Música y Medios: contribuciones de tesis y disertaciones brasileñas a la formación de profesores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Natera, Gislene
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Girardello, Gilka
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14007
Resumo: The article presents and analyzes a mapping of the theses and dissertations on music and media carried out between 2000 and 2018 in the Brazilian Graduate Programs in Education and in Music. Based upon theoretical references in music education and media-education,  the analysis found that the themes most frequently studied are the influence of the media on the role music plays in the lives of young people, and the ways in which they use digital technologies, including the creation of their musical identity. Research shows that teachers need to be aware of new cultural developments, and that students' musical knowledge should be shared and discussed at school. The analysis validates the need for music and media to be present in teacher training courses, bringing the school closer to young people's media-musical experiences, and favoring new forms of musical learning, as well as critical and creative cultural approaches for teachers and students.
id UFS-3_45e10b19e8d72875e89a9a93ce550e99
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/14007
network_acronym_str UFS-3
network_name_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Música y Medios: contribuciones de tesis y disertaciones brasileñas a la formación de profesoresMúsica e mídias: contribuições das teses e dissertações brasileiras Para a formação de professoresMusic and Media: contribution of Brazilian theses and dissertations to teacher education Música, Mídias, Mídia-educação, Formação de professores.The article presents and analyzes a mapping of the theses and dissertations on music and media carried out between 2000 and 2018 in the Brazilian Graduate Programs in Education and in Music. Based upon theoretical references in music education and media-education,  the analysis found that the themes most frequently studied are the influence of the media on the role music plays in the lives of young people, and the ways in which they use digital technologies, including the creation of their musical identity. Research shows that teachers need to be aware of new cultural developments, and that students' musical knowledge should be shared and discussed at school. The analysis validates the need for music and media to be present in teacher training courses, bringing the school closer to young people's media-musical experiences, and favoring new forms of musical learning, as well as critical and creative cultural approaches for teachers and students.O artigo apresenta e analisa um mapeamento das teses e dissertações sobre música e mídias realizadas entre 2000 e 2018 nos cursos brasileiros de Pós-Graduação em Educação e em Música. A partir de referências teóricas da educação musical e da mídia-educação, verificou-se que os temas mais frequentemente estudados são a influência das mídias na relação dos jovens com a música, e as maneiras como eles utilizam as tecnologias digitais, inclusive para constituir sua identidade musical. As pesquisas mostram que os professores precisam estar atentos aos novos desdobramentos culturais, e que os saberes musicais dos estudantes deveriam ser compartilhados e discutidos na escola. A análise do mapeamento valida a necessidade de a música e as mídias estarem presentes nos cursos de formação de professores, aproximando a escola das vivências midiático-musicais dos jovens, e favorecendo novas formas de aprendizagem musical e de reflexão cultural crítica e criadora para professores e estudantes.A partir de referencias teóricas de educación musical y educación en medios, se descubrió que los temas estudiados con mayor frecuencia son la influencia de los medios en la relación de los jóvenes con la música y las formas en que usan las tecnologías digitales, incluso para constituir su identidad musical. La investigación muestra que los maestros deben estar al tanto de los nuevos desarrollos culturales, y que el conocimiento musical de los estudiantes debe ser compartido y discutido en la escuela. El análisis de mapeo corrobora la necesidad de que la música y los medios estén presentes en los cursos de capacitación docente, acercando a la escuela las experiencias mediático-musicales de los jóvenes y favoreciendo nuevas formas de aprendizaje musical y reflexión cultural tanto crítica como creativa para los docentes y estudiantes.Revista Tempos e Espaços em Educação2020-08-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1400710.20952/revtee.v13i32.14007Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 Núm. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 13 n. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-182358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14007/10871Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNatera, GisleneGirardello, Gilka2022-02-13T19:01:58Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/14007Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2022-02-13T19:01:58Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Música y Medios: contribuciones de tesis y disertaciones brasileñas a la formación de profesores
Música e mídias: contribuições das teses e dissertações brasileiras Para a formação de professores
Music and Media: contribution of Brazilian theses and dissertations to teacher education
title Música y Medios: contribuciones de tesis y disertaciones brasileñas a la formación de profesores
spellingShingle Música y Medios: contribuciones de tesis y disertaciones brasileñas a la formación de profesores
Natera, Gislene
Música, Mídias, Mídia-educação, Formação de professores.
title_short Música y Medios: contribuciones de tesis y disertaciones brasileñas a la formación de profesores
title_full Música y Medios: contribuciones de tesis y disertaciones brasileñas a la formación de profesores
title_fullStr Música y Medios: contribuciones de tesis y disertaciones brasileñas a la formación de profesores
title_full_unstemmed Música y Medios: contribuciones de tesis y disertaciones brasileñas a la formación de profesores
title_sort Música y Medios: contribuciones de tesis y disertaciones brasileñas a la formación de profesores
author Natera, Gislene
author_facet Natera, Gislene
Girardello, Gilka
author_role author
author2 Girardello, Gilka
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Natera, Gislene
Girardello, Gilka
dc.subject.por.fl_str_mv Música, Mídias, Mídia-educação, Formação de professores.
topic Música, Mídias, Mídia-educação, Formação de professores.
description The article presents and analyzes a mapping of the theses and dissertations on music and media carried out between 2000 and 2018 in the Brazilian Graduate Programs in Education and in Music. Based upon theoretical references in music education and media-education,  the analysis found that the themes most frequently studied are the influence of the media on the role music plays in the lives of young people, and the ways in which they use digital technologies, including the creation of their musical identity. Research shows that teachers need to be aware of new cultural developments, and that students' musical knowledge should be shared and discussed at school. The analysis validates the need for music and media to be present in teacher training courses, bringing the school closer to young people's media-musical experiences, and favoring new forms of musical learning, as well as critical and creative cultural approaches for teachers and students.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14007
10.20952/revtee.v13i32.14007
url https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14007
identifier_str_mv 10.20952/revtee.v13i32.14007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14007/10871
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 Núm. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18
Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 13 n. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18
2358-1425
reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
collection Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com
_version_ 1799875183246311424