Resistencia y avance en la educación pública: contribuciones de la pedagogía histórico-crítica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17109 |
Resumo: | The study stems from the analysis of the 2016 Legal-Media-Parliamentary Coup that triggered a sharp crisis, mainly in the educational field. In view of this situation, it establishes dialogues with a counter-hegemonic pedagogical tendency: the Historical-Critical Pedagogy (PHC), proposing to answer what have been the contributions of the PHC to thinking about the public school in the context of crisis in Brazilian education. Through bibliographic research, the results indicate that, under a context of dismantling and vulnerabilities, the PHC is incorporated in educational debates and practices as an instrument of humanization, defending free public schools, omnilateral training, class struggle and the construction of an emancipatory praxis. As a pedagogical theory, PHC represents a fresh start in the face of the contestation of decontextualized curricula and processes, indicating the integration of individual/collective knowledge and universal knowledge, a movement conducive to the formation of articulated individuals in favor of social transformation. |
id |
UFS-3_0f649f78e8861635dbdc941bd86acf68 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17109 |
network_acronym_str |
UFS-3 |
network_name_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Resistencia y avance en la educación pública: contribuciones de la pedagogía histórico-críticaResistir e avançar na educação pública: contribuições da pedagogia histórico-críticaResist and advance in public education: contributions of historical-critical pedagogyBrazilian Educational CrisisPublic schoolEducational politicsCrisis educativa brasileñaEscuela públicaPolítica educativaCrise educacional brasileiraEscola públicaPolítica educacionalThe study stems from the analysis of the 2016 Legal-Media-Parliamentary Coup that triggered a sharp crisis, mainly in the educational field. In view of this situation, it establishes dialogues with a counter-hegemonic pedagogical tendency: the Historical-Critical Pedagogy (PHC), proposing to answer what have been the contributions of the PHC to thinking about the public school in the context of crisis in Brazilian education. Through bibliographic research, the results indicate that, under a context of dismantling and vulnerabilities, the PHC is incorporated in educational debates and practices as an instrument of humanization, defending free public schools, omnilateral training, class struggle and the construction of an emancipatory praxis. As a pedagogical theory, PHC represents a fresh start in the face of the contestation of decontextualized curricula and processes, indicating the integration of individual/collective knowledge and universal knowledge, a movement conducive to the formation of articulated individuals in favor of social transformation.El estudio parte del análisis del Golpe de Estado Legal-Medio-Parlamentario de 2016 que desencadenó una aguda crisis, principalmente en el ámbito educativo. Ante esta situación, establece diálogos con una corriente pedagógica contrahegemónica: la Pedagogía Histórico-Crítica (APS), proponiendo responder cuáles han sido las contribuciones de la APS para pensar la escuela pública en el contexto de crisis en Brasil. educación. A través de la investigación bibliográfica, los resultados indican que, bajo un contexto de desmantelamiento y vulnerabilidades, la APS se incorpora a los debates y prácticas educativas como instrumento de humanización, defendiendo la gratuidad de la escuela pública, la formación omnilateral, la lucha de clases y la construcción de una praxis emancipatoria. Como teoría pedagógica, la APS representa un nuevo comienzo frente a la contestación de currículos y procesos descontextualizados, apuntando a la integración de saberes individuales/colectivos y saberes universales, movimiento propicio para la formación de sujetos articulados a favor de la transformación social.O estudo decorre da análise do Golpe Jurídico-midiático-parlamentar de 2016 que desencadeou acentuada crise, principalmente, no campo educacional. Diante deste quadro, estabelece diálogos com uma tendência pedagógica contra-hegemônica: a Pedagogia Histórico-crítica (PHC), propondo-se a responder quais têm sido as contribuições da PHC para se pensar a escola pública sob a conjuntura de crise na educação brasileira. Por meio de pesquisa bibliográfica, os resultados indicam que, sob um contexto de desmontes e vulnerabilidades, a PHC incorpora-se nos debates e práticas educacionais como instrumento de humanização, defendendo a escola pública gratuita, formação omnilateral, luta de classes e a construção de uma práxis emancipatória. Enquanto teoria pedagógica, a PHC representa um recomeço diante da contestação dos currículos e processos descontextualizados, indicando a integração do saber individual/coletivo e os conhecimentos universais, movimento propício à formação de indivíduos articulados em prol da transformação social.Revista Tempos e Espaços em Educação2022-03-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1710910.20952/revtee.v15i34.17109Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17109Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17109Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17109Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e171092358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17109/12594https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17109/13951Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Lucas de VasconcelosColares, Maria Lilía Imbiriba SousaLombardi, José Claudinei2023-06-05T20:21:08Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17109Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-06-05T20:21:08Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Resistencia y avance en la educación pública: contribuciones de la pedagogía histórico-crítica Resistir e avançar na educação pública: contribuições da pedagogia histórico-crítica Resist and advance in public education: contributions of historical-critical pedagogy |
title |
Resistencia y avance en la educación pública: contribuciones de la pedagogía histórico-crítica |
spellingShingle |
Resistencia y avance en la educación pública: contribuciones de la pedagogía histórico-crítica Soares, Lucas de Vasconcelos Brazilian Educational Crisis Public school Educational politics Crisis educativa brasileña Escuela pública Política educativa Crise educacional brasileira Escola pública Política educacional |
title_short |
Resistencia y avance en la educación pública: contribuciones de la pedagogía histórico-crítica |
title_full |
Resistencia y avance en la educación pública: contribuciones de la pedagogía histórico-crítica |
title_fullStr |
Resistencia y avance en la educación pública: contribuciones de la pedagogía histórico-crítica |
title_full_unstemmed |
Resistencia y avance en la educación pública: contribuciones de la pedagogía histórico-crítica |
title_sort |
Resistencia y avance en la educación pública: contribuciones de la pedagogía histórico-crítica |
author |
Soares, Lucas de Vasconcelos |
author_facet |
Soares, Lucas de Vasconcelos Colares, Maria Lilía Imbiriba Sousa Lombardi, José Claudinei |
author_role |
author |
author2 |
Colares, Maria Lilía Imbiriba Sousa Lombardi, José Claudinei |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Lucas de Vasconcelos Colares, Maria Lilía Imbiriba Sousa Lombardi, José Claudinei |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brazilian Educational Crisis Public school Educational politics Crisis educativa brasileña Escuela pública Política educativa Crise educacional brasileira Escola pública Política educacional |
topic |
Brazilian Educational Crisis Public school Educational politics Crisis educativa brasileña Escuela pública Política educativa Crise educacional brasileira Escola pública Política educacional |
description |
The study stems from the analysis of the 2016 Legal-Media-Parliamentary Coup that triggered a sharp crisis, mainly in the educational field. In view of this situation, it establishes dialogues with a counter-hegemonic pedagogical tendency: the Historical-Critical Pedagogy (PHC), proposing to answer what have been the contributions of the PHC to thinking about the public school in the context of crisis in Brazilian education. Through bibliographic research, the results indicate that, under a context of dismantling and vulnerabilities, the PHC is incorporated in educational debates and practices as an instrument of humanization, defending free public schools, omnilateral training, class struggle and the construction of an emancipatory praxis. As a pedagogical theory, PHC represents a fresh start in the face of the contestation of decontextualized curricula and processes, indicating the integration of individual/collective knowledge and universal knowledge, a movement conducive to the formation of articulated individuals in favor of social transformation. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17109 10.20952/revtee.v15i34.17109 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17109 |
identifier_str_mv |
10.20952/revtee.v15i34.17109 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17109/12594 https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17109/13951 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17109 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17109 Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17109 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e17109 2358-1425 reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
collection |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com |
_version_ |
1799875184756260864 |