A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”: uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Henrique Ferreira, Mateus
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Prestes da Silveira, Dieison, Lorenzetti, Leonir
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Sergipana de Educação Ambiental
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/19675
Resumo: Environmental Education is an emerging field of knowledge that needs constant debate. Likewise, the New Secondary School, supported by the National Common Curricular Base, brings with it provocations about the meanings attributed to Environmental Education, requiring studies and investigations. With that in mind, the present study analyzed how textbooks in the Area of Natural Sciences and its Technologies in High School, approved by the National Textbook Program 2021, address Environmental Education, in the face of socio-environmental challenges. As a methodology adopted, documentary research was carried out, of a descriptive nature, based on Content Analysis, with the creation of three categories, namely: Conservationist Approach, Pragmatic Approach and Critical Approach, which refer to the political-pedagogical macrotrends. As a result, there was a discrepancy regarding the number of occurrences between the approaches, specifically with low occurrence in the Critical Approach and a predominance of the Pragmatic aspect, implying (in)directly in the critical formation of society.
id UFS-11_e1c7cba46a3e67e6c106ccdbd328ee0e
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/19675
network_acronym_str UFS-11
network_name_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository_id_str
spelling A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”: uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas TecnologiasEducação AmbientalLivro DidáticoNovo Ensino MédioEnvironmental Education is an emerging field of knowledge that needs constant debate. Likewise, the New Secondary School, supported by the National Common Curricular Base, brings with it provocations about the meanings attributed to Environmental Education, requiring studies and investigations. With that in mind, the present study analyzed how textbooks in the Area of Natural Sciences and its Technologies in High School, approved by the National Textbook Program 2021, address Environmental Education, in the face of socio-environmental challenges. As a methodology adopted, documentary research was carried out, of a descriptive nature, based on Content Analysis, with the creation of three categories, namely: Conservationist Approach, Pragmatic Approach and Critical Approach, which refer to the political-pedagogical macrotrends. As a result, there was a discrepancy regarding the number of occurrences between the approaches, specifically with low occurrence in the Critical Approach and a predominance of the Pragmatic aspect, implying (in)directly in the critical formation of society.La Educación Ambiental es un campo de conocimiento emergente que necesita un debate constante. Asimismo, la Nueva Escuela Secundaria, apoyada en la Base Curricular Común Nacional, trae consigo provocaciones sobre los significados atribuidos a la Educación Ambiental, requiriendo estudios e investigaciones. En ese sentido, el presente estudio analizó cómo los libros de texto del Área de Ciencias Naturales y sus Tecnologías en la Enseñanza Media, aprobados por el Programa Nacional de Libros de Texto 2021, abordan la Educación Ambiental, frente a los desafíos socioambientales. Como metodología adoptada, se realizó una investigación documental, de carácter descriptivo, basada en el Análisis de Contenido, con la creación de tres categorías, a saber: Enfoque Conservacionista, Enfoque Pragmático y Enfoque Crítico, que hacen referencia a las macrotendencias político-pedagógicas. Como resultado, hubo discrepancia en cuanto al número de ocurrencias entre los enfoques, específicamente con baja ocurrencia en el Enfoque Crítico y predominio del aspecto Pragmático, implicando (in)directamente en la formación crítica de la sociedad.A Educação Ambiental é um campo do conhecimento emergente que precisa de constantes debates. De igual modo, o Novo Ensino Médio, apoiado na Base Nacional Comum Curricular, traz consigo provocações acerca dos sentidos atribuídos à Educação Ambiental requerendo estudos e investigações. Pensando nisso, o presente estudo analisou como os livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias no Ensino Médio, aprovados pelo Programa Nacional do Livro Didático 2021, abordam a Educação Ambiental frente aos desafios socioambientais. Como metodologia adotada realizou-se uma pesquisa documental, de cunho descritivo, pautada na Análise de Conteúdo com a criação de três categorias, sendo elas: abordagem conservacionista, abordagem pragmática e abordagem crítica, as quais fazem referência às macrotendências político-pedagógicas. Como resultados, observou-se uma discrepância quanto aos números de ocorrência entre as abordagens, especificamente com baixa ocorrência na abordagem crítica e uma predominância da vertente pragmática, implicando (in)diretamente na formação crítica da sociedade.Universidade Federal de Sergipe2023-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1967510.47401/revisea.v10.19675Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-192359-499310.47401/revisea.v10ireponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/19675/14742https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/19675/14743Copyright (c) 2023 Revista Sergipana de Educação Ambientalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHenrique Ferreira, MateusPrestes da Silveira, DieisonLorenzetti, Leonir2024-03-08T15:23:39Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/19675Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2024-03-08T15:23:39Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”: uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias
title A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”: uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias
spellingShingle A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”: uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias
Henrique Ferreira, Mateus
Educação Ambiental
Livro Didático
Novo Ensino Médio
title_short A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”: uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias
title_full A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”: uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias
title_fullStr A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”: uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias
title_full_unstemmed A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”: uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias
title_sort A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”: uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias
author Henrique Ferreira, Mateus
author_facet Henrique Ferreira, Mateus
Prestes da Silveira, Dieison
Lorenzetti, Leonir
author_role author
author2 Prestes da Silveira, Dieison
Lorenzetti, Leonir
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Henrique Ferreira, Mateus
Prestes da Silveira, Dieison
Lorenzetti, Leonir
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental
Livro Didático
Novo Ensino Médio
topic Educação Ambiental
Livro Didático
Novo Ensino Médio
description Environmental Education is an emerging field of knowledge that needs constant debate. Likewise, the New Secondary School, supported by the National Common Curricular Base, brings with it provocations about the meanings attributed to Environmental Education, requiring studies and investigations. With that in mind, the present study analyzed how textbooks in the Area of Natural Sciences and its Technologies in High School, approved by the National Textbook Program 2021, address Environmental Education, in the face of socio-environmental challenges. As a methodology adopted, documentary research was carried out, of a descriptive nature, based on Content Analysis, with the creation of three categories, namely: Conservationist Approach, Pragmatic Approach and Critical Approach, which refer to the political-pedagogical macrotrends. As a result, there was a discrepancy regarding the number of occurrences between the approaches, specifically with low occurrence in the Critical Approach and a predominance of the Pragmatic aspect, implying (in)directly in the critical formation of society.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/19675
10.47401/revisea.v10.19675
url https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/19675
identifier_str_mv 10.47401/revisea.v10.19675
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/19675/14742
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/19675/14743
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Sergipana de Educação Ambiental
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Sergipana de Educação Ambiental
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19
2359-4993
10.47401/revisea.v10i
reponame:Revista Sergipana de Educação Ambiental
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
collection Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository.name.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revisea.se@gmail.com
_version_ 1803388213848440832