidade escolar deva repensar a sua prática, de modo a considerar a diversidade tão fortemente presente nessa escola de fronteira.Agência 1Universidade Federal de RoraimaBrasilPRPPG - Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-GraduaçãoPPGSOF - Programa de Pós-Graduação em Sociedade e FronteirasUFRRSousa, Ana Lúcia dehttp://lattes.cnpq.br/4371106262063395Martino, Gildete Nunes de Sousa2021-10-29T20:01:05Z20212021-10-29T20:01:05Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMARTINO, Gildete Nunes de Sousa. Educação na fronteira: desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana. 2016. 104f. Dissertação (Mestrado em Sociedade e Fronteiras) - Programa de Pós-Graduação em Sociedade e Fronteiras, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2016.http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/369porAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRRinstname:Universidade Federal de Roraima (UFRR)instacron:UFRR2023-07-11T20:29:41Zoai:repositorio.ufrr.br:prefix/369Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufrr.br:8080/oai/requestangelsenhora@gmail.comopendoar:2023-07-11T20:29:41Repositório Institucional da UFRR - Universidade Federal de Roraima (UFRR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação na fronteira : desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana |
title |
Educação na fronteira : desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana |
spellingShingle |
Educação na fronteira : desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana Martino, Gildete Nunes de Sousa Escola de Fronteira Diversidade Processo educativo Relações interculturais Border School Diversity Educational process Intercultural relations CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
title_short |
Educação na fronteira : desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana |
title_full |
Educação na fronteira : desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana |
title_fullStr |
Educação na fronteira : desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana |
title_full_unstemmed |
Educação na fronteira : desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana |
title_sort |
Educação na fronteira : desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana |
author |
Martino, Gildete Nunes de Sousa |
author_facet |
Martino, Gildete Nunes de Sousa |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Sousa, Ana Lúcia de http://lattes.cnpq.br/4371106262063395 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martino, Gildete Nunes de Sousa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escola de Fronteira Diversidade Processo educativo Relações interculturais Border School Diversity Educational process Intercultural relations CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
topic |
Escola de Fronteira Diversidade Processo educativo Relações interculturais Border School Diversity Educational process Intercultural relations CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
description |
The border school is challenged to rethink its practice and to find ways to work the diversity, since it is the meeting point of different people coming from different cultures, races and ethnicities, which coexist in the same space in which as relations are permeated by different family, cultural and social teachings. In view of this, we understand that it is relevant to know and discuss these issues. In this research, we seek to analyze the educational process and relations between Brazilian non-indigenous, indigenous and Guianese students of the Aldébaro José Alcântara School, located in the municipality of Bonfim-RR, which borders the Cooperative Republic of Guyana. The participants were educators and high school students. An analysis of the data showed that educators have difficulties in dealing with conflicting questions of prejudice and discrimination among students, especially those related to the challenges faced by indigenous students, coming from the nearby communities, pointing out the need to elaborate a Political Pedagogical Project and a Curriculum School, built from the cultural and ethnic reality of the school. The study considers that a school community should rethink its practice, in order to consider the diversity so strongly present in this border school. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2021-10-29T20:01:05Z 2021 2021-10-29T20:01:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MARTINO, Gildete Nunes de Sousa. Educação na fronteira: desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana. 2016. 104f. Dissertação (Mestrado em Sociedade e Fronteiras) - Programa de Pós-Graduação em Sociedade e Fronteiras, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2016. http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/369 |
identifier_str_mv |
MARTINO, Gildete Nunes de Sousa. Educação na fronteira: desafios e perspectivas da educação escolar na fronteira Brasil-Guiana. 2016. 104f. Dissertação (Mestrado em Sociedade e Fronteiras) - Programa de Pós-Graduação em Sociedade e Fronteiras, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2016. |
url |
http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/369 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Roraima Brasil PRPPG - Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação PPGSOF - Programa de Pós-Graduação em Sociedade e Fronteiras UFRR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Roraima Brasil PRPPG - Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação PPGSOF - Programa de Pós-Graduação em Sociedade e Fronteiras UFRR |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRR instname:Universidade Federal de Roraima (UFRR) instacron:UFRR |
instname_str |
Universidade Federal de Roraima (UFRR) |
instacron_str |
UFRR |
institution |
UFRR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRR |
collection |
Repositório Institucional da UFRR |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRR - Universidade Federal de Roraima (UFRR) |
repository.mail.fl_str_mv |
angelsenhora@gmail.com |
_version_ |
1802112037462999040 |