Science, Gender, and Race in conversations about Hidden Figures

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Massarani, Luisa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Waltz, Igor, Leal, Tatiane, Medeiros, Amanda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Estudos Feministas
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/84158
Resumo: In this paper, we analyze perceptions about black women in science, based on conversations about the film Hidden Figures. The movie portrays the trajectory of three black female NASA scientists, in the context of racial segregation in the USA in the 1960s. Through Content Analysis, we investigate comments on Letterboxd, in order to identify meanings produced by viewers. The results indicate the predominance of comments that celebrate the leading role of black women, even though they reinforce the appeal to the individual merit in the face of structural asymmetries. There are also criticisms of the maintenance of conservative stereotypes, such as the “white savior”. These conversations reveal intersectional crossings in the public perception of science and the relevance of more diverse media representations of scientific activity in terms of gender and race.
id UFSC-11_d27780cf53398175826f68d62d1b79b7
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/84158
network_acronym_str UFSC-11
network_name_str Revista Estudos Feministas
repository_id_str
spelling Science, Gender, and Race in conversations about Hidden FiguresCiencia, género y raza en conversaciones sobre Figuras OcultasCiência, gênero e raça nas conversações sobre Estrelas Além do TempoGêneroRaçaInterseccionalidadeRepresentaçãoPercepção pública da ciênciaGenderRaceIntersectionalityRepresentationPublic Perception of ScienceGéneroRazaInterseccionalidadRepresentaciónPercepción pública de la cienciaIn this paper, we analyze perceptions about black women in science, based on conversations about the film Hidden Figures. The movie portrays the trajectory of three black female NASA scientists, in the context of racial segregation in the USA in the 1960s. Through Content Analysis, we investigate comments on Letterboxd, in order to identify meanings produced by viewers. The results indicate the predominance of comments that celebrate the leading role of black women, even though they reinforce the appeal to the individual merit in the face of structural asymmetries. There are also criticisms of the maintenance of conservative stereotypes, such as the “white savior”. These conversations reveal intersectional crossings in the public perception of science and the relevance of more diverse media representations of scientific activity in terms of gender and race.En este artículo analizamos las percepciones sobre las mujeres negras en la ciencia, a partir de conversaciones sobre la película Figuras Ocultas. La película retrata la trayectoria de tres científicas negras de la NASA, en el contexto de la segregación racial en los Estados Unidos en la década de 1960. Mediante el Análisis de Contenido, investigamos los comentarios en Letterboxd con el fin de identificar los significados producidos por los espectadores. Los resultados indican el predominio de comentarios que celebran el papel protagónico de la mujer negra, aunque refuerzan la apelación al mérito individual ante las asimetrías estructurales. También hay críticas al mantenimiento de estereotipos conservadores, como el del “salvador blanco”. Estas conversaciones revelan cruces interseccionales en la percepción pública de la ciencia y la relevancia de representaciones mediáticas más diversas de la actividad científica en términos de género y raza.Neste artigo, analisamos percepções acerca de mulheres negras na ciência a partir das conversações sobre o filme Estrelas Além do Tempo. A produção retrata a trajetória de três cientistas negras da NASA, no contexto de segregação racial dos EUA nos anos 1960. Por meio da Análise de Conteúdo, investigamos comentários na rede social Letterboxd com o objetivo de identificar sentidos articulados pelos espectadores. Os resultados indicam o predomínio de comentários que celebram o protagonismo de mulheres negras, porém reforçam o apelo ao mérito individual frente a assimetrias estruturais. Há ainda críticas à manutenção de estereótipos conservadores, como o “salvador branco”. Tais conversações desvelam atravessamentos interseccionais na percepção pública da ciência e a importância de representações midiáticas mais diversas da atividade científica em termos de gênero e raça.Universidade Federal de Santa Catarina2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/8415810.1590/1806-9584-2023v31n284158Revista Estudos Feministas; Vol. 31 No. 2 (2023)Revista Estudos Feministas; Vol. 31 Núm. 2 (2023)Revista Estudos Feministas; v. 31 n. 2 (2023)1806-95840104-026Xreponame:Revista Estudos Feministasinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/84158/54755Copyright (c) 2023 Revista Estudos Feministashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMassarani, LuisaWaltz, Igor Leal, TatianeMedeiros, Amanda2023-12-06T15:02:22Zoai:periodicos.ufsc.br:article/84158Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/oai||ref@cfh.ufsc.br1806-95840104-026Xopendoar:2023-12-06T15:02:22Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Science, Gender, and Race in conversations about Hidden Figures
Ciencia, género y raza en conversaciones sobre Figuras Ocultas
Ciência, gênero e raça nas conversações sobre Estrelas Além do Tempo
title Science, Gender, and Race in conversations about Hidden Figures
spellingShingle Science, Gender, and Race in conversations about Hidden Figures
Massarani, Luisa
Gênero
Raça
Interseccionalidade
Representação
Percepção pública da ciência
Gender
Race
Intersectionality
Representation
Public Perception of Science
Género
Raza
Interseccionalidad
Representación
Percepción pública de la ciencia
title_short Science, Gender, and Race in conversations about Hidden Figures
title_full Science, Gender, and Race in conversations about Hidden Figures
title_fullStr Science, Gender, and Race in conversations about Hidden Figures
title_full_unstemmed Science, Gender, and Race in conversations about Hidden Figures
title_sort Science, Gender, and Race in conversations about Hidden Figures
author Massarani, Luisa
author_facet Massarani, Luisa
Waltz, Igor
Leal, Tatiane
Medeiros, Amanda
author_role author
author2 Waltz, Igor
Leal, Tatiane
Medeiros, Amanda
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Massarani, Luisa
Waltz, Igor
Leal, Tatiane
Medeiros, Amanda
dc.subject.por.fl_str_mv Gênero
Raça
Interseccionalidade
Representação
Percepção pública da ciência
Gender
Race
Intersectionality
Representation
Public Perception of Science
Género
Raza
Interseccionalidad
Representación
Percepción pública de la ciencia
topic Gênero
Raça
Interseccionalidade
Representação
Percepção pública da ciência
Gender
Race
Intersectionality
Representation
Public Perception of Science
Género
Raza
Interseccionalidad
Representación
Percepción pública de la ciencia
description In this paper, we analyze perceptions about black women in science, based on conversations about the film Hidden Figures. The movie portrays the trajectory of three black female NASA scientists, in the context of racial segregation in the USA in the 1960s. Through Content Analysis, we investigate comments on Letterboxd, in order to identify meanings produced by viewers. The results indicate the predominance of comments that celebrate the leading role of black women, even though they reinforce the appeal to the individual merit in the face of structural asymmetries. There are also criticisms of the maintenance of conservative stereotypes, such as the “white savior”. These conversations reveal intersectional crossings in the public perception of science and the relevance of more diverse media representations of scientific activity in terms of gender and race.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/84158
10.1590/1806-9584-2023v31n284158
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/84158
identifier_str_mv 10.1590/1806-9584-2023v31n284158
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/84158/54755
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Estudos Feministas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Estudos Feministas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Estudos Feministas; Vol. 31 No. 2 (2023)
Revista Estudos Feministas; Vol. 31 Núm. 2 (2023)
Revista Estudos Feministas; v. 31 n. 2 (2023)
1806-9584
0104-026X
reponame:Revista Estudos Feministas
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Revista Estudos Feministas
collection Revista Estudos Feministas
repository.name.fl_str_mv Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||ref@cfh.ufsc.br
_version_ 1799875327320653824