Histórias de vida de professores de educação física no Brasil e na Colômbia: uma análise configuracional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17990 |
Resumo: | The objective is to analyze life stories of Physical Education teachers in Brazil and Colombia. Based on the methodology of life history and configurational sociology, two retired professors from each country were interviewed. A narrative text was produced that presented the intertwined lives, and many of the narrated experiences had their origin in material and symbolic confrontations and struggles that constituted social habitus in the face of professional development in schools, faculties and groups. Among the converging aspects between the countries, the imbalance in the “me – us” balance stands out, leaning towards a “we”, confirming for teachers the importance of leadership from different groups and collectives. As divergent aspects, for one country there is a socio-professional character of those groups and, for another, the existence of these groups concomitantly with an academic-scientific configuration of the area. It is concluded that configurational approaches to life stories make it possible to understand the multiple interdependencies that configure being a teacher. |
id |
UFS-3_51059d5dbcf16eb0457ccf3e27251218 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17990 |
network_acronym_str |
UFS-3 |
network_name_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Histórias de vida de professores de educação física no Brasil e na Colômbia: uma análise configuracionalHistorias de vida de profesores de educación física en Brasil y Colombia: un análisis configuracionalLife stories of physical education teachers in Brazil and Colombia: a configurational analysisTeachersPhysical educationTraining professionalMaestrosEducación FísicaFormación profesionalDocentesEducação FísicaFormação profissionalThe objective is to analyze life stories of Physical Education teachers in Brazil and Colombia. Based on the methodology of life history and configurational sociology, two retired professors from each country were interviewed. A narrative text was produced that presented the intertwined lives, and many of the narrated experiences had their origin in material and symbolic confrontations and struggles that constituted social habitus in the face of professional development in schools, faculties and groups. Among the converging aspects between the countries, the imbalance in the “me – us” balance stands out, leaning towards a “we”, confirming for teachers the importance of leadership from different groups and collectives. As divergent aspects, for one country there is a socio-professional character of those groups and, for another, the existence of these groups concomitantly with an academic-scientific configuration of the area. It is concluded that configurational approaches to life stories make it possible to understand the multiple interdependencies that configure being a teacher.El objetivo es analizar historias de vida de profesores de Educación Física en Brasil y Colombia. Con base en la metodología de historia de vida y la sociología configuracional, se entrevistaron dos profesores jubilados de cada país. Se elaboró un texto narrativo que presentaba las vidas entrelazadas, y muchas de las experiencias narradas tenían su origen en enfrentamientos materiales y luchas que constituían habitus sociales de cara al desarrollo profesional en escuelas, facultades y grupos. Entre los aspectos convergentes entre los países, se destaca el desequilibrio en el equilibrio “yo – nosotros”, inclinado hacia un “nosotros”, confirmando para los docentes la importancia del liderazgo desde diferentes grupos y colectivos. Como aspectos divergentes, para un país existe un carácter socioprofesional de esos grupos y, para otro, la existencia de estos grupos concomitantemente con una configuración académico-científica del área. Se concluye que los enfoques configuracionales de las historias de vida permiten comprender las múltiples interdependencias que configuran el ser docente.Objetiva-se analisar histórias de vida de professores de Educação Física no Brasil e na Colômbia. Com fundamentação na metodologia da história de vida e da sociologia configuracional foram entrevistados dois professores aposentados de cada país. Foi produzido um texto narrativo que apresentou as vidas entrecruzadas, sendo que muitas das experiências narradas tiveram origem em confrontações e lutas materiais e simbólicas que constituíram habitus sociais perante o desenvolvimento profissional em escolas, faculdades e grupos. Dentre os aspectos convergentes entre os países destaca-se o desequilíbrio na balança “eu – nós”, pendendo para um “nós”, confirmando para os professores a importância da liderança de diferentes grupos e coletivos. Como aspectos divergentes, tem-se para um país um caráter socioprofissional daqueles grupos e, para outro, a existência dessas agrupações em concomitância com uma configuração acadêmico-científica da área. Conclui-se que abordagens configuracionais das histórias de vida possibilitam entender as múltiplas interdependências que configuram o ser docente.Revista Tempos e Espaços em Educação2022-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1799010.20952/revtee.v15i34.17990Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17990Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17990Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17990Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e179902358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17990/13280https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17990/14017Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMuñoz, Jorge Andrés JimenezRossi, Fernanda2023-06-08T19:27:08Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17990Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-06-08T19:27:08Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Histórias de vida de professores de educação física no Brasil e na Colômbia: uma análise configuracional Historias de vida de profesores de educación física en Brasil y Colombia: un análisis configuracional Life stories of physical education teachers in Brazil and Colombia: a configurational analysis |
title |
Histórias de vida de professores de educação física no Brasil e na Colômbia: uma análise configuracional |
spellingShingle |
Histórias de vida de professores de educação física no Brasil e na Colômbia: uma análise configuracional Muñoz, Jorge Andrés Jimenez Teachers Physical education Training professional Maestros Educación Física Formación profesional Docentes Educação Física Formação profissional |
title_short |
Histórias de vida de professores de educação física no Brasil e na Colômbia: uma análise configuracional |
title_full |
Histórias de vida de professores de educação física no Brasil e na Colômbia: uma análise configuracional |
title_fullStr |
Histórias de vida de professores de educação física no Brasil e na Colômbia: uma análise configuracional |
title_full_unstemmed |
Histórias de vida de professores de educação física no Brasil e na Colômbia: uma análise configuracional |
title_sort |
Histórias de vida de professores de educação física no Brasil e na Colômbia: uma análise configuracional |
author |
Muñoz, Jorge Andrés Jimenez |
author_facet |
Muñoz, Jorge Andrés Jimenez Rossi, Fernanda |
author_role |
author |
author2 |
Rossi, Fernanda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Muñoz, Jorge Andrés Jimenez Rossi, Fernanda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teachers Physical education Training professional Maestros Educación Física Formación profesional Docentes Educação Física Formação profissional |
topic |
Teachers Physical education Training professional Maestros Educación Física Formación profesional Docentes Educação Física Formação profissional |
description |
The objective is to analyze life stories of Physical Education teachers in Brazil and Colombia. Based on the methodology of life history and configurational sociology, two retired professors from each country were interviewed. A narrative text was produced that presented the intertwined lives, and many of the narrated experiences had their origin in material and symbolic confrontations and struggles that constituted social habitus in the face of professional development in schools, faculties and groups. Among the converging aspects between the countries, the imbalance in the “me – us” balance stands out, leaning towards a “we”, confirming for teachers the importance of leadership from different groups and collectives. As divergent aspects, for one country there is a socio-professional character of those groups and, for another, the existence of these groups concomitantly with an academic-scientific configuration of the area. It is concluded that configurational approaches to life stories make it possible to understand the multiple interdependencies that configure being a teacher. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17990 10.20952/revtee.v15i34.17990 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17990 |
identifier_str_mv |
10.20952/revtee.v15i34.17990 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17990/13280 https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17990/14017 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17990 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17990 Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17990 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e17990 2358-1425 reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
collection |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com |
_version_ |
1799875185251188736 |