A prática reflexiva na formação inicial do professor de inglês
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | https://ri.ufs.br/handle/riufs/4888 |
Resumo: | This research investigates the contributions of the reflective teaching to pre-service English teacher education and it is justified by the need of discussing the perspectives to language teaching education in Brazil. From both qualitative analytical-descriptive and analytical-interpretative methods, it aims at identifying the kind of reflection made by three pre-service English teachers during their experience on internship. It seeks to check if the reflections move theoretical references and if there can be changes in teachers‟ behavior when it comes to their teaching practice through reflection. The theoretical references used are Pimenta & Lima (2002) concerning teachers‟ internship; Huberman (1995) and Hughes (1996) concerning the profile of beginning teachers; Dewey (1933), Schön (1982), Perrenoud (2002), Liston & Zeichner (1996) and Alarcão (2003) concerning the definition for reflective teacher. |
id |
UFS-2_439b11661def637df86920a6f6d10d1a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/4888 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Silva, Paulo Roberto Boa SorteCharlot, Bernardhttp://lattes.cnpq.br/01168300502452322017-09-26T17:51:17Z2017-09-26T17:51:17Z2010-03-15SILVA, Paulo Roberto Boa Sorte. The reflective practice in initial teacher of english. 2010. 97 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2010.https://ri.ufs.br/handle/riufs/4888This research investigates the contributions of the reflective teaching to pre-service English teacher education and it is justified by the need of discussing the perspectives to language teaching education in Brazil. From both qualitative analytical-descriptive and analytical-interpretative methods, it aims at identifying the kind of reflection made by three pre-service English teachers during their experience on internship. It seeks to check if the reflections move theoretical references and if there can be changes in teachers‟ behavior when it comes to their teaching practice through reflection. The theoretical references used are Pimenta & Lima (2002) concerning teachers‟ internship; Huberman (1995) and Hughes (1996) concerning the profile of beginning teachers; Dewey (1933), Schön (1982), Perrenoud (2002), Liston & Zeichner (1996) and Alarcão (2003) concerning the definition for reflective teacher.Esta pesquisa investiga as contribuições da prática reflexiva para a formação inicial do professor de inglês e justifica-se pela necessidade de discutir as perspectivas para a formação de professores de línguas no Brasil. De cunho qualitativo analíticodescritivo e analítico-interpretativo, tem o objetivo de identificar quais são as reflexões feitas por três professores de inglês em formação ao longo do estágio supervisionado. Busca-se verificar ainda se as reflexões mobilizam referências teóricas e se há mudanças no comportamento dos professores em relação à sua prática a partir da reflexão. As referências teóricas utilizadas são Pimenta & Lima (2002) acerca do estágio supervisionado; Huberman (1995) e Hughes (1996) sobre o perfil do professor iniciante; Dewey (1933), Schön (1982), Perrenoud (2002), Liston & Zeichner (1996) e Alarcão (2003) na definição e discussão da prática reflexiva. Como instrumentos de coleta de dados são utilizados a escrita do diário reflexivo, entrevistas de explicitação e observações de aula.application/pdfporUniversidade Federal de SergipePós-Graduação em EducaçãoUFSBRPrática reflexivaFormação inicialProfessor de inglêsReflective teachingPre-service educationEnglish language teacherCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA prática reflexiva na formação inicial do professor de inglêsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALPAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdfapplication/pdf579076https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4888/1/PAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdf45d87e08d116fd74a83a6c003d5ed77aMD51TEXTPAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdf.txtPAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdf.txtExtracted texttext/plain196163https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4888/2/PAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdf.txtd6d3c93487edeaf69b31307fc23f8927MD52THUMBNAILPAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdf.jpgPAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1290https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4888/3/PAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdf.jpg9219aaf56df4dfbccb330a6dcab89612MD53riufs/48882017-11-24 19:56:38.889oai:ufs.br:riufs/4888Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2017-11-24T22:56:38Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A prática reflexiva na formação inicial do professor de inglês |
title |
A prática reflexiva na formação inicial do professor de inglês |
spellingShingle |
A prática reflexiva na formação inicial do professor de inglês Silva, Paulo Roberto Boa Sorte Prática reflexiva Formação inicial Professor de inglês Reflective teaching Pre-service education English language teacher CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A prática reflexiva na formação inicial do professor de inglês |
title_full |
A prática reflexiva na formação inicial do professor de inglês |
title_fullStr |
A prática reflexiva na formação inicial do professor de inglês |
title_full_unstemmed |
A prática reflexiva na formação inicial do professor de inglês |
title_sort |
A prática reflexiva na formação inicial do professor de inglês |
author |
Silva, Paulo Roberto Boa Sorte |
author_facet |
Silva, Paulo Roberto Boa Sorte |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Paulo Roberto Boa Sorte |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Charlot, Bernard |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0116830050245232 |
contributor_str_mv |
Charlot, Bernard |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Prática reflexiva Formação inicial Professor de inglês |
topic |
Prática reflexiva Formação inicial Professor de inglês Reflective teaching Pre-service education English language teacher CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Reflective teaching Pre-service education English language teacher |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research investigates the contributions of the reflective teaching to pre-service English teacher education and it is justified by the need of discussing the perspectives to language teaching education in Brazil. From both qualitative analytical-descriptive and analytical-interpretative methods, it aims at identifying the kind of reflection made by three pre-service English teachers during their experience on internship. It seeks to check if the reflections move theoretical references and if there can be changes in teachers‟ behavior when it comes to their teaching practice through reflection. The theoretical references used are Pimenta & Lima (2002) concerning teachers‟ internship; Huberman (1995) and Hughes (1996) concerning the profile of beginning teachers; Dewey (1933), Schön (1982), Perrenoud (2002), Liston & Zeichner (1996) and Alarcão (2003) concerning the definition for reflective teacher. |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-03-15 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-09-26T17:51:17Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-09-26T17:51:17Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Paulo Roberto Boa Sorte. The reflective practice in initial teacher of english. 2010. 97 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/4888 |
identifier_str_mv |
SILVA, Paulo Roberto Boa Sorte. The reflective practice in initial teacher of english. 2010. 97 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2010. |
url |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/4888 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4888/1/PAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdf https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4888/2/PAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4888/3/PAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
45d87e08d116fd74a83a6c003d5ed77a d6d3c93487edeaf69b31307fc23f8927 9219aaf56df4dfbccb330a6dcab89612 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1802110666674274304 |