Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s Solaris

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Lima e Silva, Jason
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Estudos Feministas
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/76463
Resumo: Tarkovsky’s Solaris converts Stanislaw Lem’s science fiction into a tragic drama: not only a problem of conscience, but also a dilemma of action. If there is a dramatic antihero, Kris Kelvin, there is also a tragic heroine, Hary, both antagonistic and complementary forms of the same conscience. Some effects of such hypothesis unfold, in successive order of the experience of strangeness: thedread, the seduction, the familiarity in the relationship with the double. However, there is a higher degree in the fantastic character of this drama: the autonomy of the duplicate woman, her discourse as well as her decision in the outcome, attitudes which allow for a feminist interpretation of the film.Hary’s speech represents a critique of the historical and existential condition of woman, and Hary, on the other hand, embodies an inauthentic subjectivity according to Simone de Beauvoir’s thinking.
id UFSC-11_83ffe58d175c4b7e692a8cbb37bce4e1
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/76463
network_acronym_str UFSC-11
network_name_str Revista Estudos Feministas
repository_id_str
spelling Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s SolarisAutonomía de la mujer duplicada y la seducción de lo extraño en Solaris, de TarkovskyAutonomia da mulher duplicada e sedução do estranho no Solaris de Tarkovskymulherconsciência trágicaestranhoTarkovskySolarismujerconsciencia trágicaextrañoTarkovskysolarisWomanTragic ConscienceStrangenessTarkovskySolarisTarkovsky’s Solaris converts Stanislaw Lem’s science fiction into a tragic drama: not only a problem of conscience, but also a dilemma of action. If there is a dramatic antihero, Kris Kelvin, there is also a tragic heroine, Hary, both antagonistic and complementary forms of the same conscience. Some effects of such hypothesis unfold, in successive order of the experience of strangeness: thedread, the seduction, the familiarity in the relationship with the double. However, there is a higher degree in the fantastic character of this drama: the autonomy of the duplicate woman, her discourse as well as her decision in the outcome, attitudes which allow for a feminist interpretation of the film.Hary’s speech represents a critique of the historical and existential condition of woman, and Hary, on the other hand, embodies an inauthentic subjectivity according to Simone de Beauvoir’s thinking.Solaris, de Tarkovsky, hace de la ciencia ficción de Stanislaw Lem un drama trágico: un problema no solo de la conciencia, pero también un dilema de la acción. Si hay un antihéroe dramático, Kris Kelvin, igualmente hay una heroína trágica, Hary, ambos formas antagónicas y complementarias de la misma conciencia. Algunos efectos se desarrollan de esta hipótesis, en ordensucesivo de la experiencia de lo extraño: el pavor, la seducción y la familiaridad en relación con el doble. Pero hay un grado aún superior en el carácter fantástico de esta historia: la autonomía de la mujer duplicada, su discurso y su decisión en el desenlace. Actitudes en razón de las cuales esposible proponer una interpretación feminista de la película. El discurso de Hary representa una crítica de la condición histórica y existencial de la mujer, y Hary, en cambio, encarna el drama de una subjetividad inesencial, según el pensamiento de Simone de Beauvoir.Solaris, de Tarkovsky, converte a ficção científica de Stanislaw Lem em um drama trágico: um problema da consciência, mas um dilema também da ação. Se há um anti-herói dramático, Kris Kelvin, há também uma heroína trágica, Hary, e ambos são formas antagônicas e complementares de uma mesma consciência. Alguns efeitos se desdobram de tal hipótese, na ordem sucessiva da experiência do estranho: o pavor, a sedução e a familiaridade na relação com o duplo. Mas há um grau superior no caráter fantástico dessa história: a autonomia da mulher duplicada, seu discurso e sua decisão no desfecho, atitudes a partir das quais é possível fazer uma interpretação feminista do filme. O discurso de Hary representa uma crítica da condição histórica e existencial da mulher, e Hary, em contrapartida, encarna o drama de uma subjetividade inautêntica, conforme o pensamento de Simone de Beauvoir.Universidade Federal de Santa Catarina2022-09-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAnálise filosófica de obra cinematográfica e literáriaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/7646310.1590/1806-9584-2022v30n276463Revista Estudos Feministas; Vol. 30 No. 2 (2022)Revista Estudos Feministas; Vol. 30 Núm. 2 (2022)Revista Estudos Feministas; v. 30 n. 2 (2022)1806-95840104-026Xreponame:Revista Estudos Feministasinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporenghttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/76463/51547https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/76463/51548Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Lima e Silva, Jason2022-09-14T22:47:20Zoai:periodicos.ufsc.br:article/76463Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/oai||ref@cfh.ufsc.br1806-95840104-026Xopendoar:2022-11-21T11:38:58.635251Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)true
dc.title.none.fl_str_mv Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s Solaris
Autonomía de la mujer duplicada y la seducción de lo extraño en Solaris, de Tarkovsky
Autonomia da mulher duplicada e sedução do estranho no Solaris de Tarkovsky
title Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s Solaris
spellingShingle Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s Solaris
de Lima e Silva, Jason
mulher
consciência trágica
estranho
Tarkovsky
Solaris
mujer
consciencia trágica
extraño
Tarkovsky
solaris
Woman
Tragic Conscience
Strangeness
Tarkovsky
Solaris
title_short Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s Solaris
title_full Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s Solaris
title_fullStr Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s Solaris
title_full_unstemmed Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s Solaris
title_sort Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s Solaris
author de Lima e Silva, Jason
author_facet de Lima e Silva, Jason
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Lima e Silva, Jason
dc.subject.por.fl_str_mv mulher
consciência trágica
estranho
Tarkovsky
Solaris
mujer
consciencia trágica
extraño
Tarkovsky
solaris
Woman
Tragic Conscience
Strangeness
Tarkovsky
Solaris
topic mulher
consciência trágica
estranho
Tarkovsky
Solaris
mujer
consciencia trágica
extraño
Tarkovsky
solaris
Woman
Tragic Conscience
Strangeness
Tarkovsky
Solaris
description Tarkovsky’s Solaris converts Stanislaw Lem’s science fiction into a tragic drama: not only a problem of conscience, but also a dilemma of action. If there is a dramatic antihero, Kris Kelvin, there is also a tragic heroine, Hary, both antagonistic and complementary forms of the same conscience. Some effects of such hypothesis unfold, in successive order of the experience of strangeness: thedread, the seduction, the familiarity in the relationship with the double. However, there is a higher degree in the fantastic character of this drama: the autonomy of the duplicate woman, her discourse as well as her decision in the outcome, attitudes which allow for a feminist interpretation of the film.Hary’s speech represents a critique of the historical and existential condition of woman, and Hary, on the other hand, embodies an inauthentic subjectivity according to Simone de Beauvoir’s thinking.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Análise filosófica de obra cinematográfica e literária
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/76463
10.1590/1806-9584-2022v30n276463
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/76463
identifier_str_mv 10.1590/1806-9584-2022v30n276463
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/76463/51547
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/76463/51548
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Estudos Feministas; Vol. 30 No. 2 (2022)
Revista Estudos Feministas; Vol. 30 Núm. 2 (2022)
Revista Estudos Feministas; v. 30 n. 2 (2022)
1806-9584
0104-026X
reponame:Revista Estudos Feministas
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Revista Estudos Feministas
collection Revista Estudos Feministas
repository.name.fl_str_mv Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||ref@cfh.ufsc.br
_version_ 1789435254000320512