Mulheres, mães e professoras: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Sergipana de Educação Ambiental |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/18032 |
Resumo: | This work aims to investigate the impacts resulting from emergency remote teaching on the lives of teacher mothers. Data from the United Nations Organization for Gender Equality and the Empowerment of Women demonstrate that the impacts and implications of the Covid-19 pandemic are different between women and men, although women are the most impacted ones. In order to verify this assertion, a questionnaire was applied by using the Google Docs Online Form with women who are mothers and teachers in the Brazilian public school system. Based on the analysis of the answers, it can pointed out that, in addition to being challenging, the reality of remote teaching also generated fatigue and overload in the lives of teacher mothers, who had to manage their classrooms within their own homes, along with other tasks that, in a patriarchal society, are women’s exclusive responsibilities, such as housework, family care and children's school attendance. |
id |
UFS-11_d9ef9ad4cdf698e17326a55b262150a8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/18032 |
network_acronym_str |
UFS-11 |
network_name_str |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
repository_id_str |
|
spelling |
Mulheres, mães e professoras: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencialWomen, mothers and female teachers: : experiences and dilemmas with emergency remote teachingMujeres, madres y maestras: : experiencias y dilemas con la enseñanza remota de emergenciaFemmes, mères et enseignantes:: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencialCovid-19. Ensino Remoto Emergencial. Mães Professoras. Pandemia.Covid-19. Emergency Remote Teaching. Teacher Mothers. Pandemic.Covid-19. Enseñanza Remota de Emergencia. Maestras que son Madres. Pandemia.This work aims to investigate the impacts resulting from emergency remote teaching on the lives of teacher mothers. Data from the United Nations Organization for Gender Equality and the Empowerment of Women demonstrate that the impacts and implications of the Covid-19 pandemic are different between women and men, although women are the most impacted ones. In order to verify this assertion, a questionnaire was applied by using the Google Docs Online Form with women who are mothers and teachers in the Brazilian public school system. Based on the analysis of the answers, it can pointed out that, in addition to being challenging, the reality of remote teaching also generated fatigue and overload in the lives of teacher mothers, who had to manage their classrooms within their own homes, along with other tasks that, in a patriarchal society, are women’s exclusive responsibilities, such as housework, family care and children's school attendance.O presente trabalho tem por objetivo investigar os impactos decorrentes do ensino remoto emergencial na vida de mães professoras. Dados da Organização das Nações Unidas para a Igualdade de Gênero e o Empoderamento das Mulheres, demonstram que os impactos e implicações da pandemia da Covid-19, são diferentes entre mulheres e homens, sendo elas, as mais impactadas. Com vistas a averiguar tal assertiva, foi aplicado um questionário através do Formulário Online Google Docs, com mulheres que são mães e professoras da rede pública de ensino. Com base na análise das respostas, pode-se verificar que, além de desafiadora, a realidade do ensino remoto também gerou desgastate e sobrecarga na vida das mães professoras, que precisaram gerenciar a sala de aula dentro de suas próprias casas, juntamente com outras tarefas que em uma sociedade patriarcal, são responsabilidades exclusivas das mulheres, a exemplo das atividades domésticas, cuidado com a família e acompanhamento escolar dos filhos. Este trabajo tiene como objetivo investigar los impactos resultantes de la enseñanza remota de emergencia en la vida de las maestras que son madres. Datos de la Organización de las Naciones Unidas para la Igualdad de Género y el Empoderamiento de las Mujeres demuestran que los impactos e implicaciones de la pandemia de Covid-19 son diferentes entre mujeres y hombres, aunque las mujeres son las más afectadas. Para verificar esta afirmación, se aplicó el cuestionario a través del Formulario en línea de Google Docs con mujeres que son madres y docentes en el sistema escolar público brasileño. Con base en el análisis de las respuestas, se puede señalar que, además de ser desafiante, la realidad de la enseñanza a distancia también generó fatiga y sobrecarga en la vida de las madres docentes, quienes debían administrar sus aulas dentro de sus propios hogares, junto con otras tareas que, en una sociedad patriarcal, son responsabilidades exclusivas de las mujeres, como las tareas del hogar, el cuidado de la familia y la asistencia a la escuela de los hijos.Universidade Federal de Sergipe2022-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de convidadoapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1803210.47401/revisea.v9i2.18032Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 9 n. 2 (2022): Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta; 1-18Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 9 No. 2 (2022): Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta; 1-18Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta; 1-18Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 9 No 2 (2022): Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta; 1-182359-499310.47401/revisea.v9i2reponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/18032/13190Copyright (c) 2022 Revista Sergipana de Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessPriscila Paiva Medeiros Nonato, RaianyJuliana do Nascimento , Maria Jocelma Duasrte de Lima, MariaElizonete de Souza Lima, Francisca Nilton Moreira da Silva, Cicero2022-12-07T22:52:07Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/18032Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2022-12-07T22:52:07Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mulheres, mães e professoras: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencial Women, mothers and female teachers: : experiences and dilemmas with emergency remote teaching Mujeres, madres y maestras: : experiencias y dilemas con la enseñanza remota de emergencia Femmes, mères et enseignantes:: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencial |
title |
Mulheres, mães e professoras: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencial |
spellingShingle |
Mulheres, mães e professoras: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencial Priscila Paiva Medeiros Nonato, Raiany Covid-19. Ensino Remoto Emergencial. Mães Professoras. Pandemia. Covid-19. Emergency Remote Teaching. Teacher Mothers. Pandemic. Covid-19. Enseñanza Remota de Emergencia. Maestras que son Madres. Pandemia. |
title_short |
Mulheres, mães e professoras: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencial |
title_full |
Mulheres, mães e professoras: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencial |
title_fullStr |
Mulheres, mães e professoras: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencial |
title_full_unstemmed |
Mulheres, mães e professoras: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencial |
title_sort |
Mulheres, mães e professoras: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencial |
author |
Priscila Paiva Medeiros Nonato, Raiany |
author_facet |
Priscila Paiva Medeiros Nonato, Raiany Juliana do Nascimento , Maria Jocelma Duasrte de Lima, Maria Elizonete de Souza Lima, Francisca Nilton Moreira da Silva, Cicero |
author_role |
author |
author2 |
Juliana do Nascimento , Maria Jocelma Duasrte de Lima, Maria Elizonete de Souza Lima, Francisca Nilton Moreira da Silva, Cicero |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Priscila Paiva Medeiros Nonato, Raiany Juliana do Nascimento , Maria Jocelma Duasrte de Lima, Maria Elizonete de Souza Lima, Francisca Nilton Moreira da Silva, Cicero |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Covid-19. Ensino Remoto Emergencial. Mães Professoras. Pandemia. Covid-19. Emergency Remote Teaching. Teacher Mothers. Pandemic. Covid-19. Enseñanza Remota de Emergencia. Maestras que son Madres. Pandemia. |
topic |
Covid-19. Ensino Remoto Emergencial. Mães Professoras. Pandemia. Covid-19. Emergency Remote Teaching. Teacher Mothers. Pandemic. Covid-19. Enseñanza Remota de Emergencia. Maestras que son Madres. Pandemia. |
description |
This work aims to investigate the impacts resulting from emergency remote teaching on the lives of teacher mothers. Data from the United Nations Organization for Gender Equality and the Empowerment of Women demonstrate that the impacts and implications of the Covid-19 pandemic are different between women and men, although women are the most impacted ones. In order to verify this assertion, a questionnaire was applied by using the Google Docs Online Form with women who are mothers and teachers in the Brazilian public school system. Based on the analysis of the answers, it can pointed out that, in addition to being challenging, the reality of remote teaching also generated fatigue and overload in the lives of teacher mothers, who had to manage their classrooms within their own homes, along with other tasks that, in a patriarchal society, are women’s exclusive responsibilities, such as housework, family care and children's school attendance. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo de convidado |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/18032 10.47401/revisea.v9i2.18032 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/18032 |
identifier_str_mv |
10.47401/revisea.v9i2.18032 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/18032/13190 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Sergipana de Educação Ambiental info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Sergipana de Educação Ambiental |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 9 n. 2 (2022): Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta; 1-18 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 9 No. 2 (2022): Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta; 1-18 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta; 1-18 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 9 No 2 (2022): Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta; 1-18 2359-4993 10.47401/revisea.v9i2 reponame:Revista Sergipana de Educação Ambiental instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
collection |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revisea.se@gmail.com |
_version_ |
1803388213803352064 |