Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Joyce de Souza
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFS
Texto Completo: https://ri.ufs.br/handle/riufs/5078
Resumo: This study aimed to construct and validate issues related to the thematic area "Earth and Universe", with the purpose of generating an assessment tool in Science, that allows to analyze the different levels of knowledge of students in the 9th grade of elementary school. Based on the Franzolin Cone Theory (2009), it was possible to develop a gradient passing high school, elementary school, elementary school II and Common Sense, in which we can analyze the approach and departure from the reference knowledge in each elaborate question. This is a documentary and exploratory research, with qualitative and quantitative approach. The steps of the research were divided into five: (i) Construction of a gradient based on Cone Theory Franzolin (2009); (Ii) Research subjects; (Iii) Construction and Validation of reference matrix; (Iv) Preparation of the issues; (V) validation of the issues. For data analysis, we used the SPSS (Statistical Package for Social Sciences). Among the analyzes relevant statistics, simple frequencies were carried out, the calculation of Cronbach's Alpha and made correlations Spearman rho. We conclude that it is feasible to build a school performance test that takes into account the plurality of ideas of students, as through the results was possible to observe the level of knowledge of students in relation to the contents of the axis 'Earth and the Universe'.
id UFS-2_11f8711f04ac3cfe5b8a68c0c866c510
oai_identifier_str oai:ufs.br:riufs/5078
network_acronym_str UFS-2
network_name_str Repositório Institucional da UFS
repository_id_str
spelling Ferreira, Joyce de SouzaWartha, Edson Joséhttp://lattes.cnpq.br/42133507632044822017-09-26T18:14:47Z2017-09-26T18:14:47Z2016-03-28FERREIRA, Joyce de Souza. Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências. 2016. 118 f. Dissertação (Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2016.https://ri.ufs.br/handle/riufs/5078This study aimed to construct and validate issues related to the thematic area "Earth and Universe", with the purpose of generating an assessment tool in Science, that allows to analyze the different levels of knowledge of students in the 9th grade of elementary school. Based on the Franzolin Cone Theory (2009), it was possible to develop a gradient passing high school, elementary school, elementary school II and Common Sense, in which we can analyze the approach and departure from the reference knowledge in each elaborate question. This is a documentary and exploratory research, with qualitative and quantitative approach. The steps of the research were divided into five: (i) Construction of a gradient based on Cone Theory Franzolin (2009); (Ii) Research subjects; (Iii) Construction and Validation of reference matrix; (Iv) Preparation of the issues; (V) validation of the issues. For data analysis, we used the SPSS (Statistical Package for Social Sciences). Among the analyzes relevant statistics, simple frequencies were carried out, the calculation of Cronbach's Alpha and made correlations Spearman rho. We conclude that it is feasible to build a school performance test that takes into account the plurality of ideas of students, as through the results was possible to observe the level of knowledge of students in relation to the contents of the axis 'Earth and the Universe'.Este estudo teve como objetivo construir e validar questões referentes ao eixo temático “Terra e Universo”, com o propósito de gerar um instrumento de avaliação em Ciências, que possibilite analisar os diferentes níveis de conhecimento de alunos do 9º ano do Ensino Fundamental. Com base na Teoria do Cone de Franzolin (2009), foi possível desenvolver um gradiente que passa Ensino Médio, Ensino Fundamental I, Ensino Fundamental II e Senso Comum, no qual podemos analisar a aproximação e distanciamento do conhecimento de referência em cada questão elaborada. Trata-se de uma pesquisa documental e exploratória, com abordagem metodológica qualitativa e quantitativa. As etapas da pesquisa foram subdivididas em cinco: (i) Construção de um gradiente baseado na Teoria do Cone de Franzolin (2009); (ii) Sujeitos da pesquisa; (iii) Construção e Validação da matriz de referência; (iv) Elaboração das questões; (v) Validação das questões. Para a análise dos dados, utilizamos o programa SPSS (Statistical Package for Social Sciences). Dentre as análises estatísticas pertinentes, foram realizadas as frequências simples, o cálculo do Alpha de Cronbach e feitas correlações de rho de Spearman. Concluímos que é viável a construção de um teste de desempenho escolar que leve em consideração a pluralidade de ideias dos estudantes, visto que através dos resultados foi possível observar o nível de conhecimento dos estudantes em relação aos conteúdos do eixo ‘Terra e Universo’.application/pdfporUniversidade Federal de SergipePós-Graduação em Ensino de Ciências e MatemáticaUFSBrasilEnsino de ciênciasAvaliação educacionalSistemas avaliativosTerra e UniversoScience teachingAssessment systemsEarth and UniverseCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOTerra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciênciasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALJOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdfapplication/pdf1812984https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5078/1/JOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdf6bf391dea4be5a27083f03acf9a985f5MD51TEXTJOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdf.txtJOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdf.txtExtracted texttext/plain226973https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5078/2/JOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdf.txtb7b57e6343aa7460572a5124f98cedbfMD52THUMBNAILJOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdf.jpgJOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1269https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5078/3/JOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdf.jpg53c1a575b5867da76a48abc0af25b9e5MD53riufs/50782017-11-28 17:25:52.255oai:ufs.br:riufs/5078Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2017-11-28T20:25:52Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.por.fl_str_mv Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências
title Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências
spellingShingle Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências
Ferreira, Joyce de Souza
Ensino de ciências
Avaliação educacional
Sistemas avaliativos
Terra e Universo
Science teaching
Assessment systems
Earth and Universe
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências
title_full Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências
title_fullStr Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências
title_full_unstemmed Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências
title_sort Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências
author Ferreira, Joyce de Souza
author_facet Ferreira, Joyce de Souza
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Joyce de Souza
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Wartha, Edson José
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4213350763204482
contributor_str_mv Wartha, Edson José
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de ciências
Avaliação educacional
Sistemas avaliativos
Terra e Universo
topic Ensino de ciências
Avaliação educacional
Sistemas avaliativos
Terra e Universo
Science teaching
Assessment systems
Earth and Universe
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Science teaching
Assessment systems
Earth and Universe
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This study aimed to construct and validate issues related to the thematic area "Earth and Universe", with the purpose of generating an assessment tool in Science, that allows to analyze the different levels of knowledge of students in the 9th grade of elementary school. Based on the Franzolin Cone Theory (2009), it was possible to develop a gradient passing high school, elementary school, elementary school II and Common Sense, in which we can analyze the approach and departure from the reference knowledge in each elaborate question. This is a documentary and exploratory research, with qualitative and quantitative approach. The steps of the research were divided into five: (i) Construction of a gradient based on Cone Theory Franzolin (2009); (Ii) Research subjects; (Iii) Construction and Validation of reference matrix; (Iv) Preparation of the issues; (V) validation of the issues. For data analysis, we used the SPSS (Statistical Package for Social Sciences). Among the analyzes relevant statistics, simple frequencies were carried out, the calculation of Cronbach's Alpha and made correlations Spearman rho. We conclude that it is feasible to build a school performance test that takes into account the plurality of ideas of students, as through the results was possible to observe the level of knowledge of students in relation to the contents of the axis 'Earth and the Universe'.
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-03-28
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-09-26T18:14:47Z
dc.date.available.fl_str_mv 2017-09-26T18:14:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv FERREIRA, Joyce de Souza. Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências. 2016. 118 f. Dissertação (Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ri.ufs.br/handle/riufs/5078
identifier_str_mv FERREIRA, Joyce de Souza. Terra e universo : construção e validação de um teste de desempenho escolar em ciências. 2016. 118 f. Dissertação (Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2016.
url https://ri.ufs.br/handle/riufs/5078
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.publisher.program.fl_str_mv Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFS
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Repositório Institucional da UFS
collection Repositório Institucional da UFS
bitstream.url.fl_str_mv https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5078/1/JOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdf
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5078/2/JOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdf.txt
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5078/3/JOYCE_SOUZA_FERREIRA.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 6bf391dea4be5a27083f03acf9a985f5
b7b57e6343aa7460572a5124f98cedbf
53c1a575b5867da76a48abc0af25b9e5
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@academico.ufs.br
_version_ 1802110769368662016