Academic engagement: challenges for student permanence in Higher Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Côrte Vitória, Maria Inês
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Casartelli, Alam, Rigo, Rosa Maria, Costa, Priscila Trarbach
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
DOI: 10.15448/1981-2582.2018.2.27960
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27960
Resumo: The article analyzes the academic engagement and its pedagogical implications. The analysis is part of the study group: “Engagement estudantil, calidad de los aprendizajes y abandono en la universidad”, is part of 11 research groups, developed in Cooperation Networks in six different countries. The word engagement reveals itself as having a multiplicity of meanings of comprehensiveness and complex difficulty as attempts to establish a unique concept capable of assembling the residues that compose it. We identify the existence of different types of engagement (personal, moral, social, professional, identity, academic, relational) that, because they refer to the diversity ofindividuals’ lives, are analyzed in isolation in different areas of knowledge. We reflect on how institutions of higher education, which have sought strategies to favor not only access, but a permanence of students in university coursesin order to reduce student apathy to the academic world and minimize high rates of evasion.
id PUC_RS-18_353e14ce627cbc487079fb2bf2712f61
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/27960
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
spelling Academic engagement: challenges for student permanence in Higher EducationCompromiso académico: desafíos para la permanencia del estudiante en la Educación SuperiorEngajamento acadêmico: desafios para a permanência do estudante na Educação SuperiorAcademic engagement. Higher Education. Permanence in Higher Education.Engajamento acadêmico. Educação Superior. Permanência na Educação Superior.Engagement académico. Educación Superior. Permanencia en la Educación Superior.The article analyzes the academic engagement and its pedagogical implications. The analysis is part of the study group: “Engagement estudantil, calidad de los aprendizajes y abandono en la universidad”, is part of 11 research groups, developed in Cooperation Networks in six different countries. The word engagement reveals itself as having a multiplicity of meanings of comprehensiveness and complex difficulty as attempts to establish a unique concept capable of assembling the residues that compose it. We identify the existence of different types of engagement (personal, moral, social, professional, identity, academic, relational) that, because they refer to the diversity ofindividuals’ lives, are analyzed in isolation in different areas of knowledge. We reflect on how institutions of higher education, which have sought strategies to favor not only access, but a permanence of students in university coursesin order to reduce student apathy to the academic world and minimize high rates of evasion.El artículo analiza el engagement académico y sus implicaciones pedagógicas. Las análisis son parte de una pesquisa del grupo de estudio: “Engagement estudantil, calidad de los aprendizajes y abandono en la universidad”, del cualforma parte 11 grupos de investigación, desarrolladas en Red de Cooperación formada por seis países distintos. El vocablo engagement se revela portador de una multiplicidad de significados cuya amplitud y complejidad dificultan los intentos de establecer un concepto único capaz de congregar los innumerables aspectos que lo componen. Identificamos la existencia de diferentes tipos de engagement (personal, moral, social, profesional, identitario, académico, relacional) que, por su vez, son analizados por las distintas áreas del conocimiento. Sobre las instituciones de enseñanza superior, importante decir que han buscado acciones para favorecer no sólo el acceso, sino la permanencia de los estudiantes en los cursos universitarios, para reducir la apatía estudiantil frente al mundo académico y disminuir los altos índices de deserción.O artigo analisa o engajamento acadêmico e as respectivas implicações pedagógicas. A análise parte do grupo de estudo “Engagement estudantil, calidad de los aprendizajes y abandono en la universidad”, do qual fazem parte11 grupos de pesquisa, desenvolvidos em Redes de Cooperação em seis países distintos. O vocábulo engagement revela-se portador de uma multiplicidade de significados cuja abrangência e complexidade dificultam as tentativas de estabelecimento de um conceito único capaz de congregar os inúmeros aspectos que o compõem. Identifica-se a existência de diferentes tipos de engagement (pessoal, moral, social, profissional, identitário, acadêmico, relacional) que, por se referirem a diferentes aspectos da vida dos indivíduos, são analisados de maneira isolada pelas diferentes áreas do conhecimento. Reflete-se sobre as instituições de ensino superior, que têm buscado estratégias para favorecernão apenas o acesso, mas também a permanência dos estudantes nos cursos universitários de maneira a reduzir a apatia estudantil em face do mundo acadêmico e minimizar os altos índices de evasão.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2796010.15448/1981-2582.2018.2.27960Educação; Vol. 41 No. 2 (2018): Dossier – Childhood and the city: dialogues with education; 262-269Educação; Vol. 41 Núm. 2 (2018): Dossier – Infancia y ciudad: diálogos con la educación; 262-269Educação; v. 41 n. 2 (2018): Dossiê – Infâncias na cidade: um diálogo com a Educação; 262-2691981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2018.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27960/17262Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCôrte Vitória, Maria InêsCasartelli, AlamRigo, Rosa MariaCosta, Priscila Trarbach2021-09-14T18:27:45Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/27960Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:27:45Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Academic engagement: challenges for student permanence in Higher Education
Compromiso académico: desafíos para la permanencia del estudiante en la Educación Superior
Engajamento acadêmico: desafios para a permanência do estudante na Educação Superior
title Academic engagement: challenges for student permanence in Higher Education
spellingShingle Academic engagement: challenges for student permanence in Higher Education
Academic engagement: challenges for student permanence in Higher Education
Côrte Vitória, Maria Inês
Academic engagement. Higher Education. Permanence in Higher Education.
Engajamento acadêmico. Educação Superior. Permanência na Educação Superior.
Engagement académico. Educación Superior. Permanencia en la Educación Superior.
Côrte Vitória, Maria Inês
Academic engagement. Higher Education. Permanence in Higher Education.
Engajamento acadêmico. Educação Superior. Permanência na Educação Superior.
Engagement académico. Educación Superior. Permanencia en la Educación Superior.
title_short Academic engagement: challenges for student permanence in Higher Education
title_full Academic engagement: challenges for student permanence in Higher Education
title_fullStr Academic engagement: challenges for student permanence in Higher Education
Academic engagement: challenges for student permanence in Higher Education
title_full_unstemmed Academic engagement: challenges for student permanence in Higher Education
Academic engagement: challenges for student permanence in Higher Education
title_sort Academic engagement: challenges for student permanence in Higher Education
author Côrte Vitória, Maria Inês
author_facet Côrte Vitória, Maria Inês
Côrte Vitória, Maria Inês
Casartelli, Alam
Rigo, Rosa Maria
Costa, Priscila Trarbach
Casartelli, Alam
Rigo, Rosa Maria
Costa, Priscila Trarbach
author_role author
author2 Casartelli, Alam
Rigo, Rosa Maria
Costa, Priscila Trarbach
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Côrte Vitória, Maria Inês
Casartelli, Alam
Rigo, Rosa Maria
Costa, Priscila Trarbach
dc.subject.por.fl_str_mv Academic engagement. Higher Education. Permanence in Higher Education.
Engajamento acadêmico. Educação Superior. Permanência na Educação Superior.
Engagement académico. Educación Superior. Permanencia en la Educación Superior.
topic Academic engagement. Higher Education. Permanence in Higher Education.
Engajamento acadêmico. Educação Superior. Permanência na Educação Superior.
Engagement académico. Educación Superior. Permanencia en la Educación Superior.
description The article analyzes the academic engagement and its pedagogical implications. The analysis is part of the study group: “Engagement estudantil, calidad de los aprendizajes y abandono en la universidad”, is part of 11 research groups, developed in Cooperation Networks in six different countries. The word engagement reveals itself as having a multiplicity of meanings of comprehensiveness and complex difficulty as attempts to establish a unique concept capable of assembling the residues that compose it. We identify the existence of different types of engagement (personal, moral, social, professional, identity, academic, relational) that, because they refer to the diversity ofindividuals’ lives, are analyzed in isolation in different areas of knowledge. We reflect on how institutions of higher education, which have sought strategies to favor not only access, but a permanence of students in university coursesin order to reduce student apathy to the academic world and minimize high rates of evasion.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27960
10.15448/1981-2582.2018.2.27960
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27960
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2018.2.27960
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27960/17262
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 41 No. 2 (2018): Dossier – Childhood and the city: dialogues with education; 262-269
Educação; Vol. 41 Núm. 2 (2018): Dossier – Infancia y ciudad: diálogos con la educación; 262-269
Educação; v. 41 n. 2 (2018): Dossiê – Infâncias na cidade: um diálogo com a Educação; 262-269
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2018.2
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1822181315004334080
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.15448/1981-2582.2018.2.27960