Revisitando o programa dos CIEP, após 38 anos: debates na câmara municipal de Nova Iguaçu (RJ) sobre sua construção e financiamento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Mateus Henrique Alexandrino
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Coelho, Lígia Martha Coimbra da Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19600
Resumo: This article addresses the arrival of the Integrated Public Education Centers (CIEP) in Nova Iguaçu-RJ, seeking to problematize the pedagogical aspects of such an educational policy in the local society. Starting from the time frame of this policy (1983 to 1995) we used, methodologically, document analysis of sources such as the minutes of the City Council; reports published in newspapers and interviews with CIEP professionals and residents of the municipality. We also used a theoretical framework based on the concepts of field (Bourdieu), citizenship (Demo) and local history (Cavalcanti), which made it possible to perceive the recurrence of debates about the pedagogical aspect of CIEP in the sources, resulting in evidence of a process of constituting a pedagogical conception elaborated by the “possessed” of the political field – idealizers and councilors –, but under the influence of the “profane” – the target public of the policy.
id UFS-3_0bd672a4ada19f27a5f0ee53162a0138
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/19600
network_acronym_str UFS-3
network_name_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Revisitando o programa dos CIEP, após 38 anos: debates na câmara municipal de Nova Iguaçu (RJ) sobre sua construção e financiamentoRevisiting the CIEP program after 38 years: debates at the city hall of Nova Iguaçu (RJ) on its construction and financingRevisando el programa CIEP después de 38 años: debates en el ayuntamiento de Nova Iguaçu (RJ) sobre su construcción y financiamientoPolitical fieldCIEPFull-time educationLocal historyCampo politicoCIEPEducación a tiempo completoHistoria localCampo políticoCIEPEducação em Tempo IntegralHistória LocalThis article addresses the arrival of the Integrated Public Education Centers (CIEP) in Nova Iguaçu-RJ, seeking to problematize the pedagogical aspects of such an educational policy in the local society. Starting from the time frame of this policy (1983 to 1995) we used, methodologically, document analysis of sources such as the minutes of the City Council; reports published in newspapers and interviews with CIEP professionals and residents of the municipality. We also used a theoretical framework based on the concepts of field (Bourdieu), citizenship (Demo) and local history (Cavalcanti), which made it possible to perceive the recurrence of debates about the pedagogical aspect of CIEP in the sources, resulting in evidence of a process of constituting a pedagogical conception elaborated by the “possessed” of the political field – idealizers and councilors –, but under the influence of the “profane” – the target public of the policy.Este artículo aborda la llegada de los Centros Integrados de Educación Pública (CIEP) en Nova Iguaçu-RJ, buscando problematizar los aspectos pedagógicos de tal política educativa en la sociedad local. Partiendo del marco temporal de esta política (1983 a 1995) utilizamos, metodológicamente, el análisis documental de fuentes como las actas del Ayuntamiento; reportajes publicados en periódicos y entrevistas a profesionales del CIEP y vecinos del municipio. También utilizamos un marco teórico basado en los conceptos de campo (Bourdieu), ciudadanía (Demo) e historia local (Cavalcanti), lo que permitió percibir la recurrencia de debates sobre el aspecto pedagógico del CIEP en las fuentes, resultando en evidencia de un proceso de constitución de una concepción pedagógica elaborada por los “poseídos” del campo político –idealizadores y concejales–, pero bajo la influencia de los “profanos” –el público objetivo de la política.O presente artigo aborda a chegada dos Centros Integrados de Educação Pública (CIEP) a Nova Iguaçu-RJ, buscando problematizar os aspectos pedagógicos de tal política educacional na sociedade local. Partindo do recorte temporal dessa política (1983 a 1995) utilizamos, metodologicamente, análise documental de fontes como as atas da Câmara Municipal; reportagens divulgadas em jornais e entrevistas com profissionais de CIEP e moradores do município. Utilizamos ainda referencial teórico pautado no conceitos de campo (Bourdieu), e de cidadania (Demo) e da História local (Cavalcanti), o que possibilitou perceber a recorrência de debates acerca do aspecto pedagógico dos CIEP nas fontes, tendo como resultado a evidência de um processo de constituição de concepção pedagógica elaborada pelos “apossados” do campo político – idealizadores e vereadores –, mas sob a influência dos “profanos” – o público-alvo da política.Revista Tempos e Espaços em Educação2024-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1960010.20952/revtee.v17i36.19600Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 17 Núm. 36 (2024): Publicação Contínua; e19600Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 17 No 36 (2024): Publicação Contínua; e19600Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 17 n. 36 (2024): Publicação Contínua; e19600Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 17 No. 36 (2024): Publicação Contínua; e196002358-142510.20952/revtee.v17i36reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19600/15713Copyright (c) 2024 Revista Tempos e Espaços em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, Mateus Henrique AlexandrinoCoelho, Lígia Martha Coimbra da Costa2024-05-20T22:45:13Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/19600Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2024-05-20T22:45:13Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Revisitando o programa dos CIEP, após 38 anos: debates na câmara municipal de Nova Iguaçu (RJ) sobre sua construção e financiamento
Revisiting the CIEP program after 38 years: debates at the city hall of Nova Iguaçu (RJ) on its construction and financing
Revisando el programa CIEP después de 38 años: debates en el ayuntamiento de Nova Iguaçu (RJ) sobre su construcción y financiamiento
title Revisitando o programa dos CIEP, após 38 anos: debates na câmara municipal de Nova Iguaçu (RJ) sobre sua construção e financiamento
spellingShingle Revisitando o programa dos CIEP, após 38 anos: debates na câmara municipal de Nova Iguaçu (RJ) sobre sua construção e financiamento
Guimarães, Mateus Henrique Alexandrino
Political field
CIEP
Full-time education
Local history
Campo politico
CIEP
Educación a tiempo completo
Historia local
Campo político
CIEP
Educação em Tempo Integral
História Local
title_short Revisitando o programa dos CIEP, após 38 anos: debates na câmara municipal de Nova Iguaçu (RJ) sobre sua construção e financiamento
title_full Revisitando o programa dos CIEP, após 38 anos: debates na câmara municipal de Nova Iguaçu (RJ) sobre sua construção e financiamento
title_fullStr Revisitando o programa dos CIEP, após 38 anos: debates na câmara municipal de Nova Iguaçu (RJ) sobre sua construção e financiamento
title_full_unstemmed Revisitando o programa dos CIEP, após 38 anos: debates na câmara municipal de Nova Iguaçu (RJ) sobre sua construção e financiamento
title_sort Revisitando o programa dos CIEP, após 38 anos: debates na câmara municipal de Nova Iguaçu (RJ) sobre sua construção e financiamento
author Guimarães, Mateus Henrique Alexandrino
author_facet Guimarães, Mateus Henrique Alexandrino
Coelho, Lígia Martha Coimbra da Costa
author_role author
author2 Coelho, Lígia Martha Coimbra da Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Mateus Henrique Alexandrino
Coelho, Lígia Martha Coimbra da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Political field
CIEP
Full-time education
Local history
Campo politico
CIEP
Educación a tiempo completo
Historia local
Campo político
CIEP
Educação em Tempo Integral
História Local
topic Political field
CIEP
Full-time education
Local history
Campo politico
CIEP
Educación a tiempo completo
Historia local
Campo político
CIEP
Educação em Tempo Integral
História Local
description This article addresses the arrival of the Integrated Public Education Centers (CIEP) in Nova Iguaçu-RJ, seeking to problematize the pedagogical aspects of such an educational policy in the local society. Starting from the time frame of this policy (1983 to 1995) we used, methodologically, document analysis of sources such as the minutes of the City Council; reports published in newspapers and interviews with CIEP professionals and residents of the municipality. We also used a theoretical framework based on the concepts of field (Bourdieu), citizenship (Demo) and local history (Cavalcanti), which made it possible to perceive the recurrence of debates about the pedagogical aspect of CIEP in the sources, resulting in evidence of a process of constituting a pedagogical conception elaborated by the “possessed” of the political field – idealizers and councilors –, but under the influence of the “profane” – the target public of the policy.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19600
10.20952/revtee.v17i36.19600
url https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19600
identifier_str_mv 10.20952/revtee.v17i36.19600
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19600/15713
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Tempos e Espaços em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Tempos e Espaços em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 17 Núm. 36 (2024): Publicação Contínua; e19600
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 17 No 36 (2024): Publicação Contínua; e19600
Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 17 n. 36 (2024): Publicação Contínua; e19600
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 17 No. 36 (2024): Publicação Contínua; e19600
2358-1425
10.20952/revtee.v17i36
reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
collection Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com
_version_ 1799875180444516352