Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s Solaris
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Estudos Feministas |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/76463 |
Resumo: | Tarkovsky’s Solaris converts Stanislaw Lem’s science fiction into a tragic drama: not only a problem of conscience, but also a dilemma of action. If there is a dramatic antihero, Kris Kelvin, there is also a tragic heroine, Hary, both antagonistic and complementary forms of the same conscience. Some effects of such hypothesis unfold, in successive order of the experience of strangeness: thedread, the seduction, the familiarity in the relationship with the double. However, there is a higher degree in the fantastic character of this drama: the autonomy of the duplicate woman, her discourse as well as her decision in the outcome, attitudes which allow for a feminist interpretation of the film.Hary’s speech represents a critique of the historical and existential condition of woman, and Hary, on the other hand, embodies an inauthentic subjectivity according to Simone de Beauvoir’s thinking. |
id |
UFSC-11_83ffe58d175c4b7e692a8cbb37bce4e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/76463 |
network_acronym_str |
UFSC-11 |
network_name_str |
Revista Estudos Feministas |
repository_id_str |
|
spelling |
Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s SolarisAutonomía de la mujer duplicada y la seducción de lo extraño en Solaris, de TarkovskyAutonomia da mulher duplicada e sedução do estranho no Solaris de Tarkovskymulherconsciência trágicaestranhoTarkovskySolarismujerconsciencia trágicaextrañoTarkovskysolarisWomanTragic ConscienceStrangenessTarkovskySolarisTarkovsky’s Solaris converts Stanislaw Lem’s science fiction into a tragic drama: not only a problem of conscience, but also a dilemma of action. If there is a dramatic antihero, Kris Kelvin, there is also a tragic heroine, Hary, both antagonistic and complementary forms of the same conscience. Some effects of such hypothesis unfold, in successive order of the experience of strangeness: thedread, the seduction, the familiarity in the relationship with the double. However, there is a higher degree in the fantastic character of this drama: the autonomy of the duplicate woman, her discourse as well as her decision in the outcome, attitudes which allow for a feminist interpretation of the film.Hary’s speech represents a critique of the historical and existential condition of woman, and Hary, on the other hand, embodies an inauthentic subjectivity according to Simone de Beauvoir’s thinking.Solaris, de Tarkovsky, hace de la ciencia ficción de Stanislaw Lem un drama trágico: un problema no solo de la conciencia, pero también un dilema de la acción. Si hay un antihéroe dramático, Kris Kelvin, igualmente hay una heroína trágica, Hary, ambos formas antagónicas y complementarias de la misma conciencia. Algunos efectos se desarrollan de esta hipótesis, en ordensucesivo de la experiencia de lo extraño: el pavor, la seducción y la familiaridad en relación con el doble. Pero hay un grado aún superior en el carácter fantástico de esta historia: la autonomía de la mujer duplicada, su discurso y su decisión en el desenlace. Actitudes en razón de las cuales esposible proponer una interpretación feminista de la película. El discurso de Hary representa una crítica de la condición histórica y existencial de la mujer, y Hary, en cambio, encarna el drama de una subjetividad inesencial, según el pensamiento de Simone de Beauvoir.Solaris, de Tarkovsky, converte a ficção científica de Stanislaw Lem em um drama trágico: um problema da consciência, mas um dilema também da ação. Se há um anti-herói dramático, Kris Kelvin, há também uma heroína trágica, Hary, e ambos são formas antagônicas e complementares de uma mesma consciência. Alguns efeitos se desdobram de tal hipótese, na ordem sucessiva da experiência do estranho: o pavor, a sedução e a familiaridade na relação com o duplo. Mas há um grau superior no caráter fantástico dessa história: a autonomia da mulher duplicada, seu discurso e sua decisão no desfecho, atitudes a partir das quais é possível fazer uma interpretação feminista do filme. O discurso de Hary representa uma crítica da condição histórica e existencial da mulher, e Hary, em contrapartida, encarna o drama de uma subjetividade inautêntica, conforme o pensamento de Simone de Beauvoir.Universidade Federal de Santa Catarina2022-09-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAnálise filosófica de obra cinematográfica e literáriaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/7646310.1590/1806-9584-2022v30n276463Revista Estudos Feministas; Vol. 30 No. 2 (2022)Revista Estudos Feministas; Vol. 30 Núm. 2 (2022)Revista Estudos Feministas; v. 30 n. 2 (2022)1806-95840104-026Xreponame:Revista Estudos Feministasinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporenghttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/76463/51547https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/76463/51548Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Lima e Silva, Jason2022-09-14T22:47:20Zoai:periodicos.ufsc.br:article/76463Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/oai||ref@cfh.ufsc.br1806-95840104-026Xopendoar:2022-11-21T11:38:58.635251Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s Solaris Autonomía de la mujer duplicada y la seducción de lo extraño en Solaris, de Tarkovsky Autonomia da mulher duplicada e sedução do estranho no Solaris de Tarkovsky |
title |
Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s Solaris |
spellingShingle |
Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s Solaris de Lima e Silva, Jason mulher consciência trágica estranho Tarkovsky Solaris mujer consciencia trágica extraño Tarkovsky solaris Woman Tragic Conscience Strangeness Tarkovsky Solaris |
title_short |
Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s Solaris |
title_full |
Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s Solaris |
title_fullStr |
Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s Solaris |
title_full_unstemmed |
Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s Solaris |
title_sort |
Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s Solaris |
author |
de Lima e Silva, Jason |
author_facet |
de Lima e Silva, Jason |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Lima e Silva, Jason |
dc.subject.por.fl_str_mv |
mulher consciência trágica estranho Tarkovsky Solaris mujer consciencia trágica extraño Tarkovsky solaris Woman Tragic Conscience Strangeness Tarkovsky Solaris |
topic |
mulher consciência trágica estranho Tarkovsky Solaris mujer consciencia trágica extraño Tarkovsky solaris Woman Tragic Conscience Strangeness Tarkovsky Solaris |
description |
Tarkovsky’s Solaris converts Stanislaw Lem’s science fiction into a tragic drama: not only a problem of conscience, but also a dilemma of action. If there is a dramatic antihero, Kris Kelvin, there is also a tragic heroine, Hary, both antagonistic and complementary forms of the same conscience. Some effects of such hypothesis unfold, in successive order of the experience of strangeness: thedread, the seduction, the familiarity in the relationship with the double. However, there is a higher degree in the fantastic character of this drama: the autonomy of the duplicate woman, her discourse as well as her decision in the outcome, attitudes which allow for a feminist interpretation of the film.Hary’s speech represents a critique of the historical and existential condition of woman, and Hary, on the other hand, embodies an inauthentic subjectivity according to Simone de Beauvoir’s thinking. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Análise filosófica de obra cinematográfica e literária |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/76463 10.1590/1806-9584-2022v30n276463 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/76463 |
identifier_str_mv |
10.1590/1806-9584-2022v30n276463 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/76463/51547 https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/76463/51548 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Estudos Feministas; Vol. 30 No. 2 (2022) Revista Estudos Feministas; Vol. 30 Núm. 2 (2022) Revista Estudos Feministas; v. 30 n. 2 (2022) 1806-9584 0104-026X reponame:Revista Estudos Feministas instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Revista Estudos Feministas |
collection |
Revista Estudos Feministas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ref@cfh.ufsc.br |
_version_ |
1789435254000320512 |