Generified machinations in the curriculum of serial narratives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gurgel, Evanilson
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Maknamara, Marlécio, Chaves, Silvia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Estudos Feministas
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/80256
Resumo: Affiliated to a post-critical perspective of research in Education, we conceived the cultural artifact of serial narratives as a curriculum. We investigated the provenance of a particular mode of production masculinities based on the categorization “difficult men” in serial narratives and we scrutinize the way the feminine is also enunciated in this curriculum. From our approachesto schizoanalysis, we argue that this curriculum, by constituting itself as a “machine-curriculum” producer of gendered fabulations, has been stratified both by hard lines and by malleable lines with deterritorialization tips. We conclude that these gendered speeches produce strata about theconsistency plan of that curriculum, evidencing what is thinkable and sayable about the genders andsexualities of a certain time.
id UFSC-11_39ce8770581c3fd20a446df4199aa225
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/80256
network_acronym_str UFSC-11
network_name_str Revista Estudos Feministas
repository_id_str
spelling Generified machinations in the curriculum of serial narrativesMaquinaciones generifi cadas en el currículo de las narrativas en serieMaquinações generificadas no currículo das narrativas seriadascurrículonarrativas seriadasestudos culturaisgênerossexualidades currículo narrativas en serieestudios culturalesgéneros sexualidadesCurriculumSerial NarrativesCultural StudiesGendersSexualitiesAffiliated to a post-critical perspective of research in Education, we conceived the cultural artifact of serial narratives as a curriculum. We investigated the provenance of a particular mode of production masculinities based on the categorization “difficult men” in serial narratives and we scrutinize the way the feminine is also enunciated in this curriculum. From our approachesto schizoanalysis, we argue that this curriculum, by constituting itself as a “machine-curriculum” producer of gendered fabulations, has been stratified both by hard lines and by malleable lines with deterritorialization tips. We conclude that these gendered speeches produce strata about theconsistency plan of that curriculum, evidencing what is thinkable and sayable about the genders andsexualities of a certain time.Afiliados a una perspectiva poscrítica de la investigación en Educación, concebimos el artefacto cultural de las narrativas seriadas como un currículo. Investigamos la procedencia de unmodo particular de producción de masculinidades a partir de la categorización de ‘hombres difíciles’en las narrativas seriadas y escudriñamos la forma en que lo femenino también es enunciado enese currículo. Desde nuestras aproximaciones al esquizoanálisis, argumentamos que este currículo,al constituirse como un “currículo máquina” productor de fabulaciones generalizadas, ha sido estratificado tanto por líneas duras como por líneas maleables con puntas de desterritorialización. Concluimos que estos discursos generificados producen estratos sobre el plan de consistencia de ese currículo, mostrando lo que es pensable y decible sobre los géneros y las sexualidades de una época determinada.Filiados a uma perspectiva pós-crítica de pesquisa em Educação, significamos o artefatocultural das narrativas seriadas como um currículo. Investigamos a proveniência de um modo particular de produção de masculinidades a partir da categorização dos ‘homens difíceis’ das narrativas seriadas e perscrutamos o modo como o feminino também é enunciado nesse currículo. A partir das nossas aproximações com a esquizoanálise, argumentamos que esse currículo, ao se constituir como um “currículo-máquina” produtor de fabulações generificadas, tem sido estratificado por linhas duras, por linhas maleáveis e por linhas de fuga. Concluímos que esses discursos generificados têm apontado aquilo que é pensável e dizível acerca dos gêneros e das sexualidades de um determinado tempo.Universidade Federal de Santa Catarina2022-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/8025610.1590/1806-9584-2022v30n380256Revista Estudos Feministas; Vol. 30 No. 3 (2022)Revista Estudos Feministas; Vol. 30 Núm. 3 (2022)Revista Estudos Feministas; v. 30 n. 3 (2022)1806-95840104-026Xreponame:Revista Estudos Feministasinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/80256/52220Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGurgel, EvanilsonMaknamara, MarlécioChaves, Silvia2022-12-14T19:08:43Zoai:periodicos.ufsc.br:article/80256Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/oai||ref@cfh.ufsc.br1806-95840104-026Xopendoar:2022-12-14T19:08:43Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Generified machinations in the curriculum of serial narratives
Maquinaciones generifi cadas en el currículo de las narrativas en serie
Maquinações generificadas no currículo das narrativas seriadas
title Generified machinations in the curriculum of serial narratives
spellingShingle Generified machinations in the curriculum of serial narratives
Gurgel, Evanilson
currículo
narrativas seriadas
estudos culturais
gêneros
sexualidades
currículo
narrativas en serie
estudios culturales
géneros
sexualidades
Curriculum
Serial Narratives
Cultural Studies
Genders
Sexualities
title_short Generified machinations in the curriculum of serial narratives
title_full Generified machinations in the curriculum of serial narratives
title_fullStr Generified machinations in the curriculum of serial narratives
title_full_unstemmed Generified machinations in the curriculum of serial narratives
title_sort Generified machinations in the curriculum of serial narratives
author Gurgel, Evanilson
author_facet Gurgel, Evanilson
Maknamara, Marlécio
Chaves, Silvia
author_role author
author2 Maknamara, Marlécio
Chaves, Silvia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gurgel, Evanilson
Maknamara, Marlécio
Chaves, Silvia
dc.subject.por.fl_str_mv currículo
narrativas seriadas
estudos culturais
gêneros
sexualidades
currículo
narrativas en serie
estudios culturales
géneros
sexualidades
Curriculum
Serial Narratives
Cultural Studies
Genders
Sexualities
topic currículo
narrativas seriadas
estudos culturais
gêneros
sexualidades
currículo
narrativas en serie
estudios culturales
géneros
sexualidades
Curriculum
Serial Narratives
Cultural Studies
Genders
Sexualities
description Affiliated to a post-critical perspective of research in Education, we conceived the cultural artifact of serial narratives as a curriculum. We investigated the provenance of a particular mode of production masculinities based on the categorization “difficult men” in serial narratives and we scrutinize the way the feminine is also enunciated in this curriculum. From our approachesto schizoanalysis, we argue that this curriculum, by constituting itself as a “machine-curriculum” producer of gendered fabulations, has been stratified both by hard lines and by malleable lines with deterritorialization tips. We conclude that these gendered speeches produce strata about theconsistency plan of that curriculum, evidencing what is thinkable and sayable about the genders andsexualities of a certain time.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/80256
10.1590/1806-9584-2022v30n380256
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/80256
identifier_str_mv 10.1590/1806-9584-2022v30n380256
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/80256/52220
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Estudos Feministas; Vol. 30 No. 3 (2022)
Revista Estudos Feministas; Vol. 30 Núm. 3 (2022)
Revista Estudos Feministas; v. 30 n. 3 (2022)
1806-9584
0104-026X
reponame:Revista Estudos Feministas
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Revista Estudos Feministas
collection Revista Estudos Feministas
repository.name.fl_str_mv Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||ref@cfh.ufsc.br
_version_ 1799875327244107776