Multiletramentos, diversidade e inclusão no livro didático de língua inglesa Links

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Raposo, Fernanda Gurgel
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFS
Texto Completo: https://ri.ufs.br/handle/riufs/5702
Resumo: This present study aimed to develop an analysis of the teaching materials used in public school from the postulates and requirements brought by the legislation about education in Brazil , by Law of Guidelines and Bases of Education , by the official documents issued by the Ministry of Education, which aimed to guide the practice of foreign language teaching at school, as well as by the theoretical studies of education in order to verify the adequacy of teaching materials to those documents considering the studies of multiliteracies , diversity and inclusion. To achieve this, we selected the Links collection, published in 2011. This analysis is justified because one of the documents issued by the Ministry of Education, which deals specifically with the teaching materials, the National Textbook Program, PNLD, through the Textbook Guide, brings such issues as mandatory approach for the foreign language book as a condition for the inclusion of it in the list of books available for free selection of public school teacher. The methodology used was the study of literature and documents which comprised theoretical of the three themes, the Law of Guidelines and Bases of Education and the official documents issued by the Ministry of Education, such as National Curriculum Parameters, from 1998, Curriculum Guidelines for High School, from 2006, and the National Textbook Program, from 2011.
id UFS-2_cbd8d83109d667be42b4336c0aa96544
oai_identifier_str oai:ufs.br:riufs/5702
network_acronym_str UFS-2
network_name_str Repositório Institucional da UFS
repository_id_str
spelling Raposo, Fernanda GurgelZacchi, Vanderlei Joséhttp://lattes.cnpq.br/83673246826752942017-09-27T13:39:36Z2017-09-27T13:39:36Z2014-03-28RAPOSO, Fernanda Gurgel. Multiletramentos, diversidade e inclusão no livro didático de língua inglesa Links. 2014. 117 f. Dissertação (Pós-Graduação em Letras) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2014.https://ri.ufs.br/handle/riufs/5702This present study aimed to develop an analysis of the teaching materials used in public school from the postulates and requirements brought by the legislation about education in Brazil , by Law of Guidelines and Bases of Education , by the official documents issued by the Ministry of Education, which aimed to guide the practice of foreign language teaching at school, as well as by the theoretical studies of education in order to verify the adequacy of teaching materials to those documents considering the studies of multiliteracies , diversity and inclusion. To achieve this, we selected the Links collection, published in 2011. This analysis is justified because one of the documents issued by the Ministry of Education, which deals specifically with the teaching materials, the National Textbook Program, PNLD, through the Textbook Guide, brings such issues as mandatory approach for the foreign language book as a condition for the inclusion of it in the list of books available for free selection of public school teacher. The methodology used was the study of literature and documents which comprised theoretical of the three themes, the Law of Guidelines and Bases of Education and the official documents issued by the Ministry of Education, such as National Curriculum Parameters, from 1998, Curriculum Guidelines for High School, from 2006, and the National Textbook Program, from 2011.Este presente trabalho teve por objetivo desenvolver uma análise do material didático utilizado na escola pública a partir dos postulados e requisitos trazidos pela legislação que rege a educação no Brasil, Lei de Diretrizes e Bases da Educação, dos documentos oficiais emitidos pelo Ministério da Educação, que objetivaram nortear a prática do ensino de língua estrangeira na escola, bem como de estudos de teóricos da educação, a fim de verificar a adequação do material didático a esses documentos em relação aos temas dos multiletramentos, da diversidade e da inclusão. Para tal, selecionamos a coleção Links, publicado em 2011. Essa análise se justifica uma vez que um dos documentos emitidos pelo Ministério da Educação, e que trata especificamente do material didático, o Programa Nacional do Livro Didático, PNLD, através do Guia do Livro Didático, traz tais temas como de abordagem obrigatória pelo livro de língua estrangeira, como condição para que seja componente do rol de livros disponíveis para livre seleção do professor da escola pública. A metodologia utilizada foi a de estudo bibliográfico e documental que compreendeu teóricos da área dos três temas, a Lei de Diretrizes e Bases da Educação e os documentos oficiais emitidos pelo Ministério da Educação, tais como Parâmetros Curriculares Nacionais, de 1998, Orientações Curriculares para o Ensino Médio, de 2006, e Programa Nacional do Livro Didático de 2011.application/pdfporUniversidade Federal de SergipePós-Graduação em LetrasUFSBrasilLíngua inglesa (estudo e ensino)Análise de livros didáticosLetramentoLivro didáticoMultiletramentosDiversidadeInclusãoEnsino de língua inglesaTextbookMultiliteraciesDiversityInclusionEnglish language teachingLINGUISTICA, LETRAS E ARTESMultiletramentos, diversidade e inclusão no livro didático de língua inglesa Linksinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALFERNANDA_GURGEL_RAPOSO.pdfapplication/pdf4295959https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5702/1/FERNANDA_GURGEL_RAPOSO.pdfbfdadee0d48eb354f77c761d0a4ecf30MD51TEXTFERNANDA_GURGEL_RAPOSO.pdf.txtFERNANDA_GURGEL_RAPOSO.pdf.txtExtracted texttext/plain214905https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5702/2/FERNANDA_GURGEL_RAPOSO.pdf.txt1f3795f7cd35fc6610ace0846bbc3d57MD52THUMBNAILFERNANDA_GURGEL_RAPOSO.pdf.jpgFERNANDA_GURGEL_RAPOSO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1180https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5702/3/FERNANDA_GURGEL_RAPOSO.pdf.jpgdc686044dcaaaa4479a367474c60670aMD53riufs/57022018-01-15 20:05:03.35oai:ufs.br:riufs/5702Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2018-01-15T23:05:03Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.por.fl_str_mv Multiletramentos, diversidade e inclusão no livro didático de língua inglesa Links
title Multiletramentos, diversidade e inclusão no livro didático de língua inglesa Links
spellingShingle Multiletramentos, diversidade e inclusão no livro didático de língua inglesa Links
Raposo, Fernanda Gurgel
Língua inglesa (estudo e ensino)
Análise de livros didáticos
Letramento
Livro didático
Multiletramentos
Diversidade
Inclusão
Ensino de língua inglesa
Textbook
Multiliteracies
Diversity
Inclusion
English language teaching
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
title_short Multiletramentos, diversidade e inclusão no livro didático de língua inglesa Links
title_full Multiletramentos, diversidade e inclusão no livro didático de língua inglesa Links
title_fullStr Multiletramentos, diversidade e inclusão no livro didático de língua inglesa Links
title_full_unstemmed Multiletramentos, diversidade e inclusão no livro didático de língua inglesa Links
title_sort Multiletramentos, diversidade e inclusão no livro didático de língua inglesa Links
author Raposo, Fernanda Gurgel
author_facet Raposo, Fernanda Gurgel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Raposo, Fernanda Gurgel
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Zacchi, Vanderlei José
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8367324682675294
contributor_str_mv Zacchi, Vanderlei José
dc.subject.por.fl_str_mv Língua inglesa (estudo e ensino)
Análise de livros didáticos
Letramento
Livro didático
Multiletramentos
Diversidade
Inclusão
Ensino de língua inglesa
topic Língua inglesa (estudo e ensino)
Análise de livros didáticos
Letramento
Livro didático
Multiletramentos
Diversidade
Inclusão
Ensino de língua inglesa
Textbook
Multiliteracies
Diversity
Inclusion
English language teaching
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
dc.subject.eng.fl_str_mv Textbook
Multiliteracies
Diversity
Inclusion
English language teaching
dc.subject.cnpq.fl_str_mv LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
description This present study aimed to develop an analysis of the teaching materials used in public school from the postulates and requirements brought by the legislation about education in Brazil , by Law of Guidelines and Bases of Education , by the official documents issued by the Ministry of Education, which aimed to guide the practice of foreign language teaching at school, as well as by the theoretical studies of education in order to verify the adequacy of teaching materials to those documents considering the studies of multiliteracies , diversity and inclusion. To achieve this, we selected the Links collection, published in 2011. This analysis is justified because one of the documents issued by the Ministry of Education, which deals specifically with the teaching materials, the National Textbook Program, PNLD, through the Textbook Guide, brings such issues as mandatory approach for the foreign language book as a condition for the inclusion of it in the list of books available for free selection of public school teacher. The methodology used was the study of literature and documents which comprised theoretical of the three themes, the Law of Guidelines and Bases of Education and the official documents issued by the Ministry of Education, such as National Curriculum Parameters, from 1998, Curriculum Guidelines for High School, from 2006, and the National Textbook Program, from 2011.
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-03-28
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-09-27T13:39:36Z
dc.date.available.fl_str_mv 2017-09-27T13:39:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv RAPOSO, Fernanda Gurgel. Multiletramentos, diversidade e inclusão no livro didático de língua inglesa Links. 2014. 117 f. Dissertação (Pós-Graduação em Letras) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ri.ufs.br/handle/riufs/5702
identifier_str_mv RAPOSO, Fernanda Gurgel. Multiletramentos, diversidade e inclusão no livro didático de língua inglesa Links. 2014. 117 f. Dissertação (Pós-Graduação em Letras) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2014.
url https://ri.ufs.br/handle/riufs/5702
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.publisher.program.fl_str_mv Pós-Graduação em Letras
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFS
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Repositório Institucional da UFS
collection Repositório Institucional da UFS
bitstream.url.fl_str_mv https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5702/1/FERNANDA_GURGEL_RAPOSO.pdf
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5702/2/FERNANDA_GURGEL_RAPOSO.pdf.txt
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5702/3/FERNANDA_GURGEL_RAPOSO.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv bfdadee0d48eb354f77c761d0a4ecf30
1f3795f7cd35fc6610ace0846bbc3d57
dc686044dcaaaa4479a367474c60670a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@academico.ufs.br
_version_ 1802110767950987264