In wartime, every hole is a trench

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Seffner, Fernando
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Estudos Feministas
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/86992
Resumo: The article discusses the macropolitical environment in Brazil in recent years, involving the attacks that fundamentalist religious groups, new radical right organizations and authoritarian politicians make on the school, to prevent the educational approach to gender and sexuality issues. It shows the importance of the approach, in the school culture, of gender and sexuality issues. It links this approach with education in and for human rights and with the construction of democratic education.It establishes connections between this link and the more general struggles in favor of democracy,insisting that issues of gender and sexuality are more than subjects of study, and are not just questionsof the order of customs or morals. Gender and sexuality are structuring issues of political life, involvingdisputes over the distribution of power.
id UFSC-11_a63b817efefd4e34f48af29c70e036df
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/86992
network_acronym_str UFSC-11
network_name_str Revista Estudos Feministas
repository_id_str
spelling In wartime, every hole is a trenchEn tiempos de guerra, cada agujero es una trincheraEm tempo de guerra todo buraco é uma trincheiragênerosexualidadeescolafamília religiõesgénerosexualidadcolegiofamiliareligionesGenderSexualitySchoolFamilyReligionsThe article discusses the macropolitical environment in Brazil in recent years, involving the attacks that fundamentalist religious groups, new radical right organizations and authoritarian politicians make on the school, to prevent the educational approach to gender and sexuality issues. It shows the importance of the approach, in the school culture, of gender and sexuality issues. It links this approach with education in and for human rights and with the construction of democratic education.It establishes connections between this link and the more general struggles in favor of democracy,insisting that issues of gender and sexuality are more than subjects of study, and are not just questionsof the order of customs or morals. Gender and sexuality are structuring issues of political life, involvingdisputes over the distribution of power.El artículo aborda el entorno macro político en Brasil en los últimos años, involucrando los ataques que los grupos religiosos fundamentalistas, las organizaciones de nueva derecha radical y los políticos autoritarios hacen a la escuela, en un intento de impedir el abordaje educativo de lascuestiones de género y sexualidad. Muestra la importancia del abordaje, en la cultura escolar, de las cuestiones de género y sexualidad. Vincula este enfoque con la educación en y para los derechos humanos y con la construcción de una educación democrática. Establece conexiones entre este vínculo y las luchas más generales a favor de la democracia, insistiendo en que las cuestiones degénero y sexualidad son más que temas de estudio, y no son sólo cuestiones de orden costumbristao moral. El género y la sexualidad son cuestiones estructurantes de la vida política, que implican disputas por la distribución del poderNo artigo, tratamos do ambiente macropolítico no Brasil dos últimos anos, envolvendo os ataques que grupos religiosos fundamentalistas, organizações da nova direita radical e políticos de viés autoritário fazem sobre a escola, na tentativa de impedir a abordagem educacional de questões em gênero e sexualidade. Mostramos a importância da abordagem, na cultura escolar, das questões em gênero e sexualidade. Vinculamos essa abordagem com a educação em e para os Direitos Humanos e com a construção de uma educação democrática. Estabelecemos conexões entre essa vinculação e as lutas mais gerais em favor da democracia, insistindo que as questões em gênero e sexualidade são mais do que temas de estudos, e não são apenas questões da ordem dos costumes ou da moral. Gênero e sexualidade são questões estruturantes da vida política, envolvendo disputas de distribuição de poder.Universidade Federal de Santa Catarina2022-09-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/8699210.1590/1806-9584-2022v30n286992Revista Estudos Feministas; Vol. 30 No. 2 (2022)Revista Estudos Feministas; Vol. 30 Núm. 2 (2022)Revista Estudos Feministas; v. 30 n. 2 (2022)1806-95840104-026Xreponame:Revista Estudos Feministasinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/86992/51585Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSeffner, Fernando2022-09-14T22:47:20Zoai:periodicos.ufsc.br:article/86992Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/oai||ref@cfh.ufsc.br1806-95840104-026Xopendoar:2022-11-21T11:39:02.957112Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)true
dc.title.none.fl_str_mv In wartime, every hole is a trench
En tiempos de guerra, cada agujero es una trinchera
Em tempo de guerra todo buraco é uma trincheira
title In wartime, every hole is a trench
spellingShingle In wartime, every hole is a trench
Seffner, Fernando
gênero
sexualidade
escola
família
religiões
género
sexualidad
colegio
familia
religiones
Gender
Sexuality
School
Family
Religions
title_short In wartime, every hole is a trench
title_full In wartime, every hole is a trench
title_fullStr In wartime, every hole is a trench
title_full_unstemmed In wartime, every hole is a trench
title_sort In wartime, every hole is a trench
author Seffner, Fernando
author_facet Seffner, Fernando
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Seffner, Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv gênero
sexualidade
escola
família
religiões
género
sexualidad
colegio
familia
religiones
Gender
Sexuality
School
Family
Religions
topic gênero
sexualidade
escola
família
religiões
género
sexualidad
colegio
familia
religiones
Gender
Sexuality
School
Family
Religions
description The article discusses the macropolitical environment in Brazil in recent years, involving the attacks that fundamentalist religious groups, new radical right organizations and authoritarian politicians make on the school, to prevent the educational approach to gender and sexuality issues. It shows the importance of the approach, in the school culture, of gender and sexuality issues. It links this approach with education in and for human rights and with the construction of democratic education.It establishes connections between this link and the more general struggles in favor of democracy,insisting that issues of gender and sexuality are more than subjects of study, and are not just questionsof the order of customs or morals. Gender and sexuality are structuring issues of political life, involvingdisputes over the distribution of power.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/86992
10.1590/1806-9584-2022v30n286992
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/86992
identifier_str_mv 10.1590/1806-9584-2022v30n286992
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/86992/51585
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Estudos Feministas; Vol. 30 No. 2 (2022)
Revista Estudos Feministas; Vol. 30 Núm. 2 (2022)
Revista Estudos Feministas; v. 30 n. 2 (2022)
1806-9584
0104-026X
reponame:Revista Estudos Feministas
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Revista Estudos Feministas
collection Revista Estudos Feministas
repository.name.fl_str_mv Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||ref@cfh.ufsc.br
_version_ 1789435254393536512