Resistencia y avance en la educación pública: contribuciones de la pedagogía histórico-crítica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Lucas de Vasconcelos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Colares, Maria Lilía Imbiriba Sousa, Lombardi, José Claudinei
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17109
Resumo: The study stems from the analysis of the 2016 Legal-Media-Parliamentary Coup that triggered a sharp crisis, mainly in the educational field. In view of this situation, it establishes dialogues with a counter-hegemonic pedagogical tendency: the Historical-Critical Pedagogy (PHC), proposing to answer what have been the contributions of the PHC to thinking about the public school in the context of crisis in Brazilian education. Through bibliographic research, the results indicate that, under a context of dismantling and vulnerabilities, the PHC is incorporated in educational debates and practices as an instrument of humanization, defending free public schools, omnilateral training, class struggle and the construction of an emancipatory praxis. As a pedagogical theory, PHC represents a fresh start in the face of the contestation of decontextualized curricula and processes, indicating the integration of individual/collective knowledge and universal knowledge, a movement conducive to the formation of articulated individuals in favor of social transformation.
id UFS-3_0f649f78e8861635dbdc941bd86acf68
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17109
network_acronym_str UFS-3
network_name_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Resistencia y avance en la educación pública: contribuciones de la pedagogía histórico-críticaResistir e avançar na educação pública: contribuições da pedagogia histórico-críticaResist and advance in public education: contributions of historical-critical pedagogyBrazilian Educational CrisisPublic schoolEducational politicsCrisis educativa brasileñaEscuela públicaPolítica educativaCrise educacional brasileiraEscola públicaPolítica educacionalThe study stems from the analysis of the 2016 Legal-Media-Parliamentary Coup that triggered a sharp crisis, mainly in the educational field. In view of this situation, it establishes dialogues with a counter-hegemonic pedagogical tendency: the Historical-Critical Pedagogy (PHC), proposing to answer what have been the contributions of the PHC to thinking about the public school in the context of crisis in Brazilian education. Through bibliographic research, the results indicate that, under a context of dismantling and vulnerabilities, the PHC is incorporated in educational debates and practices as an instrument of humanization, defending free public schools, omnilateral training, class struggle and the construction of an emancipatory praxis. As a pedagogical theory, PHC represents a fresh start in the face of the contestation of decontextualized curricula and processes, indicating the integration of individual/collective knowledge and universal knowledge, a movement conducive to the formation of articulated individuals in favor of social transformation.El estudio parte del análisis del Golpe de Estado Legal-Medio-Parlamentario de 2016 que desencadenó una aguda crisis, principalmente en el ámbito educativo. Ante esta situación, establece diálogos con una corriente pedagógica contrahegemónica: la Pedagogía Histórico-Crítica (APS), proponiendo responder cuáles han sido las contribuciones de la APS para pensar la escuela pública en el contexto de crisis en Brasil. educación. A través de la investigación bibliográfica, los resultados indican que, bajo un contexto de desmantelamiento y vulnerabilidades, la APS se incorpora a los debates y prácticas educativas como instrumento de humanización, defendiendo la gratuidad de la escuela pública, la formación omnilateral, la lucha de clases y la construcción de una praxis emancipatoria. Como teoría pedagógica, la APS representa un nuevo comienzo frente a la contestación de currículos y procesos descontextualizados, apuntando a la integración de saberes individuales/colectivos y saberes universales, movimiento propicio para la formación de sujetos articulados a favor de la transformación social.O estudo decorre da análise do Golpe Jurídico-midiático-parlamentar de 2016 que desencadeou acentuada crise, principalmente, no campo educacional. Diante deste quadro, estabelece diálogos com uma tendência pedagógica contra-hegemônica: a Pedagogia Histórico-crítica (PHC), propondo-se a responder quais têm sido as contribuições da PHC para se pensar a escola pública sob a conjuntura de crise na educação brasileira. Por meio de pesquisa bibliográfica, os resultados indicam que, sob um contexto de desmontes e vulnerabilidades, a PHC incorpora-se nos debates e práticas educacionais como instrumento de humanização, defendendo a escola pública gratuita, formação omnilateral, luta de classes e a construção de uma práxis emancipatória. Enquanto teoria pedagógica, a PHC representa um recomeço diante da contestação dos currículos e processos descontextualizados, indicando a integração do saber individual/coletivo e os conhecimentos universais, movimento propício à formação de indivíduos articulados em prol da transformação social.Revista Tempos e Espaços em Educação2022-03-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1710910.20952/revtee.v15i34.17109Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17109Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17109Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17109Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e171092358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17109/12594https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17109/13951Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Lucas de VasconcelosColares, Maria Lilía Imbiriba SousaLombardi, José Claudinei2023-06-05T20:21:08Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17109Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-06-05T20:21:08Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Resistencia y avance en la educación pública: contribuciones de la pedagogía histórico-crítica
Resistir e avançar na educação pública: contribuições da pedagogia histórico-crítica
Resist and advance in public education: contributions of historical-critical pedagogy
title Resistencia y avance en la educación pública: contribuciones de la pedagogía histórico-crítica
spellingShingle Resistencia y avance en la educación pública: contribuciones de la pedagogía histórico-crítica
Soares, Lucas de Vasconcelos
Brazilian Educational Crisis
Public school
Educational politics
Crisis educativa brasileña
Escuela pública
Política educativa
Crise educacional brasileira
Escola pública
Política educacional
title_short Resistencia y avance en la educación pública: contribuciones de la pedagogía histórico-crítica
title_full Resistencia y avance en la educación pública: contribuciones de la pedagogía histórico-crítica
title_fullStr Resistencia y avance en la educación pública: contribuciones de la pedagogía histórico-crítica
title_full_unstemmed Resistencia y avance en la educación pública: contribuciones de la pedagogía histórico-crítica
title_sort Resistencia y avance en la educación pública: contribuciones de la pedagogía histórico-crítica
author Soares, Lucas de Vasconcelos
author_facet Soares, Lucas de Vasconcelos
Colares, Maria Lilía Imbiriba Sousa
Lombardi, José Claudinei
author_role author
author2 Colares, Maria Lilía Imbiriba Sousa
Lombardi, José Claudinei
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Lucas de Vasconcelos
Colares, Maria Lilía Imbiriba Sousa
Lombardi, José Claudinei
dc.subject.por.fl_str_mv Brazilian Educational Crisis
Public school
Educational politics
Crisis educativa brasileña
Escuela pública
Política educativa
Crise educacional brasileira
Escola pública
Política educacional
topic Brazilian Educational Crisis
Public school
Educational politics
Crisis educativa brasileña
Escuela pública
Política educativa
Crise educacional brasileira
Escola pública
Política educacional
description The study stems from the analysis of the 2016 Legal-Media-Parliamentary Coup that triggered a sharp crisis, mainly in the educational field. In view of this situation, it establishes dialogues with a counter-hegemonic pedagogical tendency: the Historical-Critical Pedagogy (PHC), proposing to answer what have been the contributions of the PHC to thinking about the public school in the context of crisis in Brazilian education. Through bibliographic research, the results indicate that, under a context of dismantling and vulnerabilities, the PHC is incorporated in educational debates and practices as an instrument of humanization, defending free public schools, omnilateral training, class struggle and the construction of an emancipatory praxis. As a pedagogical theory, PHC represents a fresh start in the face of the contestation of decontextualized curricula and processes, indicating the integration of individual/collective knowledge and universal knowledge, a movement conducive to the formation of articulated individuals in favor of social transformation.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17109
10.20952/revtee.v15i34.17109
url https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17109
identifier_str_mv 10.20952/revtee.v15i34.17109
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17109/12594
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17109/13951
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17109
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17109
Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17109
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e17109
2358-1425
reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
collection Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com
_version_ 1799875184756260864