Queering Environmental Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Russel, Constance
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Sarick, Tema, Kennely, Jackie
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Estudos Feministas
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2011000100016
Resumo: We wish to initiate discussion on the possibilities for queering environmental education.As a verb, “to queer” means more than simply adding gay/lesbian/bisexual/transgendered contentto environmental education. Rather, queering has, at its heart, the project of problematizingheteronormativity, essentialized identities and the heterosexualization of our theories andpractices. In this paper, we provide a brief introduction to queer pedagogy, point to the uniqueways in which environmental education can contribute to the disruption of heteronormativity andthe problematization of identity and of experience, and describe efforts to queer environmentalismin new social movements and cultural productions.
id UFSC-11_ff799caee3ee388fc0d485efb193c33d
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/20000
network_acronym_str UFSC-11
network_name_str Revista Estudos Feministas
repository_id_str
spelling Queering Environmental EducationTornando queer a educação ambientalWe wish to initiate discussion on the possibilities for queering environmental education.As a verb, “to queer” means more than simply adding gay/lesbian/bisexual/transgendered contentto environmental education. Rather, queering has, at its heart, the project of problematizingheteronormativity, essentialized identities and the heterosexualization of our theories andpractices. In this paper, we provide a brief introduction to queer pedagogy, point to the uniqueways in which environmental education can contribute to the disruption of heteronormativity andthe problematization of identity and of experience, and describe efforts to queer environmentalismin new social movements and cultural productions.O presente artigo propõe uma discussão em torno das possibilidades de umaeducação ambiental queer. Tornar queer a educação ambiental significa mais que simplesmenteadicionar conteúdo gay/lesbiano/bissexual/transgênero à educação ambiental, mas visa, emseu projeto, problematizar a heteronormatividade, a essencialização das identidades e aheterossexualização de nossas teorias e práticas. Apresentamos neste trabalho uma breveintrodução à pedagogia queer e apontamos como a educação ambiental pode contribuir demaneira singular para a interrupção da heteronormatividade e para a problematização daidentidade e da experiência. Também exemplificamos esforços por um ambientalismo queerem novos movimentos sociais e produções culturais.Universidade Federal de Santa Catarina2011-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X201100010001610.1590/S0104-026X2011000100016Revista Estudos Feministas; Vol. 19 No. 1 (2011); 225Revista Estudos Feministas; Vol. 19 Núm. 1 (2011); 225Revista Estudos Feministas; v. 19 n. 1 (2011); 2251806-95840104-026Xreponame:Revista Estudos Feministasinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2011000100016/18405Copyright (c) 2018 Revista Estudos Feministasinfo:eu-repo/semantics/openAccessRussel, ConstanceSarick, TemaKennely, Jackie2018-08-14T16:48:30Zoai:periodicos.ufsc.br:article/20000Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/oai||ref@cfh.ufsc.br1806-95840104-026Xopendoar:2022-11-21T11:38:07.633520Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)true
dc.title.none.fl_str_mv Queering Environmental Education
Tornando queer a educação ambiental
title Queering Environmental Education
spellingShingle Queering Environmental Education
Russel, Constance
title_short Queering Environmental Education
title_full Queering Environmental Education
title_fullStr Queering Environmental Education
title_full_unstemmed Queering Environmental Education
title_sort Queering Environmental Education
author Russel, Constance
author_facet Russel, Constance
Sarick, Tema
Kennely, Jackie
author_role author
author2 Sarick, Tema
Kennely, Jackie
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Russel, Constance
Sarick, Tema
Kennely, Jackie
description We wish to initiate discussion on the possibilities for queering environmental education.As a verb, “to queer” means more than simply adding gay/lesbian/bisexual/transgendered contentto environmental education. Rather, queering has, at its heart, the project of problematizingheteronormativity, essentialized identities and the heterosexualization of our theories andpractices. In this paper, we provide a brief introduction to queer pedagogy, point to the uniqueways in which environmental education can contribute to the disruption of heteronormativity andthe problematization of identity and of experience, and describe efforts to queer environmentalismin new social movements and cultural productions.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2011000100016
10.1590/S0104-026X2011000100016
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2011000100016
identifier_str_mv 10.1590/S0104-026X2011000100016
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2011000100016/18405
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Estudos Feministas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Estudos Feministas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Estudos Feministas; Vol. 19 No. 1 (2011); 225
Revista Estudos Feministas; Vol. 19 Núm. 1 (2011); 225
Revista Estudos Feministas; v. 19 n. 1 (2011); 225
1806-9584
0104-026X
reponame:Revista Estudos Feministas
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Revista Estudos Feministas
collection Revista Estudos Feministas
repository.name.fl_str_mv Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||ref@cfh.ufsc.br
_version_ 1789435249922408448