Queering Environmental Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Estudos Feministas |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2011000100016 |
Resumo: | We wish to initiate discussion on the possibilities for queering environmental education.As a verb, “to queer” means more than simply adding gay/lesbian/bisexual/transgendered contentto environmental education. Rather, queering has, at its heart, the project of problematizingheteronormativity, essentialized identities and the heterosexualization of our theories andpractices. In this paper, we provide a brief introduction to queer pedagogy, point to the uniqueways in which environmental education can contribute to the disruption of heteronormativity andthe problematization of identity and of experience, and describe efforts to queer environmentalismin new social movements and cultural productions. |
id |
UFSC-11_ff799caee3ee388fc0d485efb193c33d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/20000 |
network_acronym_str |
UFSC-11 |
network_name_str |
Revista Estudos Feministas |
repository_id_str |
|
spelling |
Queering Environmental EducationTornando queer a educação ambientalWe wish to initiate discussion on the possibilities for queering environmental education.As a verb, “to queer” means more than simply adding gay/lesbian/bisexual/transgendered contentto environmental education. Rather, queering has, at its heart, the project of problematizingheteronormativity, essentialized identities and the heterosexualization of our theories andpractices. In this paper, we provide a brief introduction to queer pedagogy, point to the uniqueways in which environmental education can contribute to the disruption of heteronormativity andthe problematization of identity and of experience, and describe efforts to queer environmentalismin new social movements and cultural productions.O presente artigo propõe uma discussão em torno das possibilidades de umaeducação ambiental queer. Tornar queer a educação ambiental significa mais que simplesmenteadicionar conteúdo gay/lesbiano/bissexual/transgênero à educação ambiental, mas visa, emseu projeto, problematizar a heteronormatividade, a essencialização das identidades e aheterossexualização de nossas teorias e práticas. Apresentamos neste trabalho uma breveintrodução à pedagogia queer e apontamos como a educação ambiental pode contribuir demaneira singular para a interrupção da heteronormatividade e para a problematização daidentidade e da experiência. Também exemplificamos esforços por um ambientalismo queerem novos movimentos sociais e produções culturais.Universidade Federal de Santa Catarina2011-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X201100010001610.1590/S0104-026X2011000100016Revista Estudos Feministas; Vol. 19 No. 1 (2011); 225Revista Estudos Feministas; Vol. 19 Núm. 1 (2011); 225Revista Estudos Feministas; v. 19 n. 1 (2011); 2251806-95840104-026Xreponame:Revista Estudos Feministasinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2011000100016/18405Copyright (c) 2018 Revista Estudos Feministasinfo:eu-repo/semantics/openAccessRussel, ConstanceSarick, TemaKennely, Jackie2018-08-14T16:48:30Zoai:periodicos.ufsc.br:article/20000Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/oai||ref@cfh.ufsc.br1806-95840104-026Xopendoar:2022-11-21T11:38:07.633520Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Queering Environmental Education Tornando queer a educação ambiental |
title |
Queering Environmental Education |
spellingShingle |
Queering Environmental Education Russel, Constance |
title_short |
Queering Environmental Education |
title_full |
Queering Environmental Education |
title_fullStr |
Queering Environmental Education |
title_full_unstemmed |
Queering Environmental Education |
title_sort |
Queering Environmental Education |
author |
Russel, Constance |
author_facet |
Russel, Constance Sarick, Tema Kennely, Jackie |
author_role |
author |
author2 |
Sarick, Tema Kennely, Jackie |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Russel, Constance Sarick, Tema Kennely, Jackie |
description |
We wish to initiate discussion on the possibilities for queering environmental education.As a verb, “to queer” means more than simply adding gay/lesbian/bisexual/transgendered contentto environmental education. Rather, queering has, at its heart, the project of problematizingheteronormativity, essentialized identities and the heterosexualization of our theories andpractices. In this paper, we provide a brief introduction to queer pedagogy, point to the uniqueways in which environmental education can contribute to the disruption of heteronormativity andthe problematization of identity and of experience, and describe efforts to queer environmentalismin new social movements and cultural productions. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2011000100016 10.1590/S0104-026X2011000100016 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2011000100016 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-026X2011000100016 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2011000100016/18405 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Estudos Feministas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Estudos Feministas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Estudos Feministas; Vol. 19 No. 1 (2011); 225 Revista Estudos Feministas; Vol. 19 Núm. 1 (2011); 225 Revista Estudos Feministas; v. 19 n. 1 (2011); 225 1806-9584 0104-026X reponame:Revista Estudos Feministas instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Revista Estudos Feministas |
collection |
Revista Estudos Feministas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ref@cfh.ufsc.br |
_version_ |
1789435249922408448 |