Professional knowledge of Mathematics teachers while teaching Statistics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, José Roberto de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lopes, Celi Espasandin
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
Texto Completo: https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/14775
Resumo: This paper stems from a master's thesis in which evidence about the professional knowledge of mathematics teachers was presented after participating in an extension course in Statistical Education. From the strata of their narratives, we seek to answer the question: what evidence of teaching learning by mathematics teachers emerges in relation to teaching statistics, after participating in an extension course? The study carried out takes autobiographical narratives as a research method. The results show that teachers appropriated knowledge from the extension course and were able to develop activities and projects appropriate to the educational context in which they worked.
id UFS-6_920eb5a307d9f010361baafef4fe0b15
oai_identifier_str oai:ojs.seer.ufs.br:article/14775
network_acronym_str UFS-6
network_name_str Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
repository_id_str
spelling Professional knowledge of Mathematics teachers while teaching StatisticsConhecimentos de professores de Matemática ao ensinarem EstatísticaThis paper stems from a master's thesis in which evidence about the professional knowledge of mathematics teachers was presented after participating in an extension course in Statistical Education. From the strata of their narratives, we seek to answer the question: what evidence of teaching learning by mathematics teachers emerges in relation to teaching statistics, after participating in an extension course? The study carried out takes autobiographical narratives as a research method. The results show that teachers appropriated knowledge from the extension course and were able to develop activities and projects appropriate to the educational context in which they worked.Este artigo decorre de uma dissertação de mestrado na qual se apresentou evidências sobre o conhecimento profissional de docentes de Matemática após participarem de um curso de extensão em Educação Estatística. A partir de extratos de suas narrativas, busca-se aqui responder à questão: quais indícios de aprendizagens docentes de professores de Matemática emergem em relação ao ensino de Estatística após a participação em um curso de extensão? O estudo realizado tomou as narrativas autobiográficas como método de pesquisa. Os resultados mostraram que os professores se apropriaram de conhecimento advindos do curso de extensão e conseguiram elaborar atividades e projetos adequados ao contexto educacional em que atuavam.Universidade Federal de Sergipe2021-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/1477510.34179/revisem.v6i1.14775Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 6 n. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 65-84Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 No. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 65-84Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 65-84Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 No. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 65-842525-5444reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/14775/11843Copyright (c) 2021 José Roberto de Souza, Celi Espasandin Lopeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, José Roberto deLopes, Celi Espasandin2021-06-26T16:37:02Zoai:ojs.seer.ufs.br:article/14775Revistahttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/oai2525-54442525-5444opendoar:2021-06-26T16:37:02Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Professional knowledge of Mathematics teachers while teaching Statistics
Conhecimentos de professores de Matemática ao ensinarem Estatística
title Professional knowledge of Mathematics teachers while teaching Statistics
spellingShingle Professional knowledge of Mathematics teachers while teaching Statistics
Souza, José Roberto de
title_short Professional knowledge of Mathematics teachers while teaching Statistics
title_full Professional knowledge of Mathematics teachers while teaching Statistics
title_fullStr Professional knowledge of Mathematics teachers while teaching Statistics
title_full_unstemmed Professional knowledge of Mathematics teachers while teaching Statistics
title_sort Professional knowledge of Mathematics teachers while teaching Statistics
author Souza, José Roberto de
author_facet Souza, José Roberto de
Lopes, Celi Espasandin
author_role author
author2 Lopes, Celi Espasandin
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, José Roberto de
Lopes, Celi Espasandin
description This paper stems from a master's thesis in which evidence about the professional knowledge of mathematics teachers was presented after participating in an extension course in Statistical Education. From the strata of their narratives, we seek to answer the question: what evidence of teaching learning by mathematics teachers emerges in relation to teaching statistics, after participating in an extension course? The study carried out takes autobiographical narratives as a research method. The results show that teachers appropriated knowledge from the extension course and were able to develop activities and projects appropriate to the educational context in which they worked.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/14775
10.34179/revisem.v6i1.14775
url https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/14775
identifier_str_mv 10.34179/revisem.v6i1.14775
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/14775/11843
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 José Roberto de Souza, Celi Espasandin Lopes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 José Roberto de Souza, Celi Espasandin Lopes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 6 n. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 65-84
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 No. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 65-84
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 65-84
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 No. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 65-84
2525-5444
reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
collection Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1754644461091028992