Laboratorio de aprendizaje en la enseñanza fundamental: contribuciones de la pedagogía decolonial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schmidt, Márcia Helena Dutra
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Gilberto Ferreira da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17936
Resumo: The purpose of this paper is to reflect on the place occupied by pedagogical practices developed in the Learning Laboratory environment by the teacher in charge of a public school in a municipal education system in the metropolitan region of Porto Alegre. The study is supported by the assumptions of decolonial pedagogy and the contributions arising from the so-called horizontal methodologies. Methodologically, it is situated in the perspective of studies that value reflective narrative as a formative and self-formative process to think about what is done, what is lived, and what is projected in basic education. The reflections made reveal that the search for a decolonial pedagogy requires flexibility to learn, unlearn, and relearn in order to generate the desired changes.
id UFS-3_9f8bbec2f03297c90cec3f0c30a91afc
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17936
network_acronym_str UFS-3
network_name_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Laboratorio de aprendizaje en la enseñanza fundamental: contribuciones de la pedagogía decolonialLearning laboratory in elementary school: contributions of decolonial pedagogyLaboratório de aprendizagem no ensino fundamental: contribuições da pedagogia descolonialLearning Laboratory; Decolonial Pedagogy. Elementary Education.Laboratorio de aprendizaje; Pedagogía decolonial. Escuela primaria.Laboratório de Aprendizagem; Pedagogia Descolonial. Ensino Fundamental.The purpose of this paper is to reflect on the place occupied by pedagogical practices developed in the Learning Laboratory environment by the teacher in charge of a public school in a municipal education system in the metropolitan region of Porto Alegre. The study is supported by the assumptions of decolonial pedagogy and the contributions arising from the so-called horizontal methodologies. Methodologically, it is situated in the perspective of studies that value reflective narrative as a formative and self-formative process to think about what is done, what is lived, and what is projected in basic education. The reflections made reveal that the search for a decolonial pedagogy requires flexibility to learn, unlearn, and relearn in order to generate the desired changes.O objetivo deste trabalho é refletir sobre o lugar ocupado pelas práticas pedagógicas desenvolvidas no ambiente do Laboratório de Aprendizagem, pelo professor responsável de uma escola pública, em uma rede municipal de ensino da região metropolitana de Porto Alegre. O estudo toma como apoio os pressupostos da pedagogia descolonial e as contribuições advindas das chamadas metodologias horizontais, situando-se na perspectiva dos estudos que valorizam a narrativa reflexiva como processo formativo e auto formativo para se pensar o que se faz, o que se vive e o que se projeta em educação básica. As reflexões realizadas revelam que a busca por uma pedagogia descolonial, requer flexibilidade para aprender, desaprender e reaprender para então gerar as mudanças desejadas.El objetivo de este trabajo es reflexionar sobre el lugar que ocupan las prácticas pedagógicas desarrolladas en el entorno del Laboratorio de Aprendizaje por el profesor responsable de una escuela pública de una red municipal de educación de la región metropolitana de Porto Alegre. El estudio se apoya en los supuestos de la pedagogía decolonial y en las aportaciones que surgen de las llamadas metodologías horizontales. Metodológicamente, se sitúa en la perspectiva de los estudios que valoran la narrativa reflexiva como proceso formativo y autoformativo para pensar lo que se hace, lo que se vive y lo que se proyecta en la educación básica. Las reflexiones revelan que la búsqueda de una pedagogía decolonial requiere flexibilidad para aprender, desaprender y reaprender a fin de generar los cambios deseados.Revista Tempos e Espaços em Educação2023-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1793610.20952/revtee.v16i35.17936Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e17936Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e17936Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e17936Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e179362358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17936/14799Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSchmidt, Márcia Helena DutraSilva, Gilberto Ferreira da2023-11-18T16:04:46Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17936Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-11-18T16:04:46Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Laboratorio de aprendizaje en la enseñanza fundamental: contribuciones de la pedagogía decolonial
Learning laboratory in elementary school: contributions of decolonial pedagogy
Laboratório de aprendizagem no ensino fundamental: contribuições da pedagogia descolonial
title Laboratorio de aprendizaje en la enseñanza fundamental: contribuciones de la pedagogía decolonial
spellingShingle Laboratorio de aprendizaje en la enseñanza fundamental: contribuciones de la pedagogía decolonial
Schmidt, Márcia Helena Dutra
Learning Laboratory; Decolonial Pedagogy. Elementary Education.
Laboratorio de aprendizaje; Pedagogía decolonial. Escuela primaria.
Laboratório de Aprendizagem; Pedagogia Descolonial. Ensino Fundamental.
title_short Laboratorio de aprendizaje en la enseñanza fundamental: contribuciones de la pedagogía decolonial
title_full Laboratorio de aprendizaje en la enseñanza fundamental: contribuciones de la pedagogía decolonial
title_fullStr Laboratorio de aprendizaje en la enseñanza fundamental: contribuciones de la pedagogía decolonial
title_full_unstemmed Laboratorio de aprendizaje en la enseñanza fundamental: contribuciones de la pedagogía decolonial
title_sort Laboratorio de aprendizaje en la enseñanza fundamental: contribuciones de la pedagogía decolonial
author Schmidt, Márcia Helena Dutra
author_facet Schmidt, Márcia Helena Dutra
Silva, Gilberto Ferreira da
author_role author
author2 Silva, Gilberto Ferreira da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schmidt, Márcia Helena Dutra
Silva, Gilberto Ferreira da
dc.subject.por.fl_str_mv Learning Laboratory; Decolonial Pedagogy. Elementary Education.
Laboratorio de aprendizaje; Pedagogía decolonial. Escuela primaria.
Laboratório de Aprendizagem; Pedagogia Descolonial. Ensino Fundamental.
topic Learning Laboratory; Decolonial Pedagogy. Elementary Education.
Laboratorio de aprendizaje; Pedagogía decolonial. Escuela primaria.
Laboratório de Aprendizagem; Pedagogia Descolonial. Ensino Fundamental.
description The purpose of this paper is to reflect on the place occupied by pedagogical practices developed in the Learning Laboratory environment by the teacher in charge of a public school in a municipal education system in the metropolitan region of Porto Alegre. The study is supported by the assumptions of decolonial pedagogy and the contributions arising from the so-called horizontal methodologies. Methodologically, it is situated in the perspective of studies that value reflective narrative as a formative and self-formative process to think about what is done, what is lived, and what is projected in basic education. The reflections made reveal that the search for a decolonial pedagogy requires flexibility to learn, unlearn, and relearn in order to generate the desired changes.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17936
10.20952/revtee.v16i35.17936
url https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17936
identifier_str_mv 10.20952/revtee.v16i35.17936
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17936/14799
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e17936
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e17936
Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e17936
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e17936
2358-1425
reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
collection Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com
_version_ 1799875185239654400