Ensino do pensamento computacional por meio de histórias em quadrinho apresentando conceitos da robótica com sucata
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/19545 |
Resumo: | Context: With the emergence of more and more technologies and professions, new adaptation needs arise, from the professional to the new employability challenges, being necessary to start such adaptation from childhood. Objective: Thus, this article aims to use Computational Thinking (CT) through Comics with concepts of Robotics with Scrap, since the CT brings a form of multidisciplinary problem solving that can adapt the way to acquire new knowledge, as well as the use of comics brings a way to acquire such knowledge. Method: To carry out this work, the Design Science Research (DSR) method was used, which consists of bringing a research approach based on the definition of two objectives, solving a practical problem in a specific context through an artifact and generating new scientific knowledge. Results: As a result, we have artifacts such as comics and guides, in addition to the positive evaluation by Education professionals who analyzed the artifacts with more than 90% approval and positive comments, with an increase in the difficulties faced. Conclusions: Coming to the conclusion that, besides bringing information, the artifacts can be used in the classroom by Education professionals for the teaching and development of CT in elementary school children. |
id |
UFS-2_7322912497011b95f7a122063c0fa1da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai:ri.ufs.br:repo_01:riufs/19545 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Batista, Natália de SantanaSilva, Gilton José Ferreira daNetto Nunes, Maria Augusta Silveira2024-07-10T16:38:57Z2024-07-10T16:38:57Z2022-04-29BATISTA, Natália de Santana. Ensino do pensamento computacional por meio de histórias em quadrinho apresentando conceitos da robótica com sucata. 2022. 112 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2022.https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/19545Context: With the emergence of more and more technologies and professions, new adaptation needs arise, from the professional to the new employability challenges, being necessary to start such adaptation from childhood. Objective: Thus, this article aims to use Computational Thinking (CT) through Comics with concepts of Robotics with Scrap, since the CT brings a form of multidisciplinary problem solving that can adapt the way to acquire new knowledge, as well as the use of comics brings a way to acquire such knowledge. Method: To carry out this work, the Design Science Research (DSR) method was used, which consists of bringing a research approach based on the definition of two objectives, solving a practical problem in a specific context through an artifact and generating new scientific knowledge. Results: As a result, we have artifacts such as comics and guides, in addition to the positive evaluation by Education professionals who analyzed the artifacts with more than 90% approval and positive comments, with an increase in the difficulties faced. Conclusions: Coming to the conclusion that, besides bringing information, the artifacts can be used in the classroom by Education professionals for the teaching and development of CT in elementary school children.Contexto: Com o surgimento de cada vez mais tecnologias e profissões, evidenciam-se novas necessidades de adaptação do profissional aos novos desafios de empregabilidade, fazendo-se necessário iniciar tal adaptação a partir da infância. Objetivo: Com isto, este trabalho traz como objetivo o uso do Pensamento Computacional (PC) por meio de Histórias em Quadrinho (HQ) com conceitos da Robótica com Sucata, visto que o PC traz uma forma de resolução multidisciplinar de problemas que pode adaptar a forma de adquirir novos saberes, assim como a utilização HQs traz uma maneira de conquistar tal conhecimento. Método: Para realização deste trabalho o método utilizado foi o Design Science Research (DSR), que consiste em trazer uma abordagem de pesquisa baseada na definição de dois objetivos, resolver um problema prático num contexto específico por meio de um artefato e gerar novo conhecimento científico. Resultados: Como resultados temos artefatos como HQs e Guias, além da avaliação positiva por parte de profissionais da Educação que analisaram os artefatos, com mais de 90% de aprovação e comentários positivos com acréscimo das dificuldades enfrentadas. Conclusões: Chegando à conclusão de que os artefatos além de trazerem informação podem ser utilizados em sala de aula por profissionais de educação para o ensino e desenvolvimento do PC em crianças do ensino básico.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESSão CristóvãoporPensamento computacionalHistórias em quadrinhoRobóticaSucataComputational thinkingComicsRoboticScrapCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOEnsino do pensamento computacional por meio de histórias em quadrinho apresentando conceitos da robótica com sucatainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPós-Graduação em Ciência da ComputaçãoUniversidade Federal de Sergipe (UFS)reponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSinfo:eu-repo/semantics/openAccessLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81475https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/19545/1/license.txt098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44cMD51ORIGINALNATALIA_SANTANA_BATISTA.pdfNATALIA_SANTANA_BATISTA.pdfapplication/pdf21536463https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/19545/2/NATALIA_SANTANA_BATISTA.pdf51919c948a4019ae756a8c95874306a4MD52riufs/195452024-07-10 13:39:02.684oai:oai:ri.ufs.br:repo_01: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Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2024-07-10T16:39:02Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Ensino do pensamento computacional por meio de histórias em quadrinho apresentando conceitos da robótica com sucata |
title |
Ensino do pensamento computacional por meio de histórias em quadrinho apresentando conceitos da robótica com sucata |
spellingShingle |
Ensino do pensamento computacional por meio de histórias em quadrinho apresentando conceitos da robótica com sucata Batista, Natália de Santana Pensamento computacional Histórias em quadrinho Robótica Sucata Computational thinking Comics Robotic Scrap CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
title_short |
Ensino do pensamento computacional por meio de histórias em quadrinho apresentando conceitos da robótica com sucata |
title_full |
Ensino do pensamento computacional por meio de histórias em quadrinho apresentando conceitos da robótica com sucata |
title_fullStr |
Ensino do pensamento computacional por meio de histórias em quadrinho apresentando conceitos da robótica com sucata |
title_full_unstemmed |
Ensino do pensamento computacional por meio de histórias em quadrinho apresentando conceitos da robótica com sucata |
title_sort |
Ensino do pensamento computacional por meio de histórias em quadrinho apresentando conceitos da robótica com sucata |
author |
Batista, Natália de Santana |
author_facet |
Batista, Natália de Santana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batista, Natália de Santana |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Gilton José Ferreira da |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Netto Nunes, Maria Augusta Silveira |
contributor_str_mv |
Silva, Gilton José Ferreira da Netto Nunes, Maria Augusta Silveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pensamento computacional Histórias em quadrinho Robótica Sucata |
topic |
Pensamento computacional Histórias em quadrinho Robótica Sucata Computational thinking Comics Robotic Scrap CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Computational thinking Comics Robotic Scrap |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
description |
Context: With the emergence of more and more technologies and professions, new adaptation needs arise, from the professional to the new employability challenges, being necessary to start such adaptation from childhood. Objective: Thus, this article aims to use Computational Thinking (CT) through Comics with concepts of Robotics with Scrap, since the CT brings a form of multidisciplinary problem solving that can adapt the way to acquire new knowledge, as well as the use of comics brings a way to acquire such knowledge. Method: To carry out this work, the Design Science Research (DSR) method was used, which consists of bringing a research approach based on the definition of two objectives, solving a practical problem in a specific context through an artifact and generating new scientific knowledge. Results: As a result, we have artifacts such as comics and guides, in addition to the positive evaluation by Education professionals who analyzed the artifacts with more than 90% approval and positive comments, with an increase in the difficulties faced. Conclusions: Coming to the conclusion that, besides bringing information, the artifacts can be used in the classroom by Education professionals for the teaching and development of CT in elementary school children. |
publishDate |
2022 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-04-29 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-07-10T16:38:57Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-07-10T16:38:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BATISTA, Natália de Santana. Ensino do pensamento computacional por meio de histórias em quadrinho apresentando conceitos da robótica com sucata. 2022. 112 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2022. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/19545 |
identifier_str_mv |
BATISTA, Natália de Santana. Ensino do pensamento computacional por meio de histórias em quadrinho apresentando conceitos da robótica com sucata. 2022. 112 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2022. |
url |
https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/19545 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Pós-Graduação em Ciência da Computação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/19545/1/license.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/19545/2/NATALIA_SANTANA_BATISTA.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44c 51919c948a4019ae756a8c95874306a4 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1813824998459047936 |