Generified machinations in the curriculum of serial narratives
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Estudos Feministas |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/80256 |
Resumo: | Affiliated to a post-critical perspective of research in Education, we conceived the cultural artifact of serial narratives as a curriculum. We investigated the provenance of a particular mode of production masculinities based on the categorization “difficult men” in serial narratives and we scrutinize the way the feminine is also enunciated in this curriculum. From our approachesto schizoanalysis, we argue that this curriculum, by constituting itself as a “machine-curriculum” producer of gendered fabulations, has been stratified both by hard lines and by malleable lines with deterritorialization tips. We conclude that these gendered speeches produce strata about theconsistency plan of that curriculum, evidencing what is thinkable and sayable about the genders andsexualities of a certain time. |
id |
UFSC-11_39ce8770581c3fd20a446df4199aa225 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/80256 |
network_acronym_str |
UFSC-11 |
network_name_str |
Revista Estudos Feministas |
repository_id_str |
|
spelling |
Generified machinations in the curriculum of serial narrativesMaquinaciones generifi cadas en el currículo de las narrativas en serieMaquinações generificadas no currículo das narrativas seriadascurrículonarrativas seriadasestudos culturaisgênerossexualidades currículo narrativas en serieestudios culturalesgéneros sexualidadesCurriculumSerial NarrativesCultural StudiesGendersSexualitiesAffiliated to a post-critical perspective of research in Education, we conceived the cultural artifact of serial narratives as a curriculum. We investigated the provenance of a particular mode of production masculinities based on the categorization “difficult men” in serial narratives and we scrutinize the way the feminine is also enunciated in this curriculum. From our approachesto schizoanalysis, we argue that this curriculum, by constituting itself as a “machine-curriculum” producer of gendered fabulations, has been stratified both by hard lines and by malleable lines with deterritorialization tips. We conclude that these gendered speeches produce strata about theconsistency plan of that curriculum, evidencing what is thinkable and sayable about the genders andsexualities of a certain time.Afiliados a una perspectiva poscrítica de la investigación en Educación, concebimos el artefacto cultural de las narrativas seriadas como un currículo. Investigamos la procedencia de unmodo particular de producción de masculinidades a partir de la categorización de ‘hombres difíciles’en las narrativas seriadas y escudriñamos la forma en que lo femenino también es enunciado enese currículo. Desde nuestras aproximaciones al esquizoanálisis, argumentamos que este currículo,al constituirse como un “currículo máquina” productor de fabulaciones generalizadas, ha sido estratificado tanto por líneas duras como por líneas maleables con puntas de desterritorialización. Concluimos que estos discursos generificados producen estratos sobre el plan de consistencia de ese currículo, mostrando lo que es pensable y decible sobre los géneros y las sexualidades de una época determinada.Filiados a uma perspectiva pós-crítica de pesquisa em Educação, significamos o artefatocultural das narrativas seriadas como um currículo. Investigamos a proveniência de um modo particular de produção de masculinidades a partir da categorização dos ‘homens difíceis’ das narrativas seriadas e perscrutamos o modo como o feminino também é enunciado nesse currículo. A partir das nossas aproximações com a esquizoanálise, argumentamos que esse currículo, ao se constituir como um “currículo-máquina” produtor de fabulações generificadas, tem sido estratificado por linhas duras, por linhas maleáveis e por linhas de fuga. Concluímos que esses discursos generificados têm apontado aquilo que é pensável e dizível acerca dos gêneros e das sexualidades de um determinado tempo.Universidade Federal de Santa Catarina2022-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/8025610.1590/1806-9584-2022v30n380256Revista Estudos Feministas; Vol. 30 No. 3 (2022)Revista Estudos Feministas; Vol. 30 Núm. 3 (2022)Revista Estudos Feministas; v. 30 n. 3 (2022)1806-95840104-026Xreponame:Revista Estudos Feministasinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/80256/52220Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGurgel, EvanilsonMaknamara, MarlécioChaves, Silvia2022-12-14T19:08:43Zoai:periodicos.ufsc.br:article/80256Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/oai||ref@cfh.ufsc.br1806-95840104-026Xopendoar:2022-12-14T19:08:43Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Generified machinations in the curriculum of serial narratives Maquinaciones generifi cadas en el currículo de las narrativas en serie Maquinações generificadas no currículo das narrativas seriadas |
title |
Generified machinations in the curriculum of serial narratives |
spellingShingle |
Generified machinations in the curriculum of serial narratives Gurgel, Evanilson currículo narrativas seriadas estudos culturais gêneros sexualidades currículo narrativas en serie estudios culturales géneros sexualidades Curriculum Serial Narratives Cultural Studies Genders Sexualities |
title_short |
Generified machinations in the curriculum of serial narratives |
title_full |
Generified machinations in the curriculum of serial narratives |
title_fullStr |
Generified machinations in the curriculum of serial narratives |
title_full_unstemmed |
Generified machinations in the curriculum of serial narratives |
title_sort |
Generified machinations in the curriculum of serial narratives |
author |
Gurgel, Evanilson |
author_facet |
Gurgel, Evanilson Maknamara, Marlécio Chaves, Silvia |
author_role |
author |
author2 |
Maknamara, Marlécio Chaves, Silvia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gurgel, Evanilson Maknamara, Marlécio Chaves, Silvia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
currículo narrativas seriadas estudos culturais gêneros sexualidades currículo narrativas en serie estudios culturales géneros sexualidades Curriculum Serial Narratives Cultural Studies Genders Sexualities |
topic |
currículo narrativas seriadas estudos culturais gêneros sexualidades currículo narrativas en serie estudios culturales géneros sexualidades Curriculum Serial Narratives Cultural Studies Genders Sexualities |
description |
Affiliated to a post-critical perspective of research in Education, we conceived the cultural artifact of serial narratives as a curriculum. We investigated the provenance of a particular mode of production masculinities based on the categorization “difficult men” in serial narratives and we scrutinize the way the feminine is also enunciated in this curriculum. From our approachesto schizoanalysis, we argue that this curriculum, by constituting itself as a “machine-curriculum” producer of gendered fabulations, has been stratified both by hard lines and by malleable lines with deterritorialization tips. We conclude that these gendered speeches produce strata about theconsistency plan of that curriculum, evidencing what is thinkable and sayable about the genders andsexualities of a certain time. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/80256 10.1590/1806-9584-2022v30n380256 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/80256 |
identifier_str_mv |
10.1590/1806-9584-2022v30n380256 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/80256/52220 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Estudos Feministas; Vol. 30 No. 3 (2022) Revista Estudos Feministas; Vol. 30 Núm. 3 (2022) Revista Estudos Feministas; v. 30 n. 3 (2022) 1806-9584 0104-026X reponame:Revista Estudos Feministas instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Revista Estudos Feministas |
collection |
Revista Estudos Feministas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ref@cfh.ufsc.br |
_version_ |
1799875327244107776 |