A prática reflexiva na formação inicial do professor de inglês

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Paulo Roberto Boa Sorte
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFS
Texto Completo: https://ri.ufs.br/handle/riufs/4888
Resumo: This research investigates the contributions of the reflective teaching to pre-service English teacher education and it is justified by the need of discussing the perspectives to language teaching education in Brazil. From both qualitative analytical-descriptive and analytical-interpretative methods, it aims at identifying the kind of reflection made by three pre-service English teachers during their experience on internship. It seeks to check if the reflections move theoretical references and if there can be changes in teachers‟ behavior when it comes to their teaching practice through reflection. The theoretical references used are Pimenta & Lima (2002) concerning teachers‟ internship; Huberman (1995) and Hughes (1996) concerning the profile of beginning teachers; Dewey (1933), Schön (1982), Perrenoud (2002), Liston & Zeichner (1996) and Alarcão (2003) concerning the definition for reflective teacher.
id UFS-2_439b11661def637df86920a6f6d10d1a
oai_identifier_str oai:ufs.br:riufs/4888
network_acronym_str UFS-2
network_name_str Repositório Institucional da UFS
repository_id_str
spelling Silva, Paulo Roberto Boa SorteCharlot, Bernardhttp://lattes.cnpq.br/01168300502452322017-09-26T17:51:17Z2017-09-26T17:51:17Z2010-03-15SILVA, Paulo Roberto Boa Sorte. The reflective practice in initial teacher of english. 2010. 97 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2010.https://ri.ufs.br/handle/riufs/4888This research investigates the contributions of the reflective teaching to pre-service English teacher education and it is justified by the need of discussing the perspectives to language teaching education in Brazil. From both qualitative analytical-descriptive and analytical-interpretative methods, it aims at identifying the kind of reflection made by three pre-service English teachers during their experience on internship. It seeks to check if the reflections move theoretical references and if there can be changes in teachers‟ behavior when it comes to their teaching practice through reflection. The theoretical references used are Pimenta & Lima (2002) concerning teachers‟ internship; Huberman (1995) and Hughes (1996) concerning the profile of beginning teachers; Dewey (1933), Schön (1982), Perrenoud (2002), Liston & Zeichner (1996) and Alarcão (2003) concerning the definition for reflective teacher.Esta pesquisa investiga as contribuições da prática reflexiva para a formação inicial do professor de inglês e justifica-se pela necessidade de discutir as perspectivas para a formação de professores de línguas no Brasil. De cunho qualitativo analíticodescritivo e analítico-interpretativo, tem o objetivo de identificar quais são as reflexões feitas por três professores de inglês em formação ao longo do estágio supervisionado. Busca-se verificar ainda se as reflexões mobilizam referências teóricas e se há mudanças no comportamento dos professores em relação à sua prática a partir da reflexão. As referências teóricas utilizadas são Pimenta & Lima (2002) acerca do estágio supervisionado; Huberman (1995) e Hughes (1996) sobre o perfil do professor iniciante; Dewey (1933), Schön (1982), Perrenoud (2002), Liston & Zeichner (1996) e Alarcão (2003) na definição e discussão da prática reflexiva. Como instrumentos de coleta de dados são utilizados a escrita do diário reflexivo, entrevistas de explicitação e observações de aula.application/pdfporUniversidade Federal de SergipePós-Graduação em EducaçãoUFSBRPrática reflexivaFormação inicialProfessor de inglêsReflective teachingPre-service educationEnglish language teacherCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA prática reflexiva na formação inicial do professor de inglêsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALPAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdfapplication/pdf579076https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4888/1/PAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdf45d87e08d116fd74a83a6c003d5ed77aMD51TEXTPAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdf.txtPAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdf.txtExtracted texttext/plain196163https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4888/2/PAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdf.txtd6d3c93487edeaf69b31307fc23f8927MD52THUMBNAILPAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdf.jpgPAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1290https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4888/3/PAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdf.jpg9219aaf56df4dfbccb330a6dcab89612MD53riufs/48882017-11-24 19:56:38.889oai:ufs.br:riufs/4888Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2017-11-24T22:56:38Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.por.fl_str_mv A prática reflexiva na formação inicial do professor de inglês
title A prática reflexiva na formação inicial do professor de inglês
spellingShingle A prática reflexiva na formação inicial do professor de inglês
Silva, Paulo Roberto Boa Sorte
Prática reflexiva
Formação inicial
Professor de inglês
Reflective teaching
Pre-service education
English language teacher
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A prática reflexiva na formação inicial do professor de inglês
title_full A prática reflexiva na formação inicial do professor de inglês
title_fullStr A prática reflexiva na formação inicial do professor de inglês
title_full_unstemmed A prática reflexiva na formação inicial do professor de inglês
title_sort A prática reflexiva na formação inicial do professor de inglês
author Silva, Paulo Roberto Boa Sorte
author_facet Silva, Paulo Roberto Boa Sorte
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Paulo Roberto Boa Sorte
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Charlot, Bernard
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0116830050245232
contributor_str_mv Charlot, Bernard
dc.subject.por.fl_str_mv Prática reflexiva
Formação inicial
Professor de inglês
topic Prática reflexiva
Formação inicial
Professor de inglês
Reflective teaching
Pre-service education
English language teacher
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Reflective teaching
Pre-service education
English language teacher
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research investigates the contributions of the reflective teaching to pre-service English teacher education and it is justified by the need of discussing the perspectives to language teaching education in Brazil. From both qualitative analytical-descriptive and analytical-interpretative methods, it aims at identifying the kind of reflection made by three pre-service English teachers during their experience on internship. It seeks to check if the reflections move theoretical references and if there can be changes in teachers‟ behavior when it comes to their teaching practice through reflection. The theoretical references used are Pimenta & Lima (2002) concerning teachers‟ internship; Huberman (1995) and Hughes (1996) concerning the profile of beginning teachers; Dewey (1933), Schön (1982), Perrenoud (2002), Liston & Zeichner (1996) and Alarcão (2003) concerning the definition for reflective teacher.
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-03-15
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-09-26T17:51:17Z
dc.date.available.fl_str_mv 2017-09-26T17:51:17Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVA, Paulo Roberto Boa Sorte. The reflective practice in initial teacher of english. 2010. 97 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ri.ufs.br/handle/riufs/4888
identifier_str_mv SILVA, Paulo Roberto Boa Sorte. The reflective practice in initial teacher of english. 2010. 97 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2010.
url https://ri.ufs.br/handle/riufs/4888
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.publisher.program.fl_str_mv Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFS
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFS
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Repositório Institucional da UFS
collection Repositório Institucional da UFS
bitstream.url.fl_str_mv https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4888/1/PAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdf
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4888/2/PAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdf.txt
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4888/3/PAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 45d87e08d116fd74a83a6c003d5ed77a
d6d3c93487edeaf69b31307fc23f8927
9219aaf56df4dfbccb330a6dcab89612
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@academico.ufs.br
_version_ 1802110666674274304