Revisitando o programa dos CIEP, após 38 anos: debates na câmara municipal de Nova Iguaçu (RJ) sobre sua construção e financiamento
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19600 |
Resumo: | This article addresses the arrival of the Integrated Public Education Centers (CIEP) in Nova Iguaçu-RJ, seeking to problematize the pedagogical aspects of such an educational policy in the local society. Starting from the time frame of this policy (1983 to 1995) we used, methodologically, document analysis of sources such as the minutes of the City Council; reports published in newspapers and interviews with CIEP professionals and residents of the municipality. We also used a theoretical framework based on the concepts of field (Bourdieu), citizenship (Demo) and local history (Cavalcanti), which made it possible to perceive the recurrence of debates about the pedagogical aspect of CIEP in the sources, resulting in evidence of a process of constituting a pedagogical conception elaborated by the “possessed” of the political field – idealizers and councilors –, but under the influence of the “profane” – the target public of the policy. |
id |
UFS-3_0bd672a4ada19f27a5f0ee53162a0138 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/19600 |
network_acronym_str |
UFS-3 |
network_name_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Revisitando o programa dos CIEP, após 38 anos: debates na câmara municipal de Nova Iguaçu (RJ) sobre sua construção e financiamentoRevisiting the CIEP program after 38 years: debates at the city hall of Nova Iguaçu (RJ) on its construction and financingRevisando el programa CIEP después de 38 años: debates en el ayuntamiento de Nova Iguaçu (RJ) sobre su construcción y financiamientoPolitical fieldCIEPFull-time educationLocal historyCampo politicoCIEPEducación a tiempo completoHistoria localCampo políticoCIEPEducação em Tempo IntegralHistória LocalThis article addresses the arrival of the Integrated Public Education Centers (CIEP) in Nova Iguaçu-RJ, seeking to problematize the pedagogical aspects of such an educational policy in the local society. Starting from the time frame of this policy (1983 to 1995) we used, methodologically, document analysis of sources such as the minutes of the City Council; reports published in newspapers and interviews with CIEP professionals and residents of the municipality. We also used a theoretical framework based on the concepts of field (Bourdieu), citizenship (Demo) and local history (Cavalcanti), which made it possible to perceive the recurrence of debates about the pedagogical aspect of CIEP in the sources, resulting in evidence of a process of constituting a pedagogical conception elaborated by the “possessed” of the political field – idealizers and councilors –, but under the influence of the “profane” – the target public of the policy.Este artículo aborda la llegada de los Centros Integrados de Educación Pública (CIEP) en Nova Iguaçu-RJ, buscando problematizar los aspectos pedagógicos de tal política educativa en la sociedad local. Partiendo del marco temporal de esta política (1983 a 1995) utilizamos, metodológicamente, el análisis documental de fuentes como las actas del Ayuntamiento; reportajes publicados en periódicos y entrevistas a profesionales del CIEP y vecinos del municipio. También utilizamos un marco teórico basado en los conceptos de campo (Bourdieu), ciudadanía (Demo) e historia local (Cavalcanti), lo que permitió percibir la recurrencia de debates sobre el aspecto pedagógico del CIEP en las fuentes, resultando en evidencia de un proceso de constitución de una concepción pedagógica elaborada por los “poseídos” del campo político –idealizadores y concejales–, pero bajo la influencia de los “profanos” –el público objetivo de la política.O presente artigo aborda a chegada dos Centros Integrados de Educação Pública (CIEP) a Nova Iguaçu-RJ, buscando problematizar os aspectos pedagógicos de tal política educacional na sociedade local. Partindo do recorte temporal dessa política (1983 a 1995) utilizamos, metodologicamente, análise documental de fontes como as atas da Câmara Municipal; reportagens divulgadas em jornais e entrevistas com profissionais de CIEP e moradores do município. Utilizamos ainda referencial teórico pautado no conceitos de campo (Bourdieu), e de cidadania (Demo) e da História local (Cavalcanti), o que possibilitou perceber a recorrência de debates acerca do aspecto pedagógico dos CIEP nas fontes, tendo como resultado a evidência de um processo de constituição de concepção pedagógica elaborada pelos “apossados” do campo político – idealizadores e vereadores –, mas sob a influência dos “profanos” – o público-alvo da política.Revista Tempos e Espaços em Educação2024-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1960010.20952/revtee.v17i36.19600Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 17 Núm. 36 (2024): Publicação Contínua; e19600Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 17 No 36 (2024): Publicação Contínua; e19600Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 17 n. 36 (2024): Publicação Contínua; e19600Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 17 No. 36 (2024): Publicação Contínua; e196002358-142510.20952/revtee.v17i36reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19600/15713Copyright (c) 2024 Revista Tempos e Espaços em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, Mateus Henrique AlexandrinoCoelho, Lígia Martha Coimbra da Costa2024-05-20T22:45:13Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/19600Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2024-05-20T22:45:13Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Revisitando o programa dos CIEP, após 38 anos: debates na câmara municipal de Nova Iguaçu (RJ) sobre sua construção e financiamento Revisiting the CIEP program after 38 years: debates at the city hall of Nova Iguaçu (RJ) on its construction and financing Revisando el programa CIEP después de 38 años: debates en el ayuntamiento de Nova Iguaçu (RJ) sobre su construcción y financiamiento |
title |
Revisitando o programa dos CIEP, após 38 anos: debates na câmara municipal de Nova Iguaçu (RJ) sobre sua construção e financiamento |
spellingShingle |
Revisitando o programa dos CIEP, após 38 anos: debates na câmara municipal de Nova Iguaçu (RJ) sobre sua construção e financiamento Guimarães, Mateus Henrique Alexandrino Political field CIEP Full-time education Local history Campo politico CIEP Educación a tiempo completo Historia local Campo político CIEP Educação em Tempo Integral História Local |
title_short |
Revisitando o programa dos CIEP, após 38 anos: debates na câmara municipal de Nova Iguaçu (RJ) sobre sua construção e financiamento |
title_full |
Revisitando o programa dos CIEP, após 38 anos: debates na câmara municipal de Nova Iguaçu (RJ) sobre sua construção e financiamento |
title_fullStr |
Revisitando o programa dos CIEP, após 38 anos: debates na câmara municipal de Nova Iguaçu (RJ) sobre sua construção e financiamento |
title_full_unstemmed |
Revisitando o programa dos CIEP, após 38 anos: debates na câmara municipal de Nova Iguaçu (RJ) sobre sua construção e financiamento |
title_sort |
Revisitando o programa dos CIEP, após 38 anos: debates na câmara municipal de Nova Iguaçu (RJ) sobre sua construção e financiamento |
author |
Guimarães, Mateus Henrique Alexandrino |
author_facet |
Guimarães, Mateus Henrique Alexandrino Coelho, Lígia Martha Coimbra da Costa |
author_role |
author |
author2 |
Coelho, Lígia Martha Coimbra da Costa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guimarães, Mateus Henrique Alexandrino Coelho, Lígia Martha Coimbra da Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Political field CIEP Full-time education Local history Campo politico CIEP Educación a tiempo completo Historia local Campo político CIEP Educação em Tempo Integral História Local |
topic |
Political field CIEP Full-time education Local history Campo politico CIEP Educación a tiempo completo Historia local Campo político CIEP Educação em Tempo Integral História Local |
description |
This article addresses the arrival of the Integrated Public Education Centers (CIEP) in Nova Iguaçu-RJ, seeking to problematize the pedagogical aspects of such an educational policy in the local society. Starting from the time frame of this policy (1983 to 1995) we used, methodologically, document analysis of sources such as the minutes of the City Council; reports published in newspapers and interviews with CIEP professionals and residents of the municipality. We also used a theoretical framework based on the concepts of field (Bourdieu), citizenship (Demo) and local history (Cavalcanti), which made it possible to perceive the recurrence of debates about the pedagogical aspect of CIEP in the sources, resulting in evidence of a process of constituting a pedagogical conception elaborated by the “possessed” of the political field – idealizers and councilors –, but under the influence of the “profane” – the target public of the policy. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19600 10.20952/revtee.v17i36.19600 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19600 |
identifier_str_mv |
10.20952/revtee.v17i36.19600 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19600/15713 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Tempos e Espaços em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Tempos e Espaços em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 17 Núm. 36 (2024): Publicação Contínua; e19600 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 17 No 36 (2024): Publicação Contínua; e19600 Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 17 n. 36 (2024): Publicação Contínua; e19600 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 17 No. 36 (2024): Publicação Contínua; e19600 2358-1425 10.20952/revtee.v17i36 reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
collection |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com |
_version_ |
1799875180444516352 |