Histórias de vida de professores de educação física no Brasil e na Colômbia: uma análise configuracional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Muñoz, Jorge Andrés Jimenez
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Rossi, Fernanda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17990
Resumo: The objective is to analyze life stories of Physical Education teachers in Brazil and Colombia. Based on the methodology of life history and configurational sociology, two retired professors from each country were interviewed. A narrative text was produced that presented the intertwined lives, and many of the narrated experiences had their origin in material and symbolic confrontations and struggles that constituted social habitus in the face of professional development in schools, faculties and groups. Among the converging aspects between the countries, the imbalance in the “me – us” balance stands out, leaning towards a “we”, confirming for teachers the importance of leadership from different groups and collectives. As divergent aspects, for one country there is a socio-professional character of those groups and, for another, the existence of these groups concomitantly with an academic-scientific configuration of the area. It is concluded that configurational approaches to life stories make it possible to understand the multiple interdependencies that configure being a teacher.
id UFS-3_51059d5dbcf16eb0457ccf3e27251218
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17990
network_acronym_str UFS-3
network_name_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Histórias de vida de professores de educação física no Brasil e na Colômbia: uma análise configuracionalHistorias de vida de profesores de educación física en Brasil y Colombia: un análisis configuracionalLife stories of physical education teachers in Brazil and Colombia: a configurational analysisTeachersPhysical educationTraining professionalMaestrosEducación FísicaFormación profesionalDocentesEducação FísicaFormação profissionalThe objective is to analyze life stories of Physical Education teachers in Brazil and Colombia. Based on the methodology of life history and configurational sociology, two retired professors from each country were interviewed. A narrative text was produced that presented the intertwined lives, and many of the narrated experiences had their origin in material and symbolic confrontations and struggles that constituted social habitus in the face of professional development in schools, faculties and groups. Among the converging aspects between the countries, the imbalance in the “me – us” balance stands out, leaning towards a “we”, confirming for teachers the importance of leadership from different groups and collectives. As divergent aspects, for one country there is a socio-professional character of those groups and, for another, the existence of these groups concomitantly with an academic-scientific configuration of the area. It is concluded that configurational approaches to life stories make it possible to understand the multiple interdependencies that configure being a teacher.El objetivo es analizar historias de vida de profesores de Educación Física en Brasil y Colombia. Con base en la metodología de historia de vida y la sociología configuracional, se entrevistaron dos profesores jubilados de cada país. Se elaboró ​​un texto narrativo que presentaba las vidas entrelazadas, y muchas de las experiencias narradas tenían su origen en enfrentamientos materiales y luchas que constituían habitus sociales de cara al desarrollo profesional en escuelas, facultades y grupos. Entre los aspectos convergentes entre los países, se destaca el desequilibrio en el equilibrio “yo – nosotros”, inclinado hacia un “nosotros”, confirmando para los docentes la importancia del liderazgo desde diferentes grupos y colectivos. Como aspectos divergentes, para un país existe un carácter socioprofesional de esos grupos y, para otro, la existencia de estos grupos concomitantemente con una configuración académico-científica del área. Se concluye que los enfoques configuracionales de las historias de vida permiten comprender las múltiples interdependencias que configuran el ser docente.Objetiva-se analisar histórias de vida de professores de Educação Física no Brasil e na Colômbia. Com fundamentação na metodologia da história de vida e da sociologia configuracional foram entrevistados dois professores aposentados de cada país. Foi produzido um texto narrativo que apresentou as vidas entrecruzadas, sendo que muitas das experiências narradas tiveram origem em confrontações e lutas materiais e simbólicas que constituíram habitus sociais perante o desenvolvimento profissional em escolas, faculdades e grupos. Dentre os aspectos convergentes entre os países destaca-se o desequilíbrio na balança “eu – nós”, pendendo para um “nós”, confirmando para os professores a importância da liderança de diferentes grupos e coletivos. Como aspectos divergentes, tem-se para um país um caráter socioprofissional daqueles grupos e, para outro, a existência dessas agrupações em concomitância com uma configuração acadêmico-científica da área. Conclui-se que abordagens configuracionais das histórias de vida possibilitam entender as múltiplas interdependências que configuram o ser docente.Revista Tempos e Espaços em Educação2022-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1799010.20952/revtee.v15i34.17990Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17990Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17990Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17990Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e179902358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17990/13280https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17990/14017Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMuñoz, Jorge Andrés JimenezRossi, Fernanda2023-06-08T19:27:08Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17990Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-06-08T19:27:08Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Histórias de vida de professores de educação física no Brasil e na Colômbia: uma análise configuracional
Historias de vida de profesores de educación física en Brasil y Colombia: un análisis configuracional
Life stories of physical education teachers in Brazil and Colombia: a configurational analysis
title Histórias de vida de professores de educação física no Brasil e na Colômbia: uma análise configuracional
spellingShingle Histórias de vida de professores de educação física no Brasil e na Colômbia: uma análise configuracional
Muñoz, Jorge Andrés Jimenez
Teachers
Physical education
Training professional
Maestros
Educación Física
Formación profesional
Docentes
Educação Física
Formação profissional
title_short Histórias de vida de professores de educação física no Brasil e na Colômbia: uma análise configuracional
title_full Histórias de vida de professores de educação física no Brasil e na Colômbia: uma análise configuracional
title_fullStr Histórias de vida de professores de educação física no Brasil e na Colômbia: uma análise configuracional
title_full_unstemmed Histórias de vida de professores de educação física no Brasil e na Colômbia: uma análise configuracional
title_sort Histórias de vida de professores de educação física no Brasil e na Colômbia: uma análise configuracional
author Muñoz, Jorge Andrés Jimenez
author_facet Muñoz, Jorge Andrés Jimenez
Rossi, Fernanda
author_role author
author2 Rossi, Fernanda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Muñoz, Jorge Andrés Jimenez
Rossi, Fernanda
dc.subject.por.fl_str_mv Teachers
Physical education
Training professional
Maestros
Educación Física
Formación profesional
Docentes
Educação Física
Formação profissional
topic Teachers
Physical education
Training professional
Maestros
Educación Física
Formación profesional
Docentes
Educação Física
Formação profissional
description The objective is to analyze life stories of Physical Education teachers in Brazil and Colombia. Based on the methodology of life history and configurational sociology, two retired professors from each country were interviewed. A narrative text was produced that presented the intertwined lives, and many of the narrated experiences had their origin in material and symbolic confrontations and struggles that constituted social habitus in the face of professional development in schools, faculties and groups. Among the converging aspects between the countries, the imbalance in the “me – us” balance stands out, leaning towards a “we”, confirming for teachers the importance of leadership from different groups and collectives. As divergent aspects, for one country there is a socio-professional character of those groups and, for another, the existence of these groups concomitantly with an academic-scientific configuration of the area. It is concluded that configurational approaches to life stories make it possible to understand the multiple interdependencies that configure being a teacher.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17990
10.20952/revtee.v15i34.17990
url https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17990
identifier_str_mv 10.20952/revtee.v15i34.17990
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17990/13280
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17990/14017
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17990
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17990
Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17990
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e17990
2358-1425
reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
collection Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com
_version_ 1799875185251188736