The Feminine Look at The Documentary Ethnographic Cinema. Reassemblage (Trinh T. Minh-Ha, 1982)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marcos Ramos, Maria
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Estudos Feministas
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/66150
Resumo: The documentary film of the Vietnamese director Trinh T. Minh-Ha has been one of the most interesting made in recent decades due to its approach to the world of women in different countries and to the reconfiguration of ethnographic cinema and film language. This article addresses the main characteristics of Reassemblage, her first work, delving into the use of film language by the author and categorizing it within the reflective mode (Bill NICHOLS, 1997). This work will analyze the women's role in the ethnographic documentary, as it is carried out by a woman, and has a woman as the object of study.
id UFSC-11_ffc1df2172bb9ec58da0779e881ffc03
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/66150
network_acronym_str UFSC-11
network_name_str Revista Estudos Feministas
repository_id_str
spelling The Feminine Look at The Documentary Ethnographic Cinema. Reassemblage (Trinh T. Minh-Ha, 1982)La mirada femenina a cine etnográfico documental. Reassemblage (Trinh T. Minh-ha, 1982)O olhar feminino para o cinema etnográfico documentário. Reassemblage (Trinh T. Minh-ha, 1982)The documentary film of the Vietnamese director Trinh T. Minh-Ha has been one of the most interesting made in recent decades due to its approach to the world of women in different countries and to the reconfiguration of ethnographic cinema and film language. This article addresses the main characteristics of Reassemblage, her first work, delving into the use of film language by the author and categorizing it within the reflective mode (Bill NICHOLS, 1997). This work will analyze the women's role in the ethnographic documentary, as it is carried out by a woman, and has a woman as the object of study.El cine documental de la directora vietnamita Trinh T. Minh-Ha ha sido uno de los más interesantes realizados en las últimas décadas por su acercamiento al mundo de la mujer de diversos países y por la reconfiguración del cine etnográfico y del lenguaje fílmico. En el presente artículo se abordan las principales características de Reassemblage, su primer trabajo, ahondando en la utilización del lenguaje fílmico por parte de la autora y categorizándola dentro de la modalidad reflexiva (Bill NICHOLS, 1997). Además, se analizará el papel de la mujer en el documental etnográfico, al ser realizado por una mujer y ser, además, una mujer el objeto de estudio.  O filme documentário da diretora vietnamita Trinh T. Minh-Tem sido um dos mais interessantes realizados nas últimas décadas pela sua aproximação ao mundo da mulher de diversos países e pela reconfiguração do cinema etnográfico e da linguagem fílmica. No presente artigo abordam-se as principais características de Reassemblage, seu primeiro trabalho, aprofundando a utilização da linguagem fílmica por parte da autora e categorizando-a dentro da modalidade reflexiva (Bill NICHOLS, 1997). Além disso, este trabalho analisará o papel da mulher no documentário etnográfico, pois é realizado por uma mulher, tendo como objeto de estudo uma mulher.Universidade Federal de Santa Catarina2021-07-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAnálisis fílmico; análisis del discursoapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/6615010.1590/1806-9584-2021v29n166150Revista Estudos Feministas; Vol. 29 No. 1 (2021)Revista Estudos Feministas; Vol. 29 Núm. 1 (2021)Revista Estudos Feministas; v. 29 n. 1 (2021)1806-95840104-026Xreponame:Revista Estudos Feministasinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCspahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/66150/46640Copyright (c) 2021 Revista Estudos Feministashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarcos Ramos, Maria2021-07-21T16:46:28Zoai:periodicos.ufsc.br:article/66150Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/oai||ref@cfh.ufsc.br1806-95840104-026Xopendoar:2022-11-21T11:38:50.895336Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)true
dc.title.none.fl_str_mv The Feminine Look at The Documentary Ethnographic Cinema. Reassemblage (Trinh T. Minh-Ha, 1982)
La mirada femenina a cine etnográfico documental. Reassemblage (Trinh T. Minh-ha, 1982)
O olhar feminino para o cinema etnográfico documentário. Reassemblage (Trinh T. Minh-ha, 1982)
title The Feminine Look at The Documentary Ethnographic Cinema. Reassemblage (Trinh T. Minh-Ha, 1982)
spellingShingle The Feminine Look at The Documentary Ethnographic Cinema. Reassemblage (Trinh T. Minh-Ha, 1982)
Marcos Ramos, Maria
title_short The Feminine Look at The Documentary Ethnographic Cinema. Reassemblage (Trinh T. Minh-Ha, 1982)
title_full The Feminine Look at The Documentary Ethnographic Cinema. Reassemblage (Trinh T. Minh-Ha, 1982)
title_fullStr The Feminine Look at The Documentary Ethnographic Cinema. Reassemblage (Trinh T. Minh-Ha, 1982)
title_full_unstemmed The Feminine Look at The Documentary Ethnographic Cinema. Reassemblage (Trinh T. Minh-Ha, 1982)
title_sort The Feminine Look at The Documentary Ethnographic Cinema. Reassemblage (Trinh T. Minh-Ha, 1982)
author Marcos Ramos, Maria
author_facet Marcos Ramos, Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marcos Ramos, Maria
description The documentary film of the Vietnamese director Trinh T. Minh-Ha has been one of the most interesting made in recent decades due to its approach to the world of women in different countries and to the reconfiguration of ethnographic cinema and film language. This article addresses the main characteristics of Reassemblage, her first work, delving into the use of film language by the author and categorizing it within the reflective mode (Bill NICHOLS, 1997). This work will analyze the women's role in the ethnographic documentary, as it is carried out by a woman, and has a woman as the object of study.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Análisis fílmico; análisis del discurso
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/66150
10.1590/1806-9584-2021v29n166150
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/66150
identifier_str_mv 10.1590/1806-9584-2021v29n166150
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/66150/46640
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Estudos Feministas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Estudos Feministas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Estudos Feministas; Vol. 29 No. 1 (2021)
Revista Estudos Feministas; Vol. 29 Núm. 1 (2021)
Revista Estudos Feministas; v. 29 n. 1 (2021)
1806-9584
0104-026X
reponame:Revista Estudos Feministas
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Revista Estudos Feministas
collection Revista Estudos Feministas
repository.name.fl_str_mv Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||ref@cfh.ufsc.br
_version_ 1789435253514829824