Ensino remoto emergencial na educação básica brasileira e portuguesa: a perspectiva dos docentes
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14426 |
Resumo: | The impact of the COVID-19 pandemic has led to the closure of schools around the world. Ministries, state governments, public and private bodies were suddenly forced to convert the entire educational process in order to seek that millions of students continue their training processes from their homes. From face-to-face, it transited to online, in the form of remote emergency teaching, and challenged teachers to rethink methodologies and pedagogical practices, in an attempt to develop learning situations in digital environments. This article, based on an exploratory analysis, seeks to understand how this transition from face-to-face to digital regime was carried out in Portuguese and Brazilian basic education, namely with regard to the preparation of both teachers and their schools. The answers obtained through the application of a questionnaire survey to 300 teachers allowed a perception of similarities and differences in the approach to promoting quality education in times of a pandemic. |
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Ensino remoto emergencial na educação básica brasileira e portuguesa: a perspectiva dos docentesSecondary EducationEmergency Remote EducationCOVID-19Teacher Digital CompetenceEducación SecundariaEducación Remota de EmergenciaCOVID-19Competencia Digital DocenteEducação BásicaEnsino Remoto EmergencialCOVID-19Competência Digital DocenteThe impact of the COVID-19 pandemic has led to the closure of schools around the world. Ministries, state governments, public and private bodies were suddenly forced to convert the entire educational process in order to seek that millions of students continue their training processes from their homes. From face-to-face, it transited to online, in the form of remote emergency teaching, and challenged teachers to rethink methodologies and pedagogical practices, in an attempt to develop learning situations in digital environments. This article, based on an exploratory analysis, seeks to understand how this transition from face-to-face to digital regime was carried out in Portuguese and Brazilian basic education, namely with regard to the preparation of both teachers and their schools. The answers obtained through the application of a questionnaire survey to 300 teachers allowed a perception of similarities and differences in the approach to promoting quality education in times of a pandemic.El impacto de la pandemia de COVID-19 ha provocado el cierre de escuelas en todo el mundo. Ministerios, gobiernos estatales, organismos públicos y privados se vieron obligados repentinamente a reconvertir todo el proceso educativo para que millones de estudiantes pudieran continuar sus procesos de formación desde sus habitaciones. Del presencial, se transitó al online, en forma de enseñanza remota de emergencia, desafiando a los docentes a repensar metodologías y prácticas pedagógicas, buscando desarrollar situaciones de aprendizaje en entornos digitales. Este artículo, a partir de un análisis exploratorio, busca comprender cómo se llevó a cabo esta transición del régimen presencial al digital en la educación básica portuguesa y brasileña, es decir, en lo que respecta a la preparación tanto de los profesores como de sus escuelas. Las respuestas obtenidas mediante la aplicación de un cuestionario a 300 docentes permitieron percibir similitudes y diferencias en el enfoque para promover una educación de calidad en tiempos de pandemia.O impacto causado pela pandemia da COVID-19 levou ao encerramento de escolas por todo o mundo. Ministérios, governos estaduais, organismos públicos e privados viram-se repentinamente obrigados a converter todo o processo educativo para que milhões de estudantes continuassem os seus processos formativos a partir de suas casas. Do presencial transitou-se para o online, na forma de um ensino remoto de emergência, desafiando professores a repensarem metodologias e práticas pedagógicas, procurando desenvolver situações de aprendizagem em ambientes digitais. Este artigo, baseado numa análise exploratória, procura compreender como foi realizada essa transição do regime presencial para o regime digital na educação básica portuguesa e brasileira, nomeadamente no que diz respeito à preparação dos professores e das suas escolas. As respostas obtidas através da aplicação de um inquérito por questionário a 300 professores permitem um olhar sobre semelhanças e diferenças na abordagem à promoção de uma educação de qualidade em tempos de pandemia.Revista Tempos e Espaços em Educação2020-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1442610.20952/revtee.v13i32.14426Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 Núm. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-23Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No 32 (2020): Publicação Contínua; 1-23Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 13 n. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-23Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-232358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14426/11157Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDias-Trindade, SaraCorreia, Joana DuarteHenriques, Susana2022-02-13T19:01:58Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/14426Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2022-02-13T19:01:58Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
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