A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”: uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Sergipana de Educação Ambiental |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/19675 |
Resumo: | Environmental Education is an emerging field of knowledge that needs constant debate. Likewise, the New Secondary School, supported by the National Common Curricular Base, brings with it provocations about the meanings attributed to Environmental Education, requiring studies and investigations. With that in mind, the present study analyzed how textbooks in the Area of Natural Sciences and its Technologies in High School, approved by the National Textbook Program 2021, address Environmental Education, in the face of socio-environmental challenges. As a methodology adopted, documentary research was carried out, of a descriptive nature, based on Content Analysis, with the creation of three categories, namely: Conservationist Approach, Pragmatic Approach and Critical Approach, which refer to the political-pedagogical macrotrends. As a result, there was a discrepancy regarding the number of occurrences between the approaches, specifically with low occurrence in the Critical Approach and a predominance of the Pragmatic aspect, implying (in)directly in the critical formation of society. |
id |
UFS-11_e1c7cba46a3e67e6c106ccdbd328ee0e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/19675 |
network_acronym_str |
UFS-11 |
network_name_str |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
repository_id_str |
|
spelling |
A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”: uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas TecnologiasEducação AmbientalLivro DidáticoNovo Ensino MédioEnvironmental Education is an emerging field of knowledge that needs constant debate. Likewise, the New Secondary School, supported by the National Common Curricular Base, brings with it provocations about the meanings attributed to Environmental Education, requiring studies and investigations. With that in mind, the present study analyzed how textbooks in the Area of Natural Sciences and its Technologies in High School, approved by the National Textbook Program 2021, address Environmental Education, in the face of socio-environmental challenges. As a methodology adopted, documentary research was carried out, of a descriptive nature, based on Content Analysis, with the creation of three categories, namely: Conservationist Approach, Pragmatic Approach and Critical Approach, which refer to the political-pedagogical macrotrends. As a result, there was a discrepancy regarding the number of occurrences between the approaches, specifically with low occurrence in the Critical Approach and a predominance of the Pragmatic aspect, implying (in)directly in the critical formation of society.La Educación Ambiental es un campo de conocimiento emergente que necesita un debate constante. Asimismo, la Nueva Escuela Secundaria, apoyada en la Base Curricular Común Nacional, trae consigo provocaciones sobre los significados atribuidos a la Educación Ambiental, requiriendo estudios e investigaciones. En ese sentido, el presente estudio analizó cómo los libros de texto del Área de Ciencias Naturales y sus Tecnologías en la Enseñanza Media, aprobados por el Programa Nacional de Libros de Texto 2021, abordan la Educación Ambiental, frente a los desafíos socioambientales. Como metodología adoptada, se realizó una investigación documental, de carácter descriptivo, basada en el Análisis de Contenido, con la creación de tres categorías, a saber: Enfoque Conservacionista, Enfoque Pragmático y Enfoque Crítico, que hacen referencia a las macrotendencias político-pedagógicas. Como resultado, hubo discrepancia en cuanto al número de ocurrencias entre los enfoques, específicamente con baja ocurrencia en el Enfoque Crítico y predominio del aspecto Pragmático, implicando (in)directamente en la formación crítica de la sociedad.A Educação Ambiental é um campo do conhecimento emergente que precisa de constantes debates. De igual modo, o Novo Ensino Médio, apoiado na Base Nacional Comum Curricular, traz consigo provocações acerca dos sentidos atribuídos à Educação Ambiental requerendo estudos e investigações. Pensando nisso, o presente estudo analisou como os livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias no Ensino Médio, aprovados pelo Programa Nacional do Livro Didático 2021, abordam a Educação Ambiental frente aos desafios socioambientais. Como metodologia adotada realizou-se uma pesquisa documental, de cunho descritivo, pautada na Análise de Conteúdo com a criação de três categorias, sendo elas: abordagem conservacionista, abordagem pragmática e abordagem crítica, as quais fazem referência às macrotendências político-pedagógicas. Como resultados, observou-se uma discrepância quanto aos números de ocorrência entre as abordagens, especificamente com baixa ocorrência na abordagem crítica e uma predominância da vertente pragmática, implicando (in)diretamente na formação crítica da sociedade.Universidade Federal de Sergipe2023-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1967510.47401/revisea.v10.19675Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-192359-499310.47401/revisea.v10ireponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/19675/14742https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/19675/14743Copyright (c) 2023 Revista Sergipana de Educação Ambientalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHenrique Ferreira, MateusPrestes da Silveira, DieisonLorenzetti, Leonir2024-03-08T15:23:39Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/19675Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2024-03-08T15:23:39Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”: uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias |
title |
A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”: uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias |
spellingShingle |
A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”: uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias Henrique Ferreira, Mateus Educação Ambiental Livro Didático Novo Ensino Médio |
title_short |
A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”: uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias |
title_full |
A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”: uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias |
title_fullStr |
A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”: uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias |
title_full_unstemmed |
A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”: uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias |
title_sort |
A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”: uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias |
author |
Henrique Ferreira, Mateus |
author_facet |
Henrique Ferreira, Mateus Prestes da Silveira, Dieison Lorenzetti, Leonir |
author_role |
author |
author2 |
Prestes da Silveira, Dieison Lorenzetti, Leonir |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Henrique Ferreira, Mateus Prestes da Silveira, Dieison Lorenzetti, Leonir |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ambiental Livro Didático Novo Ensino Médio |
topic |
Educação Ambiental Livro Didático Novo Ensino Médio |
description |
Environmental Education is an emerging field of knowledge that needs constant debate. Likewise, the New Secondary School, supported by the National Common Curricular Base, brings with it provocations about the meanings attributed to Environmental Education, requiring studies and investigations. With that in mind, the present study analyzed how textbooks in the Area of Natural Sciences and its Technologies in High School, approved by the National Textbook Program 2021, address Environmental Education, in the face of socio-environmental challenges. As a methodology adopted, documentary research was carried out, of a descriptive nature, based on Content Analysis, with the creation of three categories, namely: Conservationist Approach, Pragmatic Approach and Critical Approach, which refer to the political-pedagogical macrotrends. As a result, there was a discrepancy regarding the number of occurrences between the approaches, specifically with low occurrence in the Critical Approach and a predominance of the Pragmatic aspect, implying (in)directly in the critical formation of society. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/19675 10.47401/revisea.v10.19675 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/19675 |
identifier_str_mv |
10.47401/revisea.v10.19675 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/19675/14742 https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/19675/14743 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Sergipana de Educação Ambiental https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Sergipana de Educação Ambiental https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19 2359-4993 10.47401/revisea.v10i reponame:Revista Sergipana de Educação Ambiental instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
collection |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revisea.se@gmail.com |
_version_ |
1803388213848440832 |