Modelo de negócio para criação de um supermercado digital mercadinho em casa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/10212 |
Resumo: | The business model is an important tool for the entrepreneur to elaborate strategies in a clear and organized way. In addition, it facilitates the feasibility study to opening a new business through a market research. This monograph aims to analyze, from a commercial position, the viability of using e-commerce in the supermarket sector in Aracaju through a digital platform. A qualitative and quantitative approach was applied, along with a bibliographical research about business model, and intending to develop an e-commerce business model, a documentary analysis was done. A survey was applied with 34 people to fill the empathy map. Then, the Value Proposition Canvas was designed followed by a Business Model Canvas (BMC) that were used as an instrument to build the business model. As a result, the research confirms that it is possible to structure the business model of mercadinho em casa, due to validation by a supermarket entrepreneur from Sergipe and a market gap at Aracaju, as this study will demonstrate |
id |
UFS-2_83b9453505b316b43f60734e116c6de8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/10212 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Vasconcelos, Cristiano de CarvalhoGomes, Iracema Machado de Aragão2019-01-18T13:07:46Z2019-01-18T13:07:46Z2018-04-10Vasconcelos, Cristiano de Carvalho. Modelo de negócio para criação de um supermercado digital mercadinho em casa. São Cristóvão, SE, 2018. Monografia (graduação em Administração) – Departamento de Administração, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2018http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/10212The business model is an important tool for the entrepreneur to elaborate strategies in a clear and organized way. In addition, it facilitates the feasibility study to opening a new business through a market research. This monograph aims to analyze, from a commercial position, the viability of using e-commerce in the supermarket sector in Aracaju through a digital platform. A qualitative and quantitative approach was applied, along with a bibliographical research about business model, and intending to develop an e-commerce business model, a documentary analysis was done. A survey was applied with 34 people to fill the empathy map. Then, the Value Proposition Canvas was designed followed by a Business Model Canvas (BMC) that were used as an instrument to build the business model. As a result, the research confirms that it is possible to structure the business model of mercadinho em casa, due to validation by a supermarket entrepreneur from Sergipe and a market gap at Aracaju, as this study will demonstrateO modelo de negócio é uma ferramenta importante para que o empreendedor elabore suas estratégias de maneira clara e organizada. Além disso, oportuniza a análise da viabilidade de abertura do novo negócio por meio de uma pesquisa de mercado. O presente trabalho monográfico teve como principal objetivo analisar, do ponto de vista comercial, a viabilidade de utilização do e-commerce no setor de supermercados em Aracaju através da plataforma digital. Para tanto, utilizou-se da abordagem quantitativa e qualitativa, pesquisa bibliográfica sobre modelo de negócios e, para elaborar o modelo no comércio online, foi realizada uma análise documental. Foram aplicadas entrevistas com 34 pessoas com o objetivo de preencher o mapa de empatia. Em seguida foram construídos o Quadro da Proposta de Valor assim como o Business Model Canvas (BMC) como ferramenta para construção do modelo de negócios. Os resultados da pesquisa demonstram ser possível estruturar o modelo de negócios mercadinho em casa, através de validação com empreendedor do setor de supermercados em Sergipe e em razão da necessidade da população de Aracaju deste tipo de empreendimentoSão Cristóvão, SEporAdministraçãoEnsino de adminstraçãoEmpreendedorismoModelo de negóciosComercio varejistaE-commerceBusiness Model CanvasComércio digitalEntrepreneurshipBusiness modelCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESASModelo de negócio para criação de um supermercado digital mercadinho em casainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisUniversidade Federal de SergipeDAD - Departamento de Administração – São Cristóvão - Presencialreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSinfo:eu-repo/semantics/openAccessTEXTCristiano_Carvalho_Vasconcelos.pdf.txtCristiano_Carvalho_Vasconcelos.pdf.txtExtracted texttext/plain107386https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/10212/3/Cristiano_Carvalho_Vasconcelos.pdf.txt1624b345a9f05f95f0375180d5f69dc5MD53THUMBNAILCristiano_Carvalho_Vasconcelos.pdf.jpgCristiano_Carvalho_Vasconcelos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1296https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/10212/4/Cristiano_Carvalho_Vasconcelos.pdf.jpg5012313671648e9567f8cac0f8e542afMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81475https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/10212/1/license.txt098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44cMD51ORIGINALCristiano_Carvalho_Vasconcelos.pdfCristiano_Carvalho_Vasconcelos.pdfapplication/pdf7103610https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/10212/2/Cristiano_Carvalho_Vasconcelos.pdfbcde5704a0358d70093f6879240f2f51MD52riufs/102122019-01-18 10:08:57.849oai:ufs.br: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Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2019-01-18T13:08:57Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Modelo de negócio para criação de um supermercado digital mercadinho em casa |
title |
Modelo de negócio para criação de um supermercado digital mercadinho em casa |
spellingShingle |
Modelo de negócio para criação de um supermercado digital mercadinho em casa Vasconcelos, Cristiano de Carvalho Administração Ensino de adminstração Empreendedorismo Modelo de negócios Comercio varejista E-commerce Business Model Canvas Comércio digital Entrepreneurship Business model CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS |
title_short |
Modelo de negócio para criação de um supermercado digital mercadinho em casa |
title_full |
Modelo de negócio para criação de um supermercado digital mercadinho em casa |
title_fullStr |
Modelo de negócio para criação de um supermercado digital mercadinho em casa |
title_full_unstemmed |
Modelo de negócio para criação de um supermercado digital mercadinho em casa |
title_sort |
Modelo de negócio para criação de um supermercado digital mercadinho em casa |
author |
Vasconcelos, Cristiano de Carvalho |
author_facet |
Vasconcelos, Cristiano de Carvalho |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vasconcelos, Cristiano de Carvalho |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Gomes, Iracema Machado de Aragão |
contributor_str_mv |
Gomes, Iracema Machado de Aragão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Administração Ensino de adminstração Empreendedorismo Modelo de negócios Comercio varejista E-commerce Business Model Canvas Comércio digital |
topic |
Administração Ensino de adminstração Empreendedorismo Modelo de negócios Comercio varejista E-commerce Business Model Canvas Comércio digital Entrepreneurship Business model CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Entrepreneurship Business model |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS |
description |
The business model is an important tool for the entrepreneur to elaborate strategies in a clear and organized way. In addition, it facilitates the feasibility study to opening a new business through a market research. This monograph aims to analyze, from a commercial position, the viability of using e-commerce in the supermarket sector in Aracaju through a digital platform. A qualitative and quantitative approach was applied, along with a bibliographical research about business model, and intending to develop an e-commerce business model, a documentary analysis was done. A survey was applied with 34 people to fill the empathy map. Then, the Value Proposition Canvas was designed followed by a Business Model Canvas (BMC) that were used as an instrument to build the business model. As a result, the research confirms that it is possible to structure the business model of mercadinho em casa, due to validation by a supermarket entrepreneur from Sergipe and a market gap at Aracaju, as this study will demonstrate |
publishDate |
2018 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-04-10 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2019-01-18T13:07:46Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2019-01-18T13:07:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Vasconcelos, Cristiano de Carvalho. Modelo de negócio para criação de um supermercado digital mercadinho em casa. São Cristóvão, SE, 2018. Monografia (graduação em Administração) – Departamento de Administração, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2018 |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/10212 |
identifier_str_mv |
Vasconcelos, Cristiano de Carvalho. Modelo de negócio para criação de um supermercado digital mercadinho em casa. São Cristóvão, SE, 2018. Monografia (graduação em Administração) – Departamento de Administração, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2018 |
url |
http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/10212 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
DAD - Departamento de Administração – São Cristóvão - Presencial |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/10212/3/Cristiano_Carvalho_Vasconcelos.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/10212/4/Cristiano_Carvalho_Vasconcelos.pdf.jpg https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/10212/1/license.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/10212/2/Cristiano_Carvalho_Vasconcelos.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
1624b345a9f05f95f0375180d5f69dc5 5012313671648e9567f8cac0f8e542af 098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44c bcde5704a0358d70093f6879240f2f51 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1802110726097076224 |