Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | https://ri.ufs.br/handle/riufs/5078 |
Resumo: | This study aimed to construct and validate issues related to the thematic area "Earth and Universe", with the purpose of generating an assessment tool in Science, that allows to analyze the different levels of knowledge of students in the 9th grade of elementary school. Based on the Franzolin Cone Theory (2009), it was possible to develop a gradient passing high school, elementary school, elementary school II and Common Sense, in which we can analyze the approach and departure from the reference knowledge in each elaborate question. This is a documentary and exploratory research, with qualitative and quantitative approach. The steps of the research were divided into five: (i) Construction of a gradient based on Cone Theory Franzolin (2009); (Ii) Research subjects; (Iii) Construction and Validation of reference matrix; (Iv) Preparation of the issues; (V) validation of the issues. For data analysis, we used the SPSS (Statistical Package for Social Sciences). Among the analyzes relevant statistics, simple frequencies were carried out, the calculation of Cronbach's Alpha and made correlations Spearman rho. We conclude that it is feasible to build a school performance test that takes into account the plurality of ideas of students, as through the results was possible to observe the level of knowledge of students in relation to the contents of the axis 'Earth and the Universe'. |
id |
UFS-2_11f8711f04ac3cfe5b8a68c0c866c510 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/5078 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Ferreira, Joyce de SouzaWartha, Edson Joséhttp://lattes.cnpq.br/42133507632044822017-09-26T18:14:47Z2017-09-26T18:14:47Z2016-03-28FERREIRA, Joyce de Souza. Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências. 2016. 118 f. Dissertação (Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2016.https://ri.ufs.br/handle/riufs/5078This study aimed to construct and validate issues related to the thematic area "Earth and Universe", with the purpose of generating an assessment tool in Science, that allows to analyze the different levels of knowledge of students in the 9th grade of elementary school. Based on the Franzolin Cone Theory (2009), it was possible to develop a gradient passing high school, elementary school, elementary school II and Common Sense, in which we can analyze the approach and departure from the reference knowledge in each elaborate question. This is a documentary and exploratory research, with qualitative and quantitative approach. The steps of the research were divided into five: (i) Construction of a gradient based on Cone Theory Franzolin (2009); (Ii) Research subjects; (Iii) Construction and Validation of reference matrix; (Iv) Preparation of the issues; (V) validation of the issues. For data analysis, we used the SPSS (Statistical Package for Social Sciences). Among the analyzes relevant statistics, simple frequencies were carried out, the calculation of Cronbach's Alpha and made correlations Spearman rho. We conclude that it is feasible to build a school performance test that takes into account the plurality of ideas of students, as through the results was possible to observe the level of knowledge of students in relation to the contents of the axis 'Earth and the Universe'.Este estudo teve como objetivo construir e validar questões referentes ao eixo temático “Terra e Universo”, com o propósito de gerar um instrumento de avaliação em Ciências, que possibilite analisar os diferentes níveis de conhecimento de alunos do 9º ano do Ensino Fundamental. Com base na Teoria do Cone de Franzolin (2009), foi possível desenvolver um gradiente que passa Ensino Médio, Ensino Fundamental I, Ensino Fundamental II e Senso Comum, no qual podemos analisar a aproximação e distanciamento do conhecimento de referência em cada questão elaborada. Trata-se de uma pesquisa documental e exploratória, com abordagem metodológica qualitativa e quantitativa. As etapas da pesquisa foram subdivididas em cinco: (i) Construção de um gradiente baseado na Teoria do Cone de Franzolin (2009); (ii) Sujeitos da pesquisa; (iii) Construção e Validação da matriz de referência; (iv) Elaboração das questões; (v) Validação das questões. Para a análise dos dados, utilizamos o programa SPSS (Statistical Package for Social Sciences). Dentre as análises estatísticas pertinentes, foram realizadas as frequências simples, o cálculo do Alpha de Cronbach e feitas correlações de rho de Spearman. Concluímos que é viável a construção de um teste de desempenho escolar que leve em consideração a pluralidade de ideias dos estudantes, visto que através dos resultados foi possível observar o nível de conhecimento dos estudantes em relação aos conteúdos do eixo ‘Terra e Universo’.application/pdfporUniversidade Federal de SergipePós-Graduação em Ensino de Ciências e MatemáticaUFSBrasilEnsino de ciênciasAvaliação educacionalSistemas avaliativosTerra e UniversoScience teachingAssessment systemsEarth and UniverseCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOTerra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciênciasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALJOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdfapplication/pdf1812984https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5078/1/JOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdf6bf391dea4be5a27083f03acf9a985f5MD51TEXTJOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdf.txtJOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdf.txtExtracted texttext/plain226973https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5078/2/JOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdf.txtb7b57e6343aa7460572a5124f98cedbfMD52THUMBNAILJOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdf.jpgJOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1269https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5078/3/JOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdf.jpg53c1a575b5867da76a48abc0af25b9e5MD53riufs/50782017-11-28 17:25:52.255oai:ufs.br:riufs/5078Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2017-11-28T20:25:52Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências |
title |
Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências |
spellingShingle |
Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências Ferreira, Joyce de Souza Ensino de ciências Avaliação educacional Sistemas avaliativos Terra e Universo Science teaching Assessment systems Earth and Universe CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências |
title_full |
Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências |
title_fullStr |
Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências |
title_full_unstemmed |
Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências |
title_sort |
Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências |
author |
Ferreira, Joyce de Souza |
author_facet |
Ferreira, Joyce de Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Joyce de Souza |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Wartha, Edson José |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4213350763204482 |
contributor_str_mv |
Wartha, Edson José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de ciências Avaliação educacional Sistemas avaliativos Terra e Universo |
topic |
Ensino de ciências Avaliação educacional Sistemas avaliativos Terra e Universo Science teaching Assessment systems Earth and Universe CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Science teaching Assessment systems Earth and Universe |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This study aimed to construct and validate issues related to the thematic area "Earth and Universe", with the purpose of generating an assessment tool in Science, that allows to analyze the different levels of knowledge of students in the 9th grade of elementary school. Based on the Franzolin Cone Theory (2009), it was possible to develop a gradient passing high school, elementary school, elementary school II and Common Sense, in which we can analyze the approach and departure from the reference knowledge in each elaborate question. This is a documentary and exploratory research, with qualitative and quantitative approach. The steps of the research were divided into five: (i) Construction of a gradient based on Cone Theory Franzolin (2009); (Ii) Research subjects; (Iii) Construction and Validation of reference matrix; (Iv) Preparation of the issues; (V) validation of the issues. For data analysis, we used the SPSS (Statistical Package for Social Sciences). Among the analyzes relevant statistics, simple frequencies were carried out, the calculation of Cronbach's Alpha and made correlations Spearman rho. We conclude that it is feasible to build a school performance test that takes into account the plurality of ideas of students, as through the results was possible to observe the level of knowledge of students in relation to the contents of the axis 'Earth and the Universe'. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-03-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-09-26T18:14:47Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-09-26T18:14:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FERREIRA, Joyce de Souza. Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências. 2016. 118 f. Dissertação (Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/5078 |
identifier_str_mv |
FERREIRA, Joyce de Souza. Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências. 2016. 118 f. Dissertação (Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2016. |
url |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/5078 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5078/1/JOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdf https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5078/2/JOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5078/3/JOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6bf391dea4be5a27083f03acf9a985f5 b7b57e6343aa7460572a5124f98cedbf 53c1a575b5867da76a48abc0af25b9e5 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1802110769368662016 |