Laboratorio de aprendizaje en la enseñanza fundamental: contribuciones de la pedagogía decolonial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17936 |
Resumo: | The purpose of this paper is to reflect on the place occupied by pedagogical practices developed in the Learning Laboratory environment by the teacher in charge of a public school in a municipal education system in the metropolitan region of Porto Alegre. The study is supported by the assumptions of decolonial pedagogy and the contributions arising from the so-called horizontal methodologies. Methodologically, it is situated in the perspective of studies that value reflective narrative as a formative and self-formative process to think about what is done, what is lived, and what is projected in basic education. The reflections made reveal that the search for a decolonial pedagogy requires flexibility to learn, unlearn, and relearn in order to generate the desired changes. |
id |
UFS-3_9f8bbec2f03297c90cec3f0c30a91afc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17936 |
network_acronym_str |
UFS-3 |
network_name_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Laboratorio de aprendizaje en la enseñanza fundamental: contribuciones de la pedagogía decolonialLearning laboratory in elementary school: contributions of decolonial pedagogyLaboratório de aprendizagem no ensino fundamental: contribuições da pedagogia descolonialLearning Laboratory; Decolonial Pedagogy. Elementary Education.Laboratorio de aprendizaje; Pedagogía decolonial. Escuela primaria.Laboratório de Aprendizagem; Pedagogia Descolonial. Ensino Fundamental.The purpose of this paper is to reflect on the place occupied by pedagogical practices developed in the Learning Laboratory environment by the teacher in charge of a public school in a municipal education system in the metropolitan region of Porto Alegre. The study is supported by the assumptions of decolonial pedagogy and the contributions arising from the so-called horizontal methodologies. Methodologically, it is situated in the perspective of studies that value reflective narrative as a formative and self-formative process to think about what is done, what is lived, and what is projected in basic education. The reflections made reveal that the search for a decolonial pedagogy requires flexibility to learn, unlearn, and relearn in order to generate the desired changes.O objetivo deste trabalho é refletir sobre o lugar ocupado pelas práticas pedagógicas desenvolvidas no ambiente do Laboratório de Aprendizagem, pelo professor responsável de uma escola pública, em uma rede municipal de ensino da região metropolitana de Porto Alegre. O estudo toma como apoio os pressupostos da pedagogia descolonial e as contribuições advindas das chamadas metodologias horizontais, situando-se na perspectiva dos estudos que valorizam a narrativa reflexiva como processo formativo e auto formativo para se pensar o que se faz, o que se vive e o que se projeta em educação básica. As reflexões realizadas revelam que a busca por uma pedagogia descolonial, requer flexibilidade para aprender, desaprender e reaprender para então gerar as mudanças desejadas.El objetivo de este trabajo es reflexionar sobre el lugar que ocupan las prácticas pedagógicas desarrolladas en el entorno del Laboratorio de Aprendizaje por el profesor responsable de una escuela pública de una red municipal de educación de la región metropolitana de Porto Alegre. El estudio se apoya en los supuestos de la pedagogía decolonial y en las aportaciones que surgen de las llamadas metodologías horizontales. Metodológicamente, se sitúa en la perspectiva de los estudios que valoran la narrativa reflexiva como proceso formativo y autoformativo para pensar lo que se hace, lo que se vive y lo que se proyecta en la educación básica. Las reflexiones revelan que la búsqueda de una pedagogía decolonial requiere flexibilidad para aprender, desaprender y reaprender a fin de generar los cambios deseados.Revista Tempos e Espaços em Educação2023-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1793610.20952/revtee.v16i35.17936Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e17936Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e17936Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e17936Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e179362358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17936/14799Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSchmidt, Márcia Helena DutraSilva, Gilberto Ferreira da2023-11-18T16:04:46Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17936Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-11-18T16:04:46Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Laboratorio de aprendizaje en la enseñanza fundamental: contribuciones de la pedagogía decolonial Learning laboratory in elementary school: contributions of decolonial pedagogy Laboratório de aprendizagem no ensino fundamental: contribuições da pedagogia descolonial |
title |
Laboratorio de aprendizaje en la enseñanza fundamental: contribuciones de la pedagogía decolonial |
spellingShingle |
Laboratorio de aprendizaje en la enseñanza fundamental: contribuciones de la pedagogía decolonial Schmidt, Márcia Helena Dutra Learning Laboratory; Decolonial Pedagogy. Elementary Education. Laboratorio de aprendizaje; Pedagogía decolonial. Escuela primaria. Laboratório de Aprendizagem; Pedagogia Descolonial. Ensino Fundamental. |
title_short |
Laboratorio de aprendizaje en la enseñanza fundamental: contribuciones de la pedagogía decolonial |
title_full |
Laboratorio de aprendizaje en la enseñanza fundamental: contribuciones de la pedagogía decolonial |
title_fullStr |
Laboratorio de aprendizaje en la enseñanza fundamental: contribuciones de la pedagogía decolonial |
title_full_unstemmed |
Laboratorio de aprendizaje en la enseñanza fundamental: contribuciones de la pedagogía decolonial |
title_sort |
Laboratorio de aprendizaje en la enseñanza fundamental: contribuciones de la pedagogía decolonial |
author |
Schmidt, Márcia Helena Dutra |
author_facet |
Schmidt, Márcia Helena Dutra Silva, Gilberto Ferreira da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Gilberto Ferreira da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schmidt, Márcia Helena Dutra Silva, Gilberto Ferreira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Learning Laboratory; Decolonial Pedagogy. Elementary Education. Laboratorio de aprendizaje; Pedagogía decolonial. Escuela primaria. Laboratório de Aprendizagem; Pedagogia Descolonial. Ensino Fundamental. |
topic |
Learning Laboratory; Decolonial Pedagogy. Elementary Education. Laboratorio de aprendizaje; Pedagogía decolonial. Escuela primaria. Laboratório de Aprendizagem; Pedagogia Descolonial. Ensino Fundamental. |
description |
The purpose of this paper is to reflect on the place occupied by pedagogical practices developed in the Learning Laboratory environment by the teacher in charge of a public school in a municipal education system in the metropolitan region of Porto Alegre. The study is supported by the assumptions of decolonial pedagogy and the contributions arising from the so-called horizontal methodologies. Methodologically, it is situated in the perspective of studies that value reflective narrative as a formative and self-formative process to think about what is done, what is lived, and what is projected in basic education. The reflections made reveal that the search for a decolonial pedagogy requires flexibility to learn, unlearn, and relearn in order to generate the desired changes. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17936 10.20952/revtee.v16i35.17936 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17936 |
identifier_str_mv |
10.20952/revtee.v16i35.17936 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17936/14799 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e17936 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e17936 Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e17936 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e17936 2358-1425 reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
collection |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com |
_version_ |
1799875185239654400 |