Mulheres, mães e professoras: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Priscila Paiva Medeiros Nonato, Raiany
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Juliana do Nascimento , Maria, Jocelma Duasrte de Lima, Maria, Elizonete de Souza Lima, Francisca, Nilton Moreira da Silva, Cicero
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Sergipana de Educação Ambiental
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/18032
Resumo: This work aims to investigate the impacts resulting from emergency remote teaching on the lives of teacher mothers. Data from the United Nations Organization for Gender Equality and the Empowerment of Women demonstrate that the impacts and implications of the Covid-19 pandemic are different between women and men, although women are the most impacted ones. In order to verify this assertion, a questionnaire was applied by using the Google Docs Online Form with women who are mothers and teachers in the Brazilian public school system. Based on the analysis of the answers, it can pointed out that, in addition to being challenging, the reality of remote teaching also generated fatigue and overload in the lives of teacher mothers, who had to manage their classrooms within their own homes, along with other tasks that, in a patriarchal society, are women’s exclusive responsibilities, such as housework, family care and children's school attendance.
id UFS-11_d9ef9ad4cdf698e17326a55b262150a8
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/18032
network_acronym_str UFS-11
network_name_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository_id_str
spelling Mulheres, mães e professoras: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencialWomen, mothers and female teachers: : experiences and dilemmas with emergency remote teachingMujeres, madres y maestras: : experiencias y dilemas con la enseñanza remota de emergenciaFemmes, mères et enseignantes:: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencialCovid-19. Ensino Remoto Emergencial. Mães Professoras. Pandemia.Covid-19. Emergency Remote Teaching. Teacher Mothers. Pandemic.Covid-19. Enseñanza Remota de Emergencia. Maestras que son Madres. Pandemia.This work aims to investigate the impacts resulting from emergency remote teaching on the lives of teacher mothers. Data from the United Nations Organization for Gender Equality and the Empowerment of Women demonstrate that the impacts and implications of the Covid-19 pandemic are different between women and men, although women are the most impacted ones. In order to verify this assertion, a questionnaire was applied by using the Google Docs Online Form with women who are mothers and teachers in the Brazilian public school system. Based on the analysis of the answers, it can pointed out that, in addition to being challenging, the reality of remote teaching also generated fatigue and overload in the lives of teacher mothers, who had to manage their classrooms within their own homes, along with other tasks that, in a patriarchal society, are women’s exclusive responsibilities, such as housework, family care and children's school attendance.O presente trabalho tem por objetivo investigar os impactos decorrentes do ensino remoto emergencial na vida de mães professoras. Dados da Organização das Nações Unidas para a Igualdade de Gênero e o Empoderamento das Mulheres, demonstram que os impactos e implicações da pandemia da Covid-19, são diferentes entre mulheres e homens, sendo elas, as mais impactadas. Com vistas a averiguar tal assertiva, foi aplicado um questionário através do Formulário Online Google Docs, com mulheres que são mães e professoras da rede pública de ensino. Com base na análise das respostas, pode-se verificar que, além de desafiadora, a realidade do ensino remoto também gerou desgastate e sobrecarga na vida das mães professoras, que precisaram gerenciar a sala de aula dentro de suas próprias casas, juntamente com outras tarefas que em uma sociedade patriarcal, são responsabilidades exclusivas das mulheres, a exemplo das atividades domésticas, cuidado com a família e acompanhamento escolar dos filhos. Este trabajo tiene como objetivo investigar los impactos resultantes de la enseñanza remota de emergencia en la vida de las maestras que son madres. Datos de la Organización de las Naciones Unidas para la Igualdad de Género y el Empoderamiento de las Mujeres demuestran que los impactos e implicaciones de la pandemia de Covid-19 son diferentes entre mujeres y hombres, aunque las mujeres son las más afectadas. Para verificar esta afirmación, se aplicó el cuestionario a través del Formulario en línea de Google Docs con mujeres que son madres y docentes en el sistema escolar público brasileño. Con base en el análisis de las respuestas, se puede señalar que, además de ser desafiante, la realidad de la enseñanza a distancia también generó fatiga y sobrecarga en la vida de las madres docentes, quienes debían administrar sus aulas dentro de sus propios hogares, junto con otras tareas que, en una sociedad patriarcal, son responsabilidades exclusivas de las mujeres, como las tareas del hogar, el cuidado de la familia y la asistencia a la escuela de los hijos.Universidade Federal de Sergipe2022-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de convidadoapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1803210.47401/revisea.v9i2.18032Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 9 n. 2 (2022): Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta; 1-18Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 9 No. 2 (2022): Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta; 1-18Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta; 1-18Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 9 No 2 (2022): Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta; 1-182359-499310.47401/revisea.v9i2reponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/18032/13190Copyright (c) 2022 Revista Sergipana de Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessPriscila Paiva Medeiros Nonato, RaianyJuliana do Nascimento , Maria Jocelma Duasrte de Lima, MariaElizonete de Souza Lima, Francisca Nilton Moreira da Silva, Cicero2022-12-07T22:52:07Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/18032Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2022-12-07T22:52:07Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Mulheres, mães e professoras: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencial
Women, mothers and female teachers: : experiences and dilemmas with emergency remote teaching
Mujeres, madres y maestras: : experiencias y dilemas con la enseñanza remota de emergencia
Femmes, mères et enseignantes:: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencial
title Mulheres, mães e professoras: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencial
spellingShingle Mulheres, mães e professoras: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencial
Priscila Paiva Medeiros Nonato, Raiany
Covid-19. Ensino Remoto Emergencial. Mães Professoras. Pandemia.
Covid-19. Emergency Remote Teaching. Teacher Mothers. Pandemic.
Covid-19. Enseñanza Remota de Emergencia. Maestras que son Madres. Pandemia.
title_short Mulheres, mães e professoras: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencial
title_full Mulheres, mães e professoras: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencial
title_fullStr Mulheres, mães e professoras: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencial
title_full_unstemmed Mulheres, mães e professoras: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencial
title_sort Mulheres, mães e professoras: vivências e dilemas com o ensino remoto emergencial
author Priscila Paiva Medeiros Nonato, Raiany
author_facet Priscila Paiva Medeiros Nonato, Raiany
Juliana do Nascimento , Maria
Jocelma Duasrte de Lima, Maria
Elizonete de Souza Lima, Francisca
Nilton Moreira da Silva, Cicero
author_role author
author2 Juliana do Nascimento , Maria
Jocelma Duasrte de Lima, Maria
Elizonete de Souza Lima, Francisca
Nilton Moreira da Silva, Cicero
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Priscila Paiva Medeiros Nonato, Raiany
Juliana do Nascimento , Maria
Jocelma Duasrte de Lima, Maria
Elizonete de Souza Lima, Francisca
Nilton Moreira da Silva, Cicero
dc.subject.por.fl_str_mv Covid-19. Ensino Remoto Emergencial. Mães Professoras. Pandemia.
Covid-19. Emergency Remote Teaching. Teacher Mothers. Pandemic.
Covid-19. Enseñanza Remota de Emergencia. Maestras que son Madres. Pandemia.
topic Covid-19. Ensino Remoto Emergencial. Mães Professoras. Pandemia.
Covid-19. Emergency Remote Teaching. Teacher Mothers. Pandemic.
Covid-19. Enseñanza Remota de Emergencia. Maestras que son Madres. Pandemia.
description This work aims to investigate the impacts resulting from emergency remote teaching on the lives of teacher mothers. Data from the United Nations Organization for Gender Equality and the Empowerment of Women demonstrate that the impacts and implications of the Covid-19 pandemic are different between women and men, although women are the most impacted ones. In order to verify this assertion, a questionnaire was applied by using the Google Docs Online Form with women who are mothers and teachers in the Brazilian public school system. Based on the analysis of the answers, it can pointed out that, in addition to being challenging, the reality of remote teaching also generated fatigue and overload in the lives of teacher mothers, who had to manage their classrooms within their own homes, along with other tasks that, in a patriarchal society, are women’s exclusive responsibilities, such as housework, family care and children's school attendance.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo de convidado
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/18032
10.47401/revisea.v9i2.18032
url https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/18032
identifier_str_mv 10.47401/revisea.v9i2.18032
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/18032/13190
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Sergipana de Educação Ambiental
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Sergipana de Educação Ambiental
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 9 n. 2 (2022): Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta; 1-18
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 9 No. 2 (2022): Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta; 1-18
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta; 1-18
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 9 No 2 (2022): Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta; 1-18
2359-4993
10.47401/revisea.v9i2
reponame:Revista Sergipana de Educação Ambiental
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
collection Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository.name.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revisea.se@gmail.com
_version_ 1803388213803352064