Desenvolvimento de Competências do Administrador: um estudo em ambiente simulado

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias Junior, Claudelino Martins
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Morei, Bruno César Mello, Stosick, Eduardo Zarur, Pereira, Ariane Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências da Administração
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2014v16n38p172
Resumo: This paper discusses the importance of developing management skills. Therefore, using simulation in virtual environment, within the context of academic graduation, students are experienced in the exercise of decision-making. At the end of this process the students proceed to transcript in a questionnaire the perception of their individual learning. This instrument subsidizes the qualitative approach of the study, through the construction of a case study that describes how simulation helps in the development of the forming elements of the core competencies of the administrator. The preliminary results indicate that, respectively, these elements focus on developing leadership skills, on the ability to organize, on the integration and adapting the knowledge afforded by systemic vision and ability to plan. In parallel, proactive and determinated behaviors makes desirable conditions from the view of the respondents. In this regard, it is observed that the formation of verified skills is aligned with the last evaluation conducted nationally by CFA (Federal Council of Management).
id UFSC-15_46196add5cdba6b5a6dd298ca6b6395a
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/29278
network_acronym_str UFSC-15
network_name_str Revista de Ciências da Administração
repository_id_str
spelling Desenvolvimento de Competências do Administrador: um estudo em ambiente simuladoThis paper discusses the importance of developing management skills. Therefore, using simulation in virtual environment, within the context of academic graduation, students are experienced in the exercise of decision-making. At the end of this process the students proceed to transcript in a questionnaire the perception of their individual learning. This instrument subsidizes the qualitative approach of the study, through the construction of a case study that describes how simulation helps in the development of the forming elements of the core competencies of the administrator. The preliminary results indicate that, respectively, these elements focus on developing leadership skills, on the ability to organize, on the integration and adapting the knowledge afforded by systemic vision and ability to plan. In parallel, proactive and determinated behaviors makes desirable conditions from the view of the respondents. In this regard, it is observed that the formation of verified skills is aligned with the last evaluation conducted nationally by CFA (Federal Council of Management).Este estudo discorre sobre a importância do desenvolvimento de competências próprias dos profissionais de administração. Para tanto, utilizando-se de simulação em ambiente virtual, dentro do contexto acadêmico de graduação, alunos são experimentados no exercício de tomada de decisões. Ao final desse processo procedem à transcrição perceptiva de seus aprendizados individuais por meio de um questionário. Tal instrumento subsidia a abordagem qualitativa do estudo, por meio da construção de um estudo de caso, que descreve como a simulação contribui no desenvolvimento dos elementos formadores das competências essenciais do administrador. Os resultados preliminares apontam que, respectivamente, esses elementos centram-se no desenvolvimento de habilidades de liderança, na capacidade de organização, na integração e na atualização de conhecimentos propiciados por uma visão sistêmica e na habilidade de planejar. Paralelamente, comportamentos proativos e determinados constituem condições desejáveis sob a visão dos respondentes. Neste sentido, observa-se que a formação das competências verificadas está alinhada com a última avaliação realizada nacionalmente pelo CFA (Conselho Federal de Administração).Universidade Federal de Santa Catarina2014-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2014v16n38p17210.5007/2175-8077.2014v16n38p172Revista de Ciências da Administração; v.16 n.38 Abril 2014; 172 - 1822175-80771516-3865reponame:Revista de Ciências da Administraçãoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2014v16n38p172/pdf_10Dias Junior, Claudelino MartinsMorei, Bruno César MelloStosick, Eduardo ZarurPereira, Ariane Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-06-22T14:55:24Zoai:periodicos.ufsc.br:article/29278Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/admPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/oairevista@cse.ufsc.br||mfpcris@gmail.com||rca.cse@contato.ufsc.br2175-80771516-3865opendoar:2018-06-22T14:55:24Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Desenvolvimento de Competências do Administrador: um estudo em ambiente simulado
title Desenvolvimento de Competências do Administrador: um estudo em ambiente simulado
spellingShingle Desenvolvimento de Competências do Administrador: um estudo em ambiente simulado
Dias Junior, Claudelino Martins
title_short Desenvolvimento de Competências do Administrador: um estudo em ambiente simulado
title_full Desenvolvimento de Competências do Administrador: um estudo em ambiente simulado
title_fullStr Desenvolvimento de Competências do Administrador: um estudo em ambiente simulado
title_full_unstemmed Desenvolvimento de Competências do Administrador: um estudo em ambiente simulado
title_sort Desenvolvimento de Competências do Administrador: um estudo em ambiente simulado
author Dias Junior, Claudelino Martins
author_facet Dias Junior, Claudelino Martins
Morei, Bruno César Mello
Stosick, Eduardo Zarur
Pereira, Ariane Rodrigues
author_role author
author2 Morei, Bruno César Mello
Stosick, Eduardo Zarur
Pereira, Ariane Rodrigues
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias Junior, Claudelino Martins
Morei, Bruno César Mello
Stosick, Eduardo Zarur
Pereira, Ariane Rodrigues
description This paper discusses the importance of developing management skills. Therefore, using simulation in virtual environment, within the context of academic graduation, students are experienced in the exercise of decision-making. At the end of this process the students proceed to transcript in a questionnaire the perception of their individual learning. This instrument subsidizes the qualitative approach of the study, through the construction of a case study that describes how simulation helps in the development of the forming elements of the core competencies of the administrator. The preliminary results indicate that, respectively, these elements focus on developing leadership skills, on the ability to organize, on the integration and adapting the knowledge afforded by systemic vision and ability to plan. In parallel, proactive and determinated behaviors makes desirable conditions from the view of the respondents. In this regard, it is observed that the formation of verified skills is aligned with the last evaluation conducted nationally by CFA (Federal Council of Management).
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2014v16n38p172
10.5007/2175-8077.2014v16n38p172
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2014v16n38p172
identifier_str_mv 10.5007/2175-8077.2014v16n38p172
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2014v16n38p172/pdf_10
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências da Administração; v.16 n.38 Abril 2014; 172 - 182
2175-8077
1516-3865
reponame:Revista de Ciências da Administração
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Revista de Ciências da Administração
collection Revista de Ciências da Administração
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv revista@cse.ufsc.br||mfpcris@gmail.com||rca.cse@contato.ufsc.br
_version_ 1789435142142427136