Historizing the concept of family
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16795 |
Resumo: | Nowadays, we observe that the concept of family continues to change for/in society. The birth of the feeling of childhood is problematized as one of the factors present in the formation of the modern concept of family, since it considers the space that the child starts to occupy in society. Therefore, this work reflects on how the concept of family flourished, manifesting itself as arbitrary. The importance of historical penetration is pointed out as a way to deconstruct this conceptual rooting that, in a natural way, transits through the various fields, excluding family arrangements that differ from the assumed norm, known as patriarchal. It is research with a qualitative approach of bibliographic character with a theoretical framework on the proposed theme. The analysis is based on the praxiology of Bourdieu. The results showed that there is a need to include in the formation of students and teachers questions about the various concepts of family and their implications in school practice. Thus, it is considered that there is a need to think and act on the permeated concepts of family, so that a new paradigm, this time more marked by tolerance, can emerge so that in fact all family formations can enjoy relationships that exist in this milieu. |
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Historizing the concept of familyHistorizar el concepto de familiaHistoricizando o conceito de famíliaFamiliesFamily arrangementsChild and childhood feelingArreglos familiaresFamiliasSensación de niño y niñezArranjos familiaresFamíliasSentimento de criança e infânciaNowadays, we observe that the concept of family continues to change for/in society. The birth of the feeling of childhood is problematized as one of the factors present in the formation of the modern concept of family, since it considers the space that the child starts to occupy in society. Therefore, this work reflects on how the concept of family flourished, manifesting itself as arbitrary. The importance of historical penetration is pointed out as a way to deconstruct this conceptual rooting that, in a natural way, transits through the various fields, excluding family arrangements that differ from the assumed norm, known as patriarchal. It is research with a qualitative approach of bibliographic character with a theoretical framework on the proposed theme. The analysis is based on the praxiology of Bourdieu. The results showed that there is a need to include in the formation of students and teachers questions about the various concepts of family and their implications in school practice. Thus, it is considered that there is a need to think and act on the permeated concepts of family, so that a new paradigm, this time more marked by tolerance, can emerge so that in fact all family formations can enjoy relationships that exist in this milieu.Na contemporaneidade observamos que o conceito de família continua mudando para/na sociedade. O nascimento do sentimento de infância é problematizado como um dos fatores presentes na formação do conceito moderno de família por levar em consideração o espaço que a criança passa a ocupar na sociedade. Diante disso, este trabalho reflete sobre como o conceito de família floresceu manifestando-se como arbitrário. A importância do adentramento histórico é apontado como um caminho para a desconstrução deste enraizamento conceitual que de forma naturalizada transita pelos diversos campos excluindo os arranjos familiares que diferem da assumida norma, conhecida como patriarcal. Trata-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa de caráter bibliográfico com arcabouço teórico acerca do tema proposto. A análise é realizada a partir da praxilogia de Bourdieu. Os resultados apontaram que há necessidade de inserir na formação de alunos e professores as questões sobre os diversos conceitos de família e suas implicações na prática escolar. Considera-se assim, que existe uma necessidade em se pensar e agir sobe os conceitos perpassados de família, para que se possa ver um novo paradigma, dessa vez mais marcado pela tolerância, surgir para que de fato todas as formações familiares possam gozar das relações que existem nesse meio.En la actualidad, observamos que el concepto de familia sigue cambiando para / en la sociedad. El nacimiento del sentimiento de infancia se problematiza como uno de los factores presentes en la formación del concepto moderno de familia, ya que toma en cuenta el espacio que el niño comienza a ocupar en la sociedad. Por tanto, este trabajo reflexiona sobre cómo floreció el concepto de familia, manifestándose como arbitrario. Se señala la importancia de la penetración histórica como una forma de deconstruir este arraigo conceptual que, de manera natural, transita por los diversos campos, excluyendo los arreglos familiares que difieren de la norma asumida, conocida como patriarcal. Se trata de una investigación con enfoque cualitativo de carácter bibliográfico con un marco teórico sobre el tema propuesto. El análisis se realiza desde la praxiología de Bourdieu. Los resultados mostraron que es necesario incluir en la formación de estudiantes y docentes preguntas sobre los distintos conceptos de familia y sus implicaciones en la práctica escolar. Así, se considera que existe la necesidad de pensar y actuar sobre los conceptos permeados de familia, para que pueda surgir un nuevo paradigma, esta vez más marcado por la tolerancia, para que de hecho todas las formaciones familiares puedan disfrutar de las relaciones que existen en este país medio.Revista Tempos e Espaços em Educação2021-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1679510.20952/revtee.v14i33.16795Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 Núm. 33 (2021): Publicação Contínua; e16795Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No 33 (2021): Publicação Contínua; e16795Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 14 n. 33 (2021): Publicação Contínua; e16795Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No. 33 (2021): Publicação Contínua; e167952358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSengporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16795/12401https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16795/12402https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16795/13521Copyright (c) 2021 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLucifora, Cristiane de Assis Muzzeti, Luci ReginaReina, Fábio Tadeu2023-01-05T22:21:19Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/16795Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-01-05T22:21:19Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
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