Student Spring: A Feminist Coexistence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moresco, Marcielly Cristina
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Estudos Feministas
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/75122
Resumo: Based on interviews, observation, and analysis of (auto)biographical narratives of students who occupied schools in Curitiba/Paraná and in its metropolitan area in 2016, this article aims to analyze displacements and the bases for coexistence among students during school occupations. It focuses also on a possible fourth wave of feminism, marked by the participation of young girls and women both in virtual spaces and in educational environments. The results show that school occupations were a movement aligned with a coexistence whose set of actions intersects with feminist practices. This event represented a form of resistance, showing the political and collective power of girls/women, and LGBTI+ people, during the period they occupied their schools.
id UFSC-11_1ccd7abf4233abe2b739306bb693bd93
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/75122
network_acronym_str UFSC-11
network_name_str Revista Estudos Feministas
repository_id_str
spelling Student Spring: A Feminist CoexistencePrimavera secundaria: una convivencia feministaPrimavera secundarista: uma convivência feministaeducaçãofeminismogêneroocupação escolareducationfeminismgendereducaciónfeminismogéneroBased on interviews, observation, and analysis of (auto)biographical narratives of students who occupied schools in Curitiba/Paraná and in its metropolitan area in 2016, this article aims to analyze displacements and the bases for coexistence among students during school occupations. It focuses also on a possible fourth wave of feminism, marked by the participation of young girls and women both in virtual spaces and in educational environments. The results show that school occupations were a movement aligned with a coexistence whose set of actions intersects with feminist practices. This event represented a form of resistance, showing the political and collective power of girls/women, and LGBTI+ people, during the period they occupied their schools.A partir de entrevistas, observación y análisis de narrativas (auto)biográficas de estudiantes que ocuparon escuelas en Curitiba/Paraná y en su región metropolitana en 2016, este artículo tiene como objetivo analizar los desplazamientos y las bases de la convivencia entre los estudiantes durante las ocupaciones escolares. Además, se comenta sobre una posible cuarta ola de feminismo, marcada por la participación de jóvenes y mujeres tanto en espacios virtuales como en entornos educativos. A partir de la investigación, se encontró que las ocupaciones escolares eran un movimiento alineado con una convivencia cuyo conjunto de acciones converge con las prácticas feministas. Este evento representó una forma de resistencia, mostrando el poder político y colectivo de niñas/mujeres, y personas LGBTI+, durante el período que ocuparon sus escuelas.A partir de entrevistas, observação e análise de narrativas (auto)biográficas de estudantes que ocuparam as escolas em Curitiba/Paraná e em sua região metropolitana no ano de 2016, neste artigo, temos o objetivo de analisar os deslocamentos e as bases para a convivência entre estudantes durante as ocupações escolares. Outrossim, comenta-se sobre uma possível quarta onda do feminismo, marcada pela participação de jovens meninas e mulheres tanto em espaços virtuais quanto nos ambientes educacionais. A partir da pesquisa, constatamos que as ocupações escolares foram um movimento alinhado a uma convivência cujo conjunto de ações foi convergente com práticas feministas. Tal acontecimento representou um modo de resistência, evidenciando o poder político e coletivo de meninas/mulheres, e pessoas LGBTI+, durante o período em que ocuparam suas escolas.Universidade Federal de Santa Catarina2022-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/7512210.1590/1806-9584-2022v30n175122Revista Estudos Feministas; Vol. 30 No. 1 (2022)Revista Estudos Feministas; Vol. 30 Núm. 1 (2022)Revista Estudos Feministas; v. 30 n. 1 (2022)1806-95840104-026Xreponame:Revista Estudos Feministasinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/75122/48784Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoresco, Marcielly Cristina2022-05-23T21:00:11Zoai:periodicos.ufsc.br:article/75122Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/oai||ref@cfh.ufsc.br1806-95840104-026Xopendoar:2022-11-21T11:38:57.270832Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)true
dc.title.none.fl_str_mv Student Spring: A Feminist Coexistence
Primavera secundaria: una convivencia feminista
Primavera secundarista: uma convivência feminista
title Student Spring: A Feminist Coexistence
spellingShingle Student Spring: A Feminist Coexistence
Moresco, Marcielly Cristina
educação
feminismo
gênero
ocupação escolar
education
feminism
gender
educación
feminismo
género
title_short Student Spring: A Feminist Coexistence
title_full Student Spring: A Feminist Coexistence
title_fullStr Student Spring: A Feminist Coexistence
title_full_unstemmed Student Spring: A Feminist Coexistence
title_sort Student Spring: A Feminist Coexistence
author Moresco, Marcielly Cristina
author_facet Moresco, Marcielly Cristina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moresco, Marcielly Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv educação
feminismo
gênero
ocupação escolar
education
feminism
gender
educación
feminismo
género
topic educação
feminismo
gênero
ocupação escolar
education
feminism
gender
educación
feminismo
género
description Based on interviews, observation, and analysis of (auto)biographical narratives of students who occupied schools in Curitiba/Paraná and in its metropolitan area in 2016, this article aims to analyze displacements and the bases for coexistence among students during school occupations. It focuses also on a possible fourth wave of feminism, marked by the participation of young girls and women both in virtual spaces and in educational environments. The results show that school occupations were a movement aligned with a coexistence whose set of actions intersects with feminist practices. This event represented a form of resistance, showing the political and collective power of girls/women, and LGBTI+ people, during the period they occupied their schools.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/75122
10.1590/1806-9584-2022v30n175122
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/75122
identifier_str_mv 10.1590/1806-9584-2022v30n175122
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/75122/48784
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Estudos Feministas; Vol. 30 No. 1 (2022)
Revista Estudos Feministas; Vol. 30 Núm. 1 (2022)
Revista Estudos Feministas; v. 30 n. 1 (2022)
1806-9584
0104-026X
reponame:Revista Estudos Feministas
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Revista Estudos Feministas
collection Revista Estudos Feministas
repository.name.fl_str_mv Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||ref@cfh.ufsc.br
_version_ 1789435253954183168