Câmara de Educação Básica do CNE (1996-2002): conselheiros e cultura político-educacional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17572 |
Resumo: | It analyzes the constitution of a political-educational culture, which had its bases in the 1990s, with a focus on intellectuals from the Basic Education Chamber of the National Education Council (1996-2002). The concerns for this study arose from the analysis of the debate on the recent reform of secondary education (2017) as a resumption of the political culture of the 1990s. It is based on bibliographic analysis having as sources their academic productions and the theoretical framework that connect them and support their thoughts. It uses the Gephi software as a tool for analysis. We conclude that the theoretical bases for the constitution of a political-educational culture established between 1996 and 2002 reveal the existing tensions around the definition of an educational project. |
id |
UFS-3_5411d5cd97dbe5660abd0d822505dfc7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17572 |
network_acronym_str |
UFS-3 |
network_name_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Câmara de Educação Básica do CNE (1996-2002): conselheiros e cultura político-educacionalCámara de Educación Básica del CNE (1996-2002): assessores y cultura político-educativaBasic Education Chamber of the CNE (1996-2002): advisers and political-educational cultureCNEEducationPolitical CultureCNECultura políticaEducaciónCNECultura PolíticaEducaçãoIt analyzes the constitution of a political-educational culture, which had its bases in the 1990s, with a focus on intellectuals from the Basic Education Chamber of the National Education Council (1996-2002). The concerns for this study arose from the analysis of the debate on the recent reform of secondary education (2017) as a resumption of the political culture of the 1990s. It is based on bibliographic analysis having as sources their academic productions and the theoretical framework that connect them and support their thoughts. It uses the Gephi software as a tool for analysis. We conclude that the theoretical bases for the constitution of a political-educational culture established between 1996 and 2002 reveal the existing tensions around the definition of an educational project.Analisa a constituição de uma cultura político-educacional, que teve suas bases na década de 1990, com foco nos intelectuais da Câmara de Educação Básica do Conselho Nacional de Educação (1996-2002). As inquietações para esse estudo surgiram das análises do debate sobre a reforma do ensino médio recente (2017) como uma retomada da cultura político-educacional da década de 1990. Fundamenta-se na análise bibliográfica tendo como fontes suas produções acadêmicas e o referencial teórico que os conectam e fundamentam seus pensamentos. Utiliza como instrumento das análises o software Gephi. Concluímos que as bases teóricas para constituição de uma cultura político-educacional estabelecidas entre 1996 a 2002 são reveladoras das tensões existentes em torno da definição de um projeto educacional.Analiza la constitución de una cultura político-educativa, que tuvo sus bases en la década de los noventa, con foco en los intelectuales de la Cámara de Educación Básica del Consejo Nacional de Educación (1996-2002). La preocupación para este estudio surgió del análisis del debate sobre la reciente reforma de la educación secundaria (2017) como reanudación de la cultura política de decenio de 1990. Se basa en el análisis bibliográfico teniendo como fuentes sus producciones académicas y el marco teórico que las conecta y sustenta sus pensamientos. Utiliza el software Gephi como herramienta. Concluimos que las bases teóricas para la constitución de una cultura político-educativa establecida entre 1996 y 2002 revelan las tensiones existentes en torno a la definición de un proyecto educativo.Revista Tempos e Espaços em Educação2022-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1757210.20952/revtee.v15i34.17572Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17572Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17572Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17572Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e175722358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17572/13032https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17572/14007Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNegreiros, Heitor LopesFerreira, Eliza BartolozziSantos, Wagner2023-06-08T18:22:13Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17572Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-06-08T18:22:13Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Câmara de Educação Básica do CNE (1996-2002): conselheiros e cultura político-educacional Cámara de Educación Básica del CNE (1996-2002): assessores y cultura político-educativa Basic Education Chamber of the CNE (1996-2002): advisers and political-educational culture |
title |
Câmara de Educação Básica do CNE (1996-2002): conselheiros e cultura político-educacional |
spellingShingle |
Câmara de Educação Básica do CNE (1996-2002): conselheiros e cultura político-educacional Negreiros, Heitor Lopes CNE Education Political Culture CNE Cultura política Educación CNE Cultura Política Educação |
title_short |
Câmara de Educação Básica do CNE (1996-2002): conselheiros e cultura político-educacional |
title_full |
Câmara de Educação Básica do CNE (1996-2002): conselheiros e cultura político-educacional |
title_fullStr |
Câmara de Educação Básica do CNE (1996-2002): conselheiros e cultura político-educacional |
title_full_unstemmed |
Câmara de Educação Básica do CNE (1996-2002): conselheiros e cultura político-educacional |
title_sort |
Câmara de Educação Básica do CNE (1996-2002): conselheiros e cultura político-educacional |
author |
Negreiros, Heitor Lopes |
author_facet |
Negreiros, Heitor Lopes Ferreira, Eliza Bartolozzi Santos, Wagner |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Eliza Bartolozzi Santos, Wagner |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Negreiros, Heitor Lopes Ferreira, Eliza Bartolozzi Santos, Wagner |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CNE Education Political Culture CNE Cultura política Educación CNE Cultura Política Educação |
topic |
CNE Education Political Culture CNE Cultura política Educación CNE Cultura Política Educação |
description |
It analyzes the constitution of a political-educational culture, which had its bases in the 1990s, with a focus on intellectuals from the Basic Education Chamber of the National Education Council (1996-2002). The concerns for this study arose from the analysis of the debate on the recent reform of secondary education (2017) as a resumption of the political culture of the 1990s. It is based on bibliographic analysis having as sources their academic productions and the theoretical framework that connect them and support their thoughts. It uses the Gephi software as a tool for analysis. We conclude that the theoretical bases for the constitution of a political-educational culture established between 1996 and 2002 reveal the existing tensions around the definition of an educational project. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17572 10.20952/revtee.v15i34.17572 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17572 |
identifier_str_mv |
10.20952/revtee.v15i34.17572 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17572/13032 https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17572/14007 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17572 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17572 Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17572 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e17572 2358-1425 reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
collection |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com |
_version_ |
1799875184916692992 |