Studies on the technical courses curricula in agriculture: time for a change? Estudos sobre os currículos dos cursos técnicos em agropecuária: momentos de mudanças?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Altoé, Dayane Silva Santos
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: de Souza, Paulo Marcelo, Martínez, Silvia Alicia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Sociedade e Agricultura (Online)
Texto Completo: https://revistaesa.com/ojs/index.php/esa/article/view/ESA26-3_estudos_sobre_os_curriculos
Resumo: This work deals with the knowledge produced in the field of Professional Agricultural education. In light of the concept of curriculum prepared by Silva (2003), this paper presents and discusses the most recurrent themes among the studies involving the curricula of technical courses at the high school level in agriculture offered by the Federal Network of Vocational Education, Science and Technology between the years 2005-2012. On the methodological aspects, this work was restricted to academic research at the graduate level provided by the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations as well as the works presented in the four editions of the National Seminar of Vocational and Technological Education. Among the considerations was possible to identify two predominant themes among these studies: the consequences of the reform of vocational education promoted by Decree 2.208/97 and its replacement by Decree 5.154/04 and finally, the introduction of environmental education in the curriculum of technical courses at the high school level in agriculture.Keywords: curriculum; agricultural vocational education; environmental education.ALTOÉ, Dayane Silva Santos; SOUZA, Paulo Marcelo de; MARTÍNEZ, Silvia Alicia. Estudos sobre os currículos dos cursos técnicos em agropecuária: momentos de mudanças? Estudos Sociedade e Agricultura, v. 26, n. 3, p. 681-700, out. 2018. Submitted in february 2018.Accepted in august 2018.
id UFRRJ-4_2c99a475a67b7cac914e35c1dcd72300
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/967
network_acronym_str UFRRJ-4
network_name_str Estudos Sociedade e Agricultura (Online)
repository_id_str
spelling Studies on the technical courses curricula in agriculture: time for a change? Estudos sobre os currículos dos cursos técnicos em agropecuária: momentos de mudanças?Estudos sobre os currículos dos cursos técnicos em agropecuária: momentos de mudanças? Studies on the technical courses curricula in agriculture: time for a change?This work deals with the knowledge produced in the field of Professional Agricultural education. In light of the concept of curriculum prepared by Silva (2003), this paper presents and discusses the most recurrent themes among the studies involving the curricula of technical courses at the high school level in agriculture offered by the Federal Network of Vocational Education, Science and Technology between the years 2005-2012. On the methodological aspects, this work was restricted to academic research at the graduate level provided by the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations as well as the works presented in the four editions of the National Seminar of Vocational and Technological Education. Among the considerations was possible to identify two predominant themes among these studies: the consequences of the reform of vocational education promoted by Decree 2.208/97 and its replacement by Decree 5.154/04 and finally, the introduction of environmental education in the curriculum of technical courses at the high school level in agriculture.Keywords: curriculum; agricultural vocational education; environmental education.ALTOÉ, Dayane Silva Santos; SOUZA, Paulo Marcelo de; MARTÍNEZ, Silvia Alicia. Estudos sobre os currículos dos cursos técnicos em agropecuária: momentos de mudanças? Estudos Sociedade e Agricultura, v. 26, n. 3, p. 681-700, out. 2018. Submitted in february 2018.Accepted in august 2018.Este trabalho trata dos conhecimentos produzidos na área do Ensino Profissional Agrícola. À luz do conceito de currículo elaborado por Silva (2003), este texto apresenta e discute os temas recorrentes entre os estudos que envolvem os currículos dos cursos técnicos de nível médio em agropecuária ofertados pela Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, entre os anos de 2005-2012. Sobre os aspectos metodológicos, este trabalho se restringe à análise da produção acadêmica disponibilizada pelo Banco de Resumos da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) e dos trabalhos apresentados nas quatro edições do Seminário Nacional de Educação Profissional e Tecnológica. Nas considerações, foi possível identificar dois temas predominantes entre os estudos: as consequências da Reforma da Educação Profissional, promovida pelo Decreto no 2.208/1997 e a sua substituição pelo Decreto no 5.154/2004, e, finalmente, a introdução da Educação Ambiental nos currículos dos cursos técnicos de nível médio em agropecuária.Palavras-chave: currículo; Ensino Profissional Agrícola; Educação Ambiental. ALTOÉ, Dayane Silva Santos; SOUZA, Paulo Marcelo de; MARTÍNEZ, Silvia Alicia. Estudos sobre os currículos dos cursos técnicos em agropecuária: momentos de mudanças? Estudos Sociedade e Agricultura, v. 26, n. 3, p. 681-700, out. 2018. Recebido em fevereiro de 2018.Aceito em agosto de 2018.Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (CPDA/UFRRJ)2018-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistaesa.com/ojs/index.php/esa/article/view/ESA26-3_estudos_sobre_os_curriculos10.36920/esa-v26n3-9Estudos Sociedade e Agricultura; Vol. 26 No. 3: Estudos Sociedade e Agricultura (october 2018 to january 2019); 681-700Estudos Sociedade e Agricultura; Vol. 26 Núm. 3: Estudos Sociedade e Agricultura (outubro de 2018 a janeiro de 2019); 681-700Estudos Sociedade e Agricultura; v. 26 n. 3: Estudos Sociedade e Agricultura (outubro de 2018 a janeiro de 2019); 681-7002526-775210.36920/esa-v26n3reponame:Estudos Sociedade e Agricultura (Online)instname:Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)instacron:UFRRJporhttps://revistaesa.com/ojs/index.php/esa/article/view/ESA26-3_estudos_sobre_os_curriculos/ESA26-3_estudos_sobre_os_curriculos_PDFhttps://revistaesa.com/ojs/index.php/esa/article/view/ESA26-3_estudos_sobre_os_curriculos/ESA26-3_estudos_sobre_os_curriculos_HTMLAltoé, Dayane Silva Santosde Souza, Paulo MarceloMartínez, Silvia Aliciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-29T15:26:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/967Revistahttps://revistaesa.com/ojs/index.php/esaPUBhttps://revistaesa.com/ojs/index.php/esa/oaiestudoscpda@gmail.com||2526-77521413-0580opendoar:2021-01-29T15:26:42Estudos Sociedade e Agricultura (Online) - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Studies on the technical courses curricula in agriculture: time for a change? Estudos sobre os currículos dos cursos técnicos em agropecuária: momentos de mudanças?
Estudos sobre os currículos dos cursos técnicos em agropecuária: momentos de mudanças? Studies on the technical courses curricula in agriculture: time for a change?
title Studies on the technical courses curricula in agriculture: time for a change? Estudos sobre os currículos dos cursos técnicos em agropecuária: momentos de mudanças?
spellingShingle Studies on the technical courses curricula in agriculture: time for a change? Estudos sobre os currículos dos cursos técnicos em agropecuária: momentos de mudanças?
Altoé, Dayane Silva Santos
title_short Studies on the technical courses curricula in agriculture: time for a change? Estudos sobre os currículos dos cursos técnicos em agropecuária: momentos de mudanças?
title_full Studies on the technical courses curricula in agriculture: time for a change? Estudos sobre os currículos dos cursos técnicos em agropecuária: momentos de mudanças?
title_fullStr Studies on the technical courses curricula in agriculture: time for a change? Estudos sobre os currículos dos cursos técnicos em agropecuária: momentos de mudanças?
title_full_unstemmed Studies on the technical courses curricula in agriculture: time for a change? Estudos sobre os currículos dos cursos técnicos em agropecuária: momentos de mudanças?
title_sort Studies on the technical courses curricula in agriculture: time for a change? Estudos sobre os currículos dos cursos técnicos em agropecuária: momentos de mudanças?
author Altoé, Dayane Silva Santos
author_facet Altoé, Dayane Silva Santos
de Souza, Paulo Marcelo
Martínez, Silvia Alicia
author_role author
author2 de Souza, Paulo Marcelo
Martínez, Silvia Alicia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Altoé, Dayane Silva Santos
de Souza, Paulo Marcelo
Martínez, Silvia Alicia
description This work deals with the knowledge produced in the field of Professional Agricultural education. In light of the concept of curriculum prepared by Silva (2003), this paper presents and discusses the most recurrent themes among the studies involving the curricula of technical courses at the high school level in agriculture offered by the Federal Network of Vocational Education, Science and Technology between the years 2005-2012. On the methodological aspects, this work was restricted to academic research at the graduate level provided by the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations as well as the works presented in the four editions of the National Seminar of Vocational and Technological Education. Among the considerations was possible to identify two predominant themes among these studies: the consequences of the reform of vocational education promoted by Decree 2.208/97 and its replacement by Decree 5.154/04 and finally, the introduction of environmental education in the curriculum of technical courses at the high school level in agriculture.Keywords: curriculum; agricultural vocational education; environmental education.ALTOÉ, Dayane Silva Santos; SOUZA, Paulo Marcelo de; MARTÍNEZ, Silvia Alicia. Estudos sobre os currículos dos cursos técnicos em agropecuária: momentos de mudanças? Estudos Sociedade e Agricultura, v. 26, n. 3, p. 681-700, out. 2018. Submitted in february 2018.Accepted in august 2018.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaesa.com/ojs/index.php/esa/article/view/ESA26-3_estudos_sobre_os_curriculos
10.36920/esa-v26n3-9
url https://revistaesa.com/ojs/index.php/esa/article/view/ESA26-3_estudos_sobre_os_curriculos
identifier_str_mv 10.36920/esa-v26n3-9
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaesa.com/ojs/index.php/esa/article/view/ESA26-3_estudos_sobre_os_curriculos/ESA26-3_estudos_sobre_os_curriculos_PDF
https://revistaesa.com/ojs/index.php/esa/article/view/ESA26-3_estudos_sobre_os_curriculos/ESA26-3_estudos_sobre_os_curriculos_HTML
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (CPDA/UFRRJ)
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (CPDA/UFRRJ)
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Sociedade e Agricultura; Vol. 26 No. 3: Estudos Sociedade e Agricultura (october 2018 to january 2019); 681-700
Estudos Sociedade e Agricultura; Vol. 26 Núm. 3: Estudos Sociedade e Agricultura (outubro de 2018 a janeiro de 2019); 681-700
Estudos Sociedade e Agricultura; v. 26 n. 3: Estudos Sociedade e Agricultura (outubro de 2018 a janeiro de 2019); 681-700
2526-7752
10.36920/esa-v26n3
reponame:Estudos Sociedade e Agricultura (Online)
instname:Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)
instacron:UFRRJ
instname_str Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)
instacron_str UFRRJ
institution UFRRJ
reponame_str Estudos Sociedade e Agricultura (Online)
collection Estudos Sociedade e Agricultura (Online)
repository.name.fl_str_mv Estudos Sociedade e Agricultura (Online) - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)
repository.mail.fl_str_mv estudoscpda@gmail.com||
_version_ 1797077445366513664