Student Spring: A Feminist Coexistence
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Estudos Feministas |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/75122 |
Resumo: | Based on interviews, observation, and analysis of (auto)biographical narratives of students who occupied schools in Curitiba/Paraná and in its metropolitan area in 2016, this article aims to analyze displacements and the bases for coexistence among students during school occupations. It focuses also on a possible fourth wave of feminism, marked by the participation of young girls and women both in virtual spaces and in educational environments. The results show that school occupations were a movement aligned with a coexistence whose set of actions intersects with feminist practices. This event represented a form of resistance, showing the political and collective power of girls/women, and LGBTI+ people, during the period they occupied their schools. |
id |
UFSC-11_1ccd7abf4233abe2b739306bb693bd93 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/75122 |
network_acronym_str |
UFSC-11 |
network_name_str |
Revista Estudos Feministas |
repository_id_str |
|
spelling |
Student Spring: A Feminist CoexistencePrimavera secundaria: una convivencia feministaPrimavera secundarista: uma convivência feministaeducaçãofeminismogêneroocupação escolareducationfeminismgendereducaciónfeminismogéneroBased on interviews, observation, and analysis of (auto)biographical narratives of students who occupied schools in Curitiba/Paraná and in its metropolitan area in 2016, this article aims to analyze displacements and the bases for coexistence among students during school occupations. It focuses also on a possible fourth wave of feminism, marked by the participation of young girls and women both in virtual spaces and in educational environments. The results show that school occupations were a movement aligned with a coexistence whose set of actions intersects with feminist practices. This event represented a form of resistance, showing the political and collective power of girls/women, and LGBTI+ people, during the period they occupied their schools.A partir de entrevistas, observación y análisis de narrativas (auto)biográficas de estudiantes que ocuparon escuelas en Curitiba/Paraná y en su región metropolitana en 2016, este artículo tiene como objetivo analizar los desplazamientos y las bases de la convivencia entre los estudiantes durante las ocupaciones escolares. Además, se comenta sobre una posible cuarta ola de feminismo, marcada por la participación de jóvenes y mujeres tanto en espacios virtuales como en entornos educativos. A partir de la investigación, se encontró que las ocupaciones escolares eran un movimiento alineado con una convivencia cuyo conjunto de acciones converge con las prácticas feministas. Este evento representó una forma de resistencia, mostrando el poder político y colectivo de niñas/mujeres, y personas LGBTI+, durante el período que ocuparon sus escuelas.A partir de entrevistas, observação e análise de narrativas (auto)biográficas de estudantes que ocuparam as escolas em Curitiba/Paraná e em sua região metropolitana no ano de 2016, neste artigo, temos o objetivo de analisar os deslocamentos e as bases para a convivência entre estudantes durante as ocupações escolares. Outrossim, comenta-se sobre uma possível quarta onda do feminismo, marcada pela participação de jovens meninas e mulheres tanto em espaços virtuais quanto nos ambientes educacionais. A partir da pesquisa, constatamos que as ocupações escolares foram um movimento alinhado a uma convivência cujo conjunto de ações foi convergente com práticas feministas. Tal acontecimento representou um modo de resistência, evidenciando o poder político e coletivo de meninas/mulheres, e pessoas LGBTI+, durante o período em que ocuparam suas escolas.Universidade Federal de Santa Catarina2022-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/7512210.1590/1806-9584-2022v30n175122Revista Estudos Feministas; Vol. 30 No. 1 (2022)Revista Estudos Feministas; Vol. 30 Núm. 1 (2022)Revista Estudos Feministas; v. 30 n. 1 (2022)1806-95840104-026Xreponame:Revista Estudos Feministasinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/75122/48784Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoresco, Marcielly Cristina2022-05-23T21:00:11Zoai:periodicos.ufsc.br:article/75122Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/oai||ref@cfh.ufsc.br1806-95840104-026Xopendoar:2022-11-21T11:38:57.270832Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Student Spring: A Feminist Coexistence Primavera secundaria: una convivencia feminista Primavera secundarista: uma convivência feminista |
title |
Student Spring: A Feminist Coexistence |
spellingShingle |
Student Spring: A Feminist Coexistence Moresco, Marcielly Cristina educação feminismo gênero ocupação escolar education feminism gender educación feminismo género |
title_short |
Student Spring: A Feminist Coexistence |
title_full |
Student Spring: A Feminist Coexistence |
title_fullStr |
Student Spring: A Feminist Coexistence |
title_full_unstemmed |
Student Spring: A Feminist Coexistence |
title_sort |
Student Spring: A Feminist Coexistence |
author |
Moresco, Marcielly Cristina |
author_facet |
Moresco, Marcielly Cristina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moresco, Marcielly Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação feminismo gênero ocupação escolar education feminism gender educación feminismo género |
topic |
educação feminismo gênero ocupação escolar education feminism gender educación feminismo género |
description |
Based on interviews, observation, and analysis of (auto)biographical narratives of students who occupied schools in Curitiba/Paraná and in its metropolitan area in 2016, this article aims to analyze displacements and the bases for coexistence among students during school occupations. It focuses also on a possible fourth wave of feminism, marked by the participation of young girls and women both in virtual spaces and in educational environments. The results show that school occupations were a movement aligned with a coexistence whose set of actions intersects with feminist practices. This event represented a form of resistance, showing the political and collective power of girls/women, and LGBTI+ people, during the period they occupied their schools. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/75122 10.1590/1806-9584-2022v30n175122 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/75122 |
identifier_str_mv |
10.1590/1806-9584-2022v30n175122 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/75122/48784 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Estudos Feministas; Vol. 30 No. 1 (2022) Revista Estudos Feministas; Vol. 30 Núm. 1 (2022) Revista Estudos Feministas; v. 30 n. 1 (2022) 1806-9584 0104-026X reponame:Revista Estudos Feministas instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Revista Estudos Feministas |
collection |
Revista Estudos Feministas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ref@cfh.ufsc.br |
_version_ |
1789435253954183168 |